بهینه سازی وب سایت و وبلاگ

۱۳۸۸/۰۷/۲۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات

پیاده سازي يک استراتژي موثر و بلند مدت بازاريابي با موتورھاي جستجوگر بدون توجه به خودسايت اصولا غیر ممکن است. لذا پي ريزي يک بناي مستحکم در خود سايت ضروري مي نمايد.پروسه طراحي، نوشتن متون، کد کردن و برنامه نويسي کل وب سايت با ھدف بالا بردن SEOشانس دستیابي به رتبه ھاي بالا در نتايج جستجو است. در واقع بھینه سازي وسیله اي براي کمک به مخاطبان بالقوه سايت تان است که وب سايت شما را بیابند.پیاده سازي يک استراتژي بلندمدت بازاريابي نیاز به اين دارد که سه مولفه اصلي زير در ھر صفحه سايتتان وجود داشته باشد:
•مولفه متن
•مولفه لینک
•مولفه محبوبیت
تمام موتورھاي جستجوگر مھم از اين سه مولفه در الگوريتم رتبه بندي خود بھره مي گیرند. حالت ايده آل اينگونه خواھد بود که ھر سه مولفه را تا بالاترين جايگاه ممکن بھینه سازي نمايیم.
اما در عمل تعداد کمي از صفحات مي توانند به اين حالت دست يابند. به طور کلي سايتھا مي توانند در يکي از حالات زير داراي رتبه ھاي مناسبي باشند:
•سايتھای دارای بالاترين حد بھینه سازی در ھر سه مولفه اشاره شده.
•سايتھاي داراي مولفه ھای محبوبیت و متن بالا اما مولفه لینک متوسط.
•سايتھاي داراي مولفه متن و لینک متوسط اما محبوبیت بالا
واضح است که سايت شما ھر چقدر ھم محبوب باشد اگر عبارت جستجو شده در آن موجودنباشد حتي در رتبه ھاي آخر نتايج جستجو ھم قرار نمي گیرد.
مولفه متن
موتورھاي جستجوگر، کلمات و عبارتھاي ھر صفحه را بايگاني مي کنند لذا براي عملکرد بھتر،شما بايد کلمات دلخواه را در مکانھاي مھم کدھاي سايت خود قرار دھید .
مھم ترين بخش در مولفه متن، انتخاب عبارتھاي کلیدي سايت است. شما بايد عبارتھايي را بر گزينید که واقعا مخاطبان سايتتان آنھا را جستجو مي کنند. کلمات کلیدي که انتخاب مي کنید بايد داراي شرايط زير باشند:
•مربوط به موضوع اصلي سايتتان باشند.
•مطمئن باشید که کاربران ديگر آنھا را جستجو مي کنند.
•خیلي رقابتي نباشند. به عبارت ديگر آن کلمات، کلمات کلیدي سايتھاي بسیار ديگري نباشند.
موتورھای جستجوگر به ھنگام ارزيابی و رتبه بندی صفحات، به محتوای آن توجه زيادی دارند.متنی که برای يک موتور جستجوگر مھم است برای مخاطب اصلی شما ھم مھم است در واقع منظور ھمان متنی است که مخاطب سايت شما به ھنگام مراجعه به سايتتان می تواند بخواند.
منظور از متن مھم، متنی است که دو شرط زير را دارا می باشد:
متن بايد بدون انجام ھر گونه عمل خاصی در مرورگرھای استاندارد قابل رويت باشد.
شما بايد بتوانید متن را مستقیما از مرورگر خود کپي کرده و به يک ويرايشگر متن انتقال دھید
عنوان صفحه به ھمراه متن نمايان آن مکانھاي مھمي ھستند که بايد توجه ويژه اي را به آنھا معطوف بداريد. موتورھای جستجوگر آنھا را به عنوان محتوای اصلی سايتتان در نظر می گیرند و بھینه سازی مناسب آنھا در رتبه بندی سايت تاثیر قابل توجھی دارد.
متا تگھا و متون جايگزين تصاوير در اولويت بعدی قرار دارند زيرا برخی از موتورھای جستجوگر آنھا را نمی خوانند. به عنوان مثال برای ديدن کلمات متا شما بايد کدھای صفحه را ببینید و ھمینطور برای ديدن متن جايگزين يک تصوير بايد موس خود را روی آن تصوير مدتی ثابت نگه داريد .
اينھا کارھا ھمان کارھای خاصی است که بیننده برای ديدن متن انجام می دھد در حالیکه متن اصلی و مھم صفحه را بدون انجام ھیچگونه عملی می تواند ببیند .
موضوع اصلی سايت موضوع (Theme). امروزه موتورھای جستجوگر توجه زيادی به موضوع اصلی سايت يا تم آن دارند اصلی سايت بايد با مراجعه به چند صفه سايت و به راحتی قابل تشخیص باشد. به عنوان مثال بسیاری از وبلاگھا که در آنھا درباره ھمه چیز نوشته می شود، موضوع اصلی ندارند اما ممکن است موضوعات فرعی بسیاری داشته باشند.
اين نکته خیلی مھمی است که بايد بدان توجه نمايید. سعی کنید ھر صفحه سايتتان به نوعی به موضوع اصلی مرتبط باشد .اينکه به شما توصیه می شود به ھر سايتی لینک ندھید و از ھر سايتی لینک نگیريد ھم دقیقا به خاطر اين موضوع است. وقتی موتور جستجوگری موضوع اصلی سايت شما را بداند ھر يک از صفحات سايتتان اتوماتیک وار مرتبط با ھمان موضوع تشخیص داده می شود و شانس کسب رتبه ھای بالا افزايش می يابد. چیزی غیر از موتورھای جستجوگر و جستجو می www.iranseo.com آيا به نظر شما تم اصلی باشد؟
به عبارت ديگر شما می دانید که وارد ھر صفحه ای از اين سايت شويد درباره موتورھای
جستجوگر و جستجو صحبت شده است .با توجه به موضوعات اصلی و فرعی سايت، مدير سايت می تواند به خوبی نحوه ارتباط صفحات را شناسايي نموده، در سايت اعمال نمايد.
Title
عنوان صفحه به دلايل متعددی ھم از ديدگاه طراحی وب سايت و ھم از ديدگاه موتورھای
جستجوگر، مھم می باشد.
•کاربران به ھنگام خواندن صفحات سايت، آنرا در مرورگر خود می بینند.
•در رتبه بندی صفحات به عنوان متن اصلی سايت نقش دارند.
•به عنوان چیزی که کاربران بايد روی آن کلیک کنند، در نتايج جستجو نشان داده می شود.
•به ھنگام ذخیره و بوک مارک کردن صفحات به صورت پیش فرض از عنوان صفحه استفاده میشود.
لذا نوشتن مناسب عنوان صفحه را مانند يک قاعده اصولی ھمواره مد نظر داشته باشید. درنوشتن آن دقت کنید که در عین حال که حاوی کلمات کلیدی است بايد بتواندکاربران را به کلیک کردن و آمدن به سايت شما ترغیب کند. صرفا قرار دادن کلمات کلیدی در آن ممکن است به رتبه بالا منجر شود اما میزان کلیکھايي که در نتايج جستجو بر آن می شود را ھم بايد مد نظر داشته باشید.
اگر كلمات كلیدي بسیاري داريد بايد صفحات بسیاري نیز طراحي كنید و در آنھا عنوان ھا را با كلمات كلیدي متناسب با ھمان صفحه بنويسد. قرار دادن يك عنوان ثابت در تمام صفحات سايت كار بسیار اشتباھي است كه بسیاري مرتكب آن مي شوند. اين كار تنھا زماني درست است كه سايت تنھا يك كلمه كلیدي داشته باشد!
متن صفحه قرار می گیرد و مستقیما قادر به کپی body متن نمايان صفحه آن چیزی است که بین دو تگ کردن آن از مرورگر و انتقال آن به يک ويرايشگر متن می باشید .
اين متن را بیننده مي بیند، مي خواند و سپس كاري در سايت انجام مي دھد. ديدن و خواندن مطالب براي تمام صفحات اينترنتي اتفاق مي افتد اما كاري كه پس از اين ديدن و خواندن انجام مي شود مشخص نیست.
ممكن است بیننده با خواندن يك متن به خواندن مطالب بعدي ترغیب گردد .ھمچنین ممکن است با خواندن چند خط آن به طور کلی از سايت خارج شود.
موتورھای جستجوگر به طور مداوم تگھايي مورد تاکید خود را تغییر می دھند و شما نمی توانید دقیقا عنوان کنید که در حال حاضر بر چه چیزی تمر کر دارند. اما رويه اصلی آنھا ھمواره ثابت است: آنھا متن را می خوانند و لینک را دنبال می کنند .
به ھمین دلیل بی نھايت مھم است که شما کلمات کلیدی خود را در متن نمايان صفحه قراردھید تا مطمئن شويد که موتور جستجوگر آنھا را می خواند و با خود می برد .
نكات كلیدي
•متن بايد حرفي براي گفتن داشته باشد.
•از نظر قواعد املايي و نگارش نقص نداشته باشد.
•به شكلي جذاب و ترغیب کننده تنظیم گردد.
•به قصد اطلاع رساني و كمك به ديگران نوشته شده باشد و نه برای اغفال و بزرگ نمايي .
•جملات متن طولاني نباشد.
•اگر متن طولانی است و بايد در يک صفحه نمايش داده شود، حتما پاراگراف بندی شود.
اگر حرفي براي گفتن نداريد، كسب رتبه ھاي بالا برايتان مفید فايده نخواھد بود. اگر بیننده بیايد وچیزي در سايت شما نیابد آنگاه چه؟ خیلي واضح است، با خواندن گزيده اي از متن صفحات، تصمیم خود را برای ترك سايت مي گیرد. در يكي از كتابھاي بازاريابي خواندم كه:
"يك خريدار راضي، تجريه اش را به 3 نفر منتقل مي كند اما يك خريدار ناراضي آنرا به 10 نفر منتقل مي كند"
جدا به محتواي صفحات دقت كنید. اگر خودتان نمي توانید از ديگران بخواھید تا اين كار را برايتانانجام دھند. ھیچوقت سعي نكنید كه متن ھاي طولاني را در يك صفحه بگنجانید بلکه آنرا به چندبخش كوتاه تقسیم كرده، در صفحات مختلف ارايه دھید. با اين كار ھم به بینندگانتان فرصت فكركردن داده ايد و ھم اينكه شانس خود را در كسب رده ھاي مناسب افزايش داده ايد: به جاي يك صفحه اكنون چند صفحه داريد!
اگر يك متن را به 3 قسمت تقسیم كنیم، از ديدگاه يك موتور جستجوگر مھم ترين بخش آن 3بالاي صفحه است. لذا سعي كنید واژه ھاي كلیدي را در اين قسمت به كار ببريد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي