جدیدترین خبرها از اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار و رییس مرکز آمار ایران

۱۳۸۹/۱۰/۰۲ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://www.anboohsazan-isf.ir/files/images/item/fixed/pnustatistic806.jpg

رئیس مرکز آمار ایران با اعلام جدیدترین اخبار از اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار در راستای هدفمندی یارانه‌ها از اعلام همزمان نرخ بیکاری در دو فصل تابستان و پائیز خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، عادل آذر ظهر پنجشنبه درحاشیه اولین جلسه ستاد تهیه حسابهای بخش تعاون کشور در جمع خبرنگاران درباره آخرین اقدامات مرکز آمار ایران برای اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار و خانواده‌های جا مانده از طرح هدفمندی یارانه‌ها اظهارداشت: خوشبختانه تعداد مراجعات از ابتدای آذرماه سال جاری و از زمانی که سامانه اطلاعات اقتصادی خانوار باز شد، نشان می‌دهد که بیش از ۹۷ درصد از مردم مشکلی در این سامانه ندارند و هم اکنون تغییرات مربوط به تولید، فوت، ازدواج و طلاق در این سامانه صورت می‌گیرد.
ماهانه ۳۶ هزار نفر فوتی داریم
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ماهیانه به صورت متوسط حدود ۳۶ هزار نفر فوتی در کشور داریم، بیان داشت: به دلیل اینکه از ابتدای مهرماه سال جاری این سامانه بسته شده بود و اجازه اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار داده نمی‌شد، هم اکنون اطلاعات قبلی افراد در دست بررسی است ولی با باز شدن آن مردم می‌توانند مراجعه داشته باشند و اطلاعات جدیدی را که مد نظر آنها است، وارد کنند.
آذر با اعلام اینکه فراخوان اولیه برای مراجعه مردم در این سامانه تا ۱۵ دی ماه سال جاری بود، بیان داشت: هم اکنون به این جمع‌بندی رسیدیم که سامانه به صورت دایمی فعال باشد تا افراد بتوانند تغییرات خانوار خود را در سامانه وارد کنند.
رئیس مرکز آمار ایران به مصوبه کارگروه تحول اقتصادی دولت در خصوص جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار اشاره کرد و اظهار داشت: تغییرات شش ماهه دوم سالجاری در اول سال آینده توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعمال می‌شود که به همین نسبت تاخیر شش ماهه‌ای نیز برای اطلاعات بعدی اتفاق خواهد افتاد.
وی به ادامه راستی آزمایی اطلاعات اقتصادی خانوار به صورت هفتگی اشاره کرد و با بیان اینکه این اطلاعات در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گیرد، افرود: راستی آزمایی اطلاعات هویتی و شناسنامه‌ای افراد و خانواده‌ها طرح مجزایی است که از ابتدای سال جاری با استفاده از ۱۴ پایگاه پشتیبان در کل کشور آغاز شده است که امیدواریم تا پایان سال جاری این راستی آزمایی اقتصادی نیز نهایی شود؛ گرچه عجله‌ای برای تحویل آن نداریم.
رئیس مرکز آمار ایران میزان مراجعه مردم از ابتدای آذر ماه سال جاری به سامانه الکترونیکی مرکز آمار تا روز گذشته حدود ۷ میلیون مراجعه دانست و گفت: از این تعداد افراد کمتر از یک میلیون نفر جدید بودند که بخش مهمی از آن را تولدها شامل می‌شود؛ بنابراین از مهرماه سال جاری تا کنون و در این دوره سه ماهه مراجعات جدیدی به سامانه مرکز آمار ایران شده است ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مراجعات برای ثبت‌نام‌های قبلی است.
وی با بیان اینکه هم اکنون دو سامانه برای موضوع یارانه‌ها فعال است که یکی به آدرس WWW.YARANEH.AMRA.ORG.IRاست ، به جمع‌آوری و یا اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار می پردازد. پس از این با انجام راستی آزمایی اطلاعات به سامانهREFAHI.IR که متولی آن سازمان هدفمندی یارانه‌ها است، ارجاع داده می شود که اگر این سامانه باز شود مردم می‌توانند افتتاح حساب جدید داشته باشند و یا اطلاعات خانوار خود را از زدواج، طلاق و موارد دیگر ار ایه کنند.
نرخ بیکاری دو فصل همزمان اعلام می‌شود
عادل آذر در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص وضعیت نرخ بیکاری تابستان سال جاری با تاکید بر اینکه در نظر داریم این نرخ را همزمان با نرخ بیکاری پاییز اعلام کنیم، گفت: برای نرخ بیکاری تابستان ابتدا اطلاعات دو استان باقی مانده بود که در نهایت مجبور شدیم برای یک استان پیش‌بینی افزایش نمونه در حد دقیق‌تر شدن نرخ بیکاری داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم نرخ بیکاری استانها را به صورت دقیق محاسبه کنیم؛ با این فرآیند نرخ بیکاری تابستان و پاییز به طور همزمان اعلام می‌شود.
رئیس مرکز آمار ایران در ارتباط با زمان دقیق اعلام نرخ بیکاری شش ماهه گذشته کشور با تاکید بر این نکته که نمی‌توانم زمان قطعی بدهم، تصریح کرد: به دلیل اتمام فصل پائیز، دو نرخ را در یک مقطع زمانی اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اینکه شما در جلسه شورای عالی اشتغال ایجاد یک میلیون شغل جدید را تایید کردید و آیا این به معنی کاهش نرخ بیکاری تابستان و پائیز سال جاری است؟ گفت: در آنجا فقط بحث فرصتهای شغلی جدید مطرح بود ولی به صورت کلی تایید می‌کنم که آ‌مارها نشان می‌دهد نرخ بیکاری در شش ماه گذشته کاهش یافته است.
عادل آذر ادامه داد:‌ آن یک میلیون شغلی که مرکز آمار تایید کرده، مربوط به اقدامات تابستان ۸۷ تا تابستان ۸۹ و یکسال تمام است و به این معنی که این میزان در سال ۸۹ ایجاد شده باشد، نیست.
رئیس مرکز آمار ایران درباره این سئوال که زمستان ۸۸ و بهار ۸۹ نرخ بیکاری در کشور جهش چند درصدی داشته است و آیا تایید یک میلیون شغل می‌تواند گواهی بر کاهش نرخ بیکاری باشد؟ با تایید این موضوع گفت: تا کنون محاسبات وضعیت بیکاری تابستان و پاییز سال جاری نشان می دهد که وضعیت نسبت به بهار ۸۹ بهتر است و نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت اما تک رقمی بودن و یا دو رقمی بودن آن را پس از پایان  محاسبات اعلام می‌کنیم.
مرجع محاسبه نرخ تورم
وی در ارتباط با موضوع تفکیک حسابها و مرجع محاسبه نرخ تورم و نتیجه مذاکرات مرکز آمار و بانک مرکزی در این خصوص اظهارداشت: هم اکنون در این زمینه ما منتظر اعلام قانون هستیم ولی این مسئله در قالب مصوبه شورای عالی آمار مطیرح شده بود که با بانک مرکزی نیز توافقاتی داشتیم و هم اکنون این مسئله در قالب برنامه ۵ ساله پنجم هم مطرح شده و به محض ابلاغ وارد فاز عملیاتی خواهد شد.
عادل آذر در بخش دیگری از سخنانش به تفکیک حسابهای بخش تعاون از دو بخش دولتی و خصوصی نیز اشاره کرد و افزود: زمان بندی پروژه تهیه حسابهای بخش تعاون کشور از ابتدای دیماه سال جاری تا ابتدای دی‌ماه سال ۹۱ است هرچند مقدمات آن در سال گذشته فراهم شد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه امیدواریم در ابتدای سال ۹۰ خروجی‌های اولیه این طرح را داشته باشیم، بیان داشت: در زمان اجرای پروژه اطلاعات اقتصادی مربوط به بخش‌های مختلف تعاونی به محض مشخص شدن اعلام می شود ولی به صورت کلی پروژه حسابهای ملی بخش تعاون به صورت فصلی و سالیانه قابل ارایه خواهد بود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي