برخی اصول حاکم بر زندگی امیرالمؤمنین

۱۳۸۹/۰۶/۰۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://gigadl.net/uploads/posts/2009-09/1252475784_imam_ali800.jpg
حضرت علی(ع) از فضایل بسیاری برخوردار بود که هریک از آنها دریچه‌ای تازه از شخصیت بی‌نظیر آن حضرت را برای ما می‌گشایند، شجاعت، درایت، وفاداری، حسن خلق، زهد، فصاحت و بلاغت تنها برخی خصایل بارز آن حضرت هستند. اما ویژگیهای حضرت علی به این موارد خلاصه نمی شود بلکه ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) بسیار متعدد و متنوع است، این خصوصیتهای حضرت علی علاوه بر تأثیر بر رفتار فردی، بر روابط خانوادگی، اجتماعی و تربیت نسل آینده که تاریخ اسلام را رقم زده اند نیز مؤثر بوده است .
عدالت
بارزترین ویژگی حضرت علی (ع) که با وجود آن حضرت یکی شده است عدالت ورزی است . به اعتقاد علی عدالت اساس آفرینش است و آن کس که با آن مخالفت ورزد، با اساس هستی به دشمنی پرداخته و در چنین شرایطی محکوم به فناست. آن حضرت معتقد بود عدالت قوام رعیت و جمال صاحبان قدرت است.
عدالت عامل سامان یافتن امور مختلف خانوادگی و اجتماعی است و بواسطه آن برکات زندگی مضاعف می شوند و شهرها نیز آباد .
حضرت علی(ع) شهید راه عدالت است و همین عدالت ورزی بود که دشمنان را بر نتافت و به دشمنی با وی برخواسته ، وجود آن حضرت را نتوانسته تحمل کرده و نقشه شوم شهادت وی را طراحی کردند.
مشارکت در امور زندگی
حضرت علی (ع) با وجود مسئولیتهای اجتماعی بسیاری که داشت و دغدغه های حراست از دین اسلام را نیز همواره به دوش می کشید، اما هرگز از امور خانه و خانواده غافل نبود و یار و همراه صمیمی حضرت فاطمه بود .
آن حضرت بچه داری می کرد، فاطمه (س) نان می پخت و یا گندم آسیاب می کرد، ‌علی به جهاد می رفت و زخم برمی داشت و فاطمه زخمهای او را درمان می کرد و شمشیر او را می شست به همین دلیل بود که علی (ع) در هر بعد از ابعاد زندگی اش بالاترین تلاشها و موفقیتها را داشت و فاطمه زهرا هم در مقام عبادت،‌ دفاع از ولایت و کار در خانه و خانه داری و مهمتر از همه تربیت فرزند بالاترین موفقیتها را کسب کرد .
حاکمیت ارزشها بر خانواده
در خانه حضرت علی ارزشهای انسانی و اسلامی به خوبی تجلی و بروز و ظهور داشت، در خانه این بزرگمرد تاریخ هرگز یاد خدا فراموش نمی شد، ایثار و انفاق سرآمد امور بود و این خانواده از هدیه کردن بهترینهای خود برای شاد کردن دل دیگران استفاده می کردند، گفتن تکبیر، نمازهای قلبی و اول وقت تنها برخی از ارزشهای حاکم بر زندگی این زوج بود .
روح مشورت بر زندگی خانوادگی حضرت علی حاکم بود و نظم و برنامه ریزی نیز از دیگر اصول خانوادگی بود که حضرت علی و فاطمه زهرا(س) به آنها مقید و پایبند بودند .
سیاسی بودن، جهانی بودن و فدایی بودن در راه اسلام
گذشته از امیرالمؤمنین که اسوه جهاد، فداکاری و سیاستمداری است، ‌خطبه ها و فعالیتهای سیاسی حضرت زهرا (س) نیز نشان دهنده این است که ایشان نیز به عنوان یک زن، سرآمد مبارزات سیاسی در زمان پیامبر و بعد از فوت آن حضرت بودند.
فاطمه شهیده، علی زخم خورده، حسن مسموم، حسین سر از تن جدا و زینب و کلثوم به اسارت رفته، همه و همه در این خانه می زیسته اند .
جایگاه ویژه مهر و محبت
میهمان دوستی، ضیافت در خانه و ابراز عشق و مهربانی به تمام اعضای خانواده از دیگر اصولی است که در خانه حضرت علی (ع) مورد توجه قرار داشت و یکایک اعضای خانواده نه تنها حامی راستین دیگر مسلمانان بودند، در خانه نیز برای حمایت و یاری یکدیگر از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده و با هم بسیار یکدل و همراه بودند.
همسرداری در خانه حضرت علی
تقسیم کار در خانه، پرهیز از خواسته های مادی و تلاش در جهت جلب رضایت همسر، یاری رساندن به همسر، حاکمیت روح عاطفی و نگاههای محبت آمیز در خانه، برخی از این اصول در مواجهه با همسر در خانه حضرت علی (ع) بو .
تربیت فرزند
گفتن اذان و اقامه در گوش فرزندان، انتخاب نام نیکو، بازی با فرزندان، رعایت اصل بی طرفی میان فرزندان و عدم جانبداری از یکی، رعایت عدالت و مساوات.
داشتن برنامه جهت تمرین، تشویق و تربیت عبادی و دینی فرزندان، مکلف نمودن فرزندان به رعایت ادب و اخلاق اسلامی، استفاده از فرصتهای مختلف جهت انتقال تجربیات و نصایح، معرفی شبهات و انحرافات اجتماعی، توصیه به مطالعه تاریخ، انتخاب مسیر مورد علاقه و اشتیاق، تحمل مصائب و مشکلات دنیا، پذیرش مسئولیت در حد توانایی، برقراری نظم در امور زندگی، ارتباط گرم با خویشان و تکریم آنها از دیگر رئوس اصولی است که در خانواده حضرت علی(ع) به آنها توجه می شد .
بی تردید خانه ای که اینچنین ظریفترین نکات تربیتی در آن مراعات شود بستری برای تربیت ، پرورش و بالندگی فرزندانی چون امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و زینب (س) است که تاریخ ساز و جاودانه هستند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي