نکاتی درباره آرام پز

۱۳۸۸/۰۸/۰۸ | برچسب‌ها: , | 0نظرات

www.beterkoonim.com نكاتي درباره آرام پز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هنگامي كه يك عصر پاييزي به خانه برميگرديد و با باز كردن در، بوي خوش خوراكي گرم و آماده را كه در آرام پز منتظر شماست، استشمام ميكنيد، نيمي از خستگي شما برطرف ميشود. ناگفته نماند كه يك آرام پز تنها در فصول سرد به كار نمي آيد، در تابستان با استفاده از اين وسيله ميتوان ايجاد حرارت ناشي از اجاق خوراك پزي را بسيار كاهش داد.

يك آرام پز در هر زمان از سال ميتواند زندگي را با آسايش بيشتري همراه كند زيرا هنگامي كه از قبل براي غذا برنامه ريزي ميكنيد، در زمان اوج رسيدگي به امور خانه، زمان بيشتري خواهيد داشت.
هنگامي كه يك مهماني مشترك برگزار ميكنيد يا قرار است از صبح به پيك نيك برويد هم آرام پز به كمك شما خواهد آمد. كافي است مواد لازم را هنگام غروب در آرام پز قرار دهيد تا در طول شب آماده شود.
آيا آرام پز وسيله مطمئني است؟
بله،آرام پز كه جزو وسايل دم دست پخت و پز است، مواد غذايي را به آهستگي و در حرارت كم - معمولا بين 170 و 280 درجه فارنهايت معادل 76 تا 137 درجه سانتيگراد - ميپزد. حرارت كم موجب ميشود كه قطعات گوشت حتا اگر گوشت بسيار عالي هم نباشد، نرم و خوش خوراك شده و آب كمتري از دست بدهند.
مجموعه عواملي چون حرارتي كه مستقيما در ظرف توليد ميشود، زمان طولاني پخت و بخار محبوس شده در ظرف در بسته، باكتريها را از بين برده و آرام پز را به وسيله اي ايمن براي تهيه غذا تبديل ميكنند.
پخت و پز آهسته و مطمئن
براي اطمينان از سلامت غذا، درجه آرام پز بايد در حدي باشد كه بتواند غذا را به آرامي و بدون نياز به رسيدگي تهيه كند و از طرفي بايد انقدر سريع باشد تا موجب فاسد شدن غذا نشود. براي اطمينان از اينكه درجه حرارت براي غذايي كه تهيه ميكنيد از هر جهت سالم و مطمئن است، قبل از پخت هر غذايي، آرام پز را با روش زير امتحان كنيد :
1. آرام پز را با حدود 2 ليتر آب نيم گرم پر كنيد.
2. به مدت 8 ساعت آنرا روي درجه پايين قرار دهيد.
3. با استفاده يك دماسنج مناسب دماي آب را اندازه بگيريد. اين كار را بايد سريع انجام دهيد چون به محض برداشتن درب ظرف، دما به سرعت كاهش مي يابد.
4. دماي آب بايد 185 درجه فارنهايت يا 85 درجه سانتيگراد باشد. اگر دما از اين حد بيشتر باشد، به اين معنا است كه اگر غذايي را به مدت 8 ساعت و بدون بهم زدن در آن بپزيم، غذا بيش از حد پخته يا آب خود را از دست ميدهد. اگر حرارت آب كمتر از 185 باشد، به اين معنا است كه آرام پز شما به دماي مناسب نميرسد و امكان فاسد شدن غذا در آن وجود دارد.
www.beterkoonim.com نكاتي درباره آرام پز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چند راهنمايي مفيد

• همواره از گوشت تازه يا آب شده استفاده كنيد و گوشتي را كه هنوز يخ زده است به كار نبريد.
• به جاي اينكه گوشت را به اندازه هاي درشت خرد كنيد، آن را در قطعات كوچك خورشتي يا ريز خرد يا ورقه كنيد. در مورد مرغ هم هرگز مرغ را درسته در ظرف قرار ندهيد، بلكه آنرا به قطعات كوچكتر تقسيم كنيد.
• در صورت امكان، گوشت را در ساعت اول با درجه بالا طبخ كنيد و سپس براي باقي مدت، درجه حرارت را كم كنيد. به اين ترتيب، آرام پز سريغ داغ شدن و به تدريج حرارت آن به اندازه مناسب پايين مي آيد.
• بهتر است غذاهايي كه در آرام پز تهيه ميكنيد شامل مايعات و به قولي آب دار باشند. غذاهايي چون سوپ، خوراك لوبيا، تاس كباب يا سوس ماكاروني امنتخابهاي مناسبي هستند.
• درب ظرف را بسته نگه داريد. باز كردن درب ظرف براي اينكه "نگاهي به آن بياندازيد" زمان با ارزش را به هدر داده و غذا براي رسيدن درجه حرارت به اندازه قبل، حدود 20 تا 30 دقيقه زمان ميخواهد و اين تاخير با هر بار برداشتن درب ظرف تكرار خواهد شد!
مقدار مواد غذايي
ظرف آرام پز را هرگز كمتر از نصف آن و بيشتر از دو سوم گنجايش پر نكنيد. در آرام پز، سبزيجات كندتر از گوشت و مرغ ميپزند بنابراين اول سبزيجات را در ته و دور ظرف قرار داده و سپس گوشت را اضافه كرده و مواد را با مايعي نظير آب، آب گوشت يا مرغ يا سوس بپوشانيد. درب ظرف را محكم كنيد و تنها در زماني كه بايد غذا را بهم بزنيد يا از پخته شدن آن مطمئن شويد، درب را بر داريد.
قطع برق
اگر در زمان غيبت شما و در حين تهيه غذا با آرام پز، برق قطع شده باشد، حتا اگر غذا به نظر سالم باشد آنرا دور بريزيد.
اگر در منزل هستيد، پس از قطع برق، بلافاصله مواد غذايي را به داخل قابلمه منتقل كرده و باقي مراحل تهيه را روي اجاق گاز يا فر به پايان برسانيد.
اگر در خانه بوديد و هنگام قطع برق از پخته بودن غذا اطمينان داشتيد، ميتوانيد مطمئن باشيد كه غذا تا 2 ساعت در داخل آرام پز خاموش سالم باقي ميماند.
غذاي باقيمانده
غذاي باقيمانده را دو ساعت پس از پخته شدن در ظروف كم عمق درب دار قرار داده و در يخچال بگذاريد. گرم كردن مجدد غذا در آرام پز به هيچ وجه توصيه نميشود. البته شما ميتوانيد غذا را روي اجاق يا در ماكروفر داغ كنيد و سپس در آرام پزي كه از قبل گرم شده باشد ريخته و تا زمان سرو گرم نگه داريد.
انتخاب و خريد
هنگامي كه براي خريد آرام پز اقدام ميكنيد، به دنبال ظرفي باشيد كه در درجه اول گنجايشي متناسب با نياز شما داشته باشد. اگر تنها زندگي ميكنيد يا خانواده اي دو يا سه نفري هستيد، اندازه كوچك و متوسط براي شما كفايت ميكند و در صورتي كه تعداد افراد خانواده زياد است، مدل بزرگتري را انتخاب كنيد.
حتما از مدلي انتخاب كنيد كه ظرف سراميك جداگانه داشته باشد. اين آرام پزها نه تنها راحت تميز ميشوند، بلكه شما ميتوانيد مواد غذايي را در هر وقت روز كه ميتوانستيد آماده كرده و ظرف را در يخچال بگذاريد و در زمان مناسب آنرا روي پايه قرار داده و روشن كنيد

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي