موفق ترین بازیگران جشنواره فجر امسال

۱۳۸۹/۱۰/۰۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات



موفق ترين بازيگران جشنواره فجر امسال

این ۱۲ نفر
کمتر از دو ماه به برگزاری بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر باقی است. جشنواره‌ای که خیلی‌ها منتظر فرا رسیدن آن هستند: از مسئولان سینمایی گرفته که معتقد هستند این جشنواره تصویر دقیقی از سیاست فرهنگی دولت دهم است تا منتقدان و کارشناسان سینمایی که منتظر نمایش آثاری از اصغر ‌فرهادی، علی رفیعی، داریوش مهرجویی، کیانوش عیاری و رضا میرکریمی هستند. اما این جشنواره روی دیگری هم دارد و آن ماراتن جذاب و رقابت فشرده چند بازیگر مطرح در آثار این بزرگان است که به گواه رویت برخی از آثار حاضر در جشنواره، رقابت دیدنی‌ای خواهد بود و قضاوت‌ها را دشوار خواهد کرد. با هم مروری بر حضور پرکارترین بازیگران جشنواره بیست و نهم می‌کنیم:
 
شهاب حسینی: پس از سریال «مدار صفر درجه» بود که به گزینه اول کارگردانان شاخص سینمای ایران بدل شد اما هم او و هم دوست‌دارانش معتقد هستند نقطه عطف کارنامه حسینی بازی در چهارمین اثر اصغر فرهادی یعنی «درباره الی» بود. فیلمی که برای نقش‌آفرینی در آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره بیست و هفتم دریافت کرد. حالا درست در دورانی که تصمیم گرفته مدتی از بازیگری فاصله بگیرد، چهار فیلم در جشنواره دارد. «برف روی شیروانی داغ»‌ (محمد هادی کریمی)؛ «سوت پایان» (نیکی کریمی)؛ «جدایی نادر از سیمین» (اصغر فرهادی) و «خانه پدری» (کیانوش عیاری). بیشترین جلب توجه قاعدتا بین نقش ناصر جوان سنتی قصه کیانوش عیاری با مرد متعهد دچار روزمره‌گی اصغر فرهادی است اما نباید دو فیلم اول را هم فراموش کرد که دو فیلم متفاوت در کارنامه سازندگان‌شان هستند.
 
حامد بهداد: جوان عاصی این روزهای سینمای ایران که بی‌هیچ پروایی خود را با بزرگانی چون مارلون براندو مقایسه می‌کند و اعتقاد عمیقی دارد که کلاس بازیگری سینمای ایران را چند پله ارتقا داده است، در جشنواره بیست و نهم با پنج فیلم حضور دارد. «زندگی با چشمان بسته» (رسول صدر عاملی)؛ «جرم» (مسعود کیمیایی)؛ «پرتقال خونی» (سیروس الوند)؛ «انتهای خیابان هشتم» (علیرضا امینی) و «سعادت آباد» (مازیار میری) که در این بین رقابت اصلی مابین نقش عاصی فیلم کیمیایی با نقش ساکت و آرامش در فیلم صدر عاملی است. نکته جالب در مورد بهداد رسیدن به آرزوی چند ساله‌اش یعنی دوبله صدایش توسط چنگیز جلیلوند در فیلم کیمیایی است.
 
باران کوثری: اولین بار ۲۲ ساله بود که برای نقش‌آفرینی در فیلم مادرش، «خون بازی»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول را دریافت کرد. حالا از آن زمان چهار سالی گذشته و کارنامه باران کوثری پر شده است از نقش آفرینی‌های خوب و دوست داشتنی او امسال نیز مانند سال‌های گذشته حضور پررنگی را در جشنواره دارد. باران کوثری با سه فیلم متفاوت «قصه پریا»، «من مادر هستم» (فریدون جیرانی) و «اسب حیوان نجیبی است» (عبد الرضا کاهانی) در جشنواره حضور دارد. اما رقابت اصلی بین نقش متفاوت و با گریم دشوار کاهانی و نقش یک زن طبقه متوسط در قصه پریاست. نکته جالب در مورد باران کوثری تجربه منشی صحنه در فیلم رضا میرکریمی بود که با این اوصاف باید چهار فیلم در کارنامه او متصور شد!
 
صابر ابر: بازیگر توانا و تازه نفس سینمای ایران که بی‌هیچ رقیبی نقش‌های متفاوت را از آن خود می‌کند و در اندک زمانی توانسته خیل افتخارات و ستایش‌ها را نصیب خود کند. او امسال با سه فیلم در جشنواره حضور دارد: «اینجا بدون من» (بهرام توکلی)، «۱۳۵۹» (سامان سالور) و «انتهای خیابان هشتم» (علیرضا امینی). از فیلم توکلی و نقشی که در آن بر عهده دارد خبری نداریم. فقط می‌دانیم جایگزین محمد رضا فروتن شده و در کنار دو غول بازیگری سینمای ایران یعنی فاطمه متعمدآریا و نگار جواهریان ایفای نقش می‌کند. خبرهای خوبی هم از فیلم امینی به گوش می‌رسد گویی که نقش ملتهب فیلم او را به خوبی درآورده.
 
نگار جواهریان: با سریال «این راهش نیست» وارد عالم بازیگری شد که سریال محبوبی بود. اما نقش‌های متفاوت و همکاری با کارگردانان برجسته خیلی زود او را به یک شاخص در نسل خود بدل کرد. در جشنواره سال پیش برای «طلا و مس» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد و از جانب منتقدان برای فیلم کاهانی کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول زن در سال‌۸۹ شد. حالا او با سه فیلم کاملا متفاوت در جشنواره حضور دارد: «یک حبه قند» (رضا میر کریمی)، «اینجا بدون من» (بهرام توکلی) و «اسب حیوان نجیبی است» (عبدالرضا کاهانی) آنهایی که فیلم میرکریمی را دیده‌اند، می‌گویند نگار جواهریان امسال برای نقش عروس یزدی این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را خواهد گرفت.
 
مهدی هاشمی: هنوز بازی غیر قابل وصفش در سریال عیاری و «هیچ» کاهانی را از یاد نبرده ایم. خیلی‌ها معتقد هستند که حذف فیلم کاهانی از بخش مسابقه سینمای ایران بیشترین ضربه را به این بازیگر بزرگ وارد کرد او که در دهه ۸۰ به دلیل بازی در سریال عیاری چندان در عرصه سینما فعال نبود امسال با دستی پر به جشنواره آمده. «خانه پدری» (کیانوش عیاری)؛ «آلزایمر» (احمد رضا معتمدی) و «آقا یوسف» (علی رفیعی). انتخاب بین این سه فیلم بی‌شک کار مشکلی خواهد بود. هاشمی که در اپیزود چهارم و پنجم فیلم عیاری نقش ۷۰ سالگی شخصیت حشمت را ایفا می‌کند که جوانی این شخصیت بر عهده برادر هاشمی یعنی ناصر هاشمی بوده در فیلم معتمدی نقش فردی را بازی می‌کند که پس از یک تصادف دچار فراموشی می‌شود و به گفته هاشمی در این فیلم بیشتر با ایجاز و فلسفه طرف هستیم و در نهایت در فیلم رفیعی در نقش یک نظافتچی بازنشسته ظاهر می‌شود که در کلانشهری مثل تهران دچار روزمره‌گی و تنهایی شده. حالا به نظر شما کدام نقش دشوارتر بود؟!
 
فاطمه معتمدآریا: بازیگر تکرارنشدنی سینمای ایران که کارنامه بس وزینی از کارهای فاخر را با خود یدک می‌کشد امسال پس از کش و قوس‌های فراوان مبنی بر ممنوع الکار بودنش با دو فیلم در جشنواره فجر حضور دارد: «اینجا بدون من» (بهرام توکلی) و «سبب من» (بهرام بهرامیان). می‌گویند در فیلم بهرامیان نقش سخت و پیچیده‌ای را ایفا می‌کند که احتمال نامزد شدنش بسیار است. تاسف عمیق بابت عدم همکاری معتمدآریا با کیانوش عیاری در هنگام فیلمبرداری «خانه پدری» بود. فیلمی که معتمدآریا به دلیل قرار داد فیلم بهرامیان نتوانست در آن حضور پیدا کند و جای خود را به نازنین فرهانی داد.
 
ترانه علیدوستی: راه ۱۰۰ ساله را یک شبه پیمود. این تیتری بود که در زمان اکران «من ترانه پانزده سال دارم» در توصیف این بازیگر نو ظهور زده شد. کارنامه کاری علیدوستی پر است از محافظه کاری در انتخاب و قدرت بالا در پذیرفتن نقش‌های دشوار. او امسال با دو فیلم در جشنواره حضور دارد: «انتهای خیابان هشتم» (علیرضا امینی) و «زندگی با چشمان بسته» (رسول صدر عاملی). نکته عجیب در مورد علیدوستی رد دو پیشنهاد وسوسه‌کننده از جانب علی رفیعی و اصغر فرهادی بود. نقش‌هایی که بعدا توسط هانیه توسلی و ساره بیات ایفا شدند. باید دید علیدوستی در جدیدترین همکاری خود با کاشفش یعنی رسول صدر عاملی چه برگ برنده‌ای را رو خواهد کرد؟
 
نیکی کریمی: بازیگری که با ایفای نقش در دومین ساخته بهروز افخمی به ستاره دو دهه اخیر سینمای ایران بدل شد، پس از همکاری با بزرگانی چون بهروز افخمی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی در جشنواره امسال در دو مقام متفاوت بازیگر و کارگردان حضور دارد: در «خیابان‌های آرام» (کمال تبریزی) و «جرم» (مسعود کیمیایی) به عنوان بازیگر و «سوت پایان» سومین فیلم بلند خود در مقام کارگردان، در فیلم تبریزی جایگزین هدیه تهرانی شد تا برای اولین بار رکورد جا به جایی تهرانی و کریمی به صورت معکوس عمل کند. (پیش از این قرار بود کریمی در فیلم‌های «قرمز» و «خانه‌ای روی آب» ایفای نقش کند که به دلیل مشکلات فیلمنامه جای خود را به هدیه تهرانی داد). در فیلم تبریزی نقش خبرنگاری را ایفا می‌کند که با حوادث عجیبی در سطح شهر رو به رو می‌شود و در فیلم خود دوربین را به دل جامعه می‌برد و از نزدیک مسائل و مشکلات شهری را روایت می‌کند.
 
پارسا پیروزفر: بازیگر بی‌حاشیه و با اخلاق سینمای ایران پس از سال‌ها دوری با دستی پر در جشنواره حاضر خواهد بود. «اسب حیوان نجیبی است» (عبد الرضا کاهانی)، «اینجا بدون من» (بهرام توکلی) و «در چشم باد» (مسعود جعفری جوزانی). به دلیل سکوت خبری دو پروژه اخیر پیروزفر اطلاعات دقیقی در دست نداریم فقط می‌دانیم این دو نقش در ادامه مسیر قبلی او یعنی انتخاب نقش‌های متفاوت و دشوار است.
 
جمشید هاشم پور: ستاره تکرار نشدنی دهه ۶۰ که نامش مساوی بود با فروش‌های چند ۱۰۰ میلیونی، چند سالی است در مسیر کاملا متفاوتی گام بر می‌دارد. هاشم‌پور که سال گذشته بازی کوتاه اما چشمگیرش در آخرین ساخته سینمایی حسن فتحی «کیفر» از چشم هیات داوران پنهان نماند، امسال با سه فیلم به جشنواره بیست‌و‌نهم پا می‌گذارد: «ما سه نفر» (مهرداد فرید)، «پایان نامه» (حامد کلاهداری) و «گلوگاه شیطان» (حبیب الله بهمنی).سه نقش کاملا متفاوت و متضاد از پلیس باز نشسته فیلم فرید که وارد یک جریان معمایی – جنایی می‌شود تا نقش یک مامور رده بالای وزارت اطلاعات در فیلم حامد کلاهداری. باید دید آیا امسال هاشم‌پور سیمرغ بلورین را به خانه خواهد برد یا خیر؟
 
لیلا حاتمی: حدودا ۱۱ ساله بود که در سکانس کوچکی از کمال‌الملک جلوی دوربین پدرش رفت اما دوست‌دارانش معتقد هستند کاشف اصلی لیلا حاتمی پدرش نبود بلکه داریوش مهرجویی بود که در یکی از قدرتمندترین آثارش، «لیلا»، توانایی بالقوه او را در ارائه نقش‌ها یافت. حاتمی پس از این فیلم بود که خیلی زود مسیر خود را از ستارگان روزگار خود جدا کرد و در یک مسیر چند ساله به بازیگر مورد علاقه کارگردانان شاخص بدل شد. لیلا حاتمی امسال با چهار فیلم ارزشمند در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود: «آسمان محبوب» (داریوش مهرجویی)؛ «جدایی نادر از سیمین» (اصغر فرهادی)؛ «سعادت آباد» (مازیار میری) و «چیزهایی است که ما نمی‌دانیم» (فردین صاحب الزمانی). خیلی‌ها چشم انتظار تماشای همکاری دوباره حاتمی با مهرجویی هستد و از همین الان در ذهن این سوال را با خود یدک می‌کشند که آیا  «آسمان محبوب» تجربه شیرین لیلا را تکرار خواهد کرد یا خیر؟ حاتمی در فیلم صاحب الزمانی بار دیگر با همسرش علی مصفا همبازی می‌شود و نقش مسافر شبانه یک راننده آژانس را ایفا می‌کند. به گفته کسانی که فیلم را دیده‌اند توصیفات خوبی از بازی دو طرفه لیلا حاتمی و همسرش علی مصفا به گوش می‌رسد. در «سعادت آباد» نقش یاسی، شخصیت اصلی ماجرا را ایفا می‌کند که در مقابل پنج بازیگر دیگر بازی ستایش آمیزی به نمایش می‌گذارد.
 
مینا ساداتی و الهه حصاری: در کنار دوازده بازیگر پرکار و در عین حال قدرتمند، سینمای ایران امسال در جشنواره شاهد حضور دو جوان با استعداد و رنگ و بوی متفاوتی خواهد بود. مینا ساداتی که بازی گیرا و چشمگیرش در «عیار ۱۴» از یادمان نرفته امسال با دو فیلم متفاوت در جشنواره حاضر خواهد بود: «سعادت آباد» (مازیار میری) و «خانه پدری» (کیانوش عیاری). در «سعادت آباد» حدود ۲۰ دقیقه بازی دارد اما تمام گره‌گشایی داستان در بازی او خلاصه می‌شود. به گفته کسانی که فیلم را دیده‌اند ساداتی مانند فیلم آخر شهبازی در اینجا نیز بازی قدرتمندی را به رخ تماشاگرانش می‌کشد و در اپیزود پنجم «خانه پدری» نقش عروس مهدی هاشمی و همسر شهاب حسینی را ایفا می‌کند. نقشی که پیش از این قرار بود مهناز افشار آن را بازی کند.
 
الهه حصاری فقط یک سال از اولین حضور سینمایی‌اش در «تاکسی نارنجی» می‌گذرد اما در این یک سال توانسته به بازیگر شناخته شده‌ای برای کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای ایران بدل شود. او امسال با چهار فیلم متفاوت در جشنواره حضور دارد: «ما سه نفر» (مهرداد فرید)؛ «انتهای خیابان هشتم» (علیرضا امینی)؛ «شماره بیست. قطعه بیست. ردیف بیست» (مانیا اکبری) (که البته این یکی معلوم نیست در جشنواره حضور داشته باشد) و «آزاد راه» (عباس رافعی). در فیلم فرید نقش دختر کم سن و سال خیابانی را بازی می‌کند که فریفته اغواگری‌های یک مرد سن بالا شده است. در یکی از چهار اپیزود فیلم اکبری در یک پلان – سکانس ۱۵ دقیقه‌ای ایفای نقش می‌کند و در فیلم رافعی که فیلمبرداری‌اش به زودی آغاز می‌شود نقش همسر طلبه جوانی را ایفا می‌کند. حالا باید دید حصاری با این چند نقش متفاوت آیا می‌تواند در اولین حضور جدی خود سیمرغ را به خانه ببرد یا خیر؟
همچنین می‌توان از رضا کیانیان (دو فیلم)، محمد رضا فروتن (دو فیلم)، مهتاب کرامتی (دو فیلم)، مسعود رایگان (دو فیلم) و لعیا زنگنه (دو فیلم) به‌عنوان دیگر بازیگران پرکار جشنواره امسال یاد کرد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي