در نقد برنامه ی 90 و شبکه ی 3...شبی که حرفهای مایلی کهن به دلمان نشست

۱۳۸۸/۰۷/۲۲ | برچسب‌ها: | 0نظرات

رامین رضی / خبرگزاری پارس فوتبال

باید اعتراف کنیم که نود  بر جذابیت های زندگی ما افزوده است.برای ما که عاشق فوتبالیم  دوشنبه ها  معنای  دیگری دارد.   وقتی عادل خان حرف دلمان را می زند و حقایق را می گوید  در پوست خود نمی گنجیم و می خواهیم از خوشحالی فریاد بزنیم. نمی دانم،شاید هم از این همه بی نظمی و بی برنامگی به ستوه آمده ایم و فریادمان از سر درد است . اما داستان فریادهای ما به اینجا ختم نمی شود.

حضورمایلی کهن در برنامه ی نود پس از انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی،یکی  از شب های زیبای نود را رقم زد. شبی که نظرمان را نسبت به مایلی کهن عوض کرد.شبی که او  غیر ورزشی بودن انتخابش را نیز منکر نشد و شبی که ما به صداقتش ایمان آوردیم. آن شب مایلی کهن در باره ی  نود هم حرف های زیبایی زد، حرف هایی که بر حق بود. او گفت که شما  انتقاد می کنید اما خودتان جنبه ی انتقاد ندارید. او گفت که شبکه ی 3 باید کارشناسان فو تبالی داشته باشد که ندارد. او گفت که شما  هم  در شکست تیم ملی مقصرید. او  گفت که شما فرق بین انتقاد و تخریب را نمی دانید. چه خوب حرف زد آن شب مایلی کهن و باعث شد تا اولین بار در جنگ فردوسی پور با حریف،طرفدار حریف او باشیم.
عادل فردوسی پور را به رک و بی پروا بودن می شناسیم. شخصی که از انتقاد کردن واهمه ای ندارد، حرف دل مردم را می زند و تا به جواب نرسد عرصه را خالی نمی کند. اما اگر از بعدی دیگر به اوبنگریم او را  شخصیتی  محافظه کار می یابیم.

جریان حق پخش تلویزیونی را بیاد می آورید؟جریانی که تا مدتها تمام فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داده بود.  فدراسیون فوتبال این را حق خود می دانست که از سیما پولی بابت پخش کردن بازی ها دریافت کند. براستی حق با کدامیک از طرفین بود؟ حتی کسی که فوتبال را دنبال نمی کند هم می داند که هنگامی که با پخش مسابقات فوتبال، میلیونها بیننده  پای گیرنده ی خود میخکوب می شوند،  این وظیفه ی  صدا و سیماست که پولی را به فوتبال اختصاص دهد. مگر بابت پخش سریال مرد هزار چهره به عوامل تولید آن پول پرداخت  نمی شود؟ بازی استقلال و پیروزی چند برابر  تمام 13 قسمت این سریال بیننده دارد؟  موضع گیری  فردوسی پور را در قبال حق پخش بیاد دارید؟ سیاست او سکوت بود چون همانطور که مایلی کهن گفته بود اگر هم فردوسی پور انتقاد پذیر باشد،مدیرانش نیستند. او سکوت کرد چون می دانست این بار حق با فدراسیون است. او سکوت کرد تا ثابت کند فقط مقابل فدراسیون رک و بی پرواست.

استقلال پس از سالها به جام باشگاههای آسیا رفته است. نیمه ی اول مسابقه ی استقلال و الاتحاد تمام شده است و همه منتظر شروع نیمه ی دوم آن هستند. ساعت 10 شده  و ناگهان شبکه ی 3 در اقدامی عجیب  اخبار شبانگاهی را پخش می کند! همه شوکه شده ایم. زبانمان بند آمده.اشک در چشممان حلقه زده ولی دستمان به جایی نمی رسد! به انتظار نود می نشینیم تا شاید از این حرکت شبکه 3 انتقاد کند.اما نه! مایلی کهن راست  می گوید. اگر در شبکه ی 3 کسی بود که هماهنگی ها را انجام می داد و از قبل دوستان را متوجه اهمیت این بازی می کرد هیچوقت این اتفاق نمی افتاد. (یک بار هم 2 سال پیش یک نیمه از بازی سپاهان در جام باشگاههای آسیا  پخش نشد.)

ساعت 11:15 دقیقه ی شب است و همه به انتظار پخش بازی  منچستر یونایتد و پورتو هستیم.  شبکه ی 3 در حال پخش مجموعه ی افسانه ی جومونگ است! ساعت 11:25 دقیقه که می شود، صدای جواد خیابانی را می شنویم که می گوید بازی تا دقیقه ی 10 صفر_صقر است.پس از چند دقیقه  به او اطلاع می دهند که بازی صفر_یک است .در همین حین جواد خیابانی می گوید:"من مشغول تماشای افسانه ی جومونگ بودم و از فوتبال غافل شدم!" .آری! مایلی کهن راست می گوید،کسانی که پرچمدار فوتبال در شبکه ی 3 هستند  افسانه ی جومونگ را به  جام باشگاههای اروپا ترجیح می دهند.

مایلی کهن راست می گوید، در شبکه ی 3 کسی به فوتبال عشق نمی ورزد . در تمام طول عید،جز پخش مسابقه ی ایران_عربستان و اسپانیا_ترکیه هیچ  فوتبال زنده ی دیگری پخش نشد تا مردان آهنین و مرد هزار چهره روی آنتن برود.
آری!در شبکه ی 3 کارشناس فوتبالی وجود ندارد تا به فوتبال عشق بورزد. در  دهه ی مبارک فجر که  صدا و سیما تمام تلاش خود را می کرد تا شادی را به خانه ها آورد کسی نبود تا از حق ما طرفداران فوتبال دفاع کند. شب ها برنامه ی 30 سال 30 مجموعه پخش می شد و فوتبال ها پخش نمی شد.

مایلی کهن راست می گوید،شبکه ی 3 هم در شکست ما مقصر است.در برنامه ی 90 به محمد مایلی کهن اجازه ی نقد داده نمی شود چون به عادل خان دستور داده شده که کسی حق نقد ندارد. در شبکه ی 3 کسی نیست که نقد و تخریب را از هم جدا کند.
ما طرفداران فوتبال بطور پیوسته در حال فریاد زدن هستیم. آن شب به مایلی کهن علاقه مند شدیم.حرف ها ی او به دلمان نشست و این بار به افتخار او(و نه به افتخار فردوسی پور) فریاد کشیدیم.اما عادل خان را هم دوست داریم. اطمینان داریم که او بین افسانه ی جومونگ و بازی های جام باشگاههای اروپا،دومی را انتخاب می کند و  اطمینان داریم که در حال حاضر  یکی از بهترین کارشناسان فوتبالی کشور است.
 یادمان نرفته که چندی پیش اعلام شد سیاست صدا و سیما ایجاد برنامه های دیگری همچون نود است که در بخش های مختلف به نقد بپردازند اما چه خوب است که آنها این سیاست را از خود شروع کنند

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي