بزرگترین کتابخانه الکترونیک شعر و ادب فارسی

۱۳۸۸/۰۷/۲۷ | برچسب‌ها: | 0نظرات

رواج روز افزون استفاده از رایانه در نظام طبقه بندی و استخراج اطلاعات کتابخانه ای و نیز مزایای ازرشمند کاربرد شیوه های الکترونیک در کتابخوانی فضای نشر الکترونیک در جامعه را به طور چشمگیری توسعه داده است . در فضای جدید علاقه مندان به کتابخوانی ناگزیر به خرید و نگهداری کتابهای متعدد و صرف زمان طولانی برای مطالعه و استخراج اطلاعات از آنها نیستند چرا که اطلاعات موجود در چندین نسخه کتاب با امکان بررسی سریع روی یک سی دی درج شده و توانایی کاربران را برای مطالعه و تحقیق افزوده است . بر همین اساس با همکاری جمعی از استادان گرانقدر شعر و ادب پارسی لوح فشرده 3 مشتمل بر متن کامل 178 اثر منظوم و منثور از 101 شاعر و نویسنده پارسی گوی با داشتن بیش از یک میلیون بیت شعر و دویست هزار پاراگراف ( متن غیر شعری ) به عنوان بزرگترین کتابخانه الکترونیک شعر و ادب فارسی گرد آوری شده است نرم افزار درج 3 یکی از بهترین و کامل ترین نرم افزار ها برای علاقه مندان به شعر و ادب فارسی است چرا که تمام امکانات و نیازهای کاربران در این نرم افزار در نظر گرفته شده است و برای تمام ادب دوستان و شعرا و همچنین افرادی که چندان علاقه ای به شعر و کتابخوانی ندارند جذاب و مفید است مهمترین امکانات این نرم افزار عبارتند از :

کتابها و شعرا

زندگی نامه کامل شعرا به همراه تصاویر و تصانیف منتخب ،متن کامل 178 اثر منظوم و منثور از 101 شاعر و نویسنده برجسته ایجاد گزیده های شخصی از ادبیات و اشعار مورد نظر حاشیه نویسی بر ادبیات تاریخ ادبیات ایران اثر ادوارد براون ، چون الف برای نشانه گذاری صفحات و بازگشت به صفحات نشانه گذاری شده ارتباط بین کلیه اطلاعات ارائه شده به صوت ابر متن . برخی از کتاب ها و آثار برگزیده در این نرم افزار عبارتند از : کلیله و دمنه ،قابوس نامه ، مقالات حمیدی ، اسرار التوحید ، شاهنامه ؛ مناجات نامه ، گلشن راز ، مرزبان نامه ، لسان الغیب ، دیوان شمس ، مثنوی و معنوی ، بوستان و گلستان سعدی و بیش از صدها آثار منظوم و منثور دیگر .

جستجو در اطلاعات

یکی از مهمترین و بهترین امکاناتی که در کتابهای چاپی یافت نمی شود امکان جستجوی سریع در محتوای کتاب است اما در نرم افزار درج جستجوی سریع به شما این امکان را می دهد تا به راحتی و در کمترین زمان عبارات یا متون مورد نظر خود را پیدا کرده و از آنها استفاده کنید . جستجو در صفحه در حال نمایش ، جستجود در متون ، جستجو در ردیف و قافیه ، جستجو در مطلع و مقطع اشعار ، جستجو در پانویس گزیده های شخصی و متن اشعار غیر شعری از جمله امکانات جستجو در این نرم افزار است .

امکانات صوتی

90 دقیقه موسیقی پس زمینه
1000 دقیقه دکلمه کامل غزلیاتت حافظ با صدای امیر نوری
300 دقیقه دکلمه کامل گلستان سعدی با صدای امیر نوری
90 دقیقه دکلمه ادبیات منتخب با صدای امیر نوری
20 دقیقه دلکمه منتخب اشعار فروغ فرخزاد با صدای شاعر
145 دقیقه تصانیف منتخب از جمله مهمترین امکانات صوتی در این نرم افزار ارزشمند است .

نگارخانه

در نگارخانه درج 3 می توانید به مشاهده تصاویزی از شعرا ، دست نوشته ها و عکس هایی از مقبره های آنها بپردازند . ارائه تصانیف های زیبا و اصیل ایرانی که بر اساس اشعار این شاعران ساخته شده است از دیگر امکانات نگارخانه است . 

لغت نامه

اگر معنی یک کلمه را نمی دانید نگران نباشید لغت نامه درج به شما این امکان را می دهد تا به مشاهده معنای واژه های موجود در متن اشعار بپردازید . از دیگر قابلیت های بخش لغت نامه نرم افزار درج دارا بودن یک لغت نامه فارسی تا 250 هزار واژه و بیش از 400 هزار معنی است .

سایر امکانات

امکانات نرم افزار درج به همین جا ختم نمی شود . سایر امکانات این نرم افزار به طور خلاصه عبارتند از :
تعاریف صنایع ادبی و قالبی های شعری ،حاشیه نویسی بر ابیات و چوق الف ، پس زمینه های متنوع برای صفحه نمایش و چاپ ،ارائه واسط کاربری سه زبانه فارسی ، عربی ، انگلیسی ،منتخب اشعار سه شاعر به زبان عربی ،8 اثر برگزیده از 6 شاعر به زبان انگلیسی ،ارائه دو قالب گرافیکی برای واسط کاربری برنامه با قابلیت انتخاب توسط کاربران ، زندگی نامه مصور شعرا و دسته بندی شعرا بر حسب حروف الفبا ، سبک با قرن در نحوه نمایش ، نمایش جزییات آماری هر کتاب یا نوع آن کتاب ار لحاظ موضوعی ، شماره گذاری اتوماتیک ابیات ، جستجوی حرفه ای و سریع با امکانات چاپ ، کارکرد و امکان چاپ تمام صفحه در حالت 800 تا 600، امکان چاپ تمام اطلاعات ارائه شده با 20 قلم مختلف ، 1500 جدول کلمات متقاطع و فال حافظ گویا .

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي