روش‌هاي سالم سازي ميوه‌ها و سبزي‌ها

۱۳۸۸/۰۷/۱۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات

ميوه‌ها وسبزي‌ها از جمله مواد غذايي هستند که مي‌توانند با انتقال انواع ميکرب‌ها و انگل‌ها باعث شيوع اين بيماري‌ها شوند . شستشوي مناسب مي‌تواند از انتقال اين بيماري‌ها پيشگيري کند.
آلودگي ميكروبي سبزي‌ها و ميوه‌هايي كه به صورت پخته مصرف مي‌شوند، معمولا" در حين پختن از بين مي‌روند، ولي به طور كلي سبزي‌ها و ميوه‌ها چه به صورت پخته و چه به صورت خام بايد ضد عفوني شوند.
براي شستشوي مناسب سبزي‌ها به روش زير عمل كنيد:
1-ابتدا بايد سبزي‌ها را پاك كرده با آب بشوييد تا به خوبي گل و لاي و مواد اضافي آن از بين برود.
2-براي از بين بردن تخم انگل‌ها بايد ظرف را از آب پر كرد و براي هر ليتر آب (4 ليوان) 3 تا 5 قطره مايع ظرفشويي در ظرف ريخت و با دست هم زد تا كف كند، سپس تمام سبزي‌ها را در كفاب قرار داده و بعد از 5 دقيقه بايد سبزي‌ها را از ظرف خارج كرد و با آب سالم شست (سبزي يا ميوه را از روي آب جمع كنيد. بعد آب ظروف را خالي كرده خوب ظرف را بشوييد تا تمام تخم انگل‌هايي كه ته ظرف جمع شده اند شسته شوند).
3-براي از بين بردن ميكروب‌ها، بايد سبزي‌هايي را كه در مرحله قبلي با مايع ظرفشويي شسته شده اند در مايع ضد عفوني كننده ريخت؛ براي اين كار بايد در يك ظرف با 10 ليتر آب، يك قاشق چايخوري "پركلرين" را حل كرد و سبزي‌ها را به مدت 5 دقيقه در آن ريخت.
4- پس از ضد عفوني شدن بايد سبزي‌ها را با آب سالم به خوبي چند بار شست.
5-سبزي را در دستمال تميزي بريزيد تا آب آن كاملا" گرفته شود، بعد در يك دستمال يا كيسه خشك بريزيد و در يك نايلون تميز در يخچال نگهداري كنيد. استفاده از يك قابلمه فلزي در دار نيز در نگهداري سبزي بسيار مناسب است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي