شبهای قدر را قدر بدانیم

۱۳۸۹/۰۶/۰۶ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:zLcuw53o312hwM:http://www.dl.mvgm.org/1324336796.jpg&t=1

گروه دین و اندیشه: انسانهایی که قدر زمان و فرصتهای زندگی را می‌دانند هیچ موقعیتی را بیهوده و به واسطه کاهلی یا بی‌توجهی از دست نمی‌دهند، چنین افرادی قدر و ارزش شبهای قدر را نیز دانسته و برای کسب خیرات و برکات این فرصت معنوی تلاش می‌کنند . شب قدر، شبى است که قرآن به یکباره بر پیامبر اسلام نازل شده و در آن تقدیر خلایق تعیین می شود . گفته می شود در این شب فاصله زمین و آسمان به حداقل رسیده و دعاى بندگان مستجاب مى‏شود .
انسانهای آگاه و هوشیار در این شبها، با شب زنده داری و احیاء روح را صفا داده و خود را براى درک سرنوشت ‏خوب آماده می‌کنند .
توبه و استغفار، طلب خیر دنیا و آخرت از خالق هستی، در شبی که سرنوشت انسان رقم می خورد در آرامش بخشی به انسان گرفتار در زندگی پرتلاطم و ناآرام امروز بسیار مؤثر است .
در شب قدر مقدرات یکساله انسانها تعیین می شود،در سوره دخان آیات ۳ و ۴ آمده است: انا انزلناه فی لیلة مبارکة انا کنا منذرین فیها یفرق کل امر حکیم؛ ما این کتاب مبین را در شبی پر برکت نازل کردیم و همواره انذار کننده بوده ایم، در آن شب که هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین می گردد.
در این شب این فرصت در اختیار انسانها قرار گرفته تا در سرنوشت خود سهیم بوده و بهترینها را از خداوند متعال طلب کنند، بنابراین در این شب نباید به امور متفرقه و دنیایی مشغول شده، از پرداختن به سرنوشت خود غافل شویم .
هیچ شبی قدر و ارزش شب قدر را ندارد . این شب شب نزول قرآن، شب فرود ملائکه و روح نیز نام گرفته است. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.
شبهای قدر فرصت مغتنم و باارزشی است برای بازگشت به خدا، توجه به خویشتن، توبه و استغفار برای کسب خیرات و برکات معنوی از درگاه خداوندگار هستی.
شب زنده داری، قرائت قرآن، خواندن دعاهایی چون افتتاح و جوشن کبیر و سوره هایی نظیر روم و دخان از جمله اعمال این شب پرفیض هستند .

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي