توت فرنگي و اثرات مفيد آن بر بيماري‌هاي قلبي

۱۳۸۸/۰۷/۲۹ | برچسب‌ها: | 0نظرات

تـوت فرنگي ، ميـوه اي شبيه توت است ولي کمي درشت تـر ، رنگش قـرمـز و طعم آن تـرش و مطبوع است. بوته اش کوتاه و داراي برگهايي درشت و ساقه هايي باريک و خزنده است که روي زمين مي خوابد و ريشه مي دواند . توت فرنگي

توت فرنگي به صـورت وحشي و اهلي مي رويـد و بـه اسامي چپلک ، چپالک ، شالکه و چلم نـيـز خوانده مي شود. اين ميـوه به حالت خود رو در بعضي نواحي شمالي ايران وجود دارد و بعضي اوقات به دليل خوش طعمي ميوه آن را به طور مصنوعي پرورش مي دهنـد.
ميوه توت فرنگي به صورت،قرمز، گوشت دار و داراي هسته هاي ريزي است که از ماه ارديبهشت پديدار مي شود و تا آخر مرداد دوام مي آورد .
قسمت هايي که از بوته توت فرنگي مورد استفاده قرار مي گيرند ، عبارتند از:
ميوه ، برگ و ريشه . از دير باز همه قسمت هاي اين گياه مصرف دارويي داشته است و از برگ و ريشه آن که حاوي مقدار قابل ملاحظه اي تانن است به عنوان ضد اسهال وادرارآور استفاده مي شده است.
 توت فرنگي به صورتهاي گوناگون مورد استفاده قرار ميگيرد:خام، جوشانده، مربا،شربت و بستني.

• خواص تغذيه اي توت فرنگي و اثر آن در سلامتي انسان :
توت فرنگي منبع خوبي از فيبر ، ويتامين C ، فولات، پتاسيم و آنتي اکسيدان ها مي باشد که اين مواد مغذي باعث مي شوند توت فرنگي بعنوان يک جايگزين شيرين ، باعث افزايش سلامت قلب ، کاهـش خطر ابتلا بـه انـواع سرطان و در کل ارتـقـاء سلامتـي بـدن شـود .همچنـيـن داراي املاح کلسيم، آهن و فسفر مي باشد. از مواد موثر مهم آن مي توان تانن، موسيلاژ ، قندهاي مختلف ، ساليسيلات ها و به خصوص اسيدهاي ميوه را نام برد.
توت فرنگي سرشار از ويتامين و فاقد چربي اشباع است و کالري کمي دارد.يک واحد توت فرنگي معادل 8 عدد است که 50 کالري انرژي دارد . توت فرنگي مانند ساير تـوت ها مثلشاه توت ، توت سفيد ، تمشک و... پاک کننده روده و مثانه است.
تحقيقات اخير نشان داده است، دريافت روزانه يک واحد توت فرنگي باعث افزايش قابل توجهي در مقدار فولات خون شده و نيـز فشار خون بالا را کاهش مي دهد . فولات ، مقـدار همـوسيستـئيـن خون را کاهش مي دهد . هموسيستئين اسيد آمينه اي است که در مقاديـر زيـاد باعـث مسدود شدن رگهاي خوني مي شود .
 همچنيـن توت فرنگي داراي مقـاديـر بالايـي از آنتـي اکسيدان ها مثل الاژيک اسيد و آنـتـوسيـانيـن ( رنگدانه قرمز ) است که در پيشگيري از بيماري هاي قلبي موثرند . ايـن مطالعات اهميت مصرف توت فرنگي را در بـرنامـه غذايي بعنوان عامل بهبـود عملکرد سيستم قلبي - عروقي نشان مي دهد. همچنين مطالعات قبلي نشان داده بود که باعث بـهبـود عملکرد حافظه و کنترل آرتـريـت روماتوئيد ( التهاب مفاصل) مي شود.
از ديگر خواص توت فرنگي مي تـوان به موارد زير اشاره کرد :
- مصرف اين ميوه علاوه بر وجود انواع ويتامين ، املاح و آب که هر کدام اثرات خود را بر بدن اعمال مي کنند داراي خاصيت تقويت کننده ، ملين و خنک کننده نيز مي باشد.
- توت فرنگي از تصلب شرائين جلوگيري مي نمايد.
- توت فرنگي اشتها آور است و ادرار را زياد مي کند.
- دم کرده برگ توت فرنگي در زياد کردن ادرار و شير بانوان مفيد است.
- دم کرده برگ توت فرنگي يا ميوه توت فرنگي مي تواند نقرس و سنگ هاي مثانه را معالجه کند.
- املاح معـدنـي مـوجـود در تـوت فرنگي خاصيـت مسهلي بـه آن بخشيـده است ، زيـرا ايـن املاح عضلات روده را به انـبـساط و انـقـبـاض وادار مي کنـد و بـه هميـن جهـت تـوت فرنگي بـراي درمان يبوست مؤثر است.
- اگر توت فرنگي را له کنيد و در آب بريزيد ، نوشابه اي به دست مي آيد که براي درمان تب هايي که با بيماريهاي التهابي همراه مي باشد ، بسيار مفيد است.
- توت فرنگي به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازي بدن مؤثر است.
- توت فرنگي به علت داراب ودن مقادير کافي کلسيم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان، استحکام دندان ها و ترميم شکستگي استخوان ها بسيار مؤثر است. مصرف روزانه 5 واحد ميوه و سبزي ، احتمال ابتلاء به سرطان را کاهش مي دهد.
 مطالعات جديـد نشان مي دهد مصرف روزانه 9 يا 10 واحد ميوه و سبزي به همراه 3 واحد لبنيات کم چرب ، در کاهش فشار خون بالا بسيار مؤثر است.

 در اينجا بـه عنـوان يادآوري و آشنايـي شما مقـاديـر واحدهاي ميـوه ، سبـزي و لبـنـيـات را بيان مي کنيم که شامل موارد زير است:
 1 واحد سبزي = 1 ليوان سبزي خام خرده شده ( 1 ليوان سالاد ) يا نصف ليوان سبزي پخته
 1 واحد ميوه = 1 عدد ميوه متوسط مثل يک سيب متوسط يا 4/3 ليوان آب ميوه.
 1 واحد لبنيات = 1 ليوان شير يا يک ليوان ماست يا 2 ليوان دوغ يا 2 ليوان بستني.

 تذکراتي در مورد مصرف توت فرنگي :
 نکته مهمي که در مورد توت فرنگي بايد در نظر داشت اين است که اولاً به علت تماس ميوه ها بر روي زمين ، خاک و کود ممکن است آلوده شود که بايد آنرا شسته و سپس مصرف کرد. ثانياً بعضي از افراد نسبت به آن حساسيت دارند و ممکن است اين حساسيت بصورت استفراغ و يا ناراحتي هاي جلدي بروز کند . همچنـيـن در افرادي که داراي ناراحتي هاي پوستي مي باشند ممکن است آنها را تشديد کند که بايد اين نکته مورد توجه قرار گيرد.

توت فرنگي به علت داشتن اسيد سالسيليک در بعضي اشخاص ، کبـد و مثـانه را تحـريـک کرده و جوشهايي شبيه کهير ايجاد مي کند که به علت آلودگي خون و داخل بدن است . کساني که معده اي حساس دارند يا مبتلا بـه بيـماري هاي کهيـر ، اگزما و آسم هستند ، بـهتـر است از خوردن توت فرنگي پرهيز کنند.

 اثرات توت فرنگي بر روي پوست :
 توت فرنگي به دليل داشتـن اسيـدهاي مـيـوه يکي از مهمترين گياهاني است که در زمره وسايل آرايشي کاربرد دارد و از قديم به اين منظور استفاده مي شده است . بـراي توجيه اين اثرات بهتـر است ابـتـدا خلاصه اي درباره اسيدهاي ميـوه شرح داده شود تا علت اين استفاده به طور علمي روشن گردد. از هـزاران سال پـيـش خانم ها از عصاره بـرخي ميـوه ها جـهـت شادابي پـوست خـود استـفـاده مي کردند .

 تحقيقات سال هاي اخير نشان داده است ميـوه ها حاوي اسيـدهايي بـه نام اسيـد ميوه يا " آلفا هيدروکسي اسيد" مي باشند و به اختصار به صورتAHA گفته مي شوند . اين اسيـدها قادر هستـنـد که لايـه هاي شاخي و سفت روي پوست و بـه خصوص صـورت را حل کنند و ضمن شاداب و با طراوت کردن پوست ، موادي از جمله اسانس همين ميوه ها مي تواننـد بـهتـر جذب پوست شده و باعث تحريـک گردش خون و يا تحريک توليد سلول هاي جوان شده و با يک سلسله اثـرات باعـث طراوت و تازگي پوست شوند . البته با توجـه به اينکه اين اسيدها داراي خاصيت ضعيف اسيدي مي باشنـد داراي اثرات کمي بـوده و براي اين منظور بايـد ساليان متمادي از آنها استفاده کرد .
ايـن مـوضـوع باعـث جـلـب نـظـر همـگان بـه اثـرات اين اسيـدها شده ، طوريکه در سال هاي اخير کارخانجات ، دست به تـهيـه آنـها زده و از آنـها کرم ، لوسيون و فرآورده هايي به عنوان ضد چروک تهيه و به بازار عرضه کرده انـد .

 تـفـاوت محصولات صنـعتـي با مـيـوه هاي طبيعي در اين است که غلظت اين اسيدها در محصولات صنعتي بسيار بالاتر از ميوه ها بوده ، بنابراين داراي اثرات سريع و قوي هستند و در عوض استفاده زياد و ممتد آنها خالي از اثرات جانبي نميباشد . افرادي که مي خواهند از اثرات سوء اينگونه محصولات در امان بمانند ، مي توانند از ماسک بعضي ميـوه ها از جمله توت فرنگي استفاده کنند ، بـه شـرط آنکه صبـر و حوصله کافي داشتـه باشند ، چون اثـر مـيـوه هاي طبـيـعـي بـه مراتـب ضعيف تـر و طولاني تـر از محصولات شيميايـي بـوده ولي عوارض جانبي آنها را به همراه ندارند.

 بـراي استفاده از ماسک توت فرنگي مي تـوان 5 تا10 عدد تـوت فرنگي تازه را پـس از شستشوي کامل له کرده و پس از استحمام که منافـذ پوست بازتـر هستـنـد ، آن را روي صـورت بـه مدت 20 دقـيـقـه قـرار داد و سپس صـورت را بـا آب شست. ايـن کار را مي تـوان در فصلي که تـوت فرنگي است ، يک روز در ميان و يا دو روز در ميـان انجام داد . البـتـه قبل از انجام اين عمل فرد بـايـستـي مطمئن شود که نسبت به اين ميوه حسيت ندارد . بـراي اطمينان از عدم حساسيـت مي تـوان بـا قرار دادن ميوه له شده بـر روي قسمت کوچکي از پـوست دست يا صورت ، آن را آزمايش کرد .

توت فرنگي علاوه برداشتـن اسيدهاي گياهي داراي اسانس خوش بويي است که وقتي به صـورت ماسک مصرف مي شود ، جذب پـوست شده و به اثرات اسيدهاي ميوه موجود در آن کمک مي کند. همچنـيـن ايـن ماسک مي تـوانـد به عنوان يک ضد آفتاب متوسط در زماني که آفتاب سوختگي رخ داده است، استفاده شود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي