ترانه هاي سرقتي و كپي شده عربي به فارسي !

۱۳۸۸/۰۷/۲۱ | برچسب‌ها: | 0نظرات

راستش ديدم بحث ترانه هاي سرقتي و كپي زده شده عربي به فارسي داغ شده و علاقمندان زيادي هم پيدا كرده ، بد نديدم چندتا از ترانه هاي سرقتي عربي رو كه خواننده هاي عزيز ايران با پر رويي تمام از روشون كپي زدن بهتون معرفي كنم .

ترانه ي ماتروحش بعيد از لطيفه كه شهره صولتي با نام ترانه ي (( هوش )) خونده.

ترانه ي آه و نص از نانسي عجرم كه شهرام صولتي با نام (( امشب شب رسيدنه )) خونده.

ترانه ي مابقاش انا از اصاله نصري كه محمد اصفهاني تيتراژ معصوميت از دست رفته (( باور كن تنها ماندي دلا )) رو از روش خوند.

ترانه ي يا حبيبي لا از عمرو دياب كه مجيد ترانه ي با من بخون از عشق (( اي آخرين معشوق )) رو از روش خونده .

ترانه ي العالم الله ار عمرو دياب كه محراج محمدي ترانه ي (( دروغ مي گي )) رو از روش خونده .

ترانه ي سيدي منصور از صابر الرباعي كه آريا جهان ميزايي ترانه ي (( يالا يالا )) رو از روش خونده .

ترانه ي يا مجنون از اصاله نصري كه ليلا فروهر از روش ترانه ي (( يه عاشق مثل من ليلا )) را خونده .

ترانه ي تملي معاك از عمرو دياب كه فرشيد امين از روش ملودي ترانه ي (( ديدي گفتم )) رو ساخته .

و تابلو ترين ترانه ي كه سرقت شده ترانه ي مشكلني از راشد الماجد هست كه محمد اصفهاني با نام (( روزم شب از محالي ، خوابي خيالي )) خونده.

جالب اين كه مجيد اخشابي هم چه در كارهاي كه خودش خونده و هم كارهاي كه آهنگسازيش رو كرده اكثرا از ملودي ترانه هاي عمرو دياب استفاده مي كنه .

راستش ترانه ي يا نور العين از عمرو دياب رو هم يكي از خواننده هاي ايراني زحمت كشيدند و به فارسي كپي زدند و چون خيلي وقت پيش گوش كردم يادم نمي ياد كه كدوم خواننده عزيز با زحمات فراوان اين كار رو انجام داده.

البته ترانه هاي كه براتون معرفي كردم رو خودم شنيدم و اطمينان دارم كه ترانه هاي زياد ديگه هم بوده كه شايد من هنوز نشنيدم شون .

در ضمن يه چيز جالب علاوه بر اين ترانه ها كه خواننده هاي ايراني از خواننده هاي عربي كپي زدن كلي ترانه هم از خواننده هاي تركيه اي كپي كردن . كه تعداد اون ترانه ها هم خيلي زياد هست و چون وبلاگ ما در مورد ترانه هاي عربي هست ، من ديگه به اون ترانه ها اشاره نمي كنم .

ولي اين رو بگم كه كپي كاري توي كارهاي خواننده هاي ايراني يه كار معمول و ساده اي شده ، هر خواننده اي كه نمي خواد براي آلبومش زيادي خرج كنه يكي 2 تا ترانه ي عربي يا تركي رو به فارسي دستكاري مي كنه و رو آهنگش فارسي مي خونه و يه شبه يه آلبوم مي ده بيرون .

طرف ( خواننده ايراني ) نگاه مي كنه فلان ترانه از خواننده عرب بد جوري طرفدار پيدا كرده و كلي داره فروش مي كنه سريع مي ره رو آهنگش فارسي مي خونه كه آلبوم خودش بيشتر فروش كنه در صورتي كه يكي نيست بهش بگه دادا تو برو يه ترانه ي درست حسابي و ماندگار بخون تا آلبوم تو هم مثل اون خواننده طرفدار پيدا كنه .

دوستان قصد من توهين به خواننده هاي ايراني نيست ولي قبول كنيد كه ترانه هاي ايراني به استثناء ترانه هاي خواننده هاي خيلي خاص كه كم و گزيده كار مي كنن و به مخاطبين ترانه هاشون احترام مي گذارن ، به نوعي بي محتوايي دچار شدن .

و همين موضوع باعث شده ترانه هاي ايراني مخاطبين خودشون رو زود از دست بدن و يا بعد از مدتي به سرعت فراموش بشن و ماندگاري خيلي كمي در بين مردم داشته باشن .

اميدوارم كه موسيقي و ترانه هاي ما بتونه دوباره به روزهاي اوج خودش برگرده . باور كنيد خسته شديدم اينقدر ترانه در مورد مي خوام برگردم وطن ، آزادي ، دارم مي رمو دارم مي يامو و اين ترانه هاي در پيت شش و هشت و كپي كاراي كشورهاي ديگه رو شنيدم .

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي