نقد و تفسیر برنامه نود

۱۳۸۸/۰۷/۲۲ | برچسب‌ها: | 0نظرات

تحلیل برنامه نود به صورت کلی ،درباره ی خود برنامه صورت گرفته و از نقد تنها ،درباره ی یک برنامه ی آن به صورت جداگانه خودداری شده تا به صورت کلی این برنامه مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرارگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برنامه ورزشی نود در شرایطی  شروع به کار کردکه فوتبال در تمام کشورها بیش از آنکه به عنوان یک ورزش مورد توجه قرار گیرد  تبدیل به یک ابزارسیاسی شده است. سابقه پخش برنامۀ نود به سال 1378 بر می گردد و در این سالها مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است به گونه ای که حتی تا مرز تعطیلی نیز پیش رفت .
برنامه نود کپی برنامه هفتگی تحلیل فوتبال است که در بسیاری از کشورهای فوتبال پخش می شود .
این برنامه توسط عادل فردوسی پور ، یکی از مشهورترین و محبوب ترین گزارشگران فوتبال ایران با الهام از یک برنامۀ ایتالیایی مشابه پایه گذاری شد . فردوسی پور به غیر از مجری گری ، تهیه کنندگی برنامه را نیز به عهده دارد و این برنامه هر هفته دوشنبه ها به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش می گردد . البته در مواردی با توجه به اهمیت بازیها و شرایط ویژه ، زمان برنامه با اطلاع قبلی تغییر می کند .
پخش این برنامه زمانی اهمیت پیدا می کند که در کشور ما همه ی مسئولین و عوامل دخیل در امر ورزش فرهنگ نقد را به دست فراموشی سپرده اند و خود را از هر گونه پاسخگویی مبرا میدارند،توانسته است فرهنگ پاسخگویی را در بین مسئولین در برابر افکار عمومی و علاقه مندان این ورزش درقبال هرآنچه که در حین بازیها و حتی پشت پرده آن رخ میدهد،رواج دهد و زمینه ساز پیشرفت وحرکت رو به جلوی این ورزش در سطح جهانی گردد.
عادل فردوسی پور تهیه کننده ومجری این برنامه که از محبوبترین،جوانترین و درخشانترین گزارشگران فوتبالب کشور است با نقد و بررسی مسابقات فوتبال لیگ ایران و مسابقات تیم ملی از نظر فنی و داوری و پرداختن به اصل داوری در فوتبال کشور و همچنین با حفظ و توجه به حواشی آن ،علاوه بر آنکه سبکی نوین نسبت به سایر برنبمه های مشابه در پیش گرفته و مخاطبین زیادی را به این برنامه جلب کرده است به خوبی توانسته با حفظ همه ی این عوامل در کنار یکدیگر دیدی نو نسبت به این ورزش در بین مخاطبین عام و خاص خود چون (دست اندر کاران فوتبال کشور)ایجاد کند و سبب پیشرفت این ورزش جهانی گردد به همین علت وجود و ساخت چنین برنامه ای با این هدف و مضامین میتواند عامل هدایت و حرکت رو به پیشرفت این ورزش در کشور شود.
برنامه ی نود برنامه ای ترکیبی است که از آیتم ها و فرمت های مختلفی چون :مصاحبه ،گزارش،اخبار،تفسیر،TALK SHOWt،مسابقه ی SMSو...تشکیل شده و همین ترکیبی بودن ساختار برنامه تناسب و تعادل را در یک برنامه ی ورزشی به خوبی حفظ کرده است و پویایی این برنامه با پخش آیتمهای مختلف و همچنین دکوری مناسب در برنامه و ارم برنامه ی نود که به صورت کوتاه و مختصر حکایت از90 دقیقه ی مسابقه ی فوتبال دارد و نشان دهنده ی ورزش فوتبال است به خوبی میتواند حال و هوای یک برنامه ی ورزشی را به تصویر بکشاند .در دکور برنامه که یک ویدئو وال در وسط  صحنه قرار دارد و دو میز به قرینه ی یکدیگر در مجاورت چپ و راست آن قرار گرفته به سهولت هماهنگی و توازن د ر ورزش را برای مخاطب نمایان میسازد و همچنین گفتگوی مجری و میهمانان برنامه با یکدیگر را در یک فضای موزون به راحتی ممکن میسازد  و دکور برنامه به خوبی توانسته تناسب خود را محتوای برنامه ای ورزشی چون فوتبال که لازمه ی آن نظم و هماهنگی است حفظ کند.
عادل فردوسی پور مجری جوان این برنامه به لحاظ پوشش به غیر از ایام زمستان که از کاپشن و اور کت استفاده میکند در سایر برنامه های خود لباس رسمی یعنی کت و شلوار می پوشد که به عقیده ی اینجانب پوشیدن لباس رسمی توسط مجری در این برنامه که به نقد و تحلیل ورزش فوتبال میپردازد بیش از پوشیدن لباسی اسپرت و ورزشی میتواند سبب تاثیر گذاری برنامه بر روی مخاطبین و مسئولین گرددوجدی تر به ان نگاه وتوجه شود.درباره ی نحوه ی گویش و صحبت کردن و صراحت لهجه ی فردوسی پور به عنوان مجری یک برنامه ی ورزشی چون فوتبال باید گفت که وی با بیان وصحبت کردن تند و سریع که نهایت پویایی و هیجان را میتوان در آن مشاهده نمود ،توانسته به تحرک برنامه کمک شایانی نماید و همچنین به بینندگان نشان دهد که مخاطبین چه نوع برنامه ای هستند و همین بیان پویا و صراحت لهجه در گفتن آنچه باید ،توانسته مخاطبین پرو پا قرصی را برای این برنامه فراهم کند و از این نظر نیز این برنامه توانسته به خوبی خود نمایی کند و به موفقیت دست یابد .
قسمت های مختلف برنامه عبارتند از : پخش خلاصه ای از بازیها ، اخبار نود ، با لژیونرها ، دعوت از بازیکنان موفق لیگ یا یکی از مسئولان یا سرپرستان تیم ها . مسابقۀ sms در مواردی نیز از طریق تماس تلفنی با مربیان ، مسئولان ، بازیکنان تیمها و داورن ، نظرات آنها را در آن مورد جویا می شود.
پخش خلاصه ای از بازیها قسمت اعظم برنامه را تشکیل می دهد این قسمت از آن جهت اهمیت دارد که چون غیر از بازی های استقلال و پیروزی سایر مسابقات به ندرت از صدا و سیما پخش می شود  که علاقه مندان متوانند به طور خلاصه بازی سایر تیمها را نیز ببینند و در واقع این قسمت فرصتی است برای تیمهای شهرستانی و کم طرفدار تا خود را نشان دهند.
در اخبار نود و  با لژیونرها بیشتر از جنبه خبری حائز اهمیت است که معمولان این اخبار در بخش های خبری در طول هفته بخش شده است و کسانی که خبری را نشنیدن می توانند در این قسمت اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
در بحث داوری نیز با پخش صحنه های مشکوک و توضیح کارشناسان باعث آموزش صحیح قوانین فوتبال بین مخاطبان خود شده که این امر حتی میتواند در کاهش اعتراض  داوری ها در ورزشگاه ها موثر باشد .
دعوت از بازیکنان موفق لیگ هم میتواند انگیزه ای برای بازیکنان باشد (مخصوصا شهرستانی ها) و در طرف مقابل با عث جذب مخاطب بیشتر برای برنامه می شود.
مسابقۀ sms  : فردوسی پور در سال های اخیر سعی نموده است با اضافه کردن مسابقه sms و اختصاص جوایزی برای آن ( البته به کمک شرکت های تبلیغاتی ) مخاطبان خود را حفظ و بیشتر کند. در مسابقه ی SMS خیلی از مسائل مهم وگاهی حاشیه ای روز فوتبال مطرح می شود و مخاطبین نظرات خود رادرباره ی آن موضوع اعلام می کنند که این امر سبب جلب مخاطبین بیشتر برای برنامه شده و از سوی دیگرمنبع کسب درآمد به وسیله یکسری از شرکت ها ی تبلیغاتی برای برنامه است  همچنین در مواردی که در مورد موضوع ای اختلاف نظر وجود دارد با این مسابقه  مردم را به داوری می طلبد و گاهی اظهار نظری را که خور نمی تواند به راحتی بیان کند با توجه نظرات افکار عمومی راحتر عنوان می شود البته در مواری سولات طرح شده اعتراضاتی را نیز در پی داشته است مثلا در یک برنامه نظر مردم درباره اخراج مجید جلالی مربی تیم پارس  را جویا شده بودنند که مسئولین باشگاه و بعضی از کارشناسان مواجه شد مبنی بر اینکه  این که موضوع خصوصی داخل باشگاه بوده است.در مجموع این مسابقه باعث به وجود آمدن یک رابطه دوطرفه بین برنامه و مخاطبان شده است
همچنین این برنامه با راه اندازی یک سایت اینترنتی با قسمت های مختلفی چون ؛ فرم نظر سنجی ، پخش آنلاین مسابقات ، وضعیت آب و هوای کشور در شهرهایی که بازی های لیگ برگزار می شود ، امکان تبادل اطلاعات بین مخاطبان برنامه و مجری و عوامل مختلف فنی برنامه را فراهم کرده است و به طور کلی سعی نموده است یک پایگاه اطلاعاتی برای علاقه مندان فوتبال فراهم کند .
به طور کلی برنامه ی نود به خوبی توانسته مسیر موفقیت را در بین سایر برنامه های مشابه فوتبال که تنهال به یک روال عادی و به دور از هرگونه تحرک و حرکت رو به پیشرفت اکتفا کرده اند طی کند ولی در این مسیر حرکت گاهی نیز نقص ها و خطا هایی در این برنامه مشاهده شده و میشود که اگر این امور نیز تا حد امکان رفع گردند این برنامه به خوبی خواهد توانست فوتبال کشور را در مسیری رو به کمال قرار دهد. با تمام این مسائل برنامه نود در سال های گذشته مخالفان و موافقان زیادی پیدا نموده است که مخالفان اعتقاد دارند برنامه با جذابیت هایی همچون کشمکش و رو در رو قرار دادن افراد و پخش حاشیه ی مسابقات سعی در جذب مخاطبان دارد و عده ای نیز خبر از وجود باندهایی در پشت فوتبال ایران می دهند که بر برنامه تأثیر می گذارد . با تمام این تفاسیر در سال های گذشته این برنامه باعث ایجاد تحولی در سیستم داوری و پاسخگویی مسئولان کشور شده است به گونه ای که مسئولان ورزش کشور ، مربیان ، بازیکنان ، صاحبان باشگاه ها و . . . خود را برابر اعمالشان مسئول بدانند و پلسخگوی حرکاتشان باشند و موضوع زمانی جایگاه ویژه ای پیدا می کنند که فرهنگ نقد در کشور ما جایگاهی ندارد .
همچنین اگر در این برنامه همیشه به شفاف سازی بدون توجه به مصالح افراد و گروهی خاص پرداخته شود و تا حد ممکن از پرداختن به حاشیه ها خودداری گردد ،میتوان آیندهای پر بار برای این برنامه در جهت پیشرفت فوتبال کشورمتصور شد.
به نظر من اگر این برنامه می خواهد مخاطبان خود را حفظ کند باید نکات ذیل را مورد توجه قرار دهد:
الف - باید به هدف اصلی خود یعنی شفاف سازی بدون توجه و در نظر گرفتن مصالح افرادی خاص پایبند بوده و سابقه هم ثابت نموده است که در هر برنامه که فردوسی پور جانب احتیاط را کنار گذاشته است برنامه جذاب تر شده است .
ب - این برنامه نباید با پخش حاشیه ها اسیرشان شود و به مسائل مهمی چون اساس مدیریت در فوتبال ، مسائل حقوقی اتحادیه ها و آموزش منابع علمی فوتبال و حتی آموزش تماشاگران بیشتر اقدام کند ؛ چون همیشه نمی توان با تکیه بر حواشی مخاطبان را حفظ کرد .
و البته نباید این موضوع را فراموش کرد که فردوسی پور یک تهیه کنندۀ کلاسیک تلویزیونی نبود و بنابراین با استفاده از استعداد و هوش خود در یک برهۀ زمانی مناسب توانست با الهام گیری از یک برنامه در تلویزیون ایتالیا ، نود را طراحی کند و به تولید برساند اما این دلیل نمی شود که امکان رشد این برنامه بسته شده باشد .

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي