همه چيز در باره گوشيNOKIA E90

۱۳۸۸/۰۷/۲۷ | برچسب‌ها: | 0نظرات

 اگر سایز بزرگ گوشی برایتان مساله ای نیست، پس آماده ی استفاده از کلیه ویژگیهای فوق العاده یE90، اعم از اینترنت، GPS، دوربین فوق العاده و ... شوید.
E90 Communicator نوکیا، آخرین ویرایش گوشه های سطح بالای نوکیاست که 3 سال پس 9500 Communicator ارائه شد. E90 از لحاظ ظاهری ساختار آشنایی دارد؛ یک گوشی بزرگ و سنگین که با باز شدن یک طرف، یک صفحه نمایش بزرگ افقی نمایان می شود.


تا قبل از ارائه این گوشی ، Communicator یک کلاس و رده ی بخصوص از محصولات نوکیا بودند که دارای اینترفیس های خاص خود هستند. علاوه بر این هر برنامه ای برای نصب روی این گوشیها باید با سری 80 سازگار بوده و تقریباً هیچ تولیدکننده ی نرم افزاری، برنامه نرم افزاری خاصی برای این سری نداشت. این گوشی دارای نسخه استاندارد سیمبین 9.2 و نسخه سوم سری 60 است.
6.7bpm از نمای نزدیک، می توان E90 را بزرگ شده ی گوشیهای معمولی نوکیا دانست و از لحاظ حجم و بزرگی می توان آن را با 9500 مقایسه کرد اما E90 در کل حجم کمتری نسبت به 9500 دارد. در شکلهای زیر می توان این دو گوشی را مقایسه کرد:
اولین و مهمترین نکته ای که در مورد E90 باید در نظر گرفته شود سایز بزرگ آن است.
ویژگیهای کلیدی
- کیبورد کامل و مناسب
- صفحه نمایش بزرگ و رزولوشن بالا
- GPS
- وجود نقشه و امکان جهت یابی اولیه بصورت رایگان
- حافظه 128 مگابایتی
- وجود کارت حافظه 512 مگابایتی microSD در بسته ی گوشی
- تکنولوژی های ارتباطی WLAN، HSDPA
- برنامه های مخصوص e-mail
- امکان مرور و ویرایش فایلهای آفیس
- امکان اتصال و تطبیق و همزمان سازی اطلاعات با کامپیوتر (PC Suit)
- اتصال دهنده Mini USB
- وجود دوربین با قابلیت فوکوس اتوماتیک
- رادیو FM و قابلیت A2DP بلوتوث برای هدفون های بی سیم
- بلندگوهای با کیفیت
- پشتیبانی از VOIP
- طراحی ساختار شیک و زیبا و با کیفیت
- امکان مطابقت با گوشیهای دیگر نوکیا
- سیستم پرسرعت
معایب اصلی
- ابعاد بزرگ و حجم زیاد
- برنامه های جانبی ساخته شده، با Gps (گوشی) سازگار نیستند
- امکان اجرای چند برنامه بصورت همزمان به راحتی صورت نمی گیرد
- طول عمر کم باتری
- عدم وجود شارژر یا فیش کوچک (شبیه به شارژر N95)
- عدم وجود پوشش برای لنز دوربین
- هدست سیمی با جک 2.5 میلیمتری که کنترل صدا روی آن وجود ندارد
- عدم امکان USB Mass Storage برای حافظه گوشی (Phone Memory)
- قیمت بسیار بالا
تجهیزات جانبی به کار رفته در بسته بندی این گوشی گران قیمت مثل بقیه گوشیهای نوکیاست و با باز کردن درب آن، در کنار گوشی یک هدست استریو ، کارت حافظه 512 مگابایتی microSD، کابل miniUSB، باتری، شارژر و یک راهنمای کاربر 120 صفحه ای و DVD برنامه pc suit را خواهید داشت.
با باز کردن کامل E90 یک طرف آن کاملا مسطح و طرف دیگر آن با زاویه 100 درجه نسبت به دیگری قرار می گیرد که البته در هر زاویه ای کاملا ثابت می ماند.
پانل جلویی و درب باتری از جنس فلزی و دکمه های صفحه کلید و کناره های گوشی از جنس پلاستیکی هستند.
صفحه نمایش خارجی گوشی از نوع QVGA بوده و از صفحه نمایش داخلی کوچکتر است و می توان گفت نسبت به صفحه نمایشگر داخلی در درجه دوم قرار دارد.
فضای خالی روی پانل جلویی گوشی بیش تر از حد لازم است. در بالای کناره ی سمت راست صفحه نمایش دکمه power گوشی است که دسترسی سریع به پروفایلها را نیز فراهم می کند.
در کناره ی گوشی دکمه تنظیم صدا، پورت اینفراد، دکمه عکسبرداری دوربین و در کناره پایینی، پورت mini USB، محل اتصال شارژ و جک 2.5 میلیمتری مخصوص اتصال هدفون یا هدست قرار دارند.
در پشت گوشی نیز لنز دوربین 3.2 مگا پیکسلی بدون در پوشش قرار دارد که کمی فرورفته است تا وقتی از گوشی در حالت باز استفاده می شود به آن صدمه ای وارد نشود. البته در کنار آن فلاش LED و بلندگوها که صدایی بلند و رسا دارند نیز حضور دارند.
موبایل یا نوت بوک
می توان E90 را با یک کامپیوتر لپ تاپ مقایسه کرد. کافیست E90 را باز کرده و با صفحه کلید QWERTY و صفحه نمایش افقی بزرگ آن کار کرد. دکمه های این صفحه کلید در 5 ردیف با کنترلهایی در کناره ها قرار گرفته اند. برای تایپ و کار با این صفحه کلید بهترین روش این است که گوشی را با دو دست گرفته و با انگشتان شصت تایپ کرد.
روی صفحه کلید QWERTY داخلی گوشی در بالای کلیدهای Enter,Backspace یک دکمه جهتی 5 طرفه وجود دارد.
در قسمت بالای صفحه کلید، ردیفی از 7 دکمه عملیاتی و در کنار آنها کلید مخصوص Menu وجود دارد که با یک نوار کرومی محاصره شده اند. در کناره سمت چپ صفحه نمایش دکمه های Endو Call و در کناره سمت راست آن دکمه های انتخاب یا Selection دیده می شوند.
متاسفانه در هنگام بسته شدن گوشی صفحه نمایش یا دکمه های صفحه کلید تماس پیدا کردن و به راحتی گرد و غبار یا اثرات چربی و لک را جذب می کند. یک نکته دیگر آن است که صفحه کلید این اسمارت فون QWERTZ است در حالیکه استاندارد گوشیها QWERTY است.
یکی از نکات مثبت صفحه نمایش بزرگ داخلی، مرور صفحات وب است. تصاویر در این صفحه نمایش از لحاظ تنظیم رنگ، کنتراست و اندازه، فوق العاده زیبا هستند.
در صورت استفاده بیش از حد از گوشی مثلا به عنوان یک مودم HSDPA به همراه لپ تاپ، گاهی اوقات تا 2 بار در روز نیاز به شارژ کردن گوشی است اما ماکزیمم دوام شارژر باتری با استفاده کم نیز تا 3 روز می رسد.
پوشش فلزی پشت گوشی نسبتا ثابت و محکم است اما با باز کردن آن باتری گوشی بیرون می افتد، پس در هنگام گذاشتن یا بیرون آوردن سیم کارت باید دقت کرد. البته در مورد محل قرار گرفتن کارت حافظه چنین مشکلی وجود ندارد و امنیت بیشتری دارد.
قابلیت موسیقی
از جمله محتویات بسته خریداری شده هدفون استریو E90 است که با نسخه ی قبلی متفاوت است و پد کنترل هم کیفیت بهتری دارد و هم زیباتر و کوچکتر است اما همچنان برچسب Made in China را بر خود دارد که در محصولات قدیمی نوکیا چنین مواردی بیشتر مشاهده می شد.
البته روی پد کنترل هدفون کنترل صدا وجود ندارد و همچنین به جای POp-port در گوشی، پورت mini USB و جک صوتی 2.5 میلیمتری وجود دارد. یکی از دلایل این شکل طراحی E90 ، مناسب بودن آن برای زمینه های تجاری و کسب و کار است و تفاوت اصلی آن نیز با N95 در همین است.
برای استفاده از هدستهای دیگر به جای هدفون باید آداپتور جک را نیز داشته باشید.
از لحاظ نرم افزاری، E90 مثل بسیاری دیگر گوشیهای سیمبین این شرکت فنلاندی است و شاید تنها نوآوری آن ظاهر پخش کننده موسیقی باشد.
یکی دیگر از امکانات E90، رادیو FM است که البته بدون امکان RDS می باشد ولی بصورت استریو است و می توان صدای رادیو را از بلندگوهای گوشی نیز پخش کرد اما هندزفری برای دریافت سیگنال باید به آن متصل باشد.

دوربینمثل قابلیتهای موسیقی،E90 در زمینه دوربین هم از N95 عقب افتاده است. اولین نکته، نبود پوشش برای لنز دوربین است. دیگر اینکه ماکزیمم رزولوشن 3.2 مگاپیکسل است، ولی فلاش LED و قابلیت فوکوس اتوماتیک در E90 نیز وجود دارند.
اینترفیس دوربین در اینجا شبیه به اینترفیس دوربین N95 است و امکانات زیادی از طریق نوار ابزار آن قابل دسترسی اند:
- گزینه تبدیل حالت عکسبرداری و فیلمبرداری
- حالت عکسبرداری که برای تنظیم نور نور و رنگ به کار می رود و تنظیمات مختلفی مثل Night Mode، Macro، Portrait و ... دارد.
- فلاش- سه حالت خاموش، اتوماتیک و بنابر تنظیمات کاربر دارد که قابلیت حذف قرمزی چشم در عکس نیز در آن وجود دارد.
- تایمر خودکار- خاموش یا با فاصله زمانهای 10.2و 20 ثانیه
- حالت پی در پی- تصویربرداری پشت سرهم بصورت سری
- افکتهای رنگ- قابل تنظیم برای حالتهای: استاندارد، Sepia، سیاه و سفید، نگاتیو و رنگهای براق
- تنظیم سفیدی نور عکس- که بهتر است روی حالت اتوماتیک باشد
- حساسیت به نور یا همان ISO- اگر روی سطح پایین تنظیم شود نویز را برطرف می کند اما سرعت شاتر پایین می آید. 3 درجه مختلف دارد که بهتر است بصورت دستی تنظیم شود. با ثابت نگه داشتن گوشی، روشن کردن تایمر اتوماتیک و تنظیم روی سطح پایینی از حساسیت ISO ،حتی در نور کم عکس تاریک نخواهید داشت و البته تصویر تار هم نمی شود.
- کنتراست- برای عکسهای تاری که رنگها در آنها مشخص نیستند و برای برجسته کردن رنگها استفاده می شود و البته ضعیف تر از N95 عمل می کند.
- شفافیت تصویر نرم افزار دوربین گوشی امکان عکس برداری از گوشه های اجسام به صورت شفاف و واضح یا مات و نیمه محو را دارد، که برای این منظور به سه حالت می توان آن را تنظیم کرد.
زوم دیجیتالی توسط کلیدهای جهتی راست و چپ امکان پذیر است که البته باعث پایین آمدن کیفیت تصویر و وضوح کمتر آن می شود.
اعمال فوکوس اتوماتیک
استفاده از Setting برای تنظیم نور عکسبرداری داخلی

اعمال فلاش
با اینکه دوربین E90 حدود 2 مگاپیکسل از N95 کمتر است اما از لحاظ فیلمبرداری قابل مقایسه با آن است. برای فیلمبرداری رزولوشنهای متفاوتی وجود دارند که کمترین آن ها مناسب mms می باشد و با فرمت 3GP ضبط می شود. بالاترین درجه رزولوشن VGA با 30 فریم در ثانیه است که فیلم را با فرمت MP4 ذخیره می کند و حجم فوق العاده زیادی دارد. مدت زمان فیلمبرداری فقط به میزان حافظه خالی گوشی یا کارت حافظه بستگی دارد.
تنظیماتی که برای حالت فیلمبرداری در نظر گرفته شده محدودتر از تنظیمات حالت عکسبرداری است و از جمله آنها Night mode (تنظیمات شب)، تنظیمات سفیدی نور و افکتهای رنگی را می توان نام برد. با استفاده از زوم دیجیتالی کیفیت تصویر پایین می آید. علاوه بر این می توان در هنگام فیلمبرداری ضبط صدا را قطع کرد و فقط تصویر را گرفت.
جستجو کردن و یا مرور کردن فایلهای ویدیویی و تصاویر نسبت به گوشیهای سیمبین دیگر خیلی راحت تر و بهتر انجام می شود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي