کامل ترین مصاحبه با شراره رخام

۱۳۸۸/۰۷/۱۰ | برچسب‌ها: | 0نظرات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شراره رخام رو شاید همه شما در ذهن خودتون به بد جنسی نقشهایی بدونید که معمولا به خوبی اونها رو بازی می کنه اما باید بهتون بگم وقتی با او روبرو می شوید خبری از بدجنسی نیست و بهتره بدونید او فوق العاده خوب و مهربون است.

او به تازگی کار در مجموعه شهر هرت را به پایان رسانده و مشغول نقش آفرینی در یک مجموعه تلویزیونی به اسم سامیه است که این روزها مراحل پایانی اش را طی می کند.

هر هفته جمعه ها از او سریال پول کثیف رو شاهد هستیم که در نقش یک جاعل اسناد دولتی نقش آفرینی می کند و باید این را هم به نقشهای خاکستری که او تا به حال بازی کرده اضافه کنیم.

متولد چه سالی هستین؟

روز هفدهم مرداد ماه.

چه سالی؟

نشد دیگه...

در چه رشته ای تحصیل کردین؟

من لیسانس کارگردانی و بازیگری  دارم.

چه سالی کارتون رو شروع کردین؟

 سال 79.

با چه فیلمی؟

دختران انتظار.

کسی کنارتون بود که باعث شود در این زمینه پیشرفت کنین؟

خودم، فقط خودم.

به همین دلیل در رشته بازیگری تحصیل کردین؟

من اول بازیگر شدم و بعد در این رشته تحصیل کردم.

مهمترین شاخصه یک هنرمند برای اینکه در نظر مردم محبوب جلوه کند از نظر شما چیست؟

جنبه.

شما جنبه دارین؟

سعی می کنم داشته باشم.

چقدر سعی می کنین که تو کارهایی که انجام می دین و پخش می شه برای مردم تاثیر گذار باشین؟

به شدت.

مردم چقدر در موفقیت یک بازیگر تاثیر دارن؟

در جواب این سوال هم باید بگویم به شدت.

چرا به شدت؟

چون خیلی تاثیر گذار هستن.

معیارهایی که برای قبول یک نقش و بازی در کاری در نظر می گیرید و براتون مهم است چیست؟

قبل از هر چیز سناریو.

البته باید بگویم به موازات سناریو کارگردان هم برام مهمه، طبیعتا اون چیزی که در سناریو به من مربوط می شه نقشه پیشنهادیه که باید بازی کنم، مسلما به اون هم خیلی توجه می کنم.

در درجات بعدی باید بگم که پارتنر و سایر بازیگران هم برام بی اهمیت نیستن.

در کل همه چیز در کنار هم مهم هستن.

مدیوم سینما رو بیشتر دوست دارین یا تلویزیون ؟

قطعا سینما.

به چه دلیل؟

جوابش رو هر کسی می  دونه.

البته من نمی گم فقط سینما، دوست دارم سالی یکبار هم در یک کار تلویزیونی خلی خوب هم بازی کنم.

بهترین کارگردانی که باهاشون کار کردین؟

این از اون سوالهاست ها!

از کدوم سوالها؟

از اون سوالهایی که اگه جواب بدم باعث دلخوری و کدورت می شه.

به کی می گن طرف بازیگر خوبیه؟

ای بابا....

گرفتن جایزه برای شما اهمیت داره؟

میشه این سوال رو پرسید که برای چه کسی اهمیت نداره.

اگر هر کسی بخواد با صداقت به این سوال جواب بده باید بگه که براش اهمیت داره، البته باز هم میگم به شرط صداقت.

شما صادق هستین؟

خیلی سعی می کنم.

یه وقتهایی این صداقت به ضرر شما تموم نشده که بخواین پشیمون بشین؟

چرا. یه وقتهایی اونقدر صداقت به خرج دادم که تا مرحله حماقت هم پیش رفته.

به عنوان بازیگر احساس می کنید که در حیطه کاری شما بین زنان و مردان تفاوت وجود دارد؟

متاسفانه نه تنها در حیطه کاری ما بلکه در تمام عرصه ها بین زن ها و مردها تفاوتها و تبعیضات زیادی وجود داره.

این تفاوتی که شما ازش یاد می کنین اذیتتون نمی کنه؟

معلومه که اذیت می کنه.

کاری می کنین که اذیت نشین؟

بله.

چیکار؟

سعی می کنم به خودم یاد آوری کنم که در این زمان آقایون وجود خارجی ندارن.( این جواب همراه با خنده و شوخی بود، امیدواریم که آقایون به دل نگیرن.)

تا به حال با تهیه کنند ه بد قول سر و کار داشتین؟

بله خیلی زیاد.

چیکار کردین؟

هیچ کاری نتونستم بکنم.

راحت ترین کار این بود که نرین سرکار تا به پولتون برسین؟

می تونستم این کار رو بکنم اما نکردم.

چرا؟

چون زیاد اهل جنجال نیستم.

اما یه وقتها جنجال چیزه بدی هم نیست؟

بله اما ترجیح میدم در صلح و آرامش مشکلم رو حل کنم.

البته باید بگم اینهم یکی دیگه از اون حماقتهائیه که تو زندگیم انجام میدم.

کدوم کارتون بیشتر از بقیه موندگار شد؟

نمی دونم... در واقع به دلایلی سعی می کنم که ندونم...

چرا؟

به این دلیل که یه زمانی می رسه که می فهمی ندونستن خیلی بهتر از دونستنه.

و شما در حال حاضر به این نتیجه رسیدین؟

بله.

چند در صد به چیزی که حقتون بوده رسیدین؟

حدود نیم درصد البته اگه یه تخفیف خوب به خودم بدم میشه تازه میشه نیم درصد.

تلاش می کنین که این درصد بالاتر از اینی که هست بره؟

از طرفی بله و از طرفی نه.

یعنی چی؟

یعنی اش رو نمی شه گفت.

خصوصیه؟

بله.

سه رکن اساسی برای داشتن یه زندگی شاد و سالم از نظر شما؟

اول اینکه باید انسان باشی، دوم سلامتی کامل داشته باشی هم از نظر روحی و هم جسمی و در آخر اینکه باید احساس کنی که خوشبختی اونوقت زندگی شاد و سالم می شه.

یک مورد دیگه که باید به این سه مورد اضافه کنم ثروته.

ثروت می تونه پوشش خیلی قشنگی به این زندگی سالم بده.

علم یا ثروت؟

قطعا ثروت.

چطور؟

با ثروت می شه حتی علم رو به دست آورد.

با داشتن ثروت این امکان فراهم می شه که فرد با شرایط خیلی بهتری کسب علم کنه.

یکی از بزرگان معروف ما فرمودند که از فقر مادر تمام جنایتهای دنیاست، با این حساب متوجه می شیم که ثروت بهتره.

تا به حال اتفاق افتاده در کاری بازی کنین و بعد از پخش یا در حال ضبط حسابی پشیمون بشین؟

بله خیلی.

چه کاری؟

بازم از اون سوالها؟؟؟

ممکنه که شما یه روزی فیلم بسازین؟

بعید می دونم چون بیشتر به بازیگری علاقه دارم فکر نمی کنم که فیلم بسازم.

تا به حال کار پشت صحنه انجام دادین؟

نه تا به حال این کار رو نکردم و علاقه ای هم ندارم.

اگر قرار باشد شما در مورد ساخت یک فیلم طرح بدین، طرحها در رابطه با چه معضلاتی است؟

یه طرح در رابطه با حقوق پایمال شده زنان در مقابل مردان واقعی.

البته در این مورد جسته گریخته فیلمهایی ساخته شده اما من ندیدم که این فیلمها به معنای واقعی تونسته باشن حق مطلب رو ادا کنن.

این حرف رو به این دلیل می زنم که هنوز توی جامعه ما پدرهایی پیدا می شن که با شجاعت اعلام می کنن که دخترشون رو کشتن به خاطر یکسری مسائل و....

یک فیلم جالب دیگه که می شه ساخت تفاوت دیکشنری مغز زنان و مردان است که به نظر من خلی جالب میشه.

باید یک فیلم ساخت در این مورد که چرا این آقایون محترم در بعضی موارد اینقدر خودشون رو محق می دونن.

یک تفاوت از دیکشنری مغز زن و مرد را بگین؟

ببینین مثلا خانومها توقع دارن که وقتی در مورد مسئله ای ناراحت هستن و به همسرشون شکایت می کنن و سر گلایه باز میشه آقایون ازشون دلجویی کنن و مورد لطف و محبت و عشق قرارشون بدن اما در مقابل این توقعات آقایون شروع می کنن به راه حل دادن که باید این کار رو کرد و این کار رو نکرد.

دلیل کار آقایون اینه که اگه خودشون با کسی در مورد مشکلشون صحبت کنن توقع ارائه راه حل دارن.

این اسمش تفاوت دیکشنری مغز زنان و مردان است.

آیا رد پایی از شراره رخام در کاراکتر شیوا در سریال پول کثیف است؟

معلومه که نه...

آیا شما فکر میکنید که من یک جاعل اسناد دولتی هستم؟

یا اینقدر مظلوم هستم که فریب یک آدمی رو بخورم  که با وعده وعیده هاش من رو امیدوار کرده؟

آیا شما فکر می کنید من اونقدر بد جنس هستم که ...؟؟؟!!!!!!

کار شهر هرت به کجا رسید؟

تموم شد.

فکر می کنین شهر هرت پر بیننده بشه؟

نمی دونم اما به احتمال زیاد بله.

گریم شما در اون کار خیلی متفاوت بود، خودتون اون گریم رو دوست داشتین؟

گریمم رو به شدت دوست داشتم و جا داره که از همین جا از آقای نوید فرهمرزی یک تشکر مخصوص داشته باشم که یک گریم فوق العاده رو برای من طراحی کردن.

گریم این کار برای من خیلی جالب و دوست داشتنی بود.

قبول دارن که نقشهای محول به شما معمولا خاکستریه و گاهی سیاه؟

(خانم رخام جواب قبلی اصلا خوب نبود، قرار شد که درستش کنید. مرسی)

فکر می کنین می تونین یه نقش مهربون و سفید رو بازی کنین؟

(خانم رخام جواب قبلی اصلا خوب نبود، قرار شد که درستش کنید. مرسی)

 چرا شراره رخام برای ایفای نقشهای منفی و معمولا دختری که عاشق پسریه که دوستش نداره جز گزینه های اول کارگردانهاست؟

خوب این همه سرنوشت منه دیگه.

راضی هستین؟

به شدت راضی ام.

تاثیر گذارترین جمله ای که در مورد کار از کسی شنیدین و تو ذهنتون موندگار شد؟

زمانی در مواجهه با نقش منفی که بازی کردم شنیدم که می گفتن توی اون صحنه واقعا ازت متنفر شدیم.

اون موقع بود که متوجه شدم که من کارم رو خوب انجام دادم.

شما معمولا با مردم چطور برخورد می کنین؟

من!

بله.

همیشه با قدردانی از اینکه با وجود خودشون باعث به وجود اومدن من و امثال من می شن.

اگر یکی از این مردم خیلی سمج باشه چی؟

سعی می کنم یادم نره که دلیل این سماجت و پافشاری بهر حال یه جور محبت و لطفه که در مقابلش من وظیفه دارم مسئولیت موقعیت خودم رو به عهده بگیرم و آگاهانه رفتار کنم تا اتفاق بدی نیفته.

دوست ندارم هیچوقت کسی از من دلگیر باشه و این رو تو رفتارم کاملا رعایت می کنم.

با چه مردهایی نمی شود زندگی کرد؟

از نظر من با تمام مردها نمی توان زندگی کرد.

نه.... شوخی کردم.

اصولا هر شخصی باید زندگی خوب، شادی، عشق، سلامتی و هر چیز دیگه ای که دنبالش هست رو در ابتدا در وجود خودش جستجو که و بعد نتیجه این همه موهبت و خوشبختی حاصل از این جستجو رو با طرف مقابل خودش تقسیم کنه و با این نگرش اصولا واژه "ما" مفهوم خودش رو از دست می ده و به عبارتی دیگه مهم نیست که طرف مقابل با ید چه خصوصیات اخلاقی داشته باشه.

البته باید بگم این مسئله در شرایطی صادق است که استاندارهای اولیه (تحصیلات، ثروت، اخلاق و...) مورد نظر هر کس درنظر گرفته بشه.

خود شخص باید مهارت و علم زندگی رو داشه باشه و بعد مردهایی که اون استاندارهای اولیه رو داشته باشن قابل اینکه باهاشون زندگی کنیم هستن.

تا به حال به بن بست رسیدین؟

بله.

چی کار کردین؟

پرواز کردم.

دیدن چه صحنه ای شما رو خیلی ناراحت می کنه؟

بد رفتاری فرزندان با پدر و مادرها.

غیر از چیزی که گفتم دیدن اشک پدر و مادر خیلی اذیتم می کنه.

خودتون فرزند خوبی هستین؟

بله تمام سعی خودم رو میکنم.

بدترین کاری که یک آدمی می تونه در حق دیگری انجام بده؟

گفتن دروغ و البته خیانت که از اقسام و انواعه دروغه.

چه زمانی باید ازدواج کرد؟

اصلا نباید ازدواج کرد.... نه بابا شوخی کردم.

به اعتقاد من دخترها بالای 26 سال و آقایون بالای 30 سال.

زمان اون نرسیده که شما ازدواج کنین؟

هنوز نه.... خنده!

چرا؟

چون من فقط هفده سال و خورده ای سن دارم...

معتقدین که خیلی از آدمها دو رنگ هستن؟

هر آدمی از نظر من هزار رنگ داره هزار رنگ مختلف...

این رنگها شامل خود من هم میشه و من معتقد هستم که تمام این رنگها قشنگه و هیچکس به خاطر رنگی که داره به اون یکی برتری نداره.

ممکنه یک روزی بهترین دوستها هم تبدیل به دشمن بشن؟

بستگی داره تعبیر شما از دوست چی باشه.

البته هر چیزی امکان داره.

کاری است که زمان انجامش نهایت لذت رو ببرید؟

بله.

چه کاری؟

بازیگری.

بدون عشق می شه زندگی کرد؟

بله اگر غیر از این بود تا به حال تمام مردم از بی عشقی مرده بودن.

حرفم رو اینطور تصحیح می کنم که اگر عشق نبود فقط مادرها زنده می موندن چرا که مادرها سمبل عشق هستن.

اگه کمی دقیق فکر کنیم می بینیم که عاشق و معشوقهایی که به خاطر محرومیت از عشقشون خودکشی کردن هم مردن.

تعریف شما از عشق چیه؟

محصول، نتیجه و تشعشع عشق درونی هر فرد در ابتدا به کودک درون خود تا جایی که این عشق آنقدر لبریز شود که شامل کسی عیز از خود آن شخص شود.

اگر کسی خودش را دوست نداشته بشه واجد شرایط گفتن واژه دوستت دارم نیست، بلکه اغلب اوقات این واژه توهم و زائیده خیال شخص در ارتباط با پر کردن انواع خلاء های عاطفی و شکستهای دوران کودکی اوست....

جمله ای هست که آن را مدام در ذهنتان تکرار کنین؟

سوال خوبیه... بله جمله پدرم که همیشه می گفتن دنیا با آدمهاش قشنگه ...

شما مشاور خوبی برای دوستان و اطرافیانتون هستین؟

سعی می کنم باشم.

اگر خودتون نیاز به مشاور داشته باشین به متخصص مراجعه می کنین؟

بله به شرط اینکه سریع برام قرص اعصاب  و آرم بخش تجویز نکنه.

یه توصیه دارم به تمام کسایی که الان مخاطب من هستن، بهشون می گم تا جایی که می تونید سراغ مصرف قرصهای آرام بخش و خواب آور نرید چون اونقدر عوارض بد داره که به فوایدش به هیچ وجه نمی ارزه.

ابتدایی ترین عارضه این مسئله اعتیاد و بالا رفتن دز مصرفه.

زمانی که این دارو ها رو مصرف می کنی حست اینه که حالت خوب میشه اما بعد از قطع این دارو ها اضطراب شدید به سراغ آدم میاد.

تو کسایی که افسردگی دارن ممکنه مشکلشون چند برابر بشه.

(با معذرت خواهی شدید از خانمها و آقایون روانپزشک)

با زن یا مرد سالاری موافقین؟

بله.

با کدوم بیشتر موافقین؟

موافقم که تو خونه همیشه حرف آخر رو مرد بزنه و اون هم گفتن کلمه چشم باشه.

دوست دارم مردها همیشه تو خونه بگن چشم.

از کدوم اخلاق خودتون ناراضی هستین؟

از گذشت های بیش از حدی که گاهی از خودم نشون میدم.

از کدوم اخلاقتون راضی هستین؟

از مردم داری که تو وجودم هست خیلی راضی هستم.

عشقی که به پدر و مادرم دارم هم برام خیلی دوست داشتنی است.

بهترین فیلمی که تو این چند  سال اخیر دیدین چی بود؟

میم مثل مادر.

چرا این فیلم رو به عنوان بهترین انتخاب کردین؟

به خاطر کارگردانی مرحوم رسول ملاقلی پور و بازی فوق العاده گلشیفته فراهانی.

برای کسی قیافه می گیرین؟

بله.

برای چه کسی؟

معمولا برای خودم جلوی آینه.

یعنی شما تا به حال برای کسی قیافه نگرفتین؟

هر بار خواستم برای کسی قیافه بگیرم زدم زیر خنده.

البته گاهی پیش میاد که خیلی عصبانی باشم و برای کسی قیافه بگیرم این قضیه اش فرق می کنه.

شغلی غیر از بازیگری دارین؟

خیر. باید بگم که بازیگری هم شغل من نیست و هیچوقت از این منظر نگاش نکردم.

تعریف شما از مرگ چیست؟

مرگ انتقال از یک دنیا به دنیای دیگه است  و به نوعی امتداد زندگیه در یک قالب نو.

عزیزترین فردی که تو زندگی تون از دست دادین؟

پدرم که سال هزار و سیصد و هشتاد بر اثر سکته مغزی فوت کردن.

شما اصولا انسان امیداواری هستین؟

بله .

این من هستم که زندگی می کنم و زندگی برای من تصمیم نمی گیره و این من هستم که برای زندگی ام تصمیم می گیرم.

بهترین جمله ای که تا به حال شنیدین؟

دوستت دارم از زبان مادرم.

دوستاتون با چه مشخصه ای شما رو می شناسن؟

همیشه می گن من شیطونم و بازیگوش.

اصولا دوست خوبی هستین؟

سعی می کنم که دست خوبی باشم.

با مادرتان رابطه دوستانه دارین؟

بله. من عاشق مادرم هستم.

بهترین هدیه ای که ممکن است کسی به شما بدهد؟

واقعا کلیشه نیست اینی که می گم. بهترین هدیه برای من لبخند مادرمه.

اگر کسی بهتون خیانت کنه چکار می کنین؟

جستجو می کنم که چه چیزی درمن وجود داشته که منجر به خیانت طرف مقابل شده و مسئولیت خیانت رخ داده رو با تمام وجود شخصا به عهده می گیرم.

به عبارتی باید بگم گناهی متوجه طرف مقاب نیست، شاید رفتار من و یا به نوعی نحوه بودن من باعث شده که این اتفاق بیفته البته این نگرش رو نسبت به تمام اتفاقاتی در دنیای اطرافم  می افته دارم.

هر اتفاقی خارج از وجود ما بیفته چه خوب و چه بد از درون ما متولد می شه حتی خیانت طرف مقابل.

نظرتون در مورد زن دوم؟

پایمالی حقوق زن.

موافقین که انسان برای به دست آوردن عشقش هر کاری که می تونه رو انجام بده؟

خیر موافق نیستم.

یه جمله معروف می گه اون کسی که عاشقشی رو رها کن اگه به سمت تو برگشت از اول ماله تو بوده و اگر برنگشت بدون که هیچوقت ماله تو نبوده.

شما ترانه هم میگین؟

بله.

ممکنه ترانه های شما رو یه خواننده پاپ به زودی بخونه؟

بله صد در صد. منتظر باشید.

کدوم خواننده؟

خواهید شنید بهتره که اسم نیارم.

قصد چاپ کتاب رو دارین؟

بله قراره که از آثارم که هم ترانه و هم قطعات ادبی هست کتابی چاپ بشه به همراه سی دی صوتی دکلمه اشعارم.

کاری که در حال حاضر مشغول ضبط آن هستین چه نام دارد؟

سامیه. البته روزهای پایانی کار رو سپری می کنم.

تقدیرو تشکر

از پدر و مادر عزیزم، از استاد خوبم فرهاد غریب.

از تمام دوستان خوبم آتوسا، مشیانه، لیلا، آنا و خیلی های دیگه که هر کدوم به طریقی توی زندگی من تاثیر خوب داشتن

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي