عکسهای نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ | | 0نظرات

 عکس   عکسهای ستاره اسکندری،لیلا بلوکات و نورا هاشمی در نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

نورا هاشمی و گلاب آدینه (دختر و همسر مهدی هاشمی)

 عکس   عکسهای ستاره اسکندری،لیلا بلوکات و نورا هاشمی در نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

 عکس   عکسهای ستاره اسکندری،لیلا بلوکات و نورا هاشمی در نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

 عکس   عکسهای ستاره اسکندری،لیلا بلوکات و نورا هاشمی در نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

 عکس   عکسهای ستاره اسکندری،لیلا بلوکات و نورا هاشمی در نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

 عکس   عکسهای ستاره اسکندری،لیلا بلوکات و نورا هاشمی در نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

 عکس   عکسهای ستاره اسکندری،لیلا بلوکات و نورا هاشمی در نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

 عکس   عکسهای ستاره اسکندری،لیلا بلوکات و نورا هاشمی در نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

 عکس   عکسهای ستاره اسکندری،لیلا بلوکات و نورا هاشمی در نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

 عکس   عکسهای ستاره اسکندری،لیلا بلوکات و نورا هاشمی در نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

 عکس   عکسهای ستاره اسکندری،لیلا بلوکات و نورا هاشمی در نشست خبری فیلم آقا یوسف در جشنواره فیلم فجر

علی رفیعی، کارگردان "آقا یوسف" همراه با بازیگران و عوامل فیلمش در جلسه مطبوعاتی فیلم در سالن همایش‌های برج میلاد حاضر شد و به سوالات اهالی رسانه جواب داد. وی درباره فیلم گفت: داستان «آقایوسف» قصه تنهایی آدم‌ها در کلانشهری به نام تهران است.این کارگردان تئاتر و سینما در نشست خبری دومین ساخته سینمایی‌اش «آقایوسف» که  ۱۷ بهمن در برج میلاد برگزار شد، با بیان این مطلب ادامه داد: ما این تنهایی را در این شهر به تلخ‌ترین وجه می‌بینیم، می‌کشیم و زندگی می‌کنیم.

علی رفیعی در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی شکل‌گیری فیلمنامه «آقایوسف» از مشکلات فراوانی که برای ساخت این فیلم به وجود آمده بود، اظهار تاسف و گله‌مندی کرد.

او درباره روند طولانی پیش‌تولید این فیلم توضیح داد: نمی‌خواهم آن مشکلات تلخ وپرآسیب روحی و مالی را که تحمل کردم بار دیگر بازگو کنم، هیچ سپاسی از تهیه‌کنندگان قبلی ندارم بلکه همه خشم خود را ابراز می‌کنم.

رفیعی یادآور شد:تمام آنچه در چنته داشتم به لحاظ مالی از دست رفت، فروردین‌ماه تنهای تنها و بدون یک ریال پول تصمیم به ساخت فیلم گرفتم. ۷۰ میلیون تومان از دست رفته بود با مشورت دوستان تصمیم گرفتم با مرتضی متولی همکاری کنم که خوشبختانه با حضور او ورق برگشت.

کارگردان «آقا یوسف» با ابراز قدردانی از تلاشهای مرتضی متولی در ساخت این فیلم،گفت:با وجود تمام سماجت و پشتکاری که داشتم بدون حضور متولی این فیلم ساخته نمی‌شد، هر چند این نخستین تجربه‌ی او در حیطه‌ی تهیه‌کنندگی بود اما آنقدر توانمند است و به لحاظ فکری و فرهنگی سینما را می‌شناسد که خوشبختانه این فیلم بدون هیچ مشکلی ساخته شد.

دکتر علی رفیعی متذکر شد: آقای متولی سکاندار نیست، بلکه کسی است که برای سینما کار می‌کند. البته به دلیل محدودیت مالی توانست تنها ۲۰ درصد هزینه‌های تولید فیلم را تامین کند و من اینجا شرمنده نیستم که بگویم این فیلم را با وامهایی با سودهای کلان تهیه کردم. برای من مهم آدمهای پشت این فیلم هستند، حتی دوربین ما به عمد ومغرضانه به فارابی برگردانده شد. با این حال فیلم ساخته شد، هر چند فارابی به ما وام داده است اما بهره خاص خودش را می‌گیرد فقط من و متولی بار تولید این فیلم را به گردن گرفته‌ایم.

رفیعی در ادامه با ابراز خرسندی از حضور مهدی هاشمی در فیلم «آقایوسف» متذکر شد: مهدی هاشمی پیش از آن مشغول بازی در اثر دیگری بود اما حضورش مانند ارمغانی برای من بود، حالا آن گذشته تلخ را فراموش می‌کنم. وی ادامه داد:منکر ایرادات فیلم نیستم، این فیلم می‌تواند بهتر ساخته شود. اما امروز به عنوان یک انسان خوشبخت روبروی شما نشسته‌ام.

این کارگردان سینما در پاسخ به پرسشی درباره ریتم فیلم توضیح داد: «آقایوسف» مراحل مختلفی را طی می‌کند. پیمودن مرحله درعرفان ما به شدت وجود دارد. هر چند این فیلم عرفانی نیست اما طی مراحل برایم بسیار مهم است. می‌خواستم شش خانه را پشت سر بگذارد. چون گذران مراحل، معرفت و شناختی به او می‌داد که مجموع اینها از او فردی تازه برای آینده‌اش می‌ساخت.

کارگردان فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی اینکه کدام یک از کاراکترهای جوان فیلم «آقایوسف» نماد جوانان ایرانی هستند، توضیح داد: هرگز به این فکر نکردم کدام یک نماینده جوان ایرانی است. بلکه همه اینها در بطن خانواده ما وجود دارد. من قصه‌گویی را از نظامی آموختم که برای مکان و زمان اهمیتی قائل نیست. قصه «آقایوسف» قصه تنهایی آدمهاست.

علی رفیعی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وجود رنگهای بسیار در طراحی صحنه و لباس فیلم گفت: از آنجا که دور و برمان چرکی است وقتی رنگ می‌بینیم به نظرمان غیر طبیعی است، در حالی که وجود رنگ کاملا طبیعی است.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هفت فیلمنامه آماده و ساخته نشده دارد اضافه کرد: بین ساخت دو فیلم من نزدیک به شش سال گذشت هیچ کس از خودش نپرسید چرا، هفت فیلمنامه آماده و ساخته نشده روی میز کارم وجود دارد. می‌توانم همین فردا پیش‌تولید کار بعدی‌ام را آغاز کنم. مهم این است که بین دو فیلم فاصله نیفتد.

در این نشست مهدی هاشمی بازیگر نقش «آقایوسف» با ارائه توضیحاتی درباره آشنایی‌اش با علی رفیعی در دوره دانشجویی‌اش گفت: ایشان برای نمایش «خاطرات و کابوس‌ها…» مرا انتخاب کرد. این اثر به لحاظ موضوع، بازی و طراحی صحنه در زمان خودش بسیار نو بود. در خلال تمرین‌های این نمایش که یکسال طول کشید احساس می‌کردم دکتر رفیعی تمام آموخته‌هایش از پاریس را در همین یکسال در اختیار ما گذاشت.

وی ادامه داد: بعد از اجرای آن نمایش احساس کردم، بدنم کمی بازیگرانه شده است و حالا خوشحالم که بعد از سی و چهارسال دوباره استادی روبه‌روی من است که مطالب جدیدی درباره بازیگری می‌گوید. استادی که از بدن شاعرانه سخن می‌گوید. بازی در این فیلم برای من یک حالت نوستالژی داشت.

هاشمی در ادامه سخنانش متذکر شد: اشخاصی مانند «آقایوسف» را کم و بیش می‌شناسیم. دکتر رفیعی تشخیص داد می‌توانم در این نقش بازی کنم. داستان فیلم باوقار جلو رفت و تمام شد. آنچه در این فیلم می‌بینید واکنش من از تاثیراتی است که در طول دو ماه از دکتر رفیعی گرفتم.

این بازیگر سینما و تئاتر با اظهار تاسف از ساخت برخی آثار نازل در سینمای ایران اضافه کرد: کارگردان‌های بد و بازاری می‌کوشند جنبه‌ی مبتذل بازیگر را بیرون بکشند. اما کارگردان‌های متعالی عالی‌ترین جنبه بازیگر و درونیات او را روی پرده می‌آورند.

سپس مرتضی متولی تهیه کننده این فیلم با ارائه توضیحاتی درباره‌ی همکاری‌اش با علی رفیعی گفت: وقتی پیشنهاد این همکاری مطرح شد، بسیاری از دوستانم مرا از پذیرش این پیشنهاد وسوسه‌برانگیز برحذر می‌کردند. آنها می‌گفتند این پروژه می‌خوابد. این پروژه به خاطر حساسیت دکتر رفیعی می‌خوابد. در حالی که برعکس بود، ۵۵ جلسه برای فیلمبرداری تعریف کردیم و دقیقا در همین زمان فیلمبرداری ما در کمال آرامش انجام شد.

ستاره اسکندری دیگر بازیگر «آقایوسف» با قدردانی از علی رفیعی به خاطر ساخت این فیلم و مهدی هاشمی به خاطر بازی خوبش گفت: تجربه همکاری من با دکتر رفیعی به تئاتر برمی‌گردد. از او یاد گرفتم بالاترین مسائل و اتفاقات زندگی در صورتی که نگاه مناسبی به آن داشته باشیم می‌تواند یک اثر هنری خلق کند. او منظر شاعرانه را به من یاد داد. بنابراین هرگز تصور نمی‌کنم قرار است در نقشی کوتاه یا بلند بازی کنم.

شاهرخ فروتنیان با ابراز خرسندی از همکاری با دکتر رفیعی گفت: در راس هرم خود دکتر رفیعی بود و بعد بده بستانی که با مهدی هاشمی داشتم، مرا برای بازی در این فیلم بسیار کمک کرد.

لیلا بلوکات بازیگر دیگر فیلم هم از بازی در این فیلم ابراز خرسندی کرد و گفت: حتی اگر دکتر رفیعی مرا برای بازی در یک پلان دعوت می‌کرد حتما می آمدم.

مهدی هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نزدیکی کاراکتر فیلم «آقایوسف» با فیلم «هیچ» گفت: آن فیلم به لحاظ سبک کارگردانی و فضا با «آقایوسف» بسیار متفاوت است.

در بخش پایانی این نشست ستاره اسکندری از اصحاب رسانه خواست تا نسبت به سینمای مستقل ایران حساسیت و توجه بیشتری نشان دهد.او گفت: در روزگاری که سینمای ایران به تکرار برخی چهره‌های مشخص محدود شده است، ساخت فیلمی شریف مانند «آقایوسف» که از ستارگان چشم‌رنگی و چهره‌های ثابت آثار هجو استفاده نکرده فرصت غنیمتی است که امیدوارم برای کسانی که فکر می‌کنند با اتکا به همان چهره‌ها می‌توانند فیلم بسازند نمونه‌ای باشد از یک اثر موفق که با زیبایی‌شناسی و نگاهی درست به فیلمی شریف و خوب تبدیل شده است.

در تایید سخنان او لیلا بلوکات هم گفت: زمانی که علی رفیعی فیلم را می‌ساخت، از نزدیک دلشکستگی‌ها و تنهایی‌های او را می‌دیدم که به دنبال حامی بود. از دوستان رسانه می‌خواهم از کارگردانی‌هایی مانند او حمایت کنند.

هنرمندانی همچون گلاب آدینه، افشین هاشمی، حبیب رضایی، رضا عطاران و عوامل فیلم در برج میلاد حاضر بودند و به تماشای فیلم «آقایوسف» نشستند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي