قیمت تمام شده بنزین در ایران چقدر است؟

۱۳۸۹/۰۶/۰۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات


http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:G_Gk9uoMiY7dhM:http://www.asianews.ir/photo/p3754.jpg&t=1

قیمت تمام شده هر لیتر بنزین در ایران در حدود ۷۰۰ تومان است.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با ایلنا گفت: قیمت هر تن بنزین در خلیج فارس در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار است و قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای کشور حدود ۷۰۰ تومان است.
علیرضا ضیغمی متوسط مصرف بنزین در سال گذشته را حدود ۶۴میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: ۶ میلیون لیتر از این حجم را بنزین نیمه یارانه‌ای یا چهار صد تومانی تشکیل می‌داده و بقیه این حجم بنزین یارانه‌ای یا ۱۰۰ تومانی بوده است.
او گفت: میزان مصرف بنزین در سه ماه اول سال جاری به ۶۳میلیون لیتر محدود شده است.
او درباره ترکیب مصرف کنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: ۵۶ درصد از کل فرآورده‌های نفتی مصرفی در کشور در بخش حمل و نقل مصرف می‌شوند. سهم بخش خانگی، تجاری و خدماتی در این بخش معادل ۱۹ درصد و سهم بخش کشاورزی معادل ۶ درصد است. ۱۵ درصد از مصارف نیز شامل مصارف صنعتی است که ارقام فوق بیان‌گر سهم بسیار بالای حمل و نقل در مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور است.
او در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای حفظ و توسعه ظرفیت‌های تصفیه نفت‌خام در کشور اشاره کرد و گفت: مجموع طرح‌های پیش‌بینی شده در این حوزه دارای ارزشی معادل ۴۶میلیارد دلار است.
ضیغمی ادامه داد: تنها با بهره‌برداری از ۲طرح بنزین سازی در کشور طی یک- دوسال آینده رقمی معادل ۲۵ میلیون لیتر به صورت ضربتی به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد، بنابراین واردات بنزین دیگر موضوعیتی نخواهد داشت. به گفته وی۶٫۳میلیارد دلار از این رقم نیز صرف حفظ و نگهداشت توان تولید خواهد شد که ۲٫۱ میلیارد دلار آن تا کنون هزینه شده و ۴٫۲میلیارد دلار آن نیز تا پایان برنامه پنجم هزینه خواهد شد. در پروژه‌های بنزین‌سازی هم سرمایه‌گذاری معادل ۲میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که از این رقم ۱٫۳میلیارد دلار آن سرمایه‌گذاری شده و حدود ۷۰۰ میلیون دلار باقی مانده است که تامین آن نیز محدودیت خاصی ندارد و منابع آن پیش‌بینی شده است و با تزریق رقم مزبور حداکثر تا پایان سال آینده در تولید بنزین به خودکفائی خواهیم رسید.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي