از فریم ورک تا وب 2

۱۳۸۸/۰۷/۲۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات

جاوا اسکریپت

ابرارهای زیادی هستند که یک طراح وب می تواند با اتکا به آنها یک سایت بر پایه تکنولوژی وب دو خلق کند . یکی از این ابزارها استفاده از زبان جاوا اسکریپت در صفحه های یک سایت است . جاوا اسکریپت در صفحه های یک سایت است . جاوا اسکریپت یک زبان سمت سرویس گیرنده ( کاینت ساید) است . از این رو برای اجرای این زبان چنانچه تنها مرورگر وب شما قابلیت اجرای این زبان را داشته باشد کافی است . به عبارتی برای اجرای دستورات مرتبط با این زبان ، سرور اشغال نمی شود و تمام دستورات بر روی رایانه کاربران بار گذاری و اجرا می شوند . یک طراح وب با استفاده از جاوا اسکریپت میتواند به صفحه روح ببخشد و بازدید کننده را تشویق کند تا بیشتر از صفحه مورد نظر باردید کرده و وقت بیشتری را به  آن اختصاص دهد . شاید فراگیری و استفاده از جاوا اسکریپت به تنهایی برای مبتدیها و کسانی که می خواهند با صورت مقدماتی با آن کار کنند کمی سخت باشد اما هدف از طراحی برنامه ها و زبان های جدید این است که بتوانیم برنامه ای بسازیم که علاوه بر قدرت و عملکرد بالا از سرعت بالایی نیز در پاسخگویی و اجرای دستورات برخوردار یاشد . از این رو توسعه دهندگان این زبان به فکر یافتن راهکاری جذید برای آسانتر ساختن کار با این زبان افتاده اند .

کالبد را بشناسیم

با وجود توصیفات بالا ؛ مفهوم فریم ورک (framework) در زبان جاوا اسکریپت به وجود آمد. فریم ورک ها در برنامه های دیگر نیز به یاری برنامه نویسان می آیندو کار آنها را ساده تر می کنند. فریم ورک رامیتوان  مجموعه ای از ابزارهای کاربردی ، کتابخانه های موردنظر و روشهای دیگر دانست که انجام و ظایف اصلی و مهم  را برعهده می گیرند و آنها را به سوی مدلی کامل تر سوق می دهند که این کار باعث می شود تا باز هم بتوانیم از آن ابزارها استفاده کنیم .

قدرت و سرعت

در برنامه نویسی باید به دو نکته توجه خاصی داشت :

1ـ قدرت انجام کار

2ـ سرعت پاسخگویی  در انجام وظایف

از این رو فریم ورک های مختلف و گوناگونی توسط توسعه دهندگان جاوا اسکریپت ارائه شده است که معروف ترین و پرکاربردترین آنها عبارتند از JQuery، Prototype، Moo Tools و فریم ورک معروف یاهو که  YUIنام دارد .

براساس آمار و نظرات طراحان وب ،  JQuery از محبوبیت بیشتری در میان  طراحان وب برخودار است و اگر می خواهید این گفته به شما ثابت شود پیشنهاد می کنیم به ساختار سایتهای جدیدی ک طراحی شده اند نگاهی بیندازید ! در کدنویسی هر فریم ورک نحوه و ساختار خاصی وجود دارد که اگر با جی کوئری آشنایی داشته باشید میتوانید به سادگی به این نکته پی ببرید .

اما شاید این سوال برای شما پیش آمده که چرا جی کوئری  در این مدت کوتاه توانسته است موفقیت خوبی را درمیان رقبای خود کسب کند و چگونه توجه طراحان و برنامه نویسان وب را به خود جلب کرده است ؟

جواب این سوال ساده است . قبلا هم اشاره کردمی که هدف از ارائه فریم ورک های جدید به دست آوردن سرعت بالا و در عین حال قدرت کامل در انجام وظایفی است که طراح یا برنامه نویس به آنها نیازمند است . به این نکته توجه داشته باشید که حجم کد نویسی نیز یکی دیگر از فاکتورهای مورد نظر برای انتخاب بهترین فریم ورک است چرا که اگر بتوانیم با نوشتن چند خط کد به هدف  موردنظر مان برسیم و برنامه را اجرا کنیم به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده ایم .

جی کوئری امروزه به بهترین راه حل برای ساده کردن برنامه نویسی های حرفه ای  و پیچیده تبدیل شده است و حتی سایت های بزرگ و معرفی چون یاهو و گوگل نیز در بخش هایی از ساخت سایت خود به دفعات از این فریم ورک جاوا اسکریپت استفاده کرده اند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي