آثار معنوی گریه و اشک ریختن برای امام حسین (‏ع)

۱۳۸۹/۰۹/۲۳ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ulMjgtufsG3zIM:http://www.gigaimage.com/images/6d2m57e50xwfwsdqo6xr.jpg&t=1

محبت از عواطف اصیل انسانى است كه با گریه انس دیرینه دارد . مثلاً محبت حقیقى به خداوند حسن آفرین است و براى قرب به او باید اشك محبت ریخت.
 گریه برای مصائب وارده بر امام حسین‏علیه السلام دارای آثار فردی، اجتماعی، دنیایی و آخرتی است، چرا که گریه برای آن حضرت، نوعی پیوند با حرکت، راه و روش و هدف آن حضرت است. از این رو گریه برای او، باعث آمادگی برای مبارزه و جهاد با فساد و سبب امیدواری و رسیدن به هدف نهایی است. مرثیه، شوق و محبت را به حدی بالا می‏برد که گریه کنندگان برای ایصال به مطلوب خود، زمینه هرگونه فداکاری و از خود گذشتگی را در خود احساس می‏کنند. گریه برای امام حسین‏علیه السلام نیروی ایمان را از هر جهت‏بسیج کرده ضعف و ناامیدی را از انسان دور می‏کند و محرک احساسات پاک مردم است . در روایات نیز آثاری برای گریه برای امام حسین‏علیه السلام ذکر شده است که به نمونه‏هایی اشاره می‏شود :
  1. بخشش گناهان
  2. قال الرضاعلیه السلام: «فعلی مثل الحسین‏علیه السلام فلیبک الباکون فان البکاء علیه یحط الذنوب العظام (27) ; برای مثل حسین‏علیه السلام باید گریه کنندگان گریه کنند. چرا که گریه بر آن حضرت، گناهان بزرگ را محو می‏کند .»
  3. درود خداوند
  4. قال رسول الله صلی الله علیه وآله: «الا و صلی الله علی الباکین علی الحسین رحمة و شفقة (28) ; آگاه باشید که خداوند بر گریه کنندگان برای حسین علیه السلام، از روی رحمت و مهربانی درود می‏فرستد .»
  5. طلب مغفرت از ناحیه امام حسین‏علیه السلام
  6. قال الصادق‏علیه السلام: «انه‏علیه السلام لیری من یبکیه فیستغفر له رحمة له (29) ; حقا که [حسین‏علیه السلام] کسی را که برای او گریه می‏کند، می‏بیند و به‏خاطر رحمت‏براو برایش استغفار می‏کند .»
  7. دوری از جهنم
  8. قال الله سبحانه لموسی‏علیه السلام: «یا موسی اعلم انه من بکی علیه او ابکی او تباکی حرمت جسده علی النار (30) ; ای موسی! بدان که هرکس برای حسین‏علیه السلام گریه کند یا بگریاند یا وانمود به گریه کردن کند، بدنش را بر آتش حرام کردم .»
  9. شادمانی در بهشت
  10. قال رسول الله‏صلی الله علیه وآله: «یا فاطمة! کل عین باکیة یوم القیامة، الا عین بکت علی مصاب الحسین فانها ضاحکة مستبشرة بنعیم الجنة (31) ; ای فاطمه‏علیها السلام! هر چشمی در روز قیامت گریان است، مگر چشمی که برای مصیبت‏حسین‏علیه السلام گریه کرده باشد که به وسیله نعمت‏های بهشت‏خندان و شادمان خواهد بود .»

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي