خوراک بقچه بادمجان

۱۳۸۸/۰۷/۲۰ | برچسب‌ها: | 0نظرات

با توجه به اينكه سبزيجات تابستاني طعم و مزه خاصي دارند و براي سرخ كردن آنها روغن كمتري استفاده مي‌شود
اين روزها كدبانوهاي خانه براي مصرف اين مواد در فصول سرد سال، مشغول انبار كردن اين سبزيجات در فريزر هستند.

اگر شما هم از اين دسته افراديد، مقداري بادمجان قلمي بلند هم براي درست كردن غذاي خوشمزه‌اي كه به دستور آن خواهيم پرداخت، تهيه و آماده كنيد.

مواد لازم براي 6 نفر:

- بادمجان قلمي بزرگ؛ 7 عدد
- گوشت چرخ‌كرده؛ 250 گرم
- پياز؛ يك عدد متوسط
- جعفري خردشده؛ 2 قاشق سوپ‌خوري
- رب گوجه‌فرنگي؛ يك قاشق سوپ‌خوري
- تخم‌مرغ؛ يك عدد
- شير؛ يك ليوان
- مغز نان باگت يا آرد سوخاري؛ يك ليوان
- نمك و فلفل و دارچين؛ به ميزان لازم
- روغن مايع مخصوص سرخ كردن؛ به مقدار كافي

روش تهيه:

1 – ابتدا بادمجان‌ها را بشوييد و پوست بگيريد؛ سپس آنها را از وسط نصف كنيد. حالا كاسه بزرگي حاوي مقداري آب سرد و كمي نمك آماده كنيد و بادمجان‌ها را در محلول آب‌نمك به مدت 15 تا 20 دقيقه خيس كنيد؛ با اين كار تلخي بادمجان گرفته مي‌شود. پس از اين مدت، بادمجان‌ها را داخل سبدي بريزيد و كمي صبر كنيد تا آب اضافي آنها خارج شود.

2 – در تابه‌‌اي مقداري روغن مايع بريزيد و روي حرارت اجاق‌گاز قرار دهيد تا داغ شود؛ سپس بادمجان‌هاي نصف شده را در روغن سرخ كنيد. حالا بادمجان‌هاي سرخ شده را به ظرف ديگري منتقل كنيد و كنار بگذاريد.

نكته: براي آنكه روغن اضافي بادمجان‌هاي سرخ شده گرفته شود، چند برگ دستمال كاغذي حوله‌‌اي را روي سيني‌اي پهن كنيد و بادمجان‌ها را روي آن بچينيد تا روغن جذب دستمال‌كاغذي شود.

3 – پياز را پوست بكنيد و پس از شستن، رنده كنيد و همراه نمك و فلفل، زردچوبه و دارچين به گوشت چرخ‌كرده بيفزاييد.
حالا در تابه‌ ديگري مقداري روغن بريزيد و روي حرارت قرار دهيد و بعد مخلوط گوشت و پياز را در آن سرخ كنيد.

نكته: به جاي آنكه پياز را به صورت رنده‌شده به گوشت اضافه كنيد، مي‌‌توانيد آن را خرد و پس از آنكه به صورت جداگانه به همراه كمي زردچوبه سرخ كرديد، به گوشت چرخ‌كرده افزوده و همزمان با آن تفت دهيد. البته درنهايت مخلوط گوشت و پياز را با اضافه كردن مقدار كمي آب بپزيد.

4 – بعد از آنكه مخلوط گوشت و پياز كمي پخته شد، رب را اضافه كنيد و در مرحله آخر پخت، جعفري را نيز بريزيد و كمي حرارت دهيد.

نكته: بهتر است جعفري را در مراحل آخر پخت اضافه كنيد زيرا عطر آن در اثر حرارت زياد از بين مي‌رود.

5 – در كاسه ديگري تخم‌مرغ را بشكنيد و هم بزنيد؛ سپس شير و آرد سوخاري را بيفزاييد و خوب با هم مخلوط كنيد. حالا مخلوط حاصل را به مايه گوشت اضافه كنيد و كاملا هم بزنيد.

نكته: بعد از اضافه كردن مخلوط آرد، شير و تخم‌مرغ به گوشت، شكل آن تغيير پيدا مي‌كند و مايه‌اي سفت حاصل مي‌شود.

6 – ظرف پيركس گودي آماده كنيد و بادمجان‌ها را كنار يكديگر طوري در ظرف بچينيد كه يك سر بادمجان‌ها روي كف و سپس ديواره ظرف قرار گرفته و سر ديگر آنها از دهانه ظرف آويزان بماند.

7 – بعد از اينكه همه بادمجان‌ها به همين صورت چيده شدند، مخلوط مايه گوشتي را داخل ظرف روي بادمجان‌ها بريزيد، به طوري كه تقريبا فضاي داخل ظرف پر شود. حالا با پشت قاشق، روي سطح مخلوط ضربه بزنيد تا صاف و فشرده شود.

8 – مرحله آخر، برگرداندن سر ديگر بادمجان‌ها روي مايه گوشتي و سپس انتقال ظرف به داخل فر اجاق‌گاز است. البته فر را يك‌ربع پيش از اين روي دماي 160 درجه سانتي‌گراد گرم كنيد. در ضمن مدت زمان لازم براي پخت اين خوراك 20 تا 30 دقيقه است

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي