قبوض گاز ۱ ماهه می‌شود

۱۳۸۹/۱۰/۰۳ | برچسب‌ها: | 0نظرات



معاون وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی برای صدور یکماهه قبوض گاز، از شکسته شدن رکورد صادرات گاز به ترکیه خبر داد و گفت: ایران با توجه به وجود سرمای شدید در اروپا آمادگی افزایش ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعبی صادرات روزانه گاز به ترکیه را دارد.
جواد اوجی در گفتگو با مهر با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر شده است، گفت: حجم صادرات گاز طبیعی ایران به این همسایه شمالغربی در سال جاری حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه صادرات این میزان گاز طبیعی به ترکیه یک رکورد جدید به شمار می رود، تصریح کرد: سال گذشته به طور متوسط روزانه ۲۱ تا ۲۲ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر شده است.
به گفته این مقام مسئول، در روز های اخیر حجم صادرات گاز طبیعی به ترکیه به بیش از ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب در روز افزایش یافته است.
این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت در پاسخ به این سئوال مهر که با توجه به سرما و یخبندان شدید در اکثر شهرهای اروپایی، ایران آمادگی افزایش صادرات گاز به ترکیه را خواهد داشت، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار موجود امکان افزایش حدود ۵۰ درصدی صادرات گاز طبیعی به ترکیه وجود دارد.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در شرایط موجود امکان افزایش ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعبی صادرات گاز به ترکیه وجود دارد، تاکید کرد: در سالجاری ایران به تمامی تعهدات قراردادی خود برای صادرات گاز به کشورهای همسایه پایبند بوده است.
وی همچنین با اعلام اینکه از ابتدای سالجاری تراز تجارت جهانی گاز ایران با وجود افزایش واردات از ترکمنستان مثبت بوده است، اظهارداشت: اخیرا وضعیت ساخت خطوط لوله جدید صادرات گاز ایران به اروپا و پاکستان تعیین تکلیف شده است.
جواد اوجی پیشتر با بیان اینکه ساخت خطوط لوله صادراتی در گروی امضای قراردادهای جدید فروش گاز به اروپا است، گفته بود: با ساخت خط لوله ششم ظرفیت صادرات روزانه گاز تا سقف ۶۰ میلیون متر مکعب افزایش می یابد.
این مقام مسئول همچنین در خصوص زمان بندی ساخت خط لوله مستقیم صادرات گاز ایران به اروپا (خط لوله نهم سراسری)، اظهار کرده بود: آغاز عملیات اجرایی ساخت خط لوله یکهزار و ۸۰۳ کیلومتری نهم سراسری گاز در گروی امضای قراردادهای جدید صادرات گاز با مشتریان و شرکتهای اروپایی خواهد بود.
یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر بوده که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول ۶۱۱ کیلومتربه پایان رسیده است.
در حال حاضر مراحل تکمیل خط لوله ۵۶ اینج ششم سراسری در قطعه سوم و چهارم در حال انجام است که این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز تا مرز بازرگان را برخوردار است.
اخیرا قراردادی به ارزش تقریبی یک میلیارد یورو بین شرکت ملی گاز ایران و سام پترول ترکیه برای تامین منابع مالی ساخت قطعه پایانی خط لوله ششم سراسری به طول ۶۲۰ کیلومتر از دهکلان کردستان تا مرز بازرگان امضا شده است.
اما خط لوله نهم سراسری هم یکی دیگر از خطوط صادراتی گاز به ترکیه و سایر خریداران اروپایی گاز ایران است که اخیرا کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی، ساینوپک چین و یک شرکت روسی پیشنهادی برای تامین مالی و اجرای این پروژه به به روش B.O.O به شرکت ملی گاز ارائه کرده است.
خرداد ماه امسال هم نمایندگان ویژه رئیس جمهور ساخت خط لوله یکهزار و ۸۵۰ کیلومتری نهم سراسری برای صدور مستقیم گاز ایران با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون یورویی را تصویب کرده بودند.
بر اساس برنامه تعیین شده باید این خط لوله به منظور صدور مستقیم گاز تولیدی فازهای میدان مشترک پارس جنوبی به ترکیه و سپس اروپا در چهار قطعه باید در مدت سه سال در مدار بهره برداری قرار بگیرد.
ظرفیت انتقال گاز طبیعی خط لوله نهم سراسری حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز بوده که قرار است در ۴ قطعه اهواز- عسلویه به طول ۶۰۵ کیلومتر، اهواز- کرمانشاه به طول ۴۶۱ کیلومتر، کرمانشاه – میاندوآب به طول ۳۴۸ کیلومتر و میاندوآب – مرز بازرگان به طول ۴۳۶ کیلومتر ساخته شود.
قبوض گاز یک ماهه صادر می شود
اوجی همچنین درباره کاهش دوره صدور قبوض گاز مشترکان خانگی و تجاری توضیح داد: در حال حاضر قبوض تمامی مشترکان گاز در بخشهای مختلف کشور ۴۳ یا ۳۰ روزه صادر می شود.
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره برنامه ریزی برای کاهش دوره صدور قبوض گاز، اظهارداشت: قصد داریم در آینده‌ای نزدیک تمامی قبوض گاز مشترکان را به صورت یک ماهه صادر کنیم.
نصب کنتور مستقل گاز برای مجتمعهای ساختمانی
معاون وزیر نفت همچنین با بیان اینکه هم اکنون بیشتر واحدهای مسکونی دارای ۲۰ واحد به بالا دارای کنتورهای مستقل گاز هستند، بیان کرد: با توجه به افزایش تعرفه گاز بخش خانگی درخواستهای متعددی برای مستقل سازی کنتورهای گاز انجام شده است.
نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه برای نصب ۴۸ ساعته کنتورهای مستقل گاز آمادگی وجود دارد، گفت: هزینه نصب و راه اندازی کنتورهای مستقل گازی حدود ۳۸ تا ۴۲ هزار تومان تخمین زده می شود.
اوجی با اعلام اینکه در حال حاضر مصرف ماهانه گاز واحدها و مجتمع های دارای کنتور مشترک تقسیم بر تعداد واحدها می‌شود، یادآور شد: سپس این متوسط مصرف مطابق با اقلیم منطقه و جداول تعریف شده محاسبه خواهد شد

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي