جدیدترین اطلاعات در مورد زدوبند مالی در فوتبال

۱۳۸۹/۰۹/۱۰ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://www.sport.niksalehi.com/khabar/fedrasion.jpg
دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای بازیکنان فوتبال تازه ترین اطلاعات در مورد زدوبندهای مالی در فوتبال ایران را ارائه و البته از عملکرد فدراسیون و تیم امید دفاع کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا علیپور دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای بازیکنان فوتبال ظهر امروز در نشست خبری با نمایندگان رسانه های گروهی در خصوص مسائل مختلف روز فوتبال کشور صحبت کرد.
علیپور در ابتدا ضمن تبریک ایام مباهله گفت: اخیرا هجمه هایی به فوتبال کشور شده که جای تعجب دارد. یک وقت می شود که یک شخصی از رئیس فدراسیون و مسئولان فدراسیون فوتبال خوشش نمی آید و بحث های شخصی را مطرح می کند که به آن کاری نداریم اما این روزها به فوتبال کشور هجمه هایی صورت گرفته که شایسته نیست.
دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای بازیکنان فوتبال با ابراز خرسندی و خوشحالی از عملکرد موفقیت آمیز کاروان ورزش ایران در شانزدهمین دوره بازی های آسیایی این موفقیت را پیروزی ورزش ایران در میان غول های آسیا خواند و گفت: در مورد فوتبال مسائلی مطرح شده که من روی آن بحث دارم و از کارشناسان و رسانه ها می خواهم که در این خصوص واقعیت ها را بگویند.
وی برای اثبات ادعای خود که در ایران ورزشکاران انفرادی همیشه به ورزشکاران ورزش های گروهی چربش داشته و موفق تر عمل کرده اند، گفت: همیشه در ایران رستم ها بوده اند که کارگشا عمل کرده اند. این یک واقعیت اجتماعی است که ما در کارهای گروهی ضعف داریم و در ورزش های انفرادی موفق تر عمل کرده ایم. باید به این واقعیت ها توجه داشته باشیم و بر اساس آن اظهار نظر کنیم.
علیپور در ادامه با اشاره به شکست تیم فوتبال امید ایران مقابل کره جنوبی در بازی های انتخابی المپیک 2004 آتن، آن شکست را ناشی از حمایت تنها 400 تماشاگر کره ای که برای تشویق تیم خود به استادیوم آزادی آماده بودند دانست و گفت: درآن دوره برای شکست تیم امید 19 سرفصل عنوان شد که یکی از آنها تداخل در کارهای کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال در تجهیز تیم فوتبال امید بود. قطعا اگر در کار فدراسیون و کمیته ملی المپیک تفکیک صورت نگیرد و توامان بخواهند در سازماندهی تیم امید نقش داشته باشند این تیم در هیچ تورنمنتی به نتیجه نخواهد رسید.
دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای بازیکنان فوتبال به وجود اختلاف نظر در آماده سازی تیم فوتبال امید ایران برای حضور در بازی های آسیایی گوانگجو اشاره کرده و از اینکه کمیته ملی المپیک در انتخاب سرمربی برای تیم امید همکاری لازم با فدراسیون نداشته انتقاد کرد و گفت: همین تیمی که به گوانگجو رفت یک جلسه با ترکیب کامل در ایران تمرین نکرد و مقابل تیمی چون ژاپن قرار گرفت که برای حضور در بازی های آسیایی 50 بازی دوستانه را پشت سر گذاشت در نهایت هم با یک اشتباه داوری مدال بازی های آسیایی را از دست داد.
علیپور در ادامه خطاب به منتقدان فدراسیون فوتبال گفت: شما که از هیئت رئیسه فدراسیون، رئیس فدراسیون و سرمربی تیم امید دل خوشی ندارید چرا واقعیت ها را نمی گویید؟ واقعیت این است که به دلیل عدم انسجام فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک تیم امید تا به امروز نتیجه نگرفته و اگر در این رویه تجدید نظر نشود در آینده هم نتیجه نخواهد گرفت.
وی نبود لیگ حرفه ای منسجم برای رده های سنی پایه، کم توجهی به بازیکنان جوان و ... را از دیگر دلایل شکست فوتبال ایران در میادینی چون مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا و بازی های آسیایی گوانگجو عنوان کرد و گفت: باید سازمان تربیت بدنی با همکاری سازمان ملی جوانان در این موضوع وارد شده و با تصویب قانون بدون توجه به اینکه چه کسی رئیس فدراسیون فوتبال است، برنامه ای جهت آماده سازی تیم های فوتبال پایه ایران تدارک ببینند.
علیپور در ادامه مشخصا به منتقدان روزهای اخیر فدراسیون فوتبال اشاره کرد و گفت: شخصی چون حسن حبیبی که استخوان خرده کرده فوتبال است چرا باید این گونه از فدراسیون انتقاد کند؟ آقای دادکان که از فدراسیون فوتبال انتقاد کرده مگرتیم امید در زمان ایشان نتیجه گرفت؟ مگر تیم ما در زمان حضور آقای حسن حبیبی به المپیک رفت؟ آقای چراغپور که امروز منتقد هستند چرا تیمشان در مسابقات قهرمانی آسیا در هند نتیجه نگرفت و امروز زبان به انتقاد گشوده اند؟
وی گفت: چنانچه پیروانی را از تیم امید کنار بگذاریم چه کسی را باید جانشین او کنیم؟ چه کسی است که با حضور او موفقیت تیم امید تضمین شود؟ متاسفانه برخی از کارشناسان و مجری های تلویزیونی به دنبال آن هستند که با انتقاد از یک مربی، شخص مورد نظر خود را تحمیل کنند. من این را با سند و مدرک می گویم برخی از کارشناسان و مجری ها بودند که به یک مربی گفته بودند اگر بازیکن آنها در ترکیب تیم قرار نگیرد بر علیه او چنین و چنان می گویند.
" همیشه ساز مخالفت با دایی، مایلی کهن و ... را می زنید " علیپور با بیان این جمله افزود: امروز باید از سرمربی تیم امید حمایت کنیم. ببینید مشکل کجا بوده و بر اساس آن تیم را تقویت کنید. امروز مسئول یکی از بخش های فدراسیون فوتبال عنوان می کند تیم ملی در 4 کانال دفاعی ضعف داشته من به این مسئول گفتم شما چه مسئولی هستید که پیش از بازی های آسیایی این ضعف را نگفتی و امروزانتقاد می کنی؟ به او گفتم نمی دانی شاید برخی ها این انتقادات را مطرح نکرده اند که تیم زمین بخورد؟
وی با پذیرش این نکته که تیم امید در نتیجه گیری ضعیف عمل کرده گفت: تیم امید عملکرد فنی بدی نداشت. شاید اگر داور در بازی با ژاپن به اشتباه گل ما را مردود اعلام نمی کرد چهارمی ما حداقل تبدیل به مدال نقره می شد. آن وقت آیا باز هم اینچنین از فدراسیون فوتبال و تیم امید انتقاد می شد؟
علیپور خوشحالی خود را از اینکه به سایر رشته های ورزشی هم در ایران توجه می شود، ابراز داشت و گفت: ما هم خوشحال می شویم اگر به جای فوتبال به دیگر رشته ها اهمیت بدهند و روی آنها سرمایه گذاری کنند آن وقت فوتبال می تواند بی سر و صدا، خود را برای میادین بزرگ تر آماده کند. در مسابقاتی که یک مدال طلای فوتبال برابری می کند با یک مدالی که یک تیرانداز می گیرد شاید بهتر باشد ما روی همان رشته های انفرادی سرمایه گذاری کنیم. من با بیان اینها نمی خواهم عملکرد تیم فوتبال در گوانگجو را توجیه کنم اما از کارشناسان و رسانه ها می خواهم اگر راهکاری می دهند راهکارشان را درست بیان کرده و به دنبال اجرای آن باشند.
دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای بازیکنان فوتبال به ارزش و جایگاه فوتبال در بین علاقه مندان به ورزش اشاره کرد و گفت: اگر فدراسیون فوتبال در ناکامی فوتبال امید مقصر است بیاید عذرخواهی کند. اگر هیئت رئیسه، رئیس فدراسیون، سرمربی تیم امید و ... مقصرند بیایند عذرخواهی کنند. اصلا اگر قرار است آنها برکنار شوند موردی نیست مگر سند فدراسیون به نامشان است. آنها می روند و قدم دوستان جدید روی چشم ما اما این درست نیست که قبل از بازی نیمه نهایی فوتبال گوانگجو دو نفر از آدم هایی که طی دو سال گذشته اسب خود را برای ریاست فدراسیون فوتبال زین کرده و پشتشان به فلان معاون وزیر و وزیر گرم است، شایعه برکناری کفاشیان را مطرح کنند.
علیپور افزود: اگر فردی بهتر و شایسته تر از کفاشیان و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال می تواند این مجموعه را اداره کند اشکالی ندارد بیاید مسئولیت را برعهده بگیرد اما اگر قرار بر این است که کفاشیان برود و کسی مثل من که آگاه به مسائل فوتبال نیست بیاید و مسئولیت فدراسیون را آن هم به خاطر روابطی که دارد برعهده بگیرد، نیاید بهتر است.
وی گفت اگر فردی باشد که بهتر از من و مسئولان فدراسیون فوتبال توانایی اداره فدراسیون را داشته باشد بر ما حرام است که مسئولیت را به او ندهیم اما افرادی که این روزها در حال جریان سازی بر علیه فدراسیون فوتبال هستند در قالب مسئولیت فدراسیون فوتبال نیستند. من از مردم و مسئولین می خواهم که به این نکته مهم توجه داشته باشند.
علیپور در ادامه به انتقاد از رویه کمیته ملی المپیک پرداخت و گفت: چرا نایب رئیس فدراسیون فوتبال باید برای پول و پاداش بازیکنان از گوانگجو به ایران بیاید؟ کمیته ملی المپیک باید در این خصوص جوابگو باشد چون آنها غلام پیروانی را نمی خواستند. نباید با تیم امید اینگونه رفتار می کردند. خدا کند این گونه نباشد اما مسئولان کمیته ملی المپیک باید بدانند اگر فوتبال موفق می شد خوشحالی مردم در موفقیت ورزش ایران دوچندان می شد.
دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای بازیکنان فوتبال یادآور شد: زمان بازی های آسیایی بوسان مسئولان کمیته ملی المپیک از سازمان تربیت بدنی تاکید داشتند که تیم فوتبال امید ایران از نظر بدنی مشکل دارد و نباید به این پیکارها اعزام شود. در آن دوره هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ضمن بررسی موضوع در نهایت تصمیم به اعزام تیمی گرفت که سرانجام قهرمان بازی های آسیایی شد.
وی با پذیرش این موضوع که فدراسیون فوتبال هم ضعف دارد و باید در صدد رفع این نقاط برآید گفت: اگر کمیته ملی المپیک تمایل دارد تیم امید را اداره کند اشکالی ندارد. بیایند مسئولیت این تیم را برعهده گیرند و فدراسیون فوتبال به عنوان هماهنگ کننده بر نحوه آماده سازی تیم نظارت داشته باشد اما اگر مسئولیت آماده سازی تیم امید به فدراسیون فوتبال سپرده شد دیگر باید همه گونه همکاری با این تیم صورت پذیرد.
علیپور با تاکید بر اینکه سخنگوی کفاشیان نیست و نمی خواهد از مسئولان فدراسیون دفاع کند گفت: این مشکل امروز فوتبال ایران نیست و در زمان صفایی فراهانی هم اختلاف نظرهایی وجود داشت.
وی با تاکید بر اینکه مواردی که تا به اینجا مطرح کرده است به نوعی تخلف در فوتبال بوده که به حوزه فعالیت او در فدراسیون فوتبال مربوط می شود، گفت: این حق هیئت رئیسه و شخص رئیس فدراسیون فوتبال است که سرمربی تیم فوتبال امید را انتخاب و یا از عملکرد او دفاع کند کما اینکه آنها در جلسه اخیر خود موضع رسمی شان را در قبال تیم امید بیان کردند.
علیپور ادامه داد: در شرایطی که یک ماه دیگر بازی های مقدماتی المپیک آغاز می شود کدام عقل سلیم است که می گوید سرمربی تیم امید باید عوض شود؟ اگر امروز بیاییم ساز رفتن پیروانی را بزنیم و بعد از چند هفته جار و جنجال دوباره تصمیم به ادامه همکاری با او بگیریم به نوعی زمان را از دست داده ایم.
دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای بازیکنان فوتبال در ادامه در خصوص فعالیت این ستاد در فوتبال ایران گفت: با وجود تمام انتقادهایی که از منشور اخلاقی و هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای فوتبال شد منشور اخلاقی توانست در اصلاح ساختار اخلاقی فوتبال کشور قدم های خوبی بردارد. در آن دوره دوستان کارشناسی بودند که عنوان می کردند فعالیت منشور قانونی نیست در حالی که از سال 1983 در فدراسیون بین المللی فوتبال نیز منشور اخلاقی و یا میثاق شرف آغازبه کار کرد.
وی در ادامه افزود: در آن دوره اختلاف نظرها و تناقض هایی هم بین کمیته های منشور اخلاقی و انضباطی فدراسیون فوتبال وجود داشت که در نهایت فیفا با تعیین سه بخش کمیته های انضباطی، استیناف و اخلاق فعالیت آنها را مجزا کرد در فدراسیون بین المللی فوتبال هم اگر تخلفی صورت پذیرد در کمیته اخلاق بررسی شده و برای تصویب و تایید به کمیته استیناف می رود.
علیپور با تاکید بر اینکه فعالیت هیئت رسیدگی به تخلفات و رفتار حرفه ای بازیکنان دو بخش دارد که شامل تنبیه ها و تشویق ها می شود بخش تشویقی آن را به گزینش بهترین های اخلاق هر هفته در مسابقات لیگ مربوط دانست و گفت: پیش از این مسئولیت هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای فوتبال با نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال بود چرا که این هیئت تنها رسیدگی به تخلفات فوتبال در لیگ برتر را زیر نظر داشت اما از آنجایی که دایره فعالیت های این هیئت گسترده شد و لیگ دسته اول را نیز در برگرفت مسئولیت هیئت به آقای تاج نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال واگذار شد و در این هیئت آقایان عزیز محمدی، بهروان، شریفی مسئول حراست و بنده به عنوان دبیر حضور داریم.
دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای بازیکنان فوتبال به ضمانت هایی که فوتبال ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا داده، اشاره کرد و گفت: این ضمانت ها در سه بخش عدم دخالت دولت در فوتبال، جلوگیری از انجام تبانی و ممانعت از ورود مواد نیروزا به فوتبال است.
وی به وجود پرونده های سوء جریان مالی، تبانی و استفاده از مواد نیروزا در فوتبال ایران طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت: به جهت ضمانتی که فدراسیون فوتبال ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا سپرده بود مبنی بر این که مشکلی که برای چینی ها به وجود می آمد برای ما به وجود نیاید به شدت این مسائل را پیگیری کردیم تا مبادا به سهمیه فوتبال ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا خدشه وارد شود. در این رابطه با افرادی که مشکل داشتند و مواردی از تخلف آنها به هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای گزارش شده بود برخورد کردیم و بر این اساس به برخی از افراد متخلف مجوز کار ندادیم و از فعالیت آنها در بخش های مختلف فوتبال ممانعت به عمل آوردیم و ...
علیپور ادامه داد: به برخی از مربیان و بازیکنان متخلف اجازه فعالیت در لیگ برتر صادر نشد و آنها را به لیگ دسته اول فرستادیم تا با اصلاح رفتار خود اگر نمره قبولی گرفتند به لیگ برتر باز گردند اما متاسفانه برخی از این مربیان نتوانستند شرایط مورد نظر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای فوتبال را جلب کنند به همین خاطر به باشگاه های که خواهان آنها بودند اعلام شد اگر قصد عقد قرارداد با این مربیان را دارند باید تعهد بدهند که اگر تخلفی از سوی این مربیان سر زد باشگاه آنها به یک رده پایین تر فرستاده خواهد شد.
وی برای این موضوع به عقد قرارداد فیروز کریمی با باشگاه گسترش فولاد تبریز اشاره کرد و گفت: قطع همکاری فیروز کریمی با باشگاه تبریزی هیچ ربطی به تعهد این باشگاه به فدراسیون فوتبال ندارد.
دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای بازیکنان فوتبال ضمن تاکید بر اینکه تخلفات تنها شامل حال مربیان، بازیکنان و مدیران فوتبال کشور نمی شود، به وجود تخلفاتی در بین خبرنگاران اشاره کرد و گفت: ما در هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای شکایت هایی هم از برخی خبرنگاران داشتیم که از بازیکن یا مدیر X پول گرفتند تا او را مورد پوشش خبری قرار دهند. در بحث داوری هم شکایت هایی داشته ایم. شکایت از داوران بیشتر شامل نقش آنها در نقل و انتقال برخی از بازیکنان بوده است.
علیپور افزود: البته از کارشناسانی هم شکایت شده، کارشناسانی که با برخی از باشگاه ها قرارداد دارند و در برنامه های ورزشی صدا و سیما به سود باشگاه خود اعلام نظر کرده و مواردی خلاف واقع عنوان کرده اند. ما به دوستان در صدا و سیما تذکر داده ایم که به این نکته توجه داشته باشند و به قول آقای مایلی کهن باعث نشوند که برخی ها خرید و فروش میکروفن کنند.
وی از محرومیت یک مدیر فوتبالی خبر داد که شکایت از فوتبال را به بیرون از فدراسیون فوتبال کشیده و بر اساس رای هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای از فعالیت در فوتبال کشور محروم شده است.
دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای بازیکنان فوتبال با تاکید بر اینکه بازیکنان در هر کجای کشور نباید از موقعیت شغلی خود سوء استفاده کرده و مرتکب تخلف شوند، گفت: ما به زندگی خصوصی افراد کاری نداریم اما اگر یک شخصیت فوتبالی تخلفی مرتکب شود که به شخصیت کلیه فوتبالیست ها، مربیان و ... خدشه وارد کند با او برخورد می کنیم و علاوه بر حکم قضایی صادره محرومیتی دیگر برای او در نظر خواهیم گرفت.
علیپور افزود: از بازیکن، مربی، مدیر تا کارمند باشگاه، متصدی هیئت فوتبال و ... هر کسی که مرتکب خطا شود و شکایتی از او به هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای فوتبال بیاید ابتدا مدارک مربوط به این شکایت را دریافت کرده و بر اساس آن حقوق افراد را استیفا می کنیم.
وی سیاست هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای فوتبال را برخورد با متخلفان بدون اعلام اسامی آنها عنوان کرد و گفت: دنبال این نبودیم که چهره افراد را مخدوش کنیم. ما تا جایی که به نقطه نظر نهایی نرسیم اسامی را اعلام نمی کنیم و اگر هم اسمی زودتر اعلام شده این خود افراد بوده اند که اسامی را مطرح کرده اند.
دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای بازیکنان فوتبال همچنین به پرونده شکایت داریوش مصطفوی از فدراسیون فوتبال اشاره کرد و گفت: آقای مصطفوی هم از فدراسیون فوتبال شکایت کرده بودند که در زمان ریاستشان بر فدراسیون فوتبال هزینه هایی کرده اند و خواهان مطالبه آن بوده اند. ایشان با شکایت به مراجع قضایی و با بهره گیری از تایید افرادی که متعهد شده اند ایشان چنین هزینه ای را برای فدراسیون کرده اند، در دادگاه تجدید نظر 220 میلیون از حساب فدراسیون فوتبال به ایشان رسیده است. نکته ابهام این است که این هزینه ها کجا بوده و ما از ایشان خواسته ایم که باید مدارک مورد نظر را به فدراسیون فوتبال ارائه کند. از افرادی هم که تایید کرده اند آقای مصطفوی چنین هزینه هایی کرده خواسته ایم که اسناد و مدارکشان را ارائه کنند. تا به امروز هیچ سندی به فدراسیون فوتبال نرسیده و چنانچه این مدارک به فدراسیون فوتبال نرسد مورد را به سازمان بازرسی کل کشور گزارش می کنیم تا براساس قانون با افراد متخلف برخورد کنند.
وی در خاتمه تصریح کرد: خیلی از بازیکنان به هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای مراجعه و عنوان می کنند که فلانی از من پول خواسته تا در تیم های پایه شرایط بازیشان را فراهم آورد. خوشبختانه در لیگ حرفه ای چنین شکایت هایی کمتر دیده شده اما در رده های پایه چنین مسائلی زیاد است و باعث می شود جوانانی که پول ندارند پشت خط بمانند و استعداد آنها از بین برود. اینکه فوتبال ما ضعیف شده بی ارتباط با این موضوع نیست چرا که بسیاری از استعدادها پشت خط می ماند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي