کسب درآمد از اینترنت…چگونه؟

۱۳۸۸/۰۷/۲۱ | برچسب‌ها: | 0نظرات

مدتی است که مسئله‌ی کسب درآمد از اینترنت توجه من را به خود جلب کرده است. اینکه چرا کسب درآمد از اینترنت در ایران آنقدرها هم ساده نیست، و چرا این مسئله در میان وبلاگ‌نویسان و وبمسترها کاملآ جا افتاده نیست. بسیاری از افراد در میان وبلاگ‌نویسان خارجی هستند که اصلآ زندگی‌شان را از این طریقه می‌گذرانند. در نتیجه کسب درآمد از اینترنت در ایران مسئله‌ای است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در ابتدا اجازه بدهید که نگاهی به مکانیسم کلی‌ای که سایت‌های خارجی از طریق آن کسب درآمد می‌کنند بپردازیم:

ببینید! اصولآ سه سایت بزرگ در میان کاربران اینترنتی برای کسب درآمد وجود دارد.(توجه کنید که منظورم از سایت های بزرگ، سایت‌های بسیار بزرگ است و گرنه می‌دانم سایت‌ها بزرگ دیگری هم هستند که در زمینه‌ی کسب درآمد از اینترنت فعالیت می‌کنند) .

۱-سرویس تبلیغاتی گوگل

۲-ebay

3-amazon.com

براستی ناراحت کننده است که ما کاربران ایرانی امکان استفاده از این سرویس‌ها را نداریم. حال این محرومیت ها به دو دلیل می‌تواند باشد.یکی محدودیت سرویس دهنده( منظور سرویس تبلیغاتی گوگل است) ، و دیگری اینکه امکان اتصال بانک‌های ایرانی‌ان با بانک‌های خارجی وجود ندارد.به عبارت دیگر در صورتی که شما حتی در سایت‌هایی چون google adsense درآمدی داشته باشید امکان ارسال آنها به حسابی که بتوانید از آنها استفاده کنید وجود ندارد. درحال حاضر درکشورهای عادی! دنیا برای فعالیت‌های مختلف پولی الکترونیکی از سرویس‌هایی چون paypal استفاده می‌کنند که متاسفانه هنگام ثبت نام در این سایت نام ایران را در لیست کشورهای موجود نمی‌بینیم!.

حال اجازه دهید ببینیم که این سایت ها چگونه به کاربران پول میدهد. شاید بتوان مشهورترین سایت در این زمینه را “google adsense” دانست.کاربران با عضویت در این سیستم براساس تعداد کلیک‌هایی که برروی هر محصول از طریق سایت آنها می‌شود ، درصدی از میزان هزینه‌ایکه سایت مورد نظر برای تبلیغ در گوگل پرداخت کرده است را دریافت می کند. نکته‌ی جالب اینکه گوگل با فناوری نوینی که دارد براساس نوع محتوی صفحه‌ی مورد بازدید توسط کاربر، تبلیغات مشابه را قرار می‌دهد.

از طرفی کاربران سایت آمازون، می توانند با استفاده از امکانات این فروشگاه بزرگ،  به سادگی هرچه تمام تر یک فروشگاه مجازی کامل در سایت خود قرار دهند.کاربران سایت آمازون می توانند با عضویت در آن سایت به سادگی یک فروشگاه کامل به صورت مجازی همراه با انواع محصولات ، داشتن صفحات متعدد، امکان جستجو در میان محصولات در داخل خود سایت و … راه اندازی کنند.  در این مدل تبلیغات کاربر میزان پورسانتی را از سایت آمازون برای هر خریدی که هر کاربر از طریق سایت مذکور می‌کند مستقیمآ در بیزینس کارتش می بیند.

در مورد سایت ebay باید بگویم واقعآ نمی دانم که آیا به وبمسترها اجازه‌ی تبیلغات می دهد یا نه منتها می دانم که یکی از بزرگترین راهکارها برای کسب درآمد برای هر کسی می‌تواند باشد. بسیاری از سایت‌های بزرگ و فروشگاه ها لینک فروش محصولاتشان را به جای ارسال لینک مستقیم، لینک  در ای بی را قرار می دهند.

حال جدای از بحث در مورد بزرگی این شرکت ها باید گفت که با توجه به عدم دسترسی ما ایرانیان به این گونه مکان‌های بزرگ برای تبلیغات، به عنوان کشوری با بیش از ۲۰ میلیون کاربر اینترنتی چگونه می‌توان از اینترنت کسب درآمد کرد؟

از قدیم‌الایام گفته اند که “احتیاج مادر اختراع است”(درست گفتم؟) . خوب به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران در این چند ساله انجام شده است شرکت های کوچک و بزرگ داخلی دست به کار برای تجارت الکترونیکی شده اند. اساسا با جستجویی که در اینترنت کردم جز سه راه برای کسب درآمد از اینترنت داخلی نیافتم:

۱-روش سنتی و متداول براساس قرار دادن تبلیغات به صورت مستقیم از مشتری و دریافت مستقیم وجه براساس میزان بازدید سایت

۲-روش کسب درآمد کلیکی

۳-روش نسبتآ پیشرفته تر مشابه با روش سایت آمازون برای کاربرانش، برای قرار دادن فروشگاه مجازی به کاربران.

در ابتدا باید گفت که اقدام این شرکت‌های ایرانی در ایجاد کردن چنین محیط‌هایی واقعآ تحسین برانگیز است،چرا که رویه‌ای که این سایت های خرد در پیش گرفته اند همان رویه‌ی سایت های بزرگ یاد شده در بالا است که ذکر شد.

درحال حاضر یکی از کاربردی ترین راهکارها برای کسب درآمد در اینترنت داخلی، همان رویه‌ی سنتی است که براسا میزان محبوبت و بازدید سایت ، مبالغی را به صورت پلان‌های مختلف تبلیغاتی در نظر می‌گیرند و از این راه کسب درآمد می کنند. منتها باید پذیرفت که راه برای سایت‌های پربازدید تنها قابل استفاده است و افراد با داشتن میزان بازدید کم نمی‌توانند به راحتی از این راهکار کسب درآمد کنند. لذا راهکارهای دیگری برای این مسئله ایجاد شده است. چیزی که در حال حاضر بسیار مورد توجه وبمسترها قرار گرفته، نحوه‌ای از تبلیغات است که براساس تعداد کلیکی که بر تبلیغات این سایت ها می‌شود، میزان درآمد محاسبه می‌شود. این راه تقریبآ همان رویه‌ی سایت  گوگل است منتها با دامنه‌ی بسیار کوچک‌تر و البته قدرت محدود تر. وبمستر بر اساس قرار دادن تبلیغات متنی و یا گرافیکی در سایش و میزان کلیک بازدید کنندگان بر روی آنها مبلغی را دیافت می‌کند.

اما این نوع تبلیغات هم برای خود مشکلاتی به همراه دارد ازجمله اینکه : میزان درآمد باید به حد خاصی برسد تا سرویس مورد نظر وجه را به شما بپردازد. به عبارتی با کلیکی ۸۰۰ ریال باید به عنوان مثال تا ۲۵ هزار تومان اعتبار کسب کرد تا سرویس میزبان، هزینه‌ای را به شما بپردازد. در صورتی که کمتر از این حد در یک ماه باشد، سرویس میزان سود مورد نظرش را از محل تبلیغات شما کسب می کند و سر شما بی کلاه می‌ماند! از طرفی بسیاری از اینگونه سایت‌ها زیاد قابل اعتماد نیستند و همراه با کدهایی که به شما می دهد تا در سایتتان  قرار دهید، کدهای مخرابی رابه سایت شما وارد می کند. به همین دلیل هم هست که اخیرا سایت بلاگفا استفاده از این کدها را در سایت ممنوع کرده است.

نوع دیگری از اینگونه سایت‌ها که برای کسب درآمد ساخته شده است و باید پذیرفت که نسبت به بقیه بهتر هم هست، راهکاری است که تنها (تا آنجا که من دیده ام) سایت فروشگاه ایران از آن استفاده می کند. این سایت براساس میزان کلیک کاربران کار نمی‌کند. بلکه براساس میزان خرید محصولات کار می کند. به عبارتی ممکن است که سایت شما بازدید زیادی نداشته باشد منتها کاربری از طریق سایت شما محصولی را از این فروشگاه خریداری کند که قیمتش زیاد است و شما پورسانت آن خرید را (که عمدتآ بالا هم هستند ) را دریافت می‌کنید. به نظرم این بهترین راهکار درحال حاضر برای کسب درآمد اینترنی است، چرا که میزان درآمد می‌تواند برای همه‌ی وبمسترها مفید باشد. از طرفی فروشگاه ایران بسیار قدیمی و البته معتبر است. کار دیگری که این فروشگاه کرده است و تاکنون (بازهم تا آنجا که من دیده ام) مشابهی در محیط مجازی فارسی نداشته است، امکان ایجاد فروشگاه مجازی تنها با قرار دادن یک کد جاوا اسکریپت در سایتتان است. شما می‌توانید تنها با قرار دادن یک کد جاوا اسکریپت یک فروشگاه درست و درمان برای خودتان داشته باشید که البته میزان درآمد آن نیز بر همان اساس گفته شده است.

البته مورد دیگری را هم فراموش کردم  آن هم ایجاد یک فروشگاه اختصاصی برای فروش محصولات خودتان است! ولی چون این راه برای همه مقدور نیست و البته کاملا هم واضح است، زیاد در مورد آن توضیح نمی دهم.تنها به این نکته بسنده می‌کنم که براستی برای راه اندازی یک فروشگاه مجازی اختصاصی به جای پرداخت چند صد هزار تومانی می‌توانید از سرویس وردپرس استفاده کنید. کافی است که این افزونه را نصب کرده و فروشگاهتان را راه بیاندازد. البته برای راه اندازی فروشگاه های مجازی راههای زیادی وجود دارد که در این بحث نمی گنجد.

در نهایت باید بگویم که تجارت الکترونیک در ایران با خارج از ایران چند تفاوت دارد:

۱-کاربران برای کسب درآمد با سرویس‌های معتبری روبرو نیستند ،لذا نمی‌توانند خود را جهانی کنند

۲-تنوع محصولات زیاد نیست. فروشگاهی مانند ebay و یا amazon دارای انواع و اقسام محصولات هستند و کاربر می‌تواند هر چیزی را که بخواهد در این فروشگاه ها پیدا کند ، ولی در فروشگاه های ایران تنوع آنچنانی وجود ندارد. چه خوب می‌شد که فروشگاهی با ساختار معادل این سایت‌ها در ایران ساخته می‌شد که کاربران درآنجا اقدام به فروش محصولاتشان کنند(نمی دانم کجا خواندم که در ebay یکی از کاربران برف جلوی خانه‌اش را به قیمت بالایی فروخته بود!) . عدم تنوع در محصولات فروشگاه ها در ایران به دلیل این است که شرکت های خیلی بزرگی پشت این فروشگاه ها نیستند، عدم تنوع و پراگندگی و البته تشابه زیاد محصولات(مثلآ فیلم های کره‌ای !) باعث کم شدن  قدرت این تجارت در ایرن می شود.

۳-در نهایت باید بگویم که ما ایرانیان همچون تشنه گانی هستیم که می خواهیم با آب دریا خود را سیراب کنیم! به دلیل نداشتن رفرانس درست و درمان به هرکجا سرک می کشیم تا آن حفره را پرکنیم و این باعث ایجاد یک سری شغل‌های کاذب و کوچک می‌شود(دو موردی که ذکر کردم در بعضی موارد به هم ارتباطی ندارند).که این گونه موارد را نمی توان به عنوان قدم‌های بزرگی در راه تجارت الکترونیکی در نظر گرفت

بیایید دعا کنیم که این تحریم ها علیه کشورمان برداشته شود تا هم ما و هم شرکت های میزبان از وجود هم دیگر سود کنیم. نمی دانم که شما هم با من هم عقیده اید یا نه که در این گونه موارد به احتمال زیاد سرویس میزبان به دلیل هجوم کاربران ایرانی از تعجب شاخ در خواهد آورد!

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي