نکات مهم و ضروری در آشپزی و شیرینی پزی

۱۳۸۸/۰۸/۰۸ | برچسب‌ها: , | 0نظرات

هر كسي كه حداقل يك بار شيريني تهيه كرده باشد به خوبي به اهميت پختن آن پي برده و متوجه شده است كه اگر خمير شيريني به بهترين نحو ممكن تهيه شود ولي خوب نپزد، زحمت بيهوده اي كشيده شده ، بنابراين لازم است كه در مورد پخت شيريني و نحوه كاركردن با فرهاي خانگي نكات زير را بدانيد:

www.beterkoonim.com نكات مهم و ضروري در آشپزي و شيريني پزي

 

 

 

 

 

 

معمولاً كيك و شيريني هايي كه داراي حجم زيادتري هستند با حرارت متوسط و مدت زمان زياد، پخته مي شوند.

كيك و شيريني هايي كه ريز و كوچك هستند(به جز شيريني هايي كه سفيده يا زرده زياد در آنها به كار رفته) حرارت زياد و وقت كمتري براي پخت نياز دارند.

اگر حرارت فر براي پخت شيريني زياد باشد باعث مي شود كه روي آن پخته و وسط خمير خام بماند، زماني كه اين حالت پيش آمد بهتر است يك تكه كاغذ فويل را چند لايه كرده روي شيريني بياندازيد به نحوي كه به شيريني آسيب نرساند و دوباره آن را درفرقرار دهيد، در اين حالت وسط خمير نيز پخته خواهد پخت.

درجه حرارت فردرفرهاي مختلف بر اساس سانتي گراد و فارنهايت است كه با در دست داشتن جدول زير مي توان هر كيك يا شيريني را در هر فري به راحتي پخت.

درجه سانتي گراد

درجه فارنهايت

120

250

150

300

160

325

180

350

190

375

200

400

230

450

توجه:

با وجود داشتن اين جدول، حتماً به دستورالعمل فر نيز توجه كنيد.

فرهايي كه حداكثر حرارت آنها 500 يا 550 باشد بر اساس فارنهايت تنظيم شده اند.

فرهايي كه حداكثر حرارت آنها 250 تا 300 درجه است بر اساس سانتي گراد تنظمي شده اند.

تبديل درجه هاي سانتي گراد به فارنهايت يا برعكس داراي فرمول است ولي مي توان به صورت تقريبي درجه فارنهايت را نصف كرد و درجه سانتي گراد را به دست آورد مثلاً اگر حرارت روي 400 درجه فارنهايت باشد بايد فرهاي سانتي گرادي را روي درجه 200 تنظيم كرد.

براي طبخ انواع شيريني يا غذا بايد فر را حداقل 30-15 دقيقه قبل از پخت گرم كرد.

نكات مهم در مورد پيمانه هاي شيريني پزي كه از آنها دراين بخش استفاده مي شود:
www.beterkoonim.com نكات مهم و ضروري در آشپزي و شيريني پزي

 

 

 

 

 

 

در تهيه شيريني و كيك هائي كه ارايه مي شود از نوع پيمانه ها استفاده شده است: پيمانه يك، يك دوم، يك سوم و يك چهارم است كه مقدار پيمانه 1 يا كامل از مواد مختلف به قرار زير مي باشد:

مواد

وزن به گرم

1 پيمانه آرد

100 گرم

1 پيمانه پودر قند

125 گرم

1 پيمانه شكر

150 گرم

1 پيمانه روغن(جامد يا مايع)

150 گرم

پيمانه هارا هميشه با قاشق پركنيد و هيچ گاه خود پيمانه را در آرد و روغن فرو نكنيد.

هواي اضافي داخل مواد جامد را با حركت عمودي قاشق در پيمانه بگيريد و روي پيمانه را با كارد صاف كنيد.

اندازه تخم مرغ مصرفي در دستورات به مقدار تقريبي 60-50 گرم است كه معادل وزن يك تخم مرغ متوسط با پوست مي باشد.

اگر در دستور العمل ها مقدار وزني تخم مرغ داده شده است، ابتدا آن را به آرامي هم زده سپس مقدار مورد نياز را وزن و جدا مي كنيم، توجه كنيد كه تخم مرغ باعث تغيير طعم شيريني مي شود بنابراين حتماً مقدار ذكر شده بايد مصرف شود. هر جا كلمه تخم مرغ به تنهايي ذكر شد منظور يك تخم مرغ كامل است.

در ادامه نكات جالبي كه درمورد مقدمات آشپزي گفته شد، روش تهيه يك شيريني ساده براي مهماني هاي كوچك را برايتان بيان مي كنيم. سعي كرده ايم شيريني اي را انتخاب كنيم كه اكثر مواد آن در خانه تان وجود داشته باشد.

- شيرينيهاي لذيذ

www.beterkoonim.com نكات مهم و ضروري در آشپزي و شيريني پزي

 

 

 

 

 

 

 

دوستان،

تهيه شيريني در منزل نياز دارد شما مواد اوليه را در منزل داشته باشيد يا تهيه كنيد .

از مقدمات تهيه شيريني وزنه دقيق است كه تا دقت 5 گرم را به خوبي نشان دهد، يك يا چند قالب كه بيشتر استفاده مي شود را انتخاب نماييد، مثل قالب مناسب براي تهيه كيك كه بهتر است تفلون باشد و چند قالب كوچك و شكل دار براي تهيه شيريني، يك قالب كم عمق براي پختن تارتها داشته باشيد. همزن نيز از وسايل اصلي كيك است.

لازم نيست همه اين وسايل را به يك باره بخريد بلكه مي توانيد آنها را كم كم تهيه كنيد درابتدا بهتر است موادي را كه بيشتر استفاده مي شود را تهيه كنيد و در منزل داشته باشيد.

ادويه ها مثل زنجبيل، دارچين، پودر پوست ليمو ترش، پودر نارگيل، بادام، شكلات، وانيل، آرد گندم، پودر سيب زميني، آرد ذرت و ...

اين وسايل را تهيه كنيد و مطالب آشپزي ما را دنبال نماييد.

"قلب بادامي"
www.beterkoonim.com نكات مهم و ضروري در آشپزي و شيريني پزي
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مواد لازم براي تهيه 60 " قلب "

كره

250 گرم

پودر قند

100گرم

زرده تخم مرغ

2عدد

بادام چرخ كرده

100گرم

آرد

350گرم

بادام پوست گرفته

60عدد

طرز تهيه: پودر قند يكدست را داخل ظرف مي ريزيم، يك زرده تخم مرغ و كره را به آن مي افزاييم و با همزن مي زنيم، بادام چرخ كرده را به اين صورت تهيه مي كنيم كه بادامها را درآب خيسانده و پس ازچند ساعت از آب مي گيريم، پوست آنها را مي كنيم و در آسياب له مي كنيم. بادام چرخ كرده را به آن اضافه مي كنيم. آرد را الك، به مخلوطمان اضافه كرده و به سرعت چنگ مي زنيم تا يك خميرتقريباً سفت به دست آيد. آن را گلوله كرده در يك كاغذ آلومينيومي يا روحي مي پيچيم و 2 ساعت در يخچال قرار مي دهيم. فر را از نيم ساعت قبل روي درجه200 درجه سانتي گراد مي گذاريم. در يك سيني آرد مي پاشيم، خمير را روي آن كاملاً پهن مي كنيم تا نازك شود قلب ها را با قالب در مي آوريم(اگر قالب نداشتيد، الگوي يك قلب را روي كاغذ بكشيد و با چاقو قلب ها را در آوريد)، زرده تخم مرغ ديگر را زده و روي قلب ها مي ماليم سپس بادامها را روي آنها مي گذاريم و در طبقه وسط10تا12دقيقه مي گذاريم تا بپزد. پس از پختن كمي صبرمي كنيم تا ولرم شود، سپس با كارد پهني آنرا از سيني جدا كرده و مي گذاريم خنك شود.

هفته آينده نكاتي درباره تهيه كيك وروش تهيه يك كيك ساده براي چاي عصرانه را بيان خواهيم كرد.

نكات تغذيهاي درباره " قلب بادامي"

هر قلب بادامي داراي 80 كالري است وبه دليل داشتن بادام داراي املاح مفيدي براي بدن است.

اگر برنامه حفظ وزن داريد يك عدد از آن را با چاي ميل كنيد و اگر برنامه افزايش وزن داريد 2 از آن راعدد ميل كنيد

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي