توضیحاتی جدید درباره هدفمندی یارانه ها

۱۳۸۹/۰۷/۰۶ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1387/04/31/100944344450.jpg

به گزارش خبرنگار مهر، سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصادی و دارایی سه شنبه در بیست و یکمین گردهمایی ائمه جمعه و در توضیح اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها افزود:  بحث هدفمند کردن یارانه ها امروز برای اقتصاد کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.
وی افزود: با این روند یعنی فروش نفت و دادن یارانه ممکن است دولت دهم و یازدهم بتواند کشور را اداره کند ولی به یقین دولت دوازدهم توان اداره کشور را نخواهد داشت و هر چه زمان می گذرد هدفمند کردن یارانه ها پروژه ای سخت تر می شود.
حسینی در ادامه به دریافت مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: روی دیگر طرح هدفمند کردن یارانه ها دریافت مالیات بر ارزش افزوده است که در حقیقت به طور منفی بر کاهش مصرف تاثیر می گذارد. البته ما برای این منظور ابتدا به سراغ کالاهای مصرفی لوکس رفته ایم.
وزیر اقتصاد با اعلام اینکه شیوه امروز کشور در اعطای یارانه غلط است، گفت: با شرایط کنونی اقتصاد کشور آن کس که بیشتر مصرف می کند بیشتر از یارانه بهره مند می شود و این خود بیانگر غلط بودن شیوه دادن یارانه ها است.
حسینی اضافه کرد: چندین نظریه برای بازتوزیع یارانه ها مطرح بود اما ما ابتدا خواستیم که مردم خود در رابطه با دریافت یارانه اعلام نظر کنند که از قضا ۲۰ درصد از طبقه بالای جامعه که دهک های بالایی را شامل می شود برای دریافت باز توزیع نقدی یارانه ها ثبت نام نکردند.
وی  تصریح کرد: ما به مناطق محروم و قشر محروم در بازتویع یارانه ها توجه ویژه داشته ایم ولیکن در این امر قشر متوسط را نیز از نظر دور نداشته ایم و تفاوت پرداختی از بازتوزیع یارانه ها میان دهک ها پایین و بالا حداکثر ۱۰ درصد خواهد بود.
وزیر اقتصاد درباره افزایش مبلغ قبض برق برخی از مناطق کشور نیز گفت: این امر هیچ ارتباطی با بحث هدفمند کردن یارانه ها ندارد و تنها عامل موثر افزایش مصرف مشترکین بوده اند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي