جنجالی ترین حاشیه های لیگ برتر در نیم فصل اول

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ | برچسب‌ها: | 0نظرات

 دایی همچنان رکورد می شکند!
علی دایی مرد رکوردهاست حالا از نوع مثبت نشد سراغ منفی می رود ! دایی که رکورد برترین گلزن ملی جهان را دارد این بار موفق شد در پرسپولیس رکورد بی سابقه پنج شکست متوالی و پر گل را به نام خود ثبت کند تا به نوعی در پرسپولیس جاودانه باقی بماند.
البته استعفای 24 ساعته و بازگشت پیروزمندانه هم در نوع خود رکوردی بود . همچنین دوبار اخراج شیث و بازگشت این بازیکن با بازوبند ( مچ بند) کاپیتانی هم از نوادر ناریخ پرسپولیس بود.
علی دایی در این فصل تا مرز پشیمانی کامل از ورود به عرصه مربی‌گری پیش رفت اما این بازیکنان پرسپولیس بودند که پس از استعفای گلزن‌ترین مهاجم ایران و جهان، از او درخواست کردند به پرسپولیس بازگردد.
 البته دایی دعوت آن‌ها را به سرعت اجابت کرد و با وجود این که اعلام کرده بود به پذیرفته شدن یا نشدن استعفایش توجهی ندارد، این بار با هدف کنار گذاشتن کسانی که دل‌شان با پرسپولیس نیست، به این تیم بازگشت.
پس از آنکه سرخپوشان تهران 5 هفته متوالی را با شکست پشت سر گذاشتند، همه به یاد ناکامی علی دایی به همراه تیم ملی در مقابل عربستان افتادند و این گونه عنوان کردند که او فقط یک بازیکن خوب بوده و نمی‌تواند مربی خوبی هم باشد.
 با همه اینها دایی پس از اولین پیروزی خود در آن شرایط، باخت را در مکتب خود موضوعی ناشناخته تلقی کرد و گفت قدرتمندانه به فوتبال بازمی‌گردد.
لیگ دهم و بیشترین مربیان اخراجی
     
با پایان نیم فصل اول لیگ دهم شاهد اخراج بیشترین مربیان در طول تاریخ بود. تاکنون 7 مربی اخراج شده اند که در این میان برکناری محمود یاوری در حالی که صبا نتایج نسبتا خوبی در لیگ برتر گرفته است، تعجب برانگیز بود.
راه آهن اولین باشگاهی بود که مربی خود را تعویض کرد: رسول کربکندی از 7 بازی فقط 4 امتیاز گرفت و در هفته هفتم برکنار شد و تارتار جایگزین او شد که فوق العاده نتیجه گرفته است. استیل آذین در هفته دهم تومباکوویچ را اخراج کرد. استیل با این مربی صرب در 10 بازی 12 امتیاز کسب کرده بود. پیروانی جانشین این مربی شد و سپس او هم جای خود را به خاکپور داد.
  
پیکان تیم قعر نشین جدول در هفته دهم احمدزاده را برکنار کرد. احمدزاده در 10 بازی فقط 7 امتیاز گرفته بود. سکان هدایت این تیم اکنون در دستان حمید علیدوستی است.شهرداری تبریز در هفته یازدهم بالاخره اکبرمیثاقیان را اخراج کرد. اکبرآقا با شهرداری در 11 بازی 9 امتیاز گرفته بود. سرمربی جدید شهرداری درخشان است.
محمود یاوری 24 ساعت بعد از برد صبا مقابل پیکان با حکم اخراج خود روبرو شد. یاوری با صبا در 12 بازی 17 امتیاز گرفته بود و گفته می شود دلایل غیر فنی عامل اخراج یاوری بوده است. فعلا عبداله ویسی که بدل پپ گواردیولا هم می باشد سرمربی صبایی ها شده است.
تیم پاس همدان هم سرمربی جوان خود مدیر روستا را اخراج کرد تا با سرهنگ دنیا دیده به جایگاه بهتری دست یابد. اکنون محمود یاوری در راس کادر فنی پاس همدان مشغول به کار است.
7مربی در نیم فصل اول لیگ برتر از کار برکنار شده اند، در حالیکه در فصل گذشته در 16 هفته اول فقط 6 مربی اخراج شده بودند. به نظر می رسد با ادامه این روند باید شاهد رکورد شکنی های بیشتر لیگ دهم در زمینه اخراج مربیان باشیم.
 کریم باقری، خداحافظ فوتبال
شاید بزرگ‌ترین اتفاق این بیست هفته (و لیگ دهم) خداحافظی ناگهانی کریم باقری از فوتبال باشد. کاپیتان پرسپولیس پس از آن که چند هفته در ترکیب اصلی تیم قرار نگرفت و حتی به عنوان بازیکن تعویضی هم به زمین نیامد، از تمرین‌های پرسپولیس قهر کرد و این شائبه به وجود آمد که او از علی دایی دلخور است.
حبیب کاشانی، سرپرست باشگاه پرسپولیس سریع دست به کار شد و با باقری جلسه گذاشت تا او را به تیم بازگرداند. اما شماره 6 معروف تصمیم خود را گرفته بود و حتی صحبت‌های رییس سازمان تربیت بدنی هم برای متقاعد کردن او راهگشا نبود.
در عین حال باقری عنوان کرد که به هیچ عنوان از علی دایی دلخور نیست. بدین ترتیب یکی از بی‌بدیل‌ترین هافبک‌های تاریخ فوتبال ایران 2 ماه پس از خداحافظی از تیم ملی (در دیدار مقابل برزیل) از فوتبال هم خداحافظی کرد. این روزها صحبت‌هایی مبنی بر برگزاری یک بازی برای خداحافظی باقری میان تیم‌های پرسپولیس و استقلال وجود دارد که البته هنوز قطعی نیست.
 کهکشانی‌ها در قعر جدول
استیل آذین بی‌شک پرحاشیه‌ترین تیم لیگ دهم بوده است. اتفاقاتی که در این تیم افتاد، هر یک به تنهایی می‌توانست جای پرداختن مفصل را داشته باشد و توجه همگان را به خود جلب کند. تیم حسین هدایتی که به گفته خودش برای قهرمانی بسته شده بود تا این هفته از لیگ دو مدیرعامل و سه سرمربی عوض کرده است.
مصطفی آجورلو و امیر مهریزی دو مدیرعاملی بودند که هر کدام 7 ، 8 هفته استیل آذین را مدیریت کردند و پس از آن این تیم بدون مدیرعامل بوده است. شاید هدایتی به دلیل اختلافاتی که در زمان هر دو پیش آمد، تصمیم گرفته استیل آذین بدون مدیرعامل اداره شود.
هرچند علی پروین از زمانی که مهریزی رفت، همه کاره‌ی بنفش‌پوشان شد. حضور همزمان پروین و مدیرعامل در یک تیم، دو پادشاهند که در یک اقلیم نگنجند. استیل آذین با لشگری از ستارگان، پس از بیست هفته در قعر جدول رده‌بندی لیگ است.
 آبادان ، برزیلته !
نفت آبادان یکی از تیم‌های تازه صعود کرده به لیگ برتر بود که با نتایج جالب توجه خود توانسته تا این لحظه در مکان هفتم جدول قرار داشته باشد. آبادانی‌ها که با تماشاگران پرشور خود و شعار معروف «آبادان، برزیلته» گرمای خاصی به لیگ برتر بخشیده‌اند، در پنج، شش هفته ابتدایی حتی صدرنشین جدول بودند. آلفرد کاسمیرو هم با بالا رفتن از فنس‌های ورزشگاه در بازی مقابل پرسپولیس و در کل هیجان بالای خود، همخوانی روحیاتش با آبادانی‌ها را نشان داد.
 علی کریمی اخراج شد و بازگشت
علی کریمی از استیل آذین اخراج شد! این خبری ناگهانی و غیر منتظره بود که در اثنای برگزاری لیگ در ماه مبارک رمضان و به تصمیم آجورلو، مدیرعامل وقت استیل آذین انجام شد. آجورلو گفته بود کریم در ملاء عام روزه‌خواری کرده و به همین جهت باید از استیل آذین برود. اما پس از آن بود که موج انتقادها از این تصمیم و حمایت‌ها از علی کریمی آغاز شد و افرادی مانند محمد دادگان، علی دایی و حمید استیلی با قاطعیت از «شماره 8» پشتیبانی کردند. نتیجه همه این اتفاقات اما کناره‌گیری آجورلو از استیل آذین و بازگشت کریمی بود!
 ذوب آهن: آیا قهرمان می‌شود؟

ذوب آهن اصفهان که با راهیابی به دیدار پایانی لیگ قهرمانان آسیا دوباره امیدهای ایران را برای قهرمانی آسیا پس از چند سال زنده کرده بود، در فینال توکیو از سئونگنام شکست خورد تا استاد کسب نایب قهرمانی باشد. با این حال ذوبی‌ها در بازگشت علی‌رغم خستگی در چند بازی و از دست دادن چند امتیاز به خود آمدند و باز هم فاصله‌ی خود با دیگر مدعیان را در صدر جدول بیشتر کردند. شاگردان ابراهیم‌زاده اصلی‌ترین مدعی کسب عنوان قهرمانی این فصل هستند. در عین حال دعوای ذوب آهن با دیگر باشگاه اصفهانی، بر سر این که کدام یک تیم اول این استان هستند، در حال تبدیل شدن به یکی از بحث‌های عجیب فوتبال ایران بود که البته خیلی زود تمام شد.
* تراکتورسازی در راه آسیا
تراکتورسازان در نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود تا آسیا در طول چند سال گذشته قرار دارند. آن‌ها به لطف افت پرسپولیس در این مدت رکورد پرتماشاگرترین بازی‌های این فصل را به خود اختصاص داده‌اند. البته حاشیه‌های این تیم از همان آغاز لیگ و دیدار نخست مقابل سرخپوشان تهران آغاز شد که تماشاگران منتسب به این تیم پس از اتفاقاتی که در ورزشگاه آزادی افتاد، صندلی‌های ورزشگاه را شکستند. شاگردان فراز کمالوند در ادامه شاهد حضور آندرانیک تیموریان در جمع خود بودند و البته برای جذب وحید هاشمیان نیز اقدام کردند اما موفق نشدند. کرار جاسم، بازیکن عراقی قرمزهای تبریز در دیدار برگشت مقابل پرسپولیس با حرکات عجیب خود جنجال به پا کرد تا بازی این دو تیم باز هم پرحاشیه باشد.
* احمدزاده، اولین تغییر در مربیان
شکست‌های متوالی پیکان سبب شد که محمد احمدزاده، سرمربی این تیم از سمت خود کناره‌گیری کند. اما مسوولان باشگاه با استعفای او مخالفت کردند. سرمربی پیشین ملوان دوباره به نیمکت پیکان بازگشت و در اولین بازی در اهواز مهمان فولاد بود اما با دریافت 6 گل دیگر هیچ حرف و حدیثی را باقی نگذاشت تا نخستین مربی لیگ دهم باشد که تیمش را ترک می‌کند. پس از احمدزاده، علیدوستی هدایت پیکان را در دست گرفت و تا حدودی این تیم را از قعر جدول جدا کرد.
* هنوز با بازیکن خارجی مشکل داریم!
آمدن بازیکنان خارجی به تیم‌های لیگ برتری هم داستان عجیبی پیدا کرده است. پس از آنکه پرسپولیسی‌ها تا آستانه جذب عماد رضا پیش رفتند این بازیکن به یک باره سر از شاهین بوشهر درآورد تا دست دایی و کاشانی را در پوست گردو گذاشته باشد. پس از او هم حوار ملامحمد با استقلال قرارداد بست اما هرگز در تمرین‌های این تیم شرکت نکرد. گفته می‌شد تا استقلالی‌ها بدهی حوار به پرسپولیس را پرداخت نکنند نمی‌توانند از حضور او در تیم خود استفاده کنند. اما آن‌ها ترجیح دادند از او به فیفا شکایت کنند تا باز هم روشن شود که باشگاه‌های ایرانی هنوز با زوایا و خفایای جذب یک بازیکن خارجی آشنا نیستند. پیش از این نیز در فصل قبل، ابراهیم توره با غیبت‌های متعدد خود سپاهانی‌ها را کلافه کرده بود.
* مرفاوی و مس در اوج
مس کرمان باز هم برای انتخاب مربی خود رو به یک استقلالی آورد و این بار قرعه به نام صمد مرفاوی افتاد. آن‌ها هر سه بازی اول خود را باختند تا همگان خیلی زود از رفتن مرفاوی حرف بزنند. اما مدیران مس به این فشارها توجهی نکردند و البته نتیجه‌اش را هم دیدند. مسی‌ها پس از باخت آخرشان تا 16 هفته دیگر شکست نخوردند تا اکنون یکی از سه تیم نخست جدول باشند. مرفاوی علی‌رغم اینکه در استقلال آنچنان موفقیتی کسب نکرد،  اما این‌ روزها در مس وضعیت بسیار خوبی دارد.
* شیث و پرسپولیس، این داستان ادامه دارد
اردوی پیش فصل پرسپولیس در آلمان با اتفاق‌هایی همراه بود که خبرش خیلی زود به ایران رسید. اما علی دایی با بازی دادن به هر دو بازیکنی که در موردشان شایعه‌هایی وجود داشت این طور القا کرد که هیچ اتفاقی در آلمان رخ نداده است. با این وجود پس از داربی 69 شیث رضایی به دلایل «فنی» از پرسپولیس اخراج شد و حدود دو ماه از این تیم دور بود و حتی در مقطعی با امیدهای سرخپوشان تمرین کرد. پس از مدتی و همزمان با شکست‌های پیاپی پرسپولیس، دایی صلاح دید، شیث را ببخشد و او را به تیم بازگرداند. اما با حضور شیث نیز خط دفاع پرسپولیس پیشرفتی نداشت و سرخپوشان دو شکست دیگر را هم تجربه کردند. پس از آنکه استعفای دایی پذیرفته نشد، او عنوان کرد که از این پس افرادی که دلشان با تیم نباشد را از قطار پرسپولیس پیاده می‌کند و مجددا اولین کسی که از ترکیب بیرون گذاشته شد، شیث رضایی بود. آیا معمای شیث و پرسپولیس همچنان ادامه خواهد داشت؟
*رکورد تارتار و راه‌ آهن
پس از آنکه رسول کربکندی در 7 هفته از گرفتن نتایج مناسب برای راه آهن باز ماند، مهدی تارتار همچون فصل‌های گذشته به عنوان مربی ناجی به این تیم آمد و با گرفتن 13 امتیاز در 5 بازی ابتدایی خود رکوردی تازه را در تاریخ این باشگاه به ثبت رساند. راه آهن در آخرین دیدار خود توانست نفت آبادان را در خانه‌اش شکست دهد که این یکی از بهترین پیروزی‌های مهدی تارتار بود چرا که نفتی‌ها در ورزشگاه تختی آبادان تنها از پرسپولیس شکست خورده و تیم‌هایی چون ذوب آهن و استقلال را شکست داده بودند.
* میثاقیان به درخشان
اکبر میثاقیان که پس از چند سال به لیگ برتر بازگشته بود نتوانست آن طور که باید با شهرداری تبریز نتیجه بگیرد و البته به بهانه خون‌ریزی معده این تیم را ترک کرد. پس از آن بود که حمید درخشان سکان هدایت این تیم تبریزی را به دست گرفت و در مقاطعی نتایج خوبی هم با این تیم کسب کرد. شهرداری برای ماندن در لیگ تلاش می‌کند.
* سپاهان و قلعه نوعی آرام آرام نزدیک می‌شوند
قهرمان فصل گذشته به رسم عادت سرمربی‌اش، بازی‌های آغازین خود را در فصل دهم ناامید کننده آغاز کرد. امیر قلعه‌نوعی و سپاهان در هفته‌های اول آنچنان که باید چهره‌ی یک قهرمان را نداشتند و در رده‌های پایینی جدول سیر می‌کردند. از همان آغاز فصل باز هم صحبت‌های زیادی مبنی بر قراردادهای کلان این باشگاه اصفهانی با بازیکنان و مربیانش در محافل فوتبالی مطرح می‌شد و البته آنها نیز تکذیب می‌کردند. با این حال زردپوشان اصفهان پس از نتایج نامناسب در هفته‌های اول به خود آمدند و روندی را که در فصل قبل در پیش گرفته بودند و همه تیم‌ها را با اختلاف فراوان شکست می‌دادند، از نو شروع کردند و خیلی سریع خود را به جمع مدعیان قهرمانی رساندند. سپاهان در زمان برگزاری بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو به دلیل حضور سه بازیکنش تصمیم گرفت که بازی‌های خود در این برهه زمانی را برگزار نکند و به همین دلیل اکنون دو بازی از سایر تیم‌ها کمتر دارد. هنوز معلوم نیست که این بازی‌ها قرار است چه زمانی برگزار شود چرا که این تیم باز هم در تیم ملی که در جام ملت‌های آسیا حضور خواهد یافت، بازیکن دارد. باید دید پرافتخارترین مربی لیگ امسال چه نتیجه‌ای را کسب خواهد کرد.
* نفت تهران و ترس از سرنوشت پاس، صبا و پیکان
صبا از دیگر تیم‌هایی بود که در نیم فصل اول سرمربی خود را عوض کرد. آن‌ها در ابتدا با محمود یاوری کار خود را آغاز کردند و از قضا نتایج خوبی هم کسب کردند اما به یکباره یاوری و صبا به همکاری با یکدیگر پایان دادند. در ابتدا قرار بود سهراب بختیاری زاده هدایت این تیم را در دست گیرد اما او که دوست نداشت به این زودی‌ها به دنیای مربی‌گری وارد شود به این پیشنهاد پاسخ منفی داد تا عبدالله ویسی سرمربی نماینده قم شود. نفت تهران از دیگر تیم‌هایی بود که به تازگی از لیگ یک به دسته برتر آمده بود. با وجود این که در تیم حسین فرکی بازیکن سرشناسی به چشم نمی‌خورد، اما نفتی‌ها در نیم فصل اول نتایج قابل قبولی گرفتند. موضوعی که به یکباره به نفتی‌ها اعلام شد و آن‌ها را در بهت کامل فرو برد، تصمیم مربوط به انتقال آن‌ها به استان مرکزی بود که نه تنها این باشگاه بلکه کل دوست‌داران فوتبال را نگران کرد. اخیرا بازیکنان این تیم در نامه‌ای به کفاشیان درخواست کرده‌اند که انتقال این تیم تا پایان فصل صورت نگیرد. باید دید سرنوشت نفت همانند پاس و صبا می‌شود یا خیر.
* مجید جلالی: "این فوتبال خیلی کثیف است"
به غیر از نفت آبادان دیگر تیم‌های جنوبی اما آن چنان در کانون توجه قرار نداشتند. شاهین بوشهر با هدایت حمید استیلی آن گونه که می‌خواست بازی می‌کرد اما آن طور که دوست داشت نتیجه نمی‌گرفت و همین موضوع باعث شده بود که مسوولان این باشگاه در پایان نیم‌فصل تصمیم به برکناری وی بگیرند اما استیلی با رای هیات موسسین این باشگاه همان طور که رفته بود، همان گونه هم برگشت. شاهین اکنون شکاری بزرگ به نام عماد رضا را در اختیار دارد که می‌تواند در 14 بازی مانده تا پایان لیگ بسیار به آن‌ها کمک کند. فولاد خوزستان اما باز هم با مجید جلالی لیگ را آغاز کرد. اهوازی‌ها اگرچه در چند بازی با قاطعیت حریفان خود از جمله پیکان (6 ـ صفر) و استقلال (4 ـ صفر) را شکست دادند اما در چند دیدار نیز به اتفاقاتی که برایشان رخ داده بود معترض بودند که نمونه بارز آن بازی آخر آن‌ها در مقابل سپاهان بود که باعث شد مجید جلالی با ناراحتی فراوان نشست خبری پس از بازی را ترک کند و فقط این جمله را بگوید: "این فوتبال خیلی کثیف است".
* برکناری عجیب و غریب مدیرروستا
برکناری اصغر مدیرروستا از پاس همدان هم از داستان‌های بدیعی بود که فقط در فوتبال ایران اتفاق می‌افتد. پس از آنکه پاسی‌ها در چند هفته متوالی نتوانستند با مدیرروستا به نتایج دلخواه دست پیدا کنند، کادر فنی و مدیریتی این تیم به طور هماهنگ از سمت خود استعفا دادند. مدیرروستا هم وقتی دید که همه استعفا کردند کناره‌گیری خود را از سرمربی‌گری اعلام کرد اما بقیه افراد به محض استعفای او به کار خود بازگشتند! محمود یاوری پس از چند هفته بدون تیم بودن، باز هم تیم‌دار شد و این بار به همدان رفت.
* ملوان انزلی: آرامش قوی سپید
ملوان انزلی از تیم‌های کم‌حاشیه‌ی این 20 هفته بود. انزلی‌چی‌ها برای چند هفته در مقابل حریفان مدعی‌شان، خودی نشان دادند و به نوعی هیجان را در دل هواداران‌شان زنده کردند. هر دو تیم جزو تیم‌هایی هستند که برای رده‌های میانی جدول تلاش می‌کنند.
* اینجا استقلال، مهمات تمام. بمبی نمی ترکد
آبی‌پوشان تهران برخلاف رقیب دیرینه‌شان فصل تقریبا آرامی را پشت سر گذاشتند. پرویز مظلومی پس از چندین فصل به آرزوی خود رسید و توانست سرمربی‌گری استقلال را به دست بیاورد. البته او پس از نتایج ضعیف استقلال بارها این گونه عنوان می‌کرد که برخی افراد به دنبال صندلی او در این تیم هستند اما تاکنون که اتفاق خاصی برای این جایگاه نیفتاده است. مهمات علی فتح‌ الله زاده تمام شده و او دیگر بمب نمی‌ترکاند. او و سایر استقلالی‌ها هنوز معتقدند گل محمد نوری به آنها در داربی 69 آفساید بوده است. فرهاد مجیدی، کاپیتان آبی‌پوشان بار دیگر از سوی افشین قطبی به تیم ملی دعوت شد اما او هم ترجیح داد همانند مهدوی کیا و هاشمیان، از فوتبال ملی خداحافظی کند. شاید بدترین اتفاق برای استقلالی‌ها، مصدومیت میلاد میداودی بود که او را 4 ماه خانه‌نشین کرد. قرار بود حوار ملا محمد به استقلال بیاید اما او هم همانند دیگر بازیکنان خارجی آبی‌پوشان در این فصل سر از هر جایی درآورد به غیر از استقلال!
* بازهم داوری ...
یکی دیگر از اتفاق‌های عجیب این 20 هفته، اشتباه ابتدایی داور مسابقه تیم‌های مس و ذوب آهن بود که بحث آن هنوز هم تمام نشده و تیم کرمانی مدعی است که به دلیل اشتباه سعید بخشی‌زاده این بازی باید تکرار شود. البته مسعود عنایت به مانند همیشه انتقادها از را داوری رد می‌کند و معتقد است اشتباه‌های داوری جزئی از فوتبال است. بدون شک داوری‌های این 20 هفته آنقدر بحث‌برانگیز بود که همگان موضوع رفتن عنایت از کمیته داوران را دوباره مطرح کنند. معلوم نیست بحث داوری کی می‌خواهد در فوتبال ایران دیگر مشکل‌آفرین نباشد.
* 4 تیم شهرستانی در بالای جدول، استقلال و پرسپولیس پنجم و ششم
گذشته از تمامی وقایعی که در این 20 هفته رخ داد و به نوعی توجه‌ها را به سمت خود جلب کرد، نگاهی به وضعیت تیم‌ها در جدول رده‌بندی هم خالی از لطف نیست. برای اولین بار در چند سال گذشته است که چهار تیم شهرستانی در تعطیلی‌های نیم‌فصل بالای جدول را از آن خود کرده‌اند و سرخابی‌های تهران مکانی بهتر از پنجم و ششمی ندارند. این می‌تواند نوید یک فوتبال جذاب‌تر را که در سرتاسر ایران هیجان می‌آفریند به دنبال داشته باشد اما مطمئنا این هیجان‌آفرینی با انتقال تیم‌های تهرانی به شهرستان‌ها ممکن نخواهد بود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي