هنگامی که روز سه شنبه خبر ریزش معدن زغال سنگ اشکلی در راور کرمان به گوش مردم و خانواده های معدنچیان رسید، برای بسیاری از آن ها خاطره محبوس شدن ۳۳ معدنچی شیلیایی زنده شد و شماری از خانواده  معدنچیان و مسئولان بلافاصله خود را به محل حادثه در معدن زغال سنگ اشکلی از مجموع معادن هجدک در حومه شهرستان راور رساندند. به گزارش خراسان برخی اخبار و گزارش ها حکایت از آن دارد که بر اثر ریزش این معدن ۴ نفر از معدنچیان در عمق ۶۰۰ متری زمین جان باختند. در پی این حادثه امدادگران بلافاصله وارد عمل شدند، خانواده های معدنچیان نیز با نگرانی اوضاع را دنبال می کردند و هم چنان امیدوار به زنده بودن عزیزان خود بودند، نیروهای امدادی از روز سه شنبه آوار برداری را آغاز کردند تا بلکه به منطقه سانحه برسند، روز چهارشنبه جسد یکی از معدنچیان از عمق ۶۰۰ متری بیرون کشیده شد و تلاش ها برای یافتن اطلاعی از سرنوشت ۳ نفر دیگر هم چنان ادامه دارد، هرچند که به دلیل عمق بسیار زیاد معدن و شدت سانحه و نبودن جریان هوا و هم چنین احتمال نشت گاز، احتمال زنده بودن ۳ معدنچی بسیار ضعیف گزارش شده است اما تلاش های امدادگران هم چنان ادامه دارد. گروه ایمنی وزارت صنایع و معادن هم که به صورت زمینی به سمت این معدن در حال انتقال بودند، در میانه راه دچار حادثه شدند و هم اکنون در یکی از بیمارستان های کرمان بستری شده اند. این موضوع نیز تا حدودی روند کار امدادرسانی را با کندی مواجه کرده است.
نماینده مردم کرمان و راور:به احتمال بسیار زیاد ۳ معدنچی دیگر،کشته شده اند

غلامرضا کرمی عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز که در محل حادثه حضور یافته بود به خراسان گفت: این حادثه در معادن هجدک و در معدن اشکلی این منطقه رخ داده است. وی افزود: در بخشی از این معدن ۴ کارگر در حال کار بودند که براثر ریزشی که آن را تاکنون بی  سابقه دانسته اند این ۴ کارگر زیر آوار ماندند که نیروهای امدادی جسد یکی از معدنچیان را از اعماق زمین بیرون کشیدند. وی گفت: به دلیل حجم بسیار ریزش، نیروهای امدادی مسیرهایی را برای رسیدن به ۳ معدنچی دیگر انتخاب کردند که در هر عملیات مجددا ریزش دیگری صورت می گرفت و عملیات ناکام می ماند و اکنون با به کارگیری از نیروی متخصص معدن و بازنشستگان معدن کانال هایی را به نام «گزنه» احداث کردند تا بتوانند به نقاطی که ۳ معدنچی در آن جا مشغول کار بودند برسند. کرمی افزود: من شب عاشورا در محل معدن حضور یافتم که در آ ن جا مقامی از وزارت صنایع و مسئولان استانی نیز حضور داشتند و تا شب جمعه هیچ اطلاعی از سرنوشت ۳ معدنچی دیگر به دست نیامده است ولی به احتمال بسیار زیاد این ۳ نفر نیز کشته شده اند.نماینده مردم کرمان و راور گفت: هر ۴ معدنچی مدفون شده حدود ۳۰ سال سن داشتند و متأهل بودند هریک از آن ها نیز سابقه چند سال کار در معدن زغال سنگ را داشتند. وی افزود: از همان ابتدای وقوع حادثه خانواده معدنچیان در محل حضور یافتند تا اگر کاری از دست شان برمی آید انجام دهند اما چون کار امدادرسانی یک کار تخصصی بود این خانواده ها توسط مسئولان توجیه شدند.کرمی افزود: معمولا هر سال ما در معادن کرمان تلفات داریم به گونه ای که در آذرماه سال گذشته نیز ۴ نفر بر اثر ریزش معدن در راور کشته شدند. هم چنین در حادثه ای دیگر در سال گذشته ۱۲ نفر در معدن «باب میزو » زرند براثر گاز گرفتگی جان باختند. وی گفت: از وزیر صنایع درخواست خواهیم کرد که توجه بیشتری به ایمنی معادن در کرمان داشته باشند و با اعزام بازرسانی مسائل و مشکلات معادن را مرتفع سازند. توکلی خبرنگار خراسان نیز گزارش داد استاندار کرمان که خود در محل معدن حضور یافته بود گفت: به محض اطلاع از این موضوع، امدادگران هلال احمر و سازمان مدیریت بحران و سایر دست اندرکاران وارد منطقه شدند، نجار گفت: کارگران این معدن به هیچ وجه احتمال ریزش آن را نمی دادند.میرزایی سرپرست معادن زغال سنگ کرمان هم حجم ریزش زغال سنگ در معدن مذکور را بالا عنوان کرد و افزود: علت این حادثه توسط مسئولان و کارشناسان در دست بررسی است.در معدن هجدک که در ۹۰ کیلومتری کرمان واقع شده است در حال حاضر ۴۵ کارگر مشغول به کار هستند.
خصوصی سازی معادن زغال سنگ و افزایش حوادث

شمال استان کرمان دارای معادن غنی زغال سنگ است که موجب اشتغال هزاران نفر از مردم منطقه شده است و در پی واگذاری معادن زغال سنگ به بخش خصوصی تا به حال حوادث متعددی برای معدنچیان زغال سنگ رخ داده است اما در ۲ سال اخیر به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی و استانداردها در برداشت زغال سنگ، سوانح زیادی برای کارگران بخش معدن رخ داده است به طوری که نزدیک به ۳۰نفر تاکنون در معادن زغال سنگ کرمان جان خود را از دست داده اند و ده ها نفر نیز مصدوم شدند. برخی کارشناسان می گویند رعایت نکردن نکات ایمنی و استفاده از روش های سنتی برای استخراج زغال سنگ از عوامل بروز این حوادث می باشد.

مدیر کل کار و امور اجتماعی کرمان دلیل اصلی بروز این سوانح را رعایت نکردن نکات ایمنی دانست و گفت:کارگران باید در راستای رعایت نکات ایمنی دقت بیشتری انجام دهند. سید جواد منصوری در گفت و گو با مهر اظهار داشت که بازرسی های مداوم از معادن استان کرمان انجام می شود و این روال با جدیت ادامه خواهد یافت.رئیس مرکز تحقیقات حفاظت بهداشت وزارت کار نیز درباره شرایط معادن کرمان با اشاره به وجود معادن فراوان در کرمان خواستار توجه بیشتر مسئولان در افزایش سطح ایمنی معادن شد.علی مصریان چندی پیش در سمینار ایمنی معادن کرمان اظهار داشت: استان کرمان معادن بسیاری را در خود جای داده است که با توجه به حجم معادن و تعداد کارگران معادن ، افزایش سطح ایمنی معادن در کرمان ضروری است.وی تصریح کرد: رویکرد استفاده از تکنولوژی های مدرن به جای روش های سنتی در معادن الزامی است و مسئولان این معادن باید توجه بیشتر در زمینه ایمنی معادن داشته باشند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي