درياچه اروميه تا 3 سال آينده خشك مي‌شود +تصاویر تکان‌دهنده از آن

۱۳۸۹/۰۸/۰۹ | برچسب‌ها: | 0نظرات




مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: ‌شرايط كنوني درياچه اروميه بيانگر خشكي اين پارك ملي، تا سه سال آتي است.

، حسن عباس نژاد در نشست خبري افزود:‌ ميزان شوري 360 گرم در ليتر، خشكي 3 هزار كيلومتر مربع برابر 60 درصد درياچه، كاهش عميق ترين نقطه درياچه به دو متر، كاهش اكسيژن محلول در آب،‌ از بين رفتن كامل آرتيميا و چسبيدن سواحل به خشكي بيانگرشرايط بحراني آن است كه با در نظر گرفتن آنها مي‌توان گفت تقريبا تا سه سال آينده و حداكثر تا پنج سال آتي كه حتي بعيد مي‌دانم به آن نيز برسد،‌ درياچه اروميه به خشكي خواهد انجاميد.

وي تصريح كرد:‌ در شرايط نرمال ميزان آب درياچه اروميه 34 ميليارد متر مكعب است كه به همين منظور امروز نيازمند 15 ميليارد متر مكعب آب هستيم تا اين درياچه را به شرايط سابق برگردانيم.

وي يادآور شد:‌ مشكل اساسي درياچه اروميه، ‌كاهش نزولات آسماني است و علاوه بر آن نيز 30 درصد عوامل انساني دخيل است.

وي با اشاره به اين كه قوي‌ترين كارگروه دولتي هم اكنون براي احياي درياچه اروميه تشكيل شده است،‌ اظهار كرد:‌ با تشكيل اين كارگروه، دستگاه‌هاي دخيل با درياچه اروميه برنامه‌هاي خود را براي جلوگيري از خشكي درياچه تدوين كرده و به اين كارگروه ارائه كنند تا بر اساس انها اقدامات مورد نياز براي احياي درياچه اروميه انجام گيرد.

وي تصريح كرد:‌ در گذشته براي احياي مجدد درياچه اروميه پيش بيني اعتبار 4 هزار ميليارد توماني شده بود اما پس از بررسي‌هاي صورت گرفته و تعريف كدهاي اعتباري در بودجه ساليانه دستگاه‌هاي اجرايي دخيل در درياچه اروميه اين ميزان به 1800 ميليارد تومان كاهش يافته است.

مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با اعلام اين كه هم اكنون براي نجات درياچه اروميه،‌ طرح‌ها و پروژه‌هايي در دو محور صرفه جويي آب و برنامه‌هايي در حوضه درياچه تعريف شده است،‌ عنوان كرد:‌ حفظ ميزان 2 ميليارد متر مكعب آب در طول پنج سال آتي از جمله طرح‌هاي صرفه جويي و بارور كردن ابرها و انتقال حوضه به حوضه از برنامه‌هاي در حوضه آبخيز درياچه است.

عباس نژاد با بيان اين كه علاوه بر طرح‌هاي فوق،‌ پروژه‌اي نيز وجود دارد كه طبق آن سالانه 3.1 ميليارد متر مكعب آب را براي درياچه به عنوان حق آبه بر آورد خواهد داشت،‌ افزود:‌ در سطح حوضه آبخيز درياچه اروميه 6 ميليارد و 900 ميليون متر مكعب آب وجود دارد كه از اين ميزان 3.1 را به عنوان حق آبه براي اين درياچه تعريف كرديم و آن را به سازمان‌هاي نيرو و جهاد كشاورزي اعلام كرديم كه اجازه برداشت از آن را ندارند و بايد با تعريف برنامه‌هاي ديگر اين ميزان آب را جبران كنند.

وي ادامه داد:‌ بر اساس اين طرح،‌ در صورتي كه نرمال بارش ساليانه را نداشته باشيم، جهاد كشاورزي موظف است براي افزايش راندمان آب در حوضه درياچه طي پنج سال آينده برنامه‌ريزي كند و به وزارت نيرو نيز اعلام كرديم از طريق برنامه‌هايي همچون بارور كردن ابرها در طول اين مدت اين حق آبه را تامين كنند.

وي با اشاره به اين كه امروز ورودي آب رودخانه‌ها به درياچه صفر است، خاطرنشان كرد:‌ هيچ اقدام كوتاه مدتي قادر به تامين آب مورد نياز درياچه اروميه نيست اما در مجموع اگر بتوانيم بارش‌ها را كنترل كرده و از طريق برنامه‌هايي همچون بارور كردن ابرها آن را افزايش دهيم مي‌توانيم اين درياچه را نجات دهيم.

مديركل محيط زيست آذربايجان غربي در ادامه با اعلام اين كه ظرفيت كنوني سدهاي استان بين 1700 تا 1800 ميليارد متر مكعب است،‌ گفت: اين ميزان در آينده به 4 ميليارد متر مكعب افزايش خواهد يافت و با توجه به اين كه كاربري برخي از آنها جهت تامين آب شرب است نمي‌توانيم از روي احساس تصميم بگيريم تا آنها را براي احياي بخشي از درياچه اروميه باز شود.

عباس نژاد همچنين با بيان اينكه امروز در درياچه اروميه با افزايش جزاير مواجه بوده‌ايم،‌ يادآور شد: ‌جزاير نه گانه و همچنين چهار جزيره ديگر به هم چسبيده‌اند و امروز نيز به علت كاهش سطح آب درياچه تعداد 102 جزيره موجود در درياچه افزايش يافته است.

وي با اشاره به اين كه طي سال جاري 43 درصد رشد اعتبارات تملك دارايي و 18 درصد اعتبارات جاري داشته‌ايم،‌ افزود:‌ علاوه بر آنها امسال نسبت به سال گذشته ميزان اعتبارات ملي اين اداره كل 12 برابر شده است كه آن را در رابطه با توسعه تجهيزات، احيا و بازسازي مناطق و توسعه پارك‌هاي ملي هزينه شده است.

وي همچنين اظهار كرد: هم اكنون بزرگترين موزه تاريخ طبيعي كشور در استان و اروميه در حال ساخت است كه هم اكنون از 80 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است و ان شاءالله تا آخر امسال تكميل و به بهره برداري خواهد رسيد.

مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در ادامه از معرفي دو تالاب كاني برازان و سولدوز به كنوانسيون رامسر خبر داد.

عباس نژاد در بخشي ديگر از سخنان خود از راه‌اندازي سايت GIS براي مديريت زيست گاه‌ها و گونه‌هاي جانوري و مديريت پارك ملي درياچه اروميه براي اولين بار در استان خبر داد.

وي همچنين عنوان كرد:‌ طي شش ماهه نخست امسال 907 مورد بازديد براي احداث واحدهاي توليدي استان صورت گرفته است كه از اين تعداد تاكنون با ايجاد 706 مورد موافقت و با 57 مورد ديگر نيز مخالفت شده است.

وي در خصوص شكوايه‌هاي مردمي نيز گفت:‌ طي شش ماهه اول سال جاري 141 مورد شكايت داشتيم كه از اين تعداد تاكنون 82 مورد واحد صنعتي و 59 واحد خدماتي مورد بازديد قرار گرفتند كه با بررسي‌هاي صورت گرفته از مشكلات زيست محيطي انها،‌ 58 مورد اخطاريه صادر شد كه 48 تاي آن براي واحدهاي صنعتي و 13 مورد نيز براي واحدهاي خدماتي بوده است.

وي همچنين از صدور مجوز 1273 مورد صدور شكار و صيد، واگذاري 5 رودخانه براي صيد و صيادي و ضبط 48 مورد اسلحه غير مجاز طي شش ماهه نخست امسال خبر داد.

اینجا زمانی زیر آب بود!



دریاچه‌ای که به شوره‌زار تبدیل می‌شود







توده های نمک



احتمالا، آخرین آرتمیاهای زنده



غروبی غم انگیز



شوره زارهای جدید



سرنوشت ارومیا آرتمیا گونه‌ای منحصر به فرد ار موجودات زنده که اکنون مرده‌اند

























0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي