گفت وگو با پير داغر بازيگر لبنانى سريال مدار صفر درجه

۱۳۸۸/۰۷/۱۰ | برچسب‌ها: | 0نظرات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كوله بارى كه هميشه همراه من است 
 سرگرد بهروز فتاحى شخصيت داستان «مدار صفر درجه» بشدت ايرانى است، ويژگى هاى قهرمان سريال حسن فتحى آميزه اى از وظيفه شناسى، احساسات انسانى، صلابت و تيزبينى است. شايد جدا از شخصيت پردازى، يك موضوع ديگر باشد كه كارآگاه فتاحى را براى بينندگان جذاب مى كند و آن زيبايى كار بازيگر اين نقش است

.
 « پير داغر» هنرپيشه اى كه به اين نقش جان بخشيده، بازيگرى عرب زبان و مقيم بيروت است. او كه بنابه اصرار فتحى به سريال «مدار صفر درجه» دعوت شده، با اندكى تغيير در چهره و نوع بازى اش به همتاى ايرانى خود مبدل شده تا آنجا كه بسيارى از بينندگان تا لحظه خواندن اين مصاحبه تصور مى كرده اند او يك بازيگر تازه وارد «ايرانى» است.داغر البته در لبنان هنرپيشه اى معروف و شناخته شده است كه هرازگاهى در آثار سورى نيز به ايفاى نقش مى پردازد. او تاكنون در چهل سريال و چند فيلم سينمايى بازى كرده كه از اين ميان در ۱۰ سريال در سوريه جلوى دوربين رفته است . پير داغر مدرك كارگردانى ـ بازيگرى از دانشگاه عالى بيروت دارد و در آخرين فعاليت تلويزيونى خود در نقش «ابوعبيده» و در سرى دوم سريال «خالد بن وليد» به كارگردان غسان عبدالله ظاهر شده است، سريالى كه به گفته خودش در ۴-۳ ماه توليد شده و در ماه مبارك رمضان در برخى كشورها روى آنتن رفته است. فيلم رمانتيك «ماريا» هم از جمله آخرين كارهاى سينمايى اوست. داغر در تئاتر هم فعاليت زيادى داشته كه در اين زمينه به آخرين نمايشش «چه گوارا» مى توان اشاره كرد كه در آن نقش فيدل كاسترو را بازى كرده است. اين بازيگر در فيلم ويدئويى ـ سينمايى «افسانه هولوكاست» به كارگردانى عبدالحسن برزيده هم بازى كرده كه آماده پخش از شبكه جهانى سحر است.بازيگر نقش سرگرد فتاحى چند ماهى در ايران حضور داشته و در شرايطى كه «مدار صفر درجه» در سكوت خبرى ساخته مى شد، جلوى دوربين رفته است. او از مردم ايران، همكارى با گروه سازنده و شخصيت سرگرد فتاحى خاطرات زيادى با خود به لبنان برده و تأكيد كرده كه با آنها زندگى مى كند.گفت وگوى «ايران» با پير داغر تلفنى انجام شد، آن هم زمانى كه سرهنگ ارسيا و همپالكى صهيونيست اش را در قسمت بيست و پنجم سريال به گلوله بسته و عاشقانه دل به تقدير سپرده بود. در اين گفت وگو «مختار پرتو» زحمت ترجمه را برعهده داشت، گرچه گفت وگوى رخ به رخ آن هم به زبان بدون واسطه حاوى ارزش هاى ديگرى است.
 آقاى داغر، بازى در سريال «مدار صفر درجه» چگونه اتفاق افتاد؟ آيا شما قبل از اين همكارى، با حسن فتحى آشنا بوديد؟
 من ۲ سال پيش از شروع كار در سريال «مدار صفر درجه» با آقاى فتحى آشنا شده بودم. او پيش از اين سريال براى ساخت يك فيلم ويدئويى ـ سينمايى به نام «رؤياهايت را به خاطر بسپار» به بيروت آمده بود و من به همراه نادى ابراهيم [ بازيگر نقش تئودور در سريال مدار صفر درجه ] با فتحى همكارى كرده بوديم. او همان زمان به من گفت در حال نوشتن يك سريال تاريخى است، بعد كه به ايران برگشت با يكديگر در تماس بوديم و وقتى كار شروع شد، براى بازى در نقش «سرگرد فتاحى» به ايران دعوت شدم.
 آيا شما قبل از ورود به ايران و بازى در اين سريال يا حتى آن فيلم ويدئويى از سينما و تلويزيون ايران شناختى داشتيد؟
 البته آشنايى داشتم اما اين شناخت چندان شفاف و روشن نبود. من پيش از آن با برخى گروه هاى فيلمسازى كه به بيروت آمده بودند همكارى كرده بودم و يك شناخت كلى از سينماى ايران داشتم. وقتى كار فيلمبردارى و توليد آثار ايران را مى ديدم، متوجه مى شدم كه با آرامش و بدون عجله كار مى كنند و اين براى من خيلى خوب بود. آنها خيلى دقت مى كردند كه كارشان خوب پيش برود و محصول نهايى خوب ساخته شود. به نظر من ايرانى ها هم در سينماى جدى [ هنرى] و هم سينماى مخاطب عام [ تجارى] خيلى با آرامش كار مى كنند. من در لبنان از پشت صحنه چند فيلم ايرانى ديدن كردم و از نزديك با سينماگران ايرانى آشنا شدم، حتى چند فيلم را كه براى جشنواره ها ساخته شده بود، ديدم و بسيار شگفت زده شدم.
 شخصاً از سينما و تلويزيون ايرانى چه آثارى در ذهنتان باقى مانده است؟
 سريال حضرت يوسف(ع) را يادم مى آيد كه اينجا فيلمبردارى مى كردند، همچنين وقتى به تهران آمدم، در شهرك سينمايى فيلم «فرزند صبح» را فيلمبردارى مى كردند و در آنجا با بهروز افخمى آشنا شدم. من يك دوست ايرانى دارم كه نامش سعيد ملكان است و در كارهاى لبنانى به عنوان گريمور همكارى مى كند. من و او درباره سينماى ايران هميشه حرف مى زنيم و بحث مى كنيم. در مجموع سينماى ايران را در سال هاى اخير شناختم و قبل از اين شناخت زيادى از سينماى شما نداشتم.
 آيا از سينماگران مطرح ايرانى مانند عباس كيارستمى، رخشان بنى اعتماد و ديگران فيلمى ديده ايد يا شناختى از آثارشان داريد؟
 متأسفانه سينماى ايران از جهان عرب دور است و مردم كشورهاى عربى را با سينماى ايران آشنا نكرده اند.
 در يك نگاه كلى سينماى ايران را به نسبت ديگر كشورها چگونه ارزيابى مى كنيد؟
 من در اين سطح و اندازه نيستم كه درباره سينماى بزرگ ايران نظر بدهم. اما معتقدم شما يك وجه تمايز با سينماى ديگر كشورها داريد و اين كه تنوع فيلم هاى شما خيلى زياد است. بعضى از كارهاى سينمايى شما جهانى است و در سطح اول سينماى دنياست و من مى دانم كه برخى از فيلم هاى شما در جشنواره هاى جهانى مورد استقبال قرار گرفته است. در مجموع هم آثار تلويزيونى شما و هم فيلم هاى سينمايى تان از تمامى جهات داراى استانداردهاى جهانى است و مى تواند جزو آثار برتر قرار بگيرد.
 آقاى داغر، شما موفق به ديدن سريال «مدار صفر درجه» شده ايد؟
 نه، نديدم. اما به طور پراكنده درباره آن مطالبى شنيده ام. اخيراً در سرى دوم سريال «خالد بن وليد» بازى كردم كه در اين سريال همكاران عبدالله اسكندرى طراح چهره پردازى، به عنوان گريمور همكارى مى كردند. آنها در اين مدت به ايران مى رفتند و برمى گشتند، بنابراين همين دوستان برايم تعريف مى كردند كه در قسمت هاى مختلف چطور بودم و چطور بازى كرده بودم. به هر حال خودم دوست دارم آن را ببينم.
 حتى هنگام تصويربردارى و روى ميز تدوين هم قسمت هايى از كار يا بازى خودتان را نديديد؟
 نه، اصلاً. البته به من قول داده اند كه وقتى پخش سريال تمام شد DVD آن را برايم بفرستند.
 اگر ممكن است، كار در سينما و تلويزيون لبنان را با كار در اين سريال و آن فيلم ويدئويى ايرانى مقايسه كنيد، تا تصوير بهترى از موقعيت سينمايى ۲ كشور به دست بياوريم.
 واقعاً شما از ما پيشرفته تر هستيد و مدت زيادى زمان لازم است تا ما هم در اين زمينه پيشرفت كنيم. بعضى از موضوعاتى كه شما درباره آنها فيلم مى سازيد ما كمتر كار كرده ايم، يكى از موضوعات، مضامين انسانى است. اصلاً وارد شدن به موضوعات انسانى براى ما خيلى سخت است، اما شما آن را بارها تجربه كرده ايد. اميدوارم سينماى ما به موقعيتى برسد كه درباره موضوعات مختلف كار كند.
 شما در سريال «خالد بن وليد» يك نقش تاريخى داريد و در سريال «مدار صفر درجه» هم نقشى در يك داستان تاريخى بازى مى كنيد. كار در اين ژانر خاص چقدر در ۲ كشور با هم متفاوت است؟
 ببينيد. ما در كشورهاى عربى وقتى يك سريال تاريخى مى سازيم سعى مى كنيم در چند ماه آن را به پايان برسانيم. هدف از اين نوع سريال ها بيشتر پخش در ايام ماه مبارك رمضان است و جنبه تجارى [سرگرم كنندگى] دارد. ما در اين سريال ها خيلى به سمت تفصيلات و جزئيات نمى رويم. كارگردان هاى ما تمام انرژى شان را روى توليد هرچه سريع تر كار مى گذارند و به نوعى شتابزده اند. اما در كارهاى تاريخى شما وضع متفاوت است. شما به كوچك ترين جزئيات در طراحى صحنه و لباس، بازى ها، فيلمبردارى و... دقت مى كنيد و سعى مى كنيد همه چيز در جاى درست خود قرار بگيرد. به خاطر همين وسواس هاست كه سينماى ايران از سينماى جهان عرب موفق تر است.
 شما با كشورهاى ديگر هم در زمينه بازيگرى همكارى كرده ايد؟
 بله. كشورهايى مانند سوريه كه عرب زبان هستند.
 شما در سريال «مدار صفر درجه» با بازيگران چند كشور مانند ايران، فرانسه، مجارستان و لبنان همبازى بوديد، كار در سريالى كه هركس به زبان خودش بازى مى كرد، احتمالاً براى شما يك تجربه كاملاً جديد بوده، درست است؟
 اين سريال، مهم ترين تجربه كارى من بود. به نظرم تجربه اى بسيار، بسيار غنى بود و البته كار سخت و سنگينى هم داشتم. اين تجربه اى بود كه هميشه درباره آن صحبت خواهم كرد وهيچ وقت آن را فراموش نمى كنم.
 آيا بازى در مقابل كسى كه با زبان ديگرى حرف مى زد و شما به زبان خودتان پاسخ مى داديد، قدرى از كيفيت بازى و احساس شما كم نمى كرد؟
 در صحنه هايى از فيلم كه با بازيگران غيرعرب همبازى بودم، اصلاً نمى فهميدم كه بازيگر مقابلم چه مى گويد، يعنى موضوع آن را مى دانستم، اما كلمه به كلمه آن را درك نمى كردم. خب اين روى احساسات من تأثيرمى گذاشت، اما سعى مى كردم قدرت و انرژى بيشترى بگذارم و آن را به بهترين شكل بازى كنم.
 البته تلاش شما ديده مى شود و دليل آن هم ارتباطى است كه بينندگان سريال با شما به عنوان يكى از ۳ شخصيت اصلى نزديك شده اند.
 برايم خيلى مهم است كه بدانم بينندگان چه نظرى درباره بازى من دارند. شما نظرتان چيست؟ مردم چه مى گويند؟ آيا خوششان آمده يا نه؟
 همان طور كه گفتم كار شما ديده شده و بسيارى پيش از خواندن مصاحبه حتى فكر نمى كرده اند كه شما يك بازيگر خارجى هستيد.
 چه جالب. خدا را شكر. اگر واقعاً نظر مردم هم همين باشد خيلى خوشحال مى شوم. من واقعاً نقشم را دوست دارم چون شخصيتى با احساس، شجاع و با شهامت است و اين را هم بگويم كه براى يك بازيگر افتخارى است كه بتواند نقش هاى متفاوت را بازى كند.
 خودتان موقع بازى احساس مى كرديد كه به عنوان يك ايرانى بازى مى كنيد؟
 من نمى توانم از خودم تعريف كنم. تنها بايد بگويم سعى مى كردم به آن نقش جان ببخشم و تمام تلاشم را مى كردم كه خوب كار كنم، چون موفقيت در اين نقش برايم خيلى مهم بود. 

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي