جزئیات هزینه مکالمات حجاج اعلام شد

۱۳۸۹/۰۸/۰۴ | برچسب‌ها: | 0نظرات



 http://media.farsnews.com/Media/8410/Images/jpg/A0156/A0156402.jpg

به حجاج ایرانی توصیه می شود برای جلوگیری از سرقت های احتمالی، مراقبت های لازم را در حفظ گوشی تلفن همراه خود به عمل آورند. چون در صورت به سرقت رفتن گوشی، تمام هزینه های ارتباطی، به عهده مشترک خواهد بود و حتما در صورت مفقودی یا سرقت گوشی خود، بلافاصله به مراکز ارتباطی مستقر از سوی اپراتورهای تلفن همراه در مکه مکرمه و مدینه اطلاع دهند.
موضوع تماس تلفنی بین ایران و عربستان با توجه به اعزام حجاج به بیت الله الحرام و اینکه مشترکان موبایل باید چه مواردی را رعایت کرده و چه میزان هزینه بابت مکالمه در عربستان پرداخت کنند از مواردی است که در گزارشی از سوی خبرگزاری مهر مورد بررسی قرار گرفته است.
 نحوه محاسبه کارکرد و میزان هزینه مکالمات تلفن همراه مشترکان در زمانی که تلفن خود را به کشورهایی می برند که اپراتورهای تلفن همراه با آنها قرارداد رومینگ دارد همواره مورد سوال است. بویژه برای مسافران عربستان، سئوالاتی از جمله اینکه سیمکارت آنها پس از چند تماس قطع خواهد شد و یا اینکه آیا برایشان به صرفه تر نیست با توجه به هزینه های رومینگ بین المللی از سیمکارت های اعتباری کشورهای مربوطه استفاده کنند به دفعات مطرح می شود.
با توجه به تعرفه های رومینگ اعلام شده از سوی دو اپراتور تلفن همراه فعال در کشور – همراه اول و ایرانسل- به نظر می رسد استفاده از سیمکارتهای اعتباری این دو اپراتور با وجود تخفیف های ویژه ای که در این ایام بر آن اعمال شده بهترین روش برای برقراری ارتباط با ایران و بالعکس خواهد بود اما در این باره ابوالفضل انوریان مدیرکل مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت به حجاج ایرانی توصیه کرده که حتی الامکان از سیمکارت های اعتباری اپراتورهای مختلف موبایل در کشور عربستان استفاده کنند که زائران می توانند با همکاری مدیران کاروان ها این سیمکارت ها را تهیه کنند.
وی دلیل این توصیه را هزینه و تعرفه بالای ارتباطات رومینگ تلفن همراه و نیز جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی از سیمکارت های ایرانی که ممکن است در زمان مفقود شدن اتفاق افتد اعلام کرده است.
نگاهی به استفاده از سرویس رومینگ در ایام حج
سرویس رومینگ بین الملل سرویسی است که به مشترکان تلفن همراه اجازه می دهد تا از سیمکارت خود با همان شماره، در شبکه های مخابراتی کشورهای طرف قرارداد استفاده کنند.
مبلغ رومینگ مکالمه برای مشترکان سیمکارت های دائمی سقف ۲۰۰ دلار اعلام شده و اگر مشترکی بیش از این مبلغ مکالمه داشته باشد، تلفن همراهش قطع خواهد شد و تنها مشترکانی می توانند بیش از این مکالمه داشته باشند که مبلغی را به ودیعه بگذارند تا در مدتی که در سفر به سر می برند، تلفن آنها قطع نشود.
مشترکان تلفن همراهی که قصد سفر به عربستان دارند باید برای برقراری تماس تلفنی به مقصد ایران، قبل از شماره مورد نظر کد کشور ایران (۰۰۹۸) را شماره گیری کنند. به این صورت که برای تماس با تلفن ثابت ایران مشترک باید شماره مورد نظر را به همراه کد شهر و  ۰۰۹۸ و برای تماس با تلفن همراه ایران باید شماره تلفن همراه مورد نظر را با ۰۰۹۸ شماره گیری کنند.
مشترکان باید توجه داشته باشند که هزینه رومینگ با شماره‌گیری ۰۰۹۸ محاسبه خواهد شد و بنابراین هزینه‌ تماس‌های بدون پاسخ، شماره‌گیری اشتباه و شنیدن پیغام‌های صوتی رایج شبکه مانند ” مشترک مورد نظر مشغول مکالمه است” یا “مشترک مورد نظر در دسترس نیست ” به صورت رومینگ محاسبه و اخذ می‌شود.
شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که در ایام حج سال گذشته، هر زائر ایرانی به‌ طور میانگین ۲۰۳ دقیقه مکالمه انجام داد که علیرغم کاهش تقریبا ۵۰ درصدی تعداد زائران سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷، میزان استفاده از ‌ارتباطات حدود ۳۰ درصد‌ افزایش یافته بود.
همچنین در ایام حج سال گذشته ۱۸۴ مورد مراجعه حضوری حجاج برای قطع سیم‌کارت مفقودی و سرقتی و ۱۳۲ مورد مراجعه برای دریافت سیم‌کارت جدید، به دفتر تیم وزارت ارتباطات در مکه و مدینه انجام شده بود.
توصیه های ضروری برای حجاج ایرانی
به گزارش مهر، به حجاج ایرانی توصیه می شود برای جلوگیری از سرقت های احتمالی، مراقبت های لازم را در حفظ گوشی تلفن همراه خود به عمل آورند. چون در صورت به سرقت رفتن گوشی، تمام هزینه های ارتباطی، به عهده مشترک خواهد بود و حتما در صورت مفقودی یا سرقت گوشی خود، بلافاصله به مراکز ارتباطی مستقر از سوی اپراتورهای تلفن همراه در مکه مکرمه و مدینه اطلاع دهند.
فعال سازی PIN CODE سیم کارت و قفل رمز دار گوشی سوء استفاده های احتمالی در صورت سرقت یا مفقودی تلفن را کاهش و در صورت خاموش کردن موبایل در مکانهای شلوغ احتمال سوءاستفاده از تلفن را در صورت مفقودی به حداقل می رساند.
به مشترکان توصیه می شود در صورت مفقود شدن گوشی بلافاصله مراتب را به یکی از بستگان درجه یک خود در داخل کشور اطلاع داده تا از طریق مراجعه به ادارات مشترکان نسبت به قطع آن اقدام شود.
حجاج باید در حفظ و نگهداری سیمکارت و گوشی خود حداکثر دقت لازم را به عمل آورده و آن را در اختیار افراد نا آشنا، متصدی هتل و… قرار ندهند و در موارد ضروری حتما سیمکارت را از گوشی خارج کرده و نزد خود نگه دارند. بعد از پایان مکالمه نیز با زدن دکمه قطع تلفن از قطع مکالمه خود اطمینان حاصل نمائید تا هزینه ناشی از عدم قطع ارتباط را متحمل نشوند.
در شبکه تلفن همراه ایران، اگر مشترکی تلفن همراه خود را بعد از مکالمه قطع نکند، حداکثر پس از یک ساعت ارتباط وی قطع خواهد شد؛ اما در کشور عربستان اینگونه نیست و ممکن است این ارتباط تا چندین ساعت برقرار باشد و در نتیجه مشترک هزینه بسیار زیادی را متحمل خواهد شد به همین دلیل به مشترکان توصیه می شود که از قطع مکالمه خود مطمئن شوند.
چنانچه ارتباط مشترک به هر دلیل برقرار نشد یا در حین انجام مکالمه ارتباط قطع شد و یا در صورت شنیدن هر پیامی، حتما از قطع ارتباط مطمئن و سپس اقدام به تماس مجدد کنند، چنانچه تماس اولیه قطع نشود برقراری ارتباط های همزمان موجب محاسبه هزینه های ناخواسته رومینگ خواهد شد.
در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره، ستادهایی برای رسیدگی به امور تلفن همراه مشترکان ایران اعم از مفقودی، تعویض سیمکارت و بازکردن قفل تلفن همراه مستقر خواهد شد که با توجه به آمار سال های گذشته درباره مفقودی و سرقت گوشی های تلفن همراه در ایام عرفه توصیه شده زائران در این ایام از به همراه بردن گوشی تلفن همراه حین اعمال و در مکان های شلوغ خودداری کنند.
در ایام حج نماینده خدمات مشتریان ایرانسل نیز در کشور عربستان در بعثه مقام معظم رهبری مستقر و آماده ارائه خدمات و پاسخگویی به پرسش‌های احتمالی حجاج خواهد بود و مشترکان ایرانسل می‌توانند پس از فعال سازی سرویس رومینگ سیمکارت خود با مرکز خدمات ایرانسل به شماره ۹۸۹۳۷۷۱۴۰۰۰۰+ از سیمکارت ایرانسل و یا سایر خطوط تماس گرفته و سئوالات خود را مطرح و اطلاعات مربوطه را از نماینده ایرانسل در عربستان جویا شوند.
زیرساخت ویژه مخابراتی برای حجاج ایرانی
 شرکت زیرساخت با اختصاص یکهزار کانال ارتباطی مستقیم با اپراتورهای مخابراتی عربستان و یک مسیر پشتیبان، امکانات ویژه مخابراتی برای حجاج ایرانی در بیت الله الحرام فراهم کرده است به نحوی که مدیرکل مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد با ارائه این امکانات در صورت ایجاد اشکالی در مسیر ارتباطی با استفاده از مسیر پشتیبان از اختلال در ارتباطات حجاج جلوگیری خواهد شد.
به گفته ابوالفضل انوریان تلاش شده از بهترین مسیرهای ترانزیت در زمان اوج ترافیک استفاده شود و تیم های ویژه ای از شرکت ارتباطات زیرساخت و همراه اول در حج تمتع امسال در نمایندگی های سازمان حج و زیارت در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره مستقر شده اند تا پاسخگوی مشکلات احتمالی حجاج ایرانی باشند.
استفاده از سیمکارتهای همراه اول در ایام حج
تعرفه رومینگ سیمکارتهای همراه اول در تمامی اپراتورهای عربستان، برای تماس دریافتی ۱۶۷ تومان و برای تماس با ایران ۲۵۵۶ تومان است و اگر شخصی با تلفن همراه خود با سیمکارت‌ یا تلفن ثابت عربستان تماس بگیرد به ازای هر دقیقه ۹۴۱ تومان باید بپردازد و تماس از خط ثابت یا همراه در ایران با خط همراه ایرانی فعال در عربستان به ازای هر دقیقه ۴۴ تومان برای تماس‌گیرنده در ایران و ۱۶۷ تومان برای دارنده مخاطب تماس هزینه خواهد داشت. به همین دلیل بهترین روش‌ برای تماس با حجاج در درجه‌ نخست برقرای ارتباط تلفنی از طریق اپراتور و سپس تماس توسط تلفن ثابت از ایران به کشور عربستان است. همچنین هزینه ارسال هر پیامک ۴۳۰ تومان است اما دریافت پیامک ها توسط حجاج هزینه ای درپی نخواهد داشت.
در برخی مواقع دو زائر ایرانی که در عربستان هستند برای پیدا کردن یکدیگر از تلفن همراه استفاده کرده و تصور می‌کنند تعرفه مکالماتشان مثل ایران است چرا که هر دو در عربستان و یک مکان هستند و تعرفه ‌شان فرقی نمی‌کند اما باید به این موضوع توجه داشت که حتی اگر دو زائر ایرانی در کنار یکدیگر و در عربستان باشند زمانی که با یکدیگر تماس بگیرند، همان تعرفه ۲۵۵۶ تومان برای یک دقیقه مکالمه محاسبه می‌شود زیرا سیستم‌های رومینگ، آنها را به‌عنوان سیمکارت‌ ایرانی شناسایی می‌کند.
در همین حال همراه اول اعلام کرده که سرویس رومینگ کم هزینه خود را روی تمامی سیمکارتهای اعتباری فعال کرده که زائران می توانند تا ۸۰ درصد در هزینه مکالماتشان صرفه جویی کنند.
مشترکان سیمکارتهای اعتباری همراه اول که مایل به استفاده از این سرویس هستند باید قبل از شماره مقصد، کد *۱۹۹* را وارد کرده و در انتهای شماره مقصد علامت # را وارد و با فشار دادن علامت سبز گوشی نسبت به شماره گیری اقدام کنند.
پس از شماره گیری به این روش در فاصله زمانی کوتاهی (۱۰ الی ۱۵ ثانیه) گوشی موبایل مشترک زنگ خواهد خورد که با پاسخ به این تماس ارتباط مورد نظر برقرار خواهد شد.
با این سرویس هزینه تماس با ایران مشترکان از عربستان از ۲۵۵۶ تومان به ۵۰۰ تومان کاهش می یابد و هزینه تماس داخلی نیز از ۹۴۱ تومان به ۵۰۰ تومان کاهش می یابد. اما تماس دریافتی با سیمکارتهای اعتباری این اپراتور همان ۱۶۶ تومان و ارسال پیام کوتاه نیز ۴۳۰ تومان است.
این اپراتور اعلام کرده که نوسان نرخ ارز در میزان تعرفه های اعلام شده تاثیرگذار خواهد بود و چنانچه مشترک قبل از شماره مورد نظر کد *۱۹۹* را وارد نکند هزینه رومینگ با تعرفه عادی محاسبه خواهد شد.
همراه اول سیمکارت‌های اعتباری خود را نیز در این ایام با ۵۰ درصد تخفیف برای حجاج عرضه می کند به نحوی که حجاج می توانند در فرودگاههایی که پروازشان انجام می‌شود، سیمکارت های اعتباری همراه اول را با قیمت ۱۰ هزار تومان که ۲ هزار تومان آن شارژ می باشد، تهیه کنند.  این سیمکارتها در شرایط عادی ۲۲ هزار تومان است.
اپراتور اول در مورد روش های افزایش اعتبار سیمکارتهای اعتباری مشترکان عازم دیار حج نیز اعلام کرده که زائران قبل از سفر می توانند میزان اعتبار سیمکارت خود را از روشهای خرید اینترنتی، پایانه های فروش الکترونیکی در سراسر کشور، دستگاههای خودپرداز شبکه بانکی و از طریق دستگاههای وب کیوسک نصب شده در اماکن عمومی پر تردد از قبیل فرودگاه ها و ایستگاه های مترو افزایش دهند. بستگان زائران در داخل کشور نیز می توانند از طریق سرویس “Top up ” با مراجعه به نشانی اینترنتی همراه و یا از طریق سرویس انتقال اعتبار نسبت به افزایش اعتبار سیمکارت زائر اقدام کنند.
استفاده از سیمکارتهای اعتباری ایرانسل در ایام حج
اپراتور تلفن همراه ایرانسل نیز از اعطای ۵۰ هزار ریال اعتبار هدیه، تخفیف ویژه در برقراری تماس و ارائه سرویس رومینگ بین‌الملل با قابلیت استفاده از اینترنت همراه (GPRS) به حجاج خانه خدا خبر داده است.
تمامی مشترکان سیمکارت‌های اعتباری این اپراتور باید ۲۴ ساعت قبل از خروج از کشور با شماره‌گیری کد دستوری #۱*۱۱۱* از خط ایرانسل خود از سرویس رومینگ ایرانسل در عربستان، با قابلیت استفاده از اینترنت همراه (GPRS) بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، ظرف ۲۴ ساعت بعد از برقراری اولین تماس از سیمکارت ایرانسل در کشور عربستان به طور خودکار، مبلغ ۵۰ هزار ریال اعتبار مکالمه رایگان به حساب مشترک واریز می شود.
همچنین براساس قرارداد منعقد شده بین ایرانسل و اپراتور STC عربستان، تمامی مشترکان ایرانسل می‌توانند پس از ورود به عربستان و انتخاب اپراتور STC با نام تجاری Al Jawal بوسیله تنظیمات دستی گوشی تلفن همراه خود از تخفیف ویژه در برقراری تماسها از طریق این شبکه برخوردار شوند.
شارژ سیمکارت‌های ایرانسل علاوه بر کارت شارژ از روشهایی نظیر سرویس خط به خط، شارژ مستقیم، شارژ الکترونیک و شارژ اینترنتی و تهیه سیمکارت و کارت شارژ از طریق نماینده ایرانسل مستقر در بعثه مقام معظم رهبری ممکن خواهد بود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي