زلزله در تهران حتمی است

۱۳۸۹/۱۰/۰۷ | برچسب‌ها: | 0نظرات



مدیر کارگروه سیستم‌های اطلاعات مکانی پردیس فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه در صورت وقوع زلزله مناطق مرکزی و جنوبی تهران بیشترین تلفات انسانی و سازه‌ای را خواهد داشت گفت:‌ تهران یکی از شهرهای لرزه خیز است که دارای گسلهای وسیع است.
دکتر محمودرضا دلاور افزود: در حال حاضر تعداد زیادی گسل‌های شناخته شده در تهران داریم مانند گسل ری و عباس‌آباد و همچنین تعداد زیادی گسل‌های ناشناخته داریم و طبق تحقیقاتی که انجام شد هیچ نقطه‌ای از شهر تهران منطقه ایمن نخواهدبود.
وی با بیان اینکه در کشوری هستیم که عمق زلزله‌هایی که اتفاق می‌افتد در اعماق کم زمین است، اظهار داشت: از این رو خطرپذیری زلزله‌هایی که در کشور رخ می‌دهد بسیار بالاست از این رو لازم است تا در خصوص مسائلی چون کیفیت سازه‌ها و ایجاد اتاق‌های ایمن در کشور اقدام کنیم.
مدیر کارگروه سیستم‌های اطلاعات مکانی با بیان اینکه در این طرح تحقیقاتی پارامترهایی چون تعداد طبقات، کیفیت سازه‌ها، قدمت سازه‌ها، میزان جمعیت، ویژگی‌های توپوگرافی زمین و وقوع زلزله در شب و روز مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: در این تحقیقات همچنین نسبت به میزان تلفات احتمالی انسانی و فیزیکی و همچنین شدت زلزله و مناطق پرخطر برآوردهایی صورت گرفت.
وی با بیان اینکه تهران جزء شهرهای لرزه‌خیز و خطرناک کشور است خاطرنشان کرد: در حالی که ۲۵ درصد جمعیت کشور در تهران متمرکز است، بسیاری از استانداردهای کیفی و مقاوم‌سازی برای سازه‌ها رعایت نشده است از این رو در صورت وقوع زلزله شاهد تلفات زیادی خواهیم بود.
دلاور ادامه داد: طبق برآوردهایی که بر روی گسل‌های تهران از جمله گسل ری و شمال تهران صورت گرفت، برآورد شده است که در مناطق مرکزی و جنوبی تهران بیشترین تلفات رخ خواهد داد.
وی همچنین به وجود گسل‌های ناشناخته در شهر تهران اشاره کرد و اضافه کرد: برای شناسایی این گسل‌ها نیاز است تا علاوه بر مشاهدات میدانی اقداماتی در جهت لرزه نگاری با استفاده از تکنیک‌ها و سیستم‌های تعیین موقعیت و همچنین وارد کردن انرژی به زمین و بررسی عکس‌العمل زمین صورت گیرد. این امر هرچند که در برنامه پنجم توسعه دیده نشده ولی لازم است تا مسئولان نسبت به این امور توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی با بیان اینکه وقوع زلزله در تهران حتمی است یادآور شد: طبق تحقیقات زلزله دارای یک دوره بازگشت است که طبق برآوردها هر ۱۵۰ سال یک بار یک زلزله بزرگ رخ می دهد و با توجه به اینکه بزرگترین زلزله در تهران در ۱۷۰ سال گذشته رخ داده است باید خود را برای وقوع زلزله بزرگ در کلانشهرها آماده کنیم.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي