طرز تهيه پـاي گوشت و سبزيجات

۱۳۸۸/۰۸/۰۲ | برچسب‌ها: | 0نظرات

مواد لازم براي چهار نفرwww.beterkoonim.com طرز تهيه پـاي گوشت و سبزيجات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گوشت چرخ كرده: 570 گرم
جو پرك: سه چهارم پيمانه
رب گوجه فرنگي رقيق شده: يك پيمانه
پياز ريز شده: يك عدد
تخم‌مرغ كمي زده شده: يك عدد
نمك: يك قاشق چايخوري
سير خرد شده: يك قاشق غذاخوري
مواد لازم براي روي غذا:
كره: يك چهارم پيمانه
پنير چدار رنده شده: يك دوم پيمانه
آرد: يك چهارم پيمانه
جعفري ساطوري شده: يك چهارم پيمانه
سيب‌زميني خرد شده: دو پيمانه
هويج خرد شده: يك دوم پيمانه
كرفس خرد شده: يك دوم پيمانه
پيازچه درشت (فقط قسمت سفيد): شش عدد
نخود فرنگي: يك پيمانه
طرز تهيه: www.beterkoonim.com طرز تهيه پـاي گوشت و سبزيجات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فر را با درجه 350 درجه فارنهايت روشن كنيد تا گرم شود. گوشت، جو، رب گوجه، پياز، تخم‌مرغ، نمك و سير (مواد گوشتي) را در كاسه بزرگي با هم خوب مخلوط و كمي ورز دهيد و آن را در ظرف مناسب پاي يا پيتزا پهن كنيد تا ديواره‌ها را هم بگيرد، سپس آن را به مدت 15 دقيقه در فر قرار دهيد.
سبزيجات پختني را در آب جوش بپزيد. توجه داشته باشيد ابتدا سيب‌زميني، هويج و كرفس را بپزيد و بعد از نيم‌پز شدن، پيازچه و نخود فرنگي (در صورت خام بودن) را اضافه كنيد. سبزيجات را آبكش كنيد. براي خوشمزه‌تر شدن مي‌توانيد سبزيجات را تفت داده و سپس بخارپز كنيد ( به جاي پختن در آب) در كاسه ديگري كره، پنير و جعفري را مخلوط و سپس به سبزيجات داغ اضافه كنيد. اين مواد را روي گوشت نيم‌پز شده بريزيد و در صورت تمايل روي آن را با پنير رنده شده پر كنيد. ظرف را 15 دقيقه ديگر در فر قرار داده و سپس برش زده و ميل كنيد.
با آبرون، آسوده بپزيد و ميل‌كنيد
باور كنيد كه كيفيت پخت غذا در سرنوشت سلامتي اعضاي خانواده و بالطبع كل جامعه نقش مهمي دارد و در اين راه متاسفانه اكثرا سلامتي و پخت بهداشتي غذا را صرفا فداي شيكي ظروف و يا راحتي آشپزي مي‌‌كنند.
حال راجع به مشكلات حاصل از پخت و پز غذاها در ظروف مختلف بدون استفاده از زيرقابلمه‌اي براي شما عزيزان به اختصار مي‌نويسيم.
1 - ظروف آلومينيومي: اغلب ظروف مصرفي منازل براي پخت و پز كه اصطلاحا به روحي معروف مي‌‌باشند، از فلز آلومينيوم ساخته شده است. اين فلز تدريجا به هنگام پخت غذا و به دفعات وارد موادغذايي و بالطبع همراه آن خورده مي‌‌شود و علاوه بر از بين بردن طعم اصلي غذا سبب بيماري‌هايي مانند آلزايمر (فراموشي)، نرمي استخوان، انسداد روده و همچنين بروز بيماري‌هاي مزمن عصبي مي‌‌شود، از اين رو مي‌‌بايست تا حد امكان از اين ظروف براي تهيه غذا اجتناب كرد.
2- ظروف تفلوني: در اين ظروف كه اغلب براي از بين بردن مواد زيان‌بار آلومينيومي از پوششي به نام تفلون (نوعي مواد پليمري كه تحمل حرارت تا 260 درجه سانتيگراد را دارا مي‌‌باشد) استفاده مي‌‌كنند كه پوشش مزبور در اغلب موارد به علت عدم تنظيم مناسب شعله اجاق و بالا رفتن بيش از حد حرارت به تدريج وارد غذا شده و دود حاصل از سوختن آن با غذا تركيب مي‌‌شود كه هر دوي اين عوامل باعث ايجاد سرطان مي‌‌شود.
طبق مطالعات اخير دانشمندان، در دماي بيش از حد تحمل تفلون (بالاي 260 درجه) 6 گاز سمي متصاعد مي‌‌شود كه دو نوع آن به شدت سرطان‌زا مي‌‌باشند و مابقي ضايعات شديد تنفسي و چشمي، حساسيت و تحريك‌پذيري بيني و حلق، گلودرد و سرفه‌هاي خشك، ضعف عمومي و سردردهاي مزمن را موجب مي‌‌شوند كه مشكلات فوق با استفاده از زيرقابلمه‌اي برطرف خواهد شد و عمر ظروف تفلون را نيز تا حد زيادي بالا مي‌‌برد.
3- اكثر ظروف لعابي، استيل، پيركس و چيني كه از بهداشتي‌ترين و بي‌‌خطرترين ظروف در آلودگي غذايي مي‌‌باشند، در منازل يافت مي‌‌شود كه به نحوي بلااستفاده است، چرا كه نمي‌‌توان به راحتي از آنها در پخت و پز استفاده كرد، به طوري كه ظروف لعابي و استيل در شعله كنترل‌نشده مستقيم اجاق، موجب ته‌گرفتگي يا سوختن غذا و در نتيجه، عدم رضايت از كاركرد آن است كه اين مشكل توسط زيرقابلمه‌اي برطرف مي‌‌شود و ظروف پيركس و چيني به لحاظ شكنندگي در شعله مستقيم براي پخت‌و‌پز به هيچ وجه مورد استفاده قرار نمي‌‌گيرند كه اين مشكل نيز به راحتي با استفاده از زيرقابلمه‌اي آبرون و دماي تنظيم شده شعله اجاق حل مي‌‌شود كه در نتيجه پخت و پز در ظروف فوق به همراه زيرقابلمه‌اي طعم واقعي غذاها را به شما نمايان مي سازد.
از ديگر مضرات عدم استفاده از زيرقابلمه‌اي در هر نوع ظرفي به هنگام سرخ كردن غذا با كوچك‌ترين بي‌‌توجهي، درجه حرارت نقاطي از ظرف بالا رفته، به طوري كه از درجه تحمل روغن‌ها فراتر رفته و سبب سود كردن و اكسيداسيون شديد آنها مي‌‌شود كه اين فرآيند نيز بسيار مضر و سرطان‌زا مي‌‌باشد و علاوه بر اين، درب ظروف تفلون سبب دود كردن و از بين رفتن تدريجي خاصيت نچسبي تفلون‌ها مي‌‌شود.
گفتني است در كاربرد زيرقابلمه‌اي درجه حرارت هيچ نقطه از ظرفتان به صورت موضعي بالا نرفته و با تنظيم مناسب شعله به هيچ وجه از حد تحمل روغن خارج نمي‌‌شود. لذا روغن و غذا در آنها نيز به صورت موضعي نمي‌‌سوزد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي