قطعی‌های اينترنت تقصير كيست؟!

۱۳۸۹/۱۰/۰۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات


http://radio.irib.ir/tehran/_Uploads/internet.jpg

طی روزهای گذشته شاهد كاهش كیفیت اینترنت و قطعی‌هایی در برقراری ارتباطات در برخی مناطق بودیم به نحوی كه قطعی‌های مكرر باعث بروز اختلال در فعالیت كاربران بوده است؛ شركت‌های اینترنتی این مشكل را متوجه شركت ارتباطات زیرساخت می‌دانند و شركت ارتباطات زیرساخت هم با ابراز بی‌اطلاعی اعلام می‌كند كه این موضوع به شبكه زیرساخت مربوط نیست.

به گزارش ایسنا، خدمات اینترنت دایل‌آپ طی هفته گذشته شاهد افت و خیزهای شدید بود، به نحوی كه در پاره‌ای اوقات قطعی‌های پی در پی، حوصله كاربران را سرمی‌برد و در نهایت به قطع ارتباط تن می‌دادند.

از سرعت پایین دسترسی به خاطر به اشتراك گذاشته شدن خطوط اینترنتی میان چندین كاربر از سوی برخی شركت‌های اینترنتی كه بگذریم، قطعی‌های اینترنتی این بار كار را به جایی رسانده كه به گفته برخی از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی مشتریان آن‌ها كیفیت پایین را از چشم آن‌ها دیده و بعضا شركت‌ها كاهش شدیدی را در تعداد كاربران داشته‌اند.

هرچند كه به گفته یكی از مدیران شركت ISP این اختلالات به تمامی بسترها و نقاط مختلف در اینترنت قابل بسط نیست و می‌توان ارتباط اینترنتی شرکت‌هایی را حتی در شهر تهران عاری از هرگونه اختلال دید و یا آنکه برخی از ISPها با بخش‌هایی از اینترنت دچار مشکلاتی هستند اما در ارتباط با قسمت‌های دیگر از اینترنت فاقد مشکل هستند.

كارشناسان حوزه اینترنت طبق بررسی‌ها و مشاهده‌هایشان عنوان كردند كه طبق نمودارهایی كه طی روزهای گذشته برای ارائه دلایل قطعی‌های اینترنت به‌كار گرفته شد؛ قطعی‌هایی به مدت 15 الی 32 ثانیه در بازه‌هایی از هر 14 دقیقه تا 30 دقیقه یک بار در طول مدت اتصال به اینترنت رخ می‌دهد.

ممکن است کاربر، اینترنت را با سرعت مناسب پایش کند، اما در آغاز بروز اختلال، تا 32 ثانیه هیچ ارسال یا دریافت بسته صورت نپذیرد ولی مجدد این مشکل مرتفع می‌شود و ارتباط به حالت عادی باز می‌گردد اما چند دقیقه بعد، دوباره همین اتفاق تکرار می‌شود.

ظاهرا این اختلالات به شهر یا شرکتی مشخص در کشور مربوط نیست و چنین به نظر می‌رسد که بسته به دروازه‌های خروجی کشور برروی اینترنت، شرایط متفاوت است.

شاید گفتن این موضوع كه این اختلالات به شهر یا شرکتی مشخص در کشور مربوط نیست، كاربران را متوجه شركت ارتباطات زیرساخت كه ارایه‌كننده خدمات اینترنت به شركت‌هاست می‌كند ولی شركت ارتباطات زیرساخت پس از طرح موضوع اختلال و قطعی ارتباط اعلام كرد كه هیچ‌گونه اختلالی در شبكه اینترنت این شركت ارتباطات وجود ندارد.

مدیر كل مهندسی عملیات شبكه دیتا شركت ارتباطات زیرساخت كه فقط حوزه شبكه بین‌استانی و بین‌الملل را در اختیار شركت ارتباطات زیرساخت می‌داند، تصریح كرد: طی هفته گذشته شركت ارتباطات زیرساخت هیچ‌گونه اختلالی در شبكه اینترنت بین‌الملل و بین استانی نداشته است و هرگونه اختلال احتمالی كه در شبكه‌های برخی از شركت‌های اینترنتی و یا شركت‌های مخابراتی استانی رخ می‌دهد، ربطی به این شركت ندارد.

حسن كریمی درباره برخی ادعاها مبنی بر این كه 56 درصد ریزش بسته‌های اینترنتی عامل اصلی این قطعی‌های مكرر بوده است،گفت: تمامی ظرفیت‌های اینترنت مورد نیاز كشورمان را ازطریق فیبر نوری تأمین می‌كنیم و اصولاً شبكه‌ای كه بالای پنج درصد ریزش بسته‌های اینترنتی داشته باشد، عملا از كار افتاده و ارتباط از بین می‌رود آنگاه چگونه امكان دارد شبكه در حال كار 56 درصد ریزش بسته‌های اینترنتی داشته باشد.

حال این سوال مطرح است كه وقتی شركت ارتباطات زیرساخت كشور و ارایه‌كنندگان خدمات اینترنتی این مشكل را متوجه خود نمی‌دانند و در شرایطی كه قطعی‌ها بعضا كاربران را از فكر سرعت پایین اتصال درآورده و حاضر بودند با سرعتی به مراتب پایین‌تر از گذشته به اینترنت وصل شوند، چه كسی باید پاسخگو باشد؟

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي