نقد سریال خوش نشینها

۱۳۸۹/۰۹/۰۹ | برچسب‌ها: | 0نظرات

بیننده از کار طنز توقع خندیدن دارد اما به چه قیمتی؟!
آقاخانی در خصوص دیدگاه خود نسبت به آثاری که با هر ترفندی سعی در خنداندن مخاطبانشان دارند اذعان داشته است: درست است که بیننده از کار طنز توقع خندیدن دارد اما به چه قیمتی؟! ما در این مجموعه وقتی با صحنه ای مواجه می شدیم که احساس کردیم جایی برای شوخی ندارد یا حتی ما توانایی آن را نداریم که آن را شوخی تولید کنیم این کار را نکردیم و فقط قصه را روایت کردیم.
با لودگی و زوری خنداندن موافق نیستم
وی در ادامه این گفت وگو خاطرنشان کرده است: ما در برخی قسمت های کار که ملاحظه کردید شاید چیزی برای خندان نداشتیم و اگر می خواستیم در آن بخش ها حرکتی کنیم باید به سمت لودگی می رفتیم که من اصلا با لودگی و زوری خندان موافق نبوده و نیستم.
نمی خواهم مدعی باشم که بیننده از خنده ریسه می رود
کارگردان "خوش نشین ها" در عین حال افزوده است: به هر حال نمی خواهم مدعی باشم که وقتی بیننده هر قسمت از "خوش نشین ها" را می بیند از خنده ریسه می رود اما معتقدم تمام تلاش را کردیم که اگر بیننده لبخندی هم با دیدن این سریال بر لبانش نقش می بندد از ته دلش باشد.

نمی شود که بازیگر کاسه داغ تر از آش باشد
علی صادقی که با نقش دانیال تکرار تیپ مجموعه‌های قبلی خودش را به نمایش گذاشته در پاسخ به این سوال که چقدر برای نشان دادن شخصیت های نقش هایش تلاش می کند، می‌گوید: هر چقدر که کارگردان بخواهد تلاش می کنم به نظرم تلاش باید دسته جمعی و گروهی باشد، به هر حال نمی شود که بازیگر کاسه داغ تر از آش باشد یعنی اگر بخواهم واضح تر توضیح بدهم این است که هر چقدر یک گروه(عوامل پشت و جلو دوربین) تلاش می کنند بازیگر هم باید برای کار مایه بگذارد بنابراین من برای بهتر شدن نقش هایم و انرژی گذاشتن بیشتر به گروه نگاه می کنم. وقتی کارگردان یک مجموعه کار را به بازیگر بسپارد و خودش را راحت کند بالطبع دلیلی وجود ندارد که من هم بیش از او تلاش کنم.
من را فقط در یک شخصیت می بینند
وی در باره انتخاب نقش های اش توضیح داده است: واقعیتش اینجا نقشی به من پیشنهاد نمی شود که بخواهم در انتخاب وسواسی داشته باشم تقریبا همه نقش هایی که به من پیشنهاد می شوند به نوعی یک شکل اند و فکر می کنم این به خاطر چارچوب کارهایی است که برای طنز طراحی می کنند و شاید هم من را فقط در یک شخصیت می بینند.
علی صادقی باهوش است و تصمیم می گیرد
این در حالی است که یکی از نویسندگان این مجموعه طنز معتقد است اگر به ذات شخصیت ها در مجموعه توجه کنید هیچ گونه تکرار دیده نمی شود.
سعید جلالی که به عنوان تجربه دوم کار طنز پس از سریال "زن بابا" در نگارش "خوش نشین ها" با علیرضا کاظمی پور همکاری کرده است، در ادامه از بازی علی صادقی به عنوان شاهدی برای اثبات مدعایش یاد کرده و می گوید: علی صادقی در کارهای قبلی اش نقش یک آدم هپلی، بی خیال و گیج و دست و پاچلفتی را بازی کرده است اما در اینجا می بینیم که خیلی باهوش است و تصمیم می گیرد و می رود برای پدرزنش مامور می آورد و کاملا شخصیت جدی دارد.
قصه عجیب غریبی روایت نمی کنیم
جلالی همچنین در واکنش به اظهارنظری در خصوص تیپ های تکراری این مجموعه طنز گفته است: ما قصه عجیب غریبی روایت نمی کنیم که بخواهیم تیپ ها و کاراکترهای خیلی عجیب و غریبی نیز خلق کنیم ما با یک خانواده خیلی واقعی طرفیم!
همیشه می گوییم علی کریمی خوب بازی می کند
اما مهران رجبی هم که در این سریال تکثیر دیگری از تیپ مجموعه های طنز ارائه کرده در این خصوص در اظهار نظری جالب اصلا تکرار را چیز بدی نمی داند و در توضیح بیشتر می افزاید: همیشه می گوییم علی کریمی خوب بازی می کند. پس بد نیست در خوبی تکرار ایجاد شود. به هر حال هیچ وقت نگران این که تکراری شوم نیستم انسان اساسا از تکرار ضرر نکرده است و این مسئله هم می تواند خوب باشد و هم بد.
ما یک حنجره داریم و یک قیافه
کامرانی "خوش نشین ها" ادامه می دهد: بله ما آدمهای زیادی نیستیم، محدودیم و توانایی های محدودی هم داریم. ما یک حنجره داریم و یک قیافه داریم می توانیم در نقش های مختلف دیده شویم اما عینا ممکن است تکرار هم باشیم.
آفاق خوش نشین ها؛ متوسط رو به عالی
اما بخش قابل توجهی از بار طنز "خوش نشین ها"  را کمدین زن این سریال به دوش می کشد؛ مرجانه گلچین که پس از سالها غیبت بازگشت موفقیت آمیزی به عرصه بازیگری داشته، با اعلام این که برای بازی در نقش های جدی دلتنگ است، در پاسخ به سوالی در خصوص میزان رضایت خود از حضور در این سریال گفته است: من اصولا آدم سختگیری هستم و هیچ وقت هم به شکل صددرصدی از کارهایم راضی نبوده و نیستم اما فکر می کنم نسبت به توانی که گذاشتم در حد متوسط رو به عالی بود.
حمید لولایی: راضیم اما جزو افتخاراتم نیست
حمید لولایی دیگر بازیگر این سریال نیز در پاسخ به سوالی مشابه عنوان کرده است: در حال حاضر راضیم اما جزو افتخاراتم نیست. من فقط کاری را جزو افتخاراتم محسوب می کنم که مردم از آن راضی بوده و لذت ببرند امیدوارم پس از پایان سریال صداوسیما یک نظرسنجی درباره این سریال انجام دهد. من هم به عنوان یکی از اعضای سریال هرچه مردم بگویند قبول می کنم.
می توانستم این تکیه کلام ها را آنقدر تکرار کنم که فردا در کوچه و خیابان ها هم استفاده کنند
بازیگر نقش صدری در سریال "خوش نشین ها" در بخش دیگر این مصاحبه از عدم تمایل خود برای استفاده از تکیه کلام ها گفته و خاطرنشان ساخته است: در این سریال هم در قسمتی که من توسط فتوحی به زندان می افتم تکیه کلام هایی مثل "جمالت رو عشقه" و یا "جون من" به زبان من اضافه شد که نشان می داد من تحت تاثیر جو زندان قرار گرفته ام من می توانستم این تکیه کلام ها را آنقدر تکرار کنم که فردا در کوچه و خیابان ها هم استفاده کنند اما کم کم که از فضای زندان دور شدیم من هم آنها را استفاده نکردم.
مادرم حدود هفت روز در کما بود و نرفتم ببینمش
مهران مهام که به همراه زوج همیشگی خود ایرج محمدی تهیه کنندگی "خوش نشین ها" را به عهده داشته است، بازنویسی چندباره فیلمنامه و دغدغه به موقع به پخش رسیدن این سریال را از دلایل برخی ضعف های کیفیتی عنوان کرده و افزوده است: اما ما یک چیزهایی را فدا می کنیم برای اینکه کار به دست مردم برسد. مادر خود من حدود هفت روز در کما بود و خدا شاهد است نرفتم ببینمش، چند وقت است که منزل نرفته ام و از خودپرداز برای زنم پول واریز می کنم اما رسالت من این است که این برنامه به هر قیمتی که شده به آنتن برسد حالا دیگر باید از بی کیفیتی نور گذشت.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي