پاسخ کمیته انضباطی به اظهارات دایی

۱۳۸۹/۱۰/۰۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات



 کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پاسخ اظهارات دایی را داد.
پس از اظهارات علی دایی علیه مجتبی شریفی رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعضای این کمیته پس از بازخوانی گفته‌های سرمربی پرسپولیس نکاتی را برای روشن شدن اذهان اهالی فوتبال و به ویژه مردم اعلام کردند.
پاسخ کمیته انضباطی به دایی که در اختیا فارس قرار گرفته به شرح زیر است:
* دایی آغازکننده بحث بود
اصولا کمیته انضباطی سعی در عدم پاسخگویی به موارد اینچنینی دارد اما آغازکننده بحث در برنامه شبکه ۴ تلویزیون علی دایی بود. کمیته انضباطی در سخن گفتن از اهالی فوتبال و بویژه اسطوره بزرگی مانند علی دایی کاملا پرهیز دارد اما دایی منصفانه نگاه ‌کند که در برنامه شبکه ۴ او بدون هماهنگی قبلی میهمان تلفنی شد و مطالبی را طرح فرمودند مبنی بر اینکه من با بخیه‌های فراوان و صدمات گوناگون از صحبت در مورد فوتبال محروم هستم اما شریفی بدون سابقه فوتبالی حق صحبت دارد. ایشان باید بداند که کمیته انضباطی قصد پاسخگویی به او را نداشت اما او آغازکننده بحث بود.
* رئیس کمیته انضباطی کم حافظه نیست
احترام اسطوره‌ای مانند علی دایی بر همگان واجب است اما نباید احترام، مانع رسیدگی به تخلف شود همانطور که تخلفات اجتماعی افراد محترم را نیز می‌توان مورد رسیدگی قرار داد. بنابراین رئیس کمیته انضباطی کم حافظه نیست و خدمات ایشان را فراموش نمی‌کند اما هرگز خدمات گذشته نمی‌تواند عامل معاف شدن از تنبیه در ازای تخلفات آینده باشد. بنابراین خدمات محفوظ اما تنبیه نیز سر جایش است.
* اهانت دایی به دیگران نیز قابل پیگیری است
نکته دیگر اینکه در خصوص بیانیه مورد نظر علی دایی اصولا در برنامه شبکه ۴ ایشان فرمودند اگر به کسی اهانت شده و فردی مورد اهانت قرار گرفته محاکم قضایی باید آنرا پیگیری کند. آقای دایی قبول دارند که اگر قرار است به اهانت دیگران علیه ایشان رسیدگی شود اهانت ایشان به دیگران نیز در کمیته انضباطی قابل پیگیری است. اگر قرار است اهانت علیه داور و رئیس فدراسیون در حیطه وظایف کمیته انضباطی نباشد چرا رسیدگی به اهانت دیگران به علی دایی در صلاحیت کمیته انضباطی تلقی می‌شود؟ ایشان که فرموده‌اند کمیته انضباطی حق رسیدگی به اهانت را ندارد چرا در شبکه ۴ به اینکه چرا کمیته انضباطی به اهانت هواداران تراکتورسازی علیه ایشان رسیدگی نکرده معترض بودند؟ مگر یک بام و دو هوا می‌شود؟ اگر رسیدگی به اهانت دیگران در صلاحیت ما نیست چرا باید به اهانت هواداران تیم تراکتورسازی به ایشان رسیدگی کنیم؟ به ادعای ایشان ما فاقد صلاحیت این امر هستیم اما همانطور ما باید به اهانت دیگران علیه دایی رسیدگی کنیم باید بتوانیم به اهانت ایشان علیه دیگران رسیدگی کنیم. مگر می‌شود ما صلاحیت رسیدگی به اهانت دیگران به علی دایی را نداشته باشیم؟
* حضور در تیم ملی پل ارتباطی برای رفتن به تیم‌های خارجی است
کمیته انضباطی خدمات ایشان در تیم ملی را به یاد دارند اما فردی که در فوتبال فعالیت می‌کند اولا در ازای راه یافتن به تیم ملی ارزش افزوده و مضاعف را پیدا می‌کند و گذشته از این که این حضور در سقف قرارداد مالی‌اش تأثیر می‌گذارد پل ارتباطی برای حضور در تیم‌های خارجی هم می‌شود و بخشی از تکالیف مربوط به حوزه فعالیت این فرد نیز تلقی می‌شود. بنابراین با تاکید بر حافظه تاریخی بر این امر اصرار داریم که در ازای ارزش افزوده و مزیت کسب شده باید به تکلیف فردی در مقابل تیم ملی عمل شود و از این رو نباید منتی بر دیگران گذاشت.
* مربیان نباید در مسائل حقوقی اظهارنظر کنند
در متن مصاحبه رئیس کمیته انضباطی آمده است مربیان و علی دایی نباید در حوزه مسائل حقوقی اظهارنظر کنند مگر بیان اینکه دیدگاه کمیته انضباطی و استیناف نادرست است آن هم در رسانه عمومی با توجه به عدم تخصص علی دایی در امور حقوقی فاقد اعتبار است اما اگر ایشان چنین حقی برای خود قائل است بنابراین اکثریت مردم می‌توانند در فوتبال که یک ورزش مورد توجه عموم است اظهارنظر کنند.
* از خلاف واقع بودن بیانیه فدراسیون بی‌اطلاع بودیم
اگر علی دایی معتقد است در بیانیه فدراسیون فوتبال مطلبی خلاف واقع بیان شده باید آن را با ذکر دلیل و طرح شکایت مطرح می‌کرد. ما از متن خلاف واقع بیانیه فدراسیون خبر نداشته و نداریم. طبق رویه حقوقی قضایی مدعی باید برای اثبات ادعای خود دلیل بیاورد و در کنار اقامه دلیل مبادرت به طرح شکایت کند که در مورد این بیانیه چنین امری از سوی علی دایی انجام نشده است.
* رسیدگی به اهانت به هواداران به تشخیص کمیته انضباطی است
دایی در شبکه ۴ تلویزیون گفت‌ چرا به اهانت هواداران تراکتورسازی علیه او رسیدگی نشده است. این موضوع یعنی اهانت هواداران به یک فرد، با توجه به زمینه‌ها و سوابق موجود و مرتبط با این حوزه و تشخیص کمیته انضباطی بستگی دارد و بیان آن در یک برنامه زنده تلویزیونی می‌تواند منشأ التهاب و تنش در بین هواداران آن تیم شود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي