كابوس ، اختلال وحشت و راه رفتن در خواب

۱۳۸۸/۰۷/۲۹ | برچسب‌ها: , | 0نظرات

کابـوس روياي ترسناک و طولاني است که شخـص هراسان از آن بـيـدار مي شود . کابـوس ها هميشه در خلال خواب REM و در اواخر شب پـديـد مي آيـنـد ، بـرخي از افـراد در تمام طول عمـر دچار کابوس هاي مکرر هستنـد ، بـرخي نـيـز بيشتـر در مـواقـع استــرس و بـيـماري دچار کابـوس مي شوند .

درمان : بيـدارکردن فردي که در حال کابوس ديدن است ، مشکلي ايجاد نمي کنـد و علاوه بـر آن مي توان از روش دارو درماني استفاده کرد .
اختلال وحشت خواب عبارت است از بـرخاستـن از خواب در 3/1 اول شـب در حيـن خواب NREM عميـق (3 و 4) . وحشت خواب تقريبـا هميشه با گريه يا فريادي گوشخراش و همراه با تظاهرات رفـتـاري ، اضطراب شديـد تا حد حمله پانيـک آغاز مي شود . بـه طور مشخـص ، بـيـمار با حالتـي وحشت زده در بستر مي نشيند ، جيغ بلندي مي کشد ، گاهي بلافاصله بيدار شده و احساس وحشت شديدي به او دست مي دهد . بيمار ممکن است در حالتي از اختلال جهت يابي بـيـدار بماند ولي اغلب به خواب مي رود و دوره مزبور را فراموش مي کند .

درمان : وقتي فرکانس حملات کم است ، درمان خاصي لازم نيست ، دارو درماني و برطرف کردن استرس هاي خانوادگي و محيطي نيز استفاده مي شود . راه رفتن در خواب يا خوابگردي شامل يک رشته رفتارهاي پيچيده است که در 3/1 اول شب و در خلال خـواب NREM عمـيـق (مراحل 3 و 4) شـروع مي شونـد و اغلب بـه تـرک بستـر و راه رفـتـن مي انجامد که بدون هشياري کامل و خاطره بعدي از اين دوره است . درمان : بـيـمار را مي توان در حين خوابگردي بدون هيچ گونه عارضه سويي بيدار کرد ، بايد اشياء خطرناک از محيط زندگي بيمار دور شوند و دارو درماني از ديگر روش هاي مورد استفاده است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي