نکاتی طلایی درباره خرید دوربین دیجیتال عکاسی

۱۳۸۹/۱۱/۱۴ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://www.amoozeshgah.net/images/stories/photography/digital_camera0.jpg
قبول دارم که بازار کنونی دوربین‌های دیجیتال آشفته‌تر از آنی است که انتظار می‌رود و هر که از را رسیده است، بازار را منطقی یا غیرمنطقی بر اساس کشش عشقی خود دسته‌بندی کرد است. هدف اصلی از ارایه دسته‌بندی، منظم کردن بازار و ساده‌سازی امکان انتخاب مدل مناسب برای خریدار است.
دسته‌بندی به شرطی قابل دفاع است که شرکت‌های سازنده به‌طور تلویحی هم که شده، بدان پایبند باشند.
دسته‌های ارایه‌شده برای دوربین‌های دیجیتال کنونی از نظر قیمت، کارایی، طراحی، تکنولوژی و امکانات با یکدیگر هم‌پوشانی دارند. وجود هم‌پوشانی برای خبره‌ای که قصد توصیه دارد با بلا و مصیبت و تشت ذهنی هم معناست. این‌چنین است که توصیه‌های خرید، اثربخشی گذشته را ندارند. پیش‌تر می‌شد که به این توصیه‌ها اطمینان کرد. میزان خرید در سال‌های اخیر روند صعودی داشته است و نکته‌ای که موجب نگرانی می‌شود، فقدان انتخاب مدل مناسب است. این هفته قصد آن دارم تا دو سه نکته کلیدی را فارغ از دسته‌بندی‌های رایج در بازار درباره خرید دوربین عکاسی دیجیتال به زبان ساده بیان کنم.
گام اول؛ فراموشی هنر است!
اینکه در بازار بلبشو کنونی بتوانید نام‌های و دسته‌بندی‌ها را فراموش کنید کار آسانی نیست، اما برای یکبار هم که شده بی‌خیال عناوین و برندها شوید و خیال‌تان آسوده باشد که خدشه‌ای به کیفیت خریدتان وارد نخواهد شد. پس تا اطلاع ثانوی کاری به نام‌های تجاری و امثالهم نخواهیم داشت.
گام دوم؛ برای چه؟
بسیاری از مخاطبان بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال عکاس نیستند، اما عکاسی را دوست دارند. اگر عکاس هستید که تکلیف‌تان مشخص است و خوب می‌دانید که چه مدلی را باید ابتیاع کنید. اگر عکاس نیستید این پرسش را مطرح کنید که از چرا قصد خرید دوربین دارید. برای پاسخ بدین پرسش باید مشخص کنید که از چه چیزی عکاسی خواهید کرد؟ پیشنهاد می‌کنم که پاسخ را به‌صورت مکتوب بنویسید، چرا که تکلیف تان را با دنیای دوربین‌ها روشن خواهد کرد. به‌طور مثال بنویسید که قصد عکاسی از طبیعت، آدم‌ها درمحیط بسته، آدم‌ها در محیط باز، غذا، گل و گیاه و ساختمان و غیره را دارید.
گام سوم؛ چه قدر؟
در این مرحله باید مشخص کنید که سهم مواردی که در گام دوم تهیه کرده‌اید چه مقدار است. اگر سهم تمامی موارد را برابر فرض کنید که کارتان با کرام‌الکاتبین است، اما توصیه می‌کنم تکلیف‌تان را با موارد لیست شده مشخص کنید و این‌طور بنویسید که عکاسی از فلان موضوعات درجه اهمیت اول دارند و بهمان موضوعات هم در درجه دوم اهمیت قرار دارند. میزان اعمیت موضوعات می‌تواند چندین مرتبه داشته باشد. خلاصه اینکه دراین مرحله می‌تواند موضوع اصلی برای عکاسی را پیدا کنید.
گام چهارم؛ انتخاب شرایط فنی
پیش از گام سوم نمی‌توان درباره شرایط فنی صحبت کرد، چرا که امکانات فنی دوربین وابسته به نیازهاست. به‌طور مثال اگر عکاسی از آدم‌ها در محیط بسته و کم‌نور یا عکاسی در شب و نور مصنوعی اولویت داشته باشد، رزولوشن بالای ۱۰ مگایپیکسل، بزرگ‌نمایی نوری چهار برابر، امکان تشخیص چهره یا لبخند و رفع قرمزی چشم، امکان عکاسی متوالی، تنظیم عکاسی خودکار، کیفیت مناسب عکاسی با حساسیت‌های بالا (ISO 800) و پشتیبانی از رابط‌های سریع برای انتقال عکس‌ها مهم تلقی می‌شوند.
چنانچه عکاسی در محیط‌های باز و نور طبیعی اولویت داشته باشد، نوع باتری، نمایشگر بزرگ، بزرگ‌نمایی نوری بیشتر از ۱۲ و لرزش‌گیر دست و پشتیبانی از کارت‌های حافظه عام مانند SDHC و SDXC و امکان فیلم‌برداری با کیفیت HD و کیفیت مناسب عکاسی در حساسیت‌های معمولی (ISO 100) اهمیت دارند. اگر عکاس با اصطلاحات فنی عکاسی آشنا نباشد، باید از مدلی استفاده کرد که از تنظیمات خودکار پیشرفته، زبان فارسی و عکاسی آسان و سریع پشتیبانی کند. چنین دوربینی را نمی‌توان از روی مشخصات فنی انتخاب کرد، بلکه باید به‌طور عملی در بازار سیاحت کرد و پرسان پرسان بدان نایل گشت!
اگر خریدار توانایی پرداخت هزینه برای دوربین‌های گران‌قیمت را نداشته باشد، اما علاقمند جدی هنر عکاسی است و حداقل به کادربندی و این‌قبیل قرتی‌بازی‌ها علاقه دارد باید مدلی را انتخاب کند که از رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی، بزرگ‌نمایی ۱۵ برابر، حسگر بزرگ‌تر برخوردار باشد و باتری قابل تعویض داشته باشد و از کارت‌های پرظرفیت پشتیبانی کند و امکان تنظیم دستی دوربین را در اختیار عکاس قرار دهد. برای این کاربر وجود حساسیت بالای ISO 800 و تشخیص لبخند و عکاسی خودکار و این‌قبیل سوسول‌بازی‌ها اهمیت ندارد، در عوض سرعت عکاسی متوالی و تنظیم سطح نور و امکان تنظیم عکاسی در فواصل مختلف باید در کانون توجه باشد.
گام پنجم؛ کاوش کنید!
تا زمانی‌که دوربینی را در دست نگرفته و عکاسی نکنید نمی‌توانید درباره خوبی و بدی آن صحبت کنید. دوربین‌ها بر روی کاغذ یکدیگر را تکه و پاره می‌کنند تا بهترین شوند، اما نمی‌توان با بهترین‌شان دو سه عکس درست و درمان ثبت کرد! هنگامی که از چهره عکاسی می‌کنید و علی‌الخصوص اگر عکاسی از کودکان را مدنظر دارید حواس‌تان جمع باشد که دوربینی مناسب شماست که سریع باشد، یعنی فاصله فشردن دکمه شاتر با ثبت عکس میلی‌ثانیه‌ای باشد. آدم بزرگ‌سال به سختی می‌تواند وضعیت چهره خود را ثابت نگه دارد چه برسد به کودکان که در هر ثانیه چهارصد مرتبه تغییر وضعیت می‌دهد. هنگامی‌که تکلیف‌تان بانیازهاتان مشخص شود، می‌توانید امکانات فنی موردنیاز را مشخص کنید. در گام بعدی باید مدل‌هایی که با نیازهای شما تطابق دارند را پیدا کنید. اهمیت برند تجاری و شنیده‌ها از خوب‌ها و بدها را در این مرحله به‌عنوان یکی از پارامترها وارد کنید. به‌طور مثال اگر فرض‌تان بر برتری بی‌چون و چرای کانون باشد، طبیعی است که خود را از کیفیت مدل‌های سونی محروم خواهید کرد. اما اگر به شیوه بالا رفتار کنید، در انتهای گام پنجم حداقل چهار پنج مدل درست و درمان از برندهای معتبر در اختیار خواهید داشت. هنگام انتخاب حداقل خیال‌تان آسوده است که بهترین مدل را انتخاب می‌کنید.

یادآور می‌شوم که مدل نهایی خود را روی کاغذ انتخاب کنید، اما حضوری بخرید و قبل از خرید آنها را تست کنید. هر چند موافق خرید اینترنتی برای بسیار از محصولات دیجیتال هستم، اما شرایط خرید دوربین عکاسی دیجیتال تفاوت‌های بسیاری با مادربرد و پردازنده دارد. خرید اینترنتی دوربین دیجیتال را به‌طور عام توصیه نمی‌کنم. همین‌طور خرید اینترنتی گوشی موبایل و تلویزیون و دوربین فیلم‌برداری و نمایشگر و کیبرد و ماوس رانیز توصیه نمی‌کنم، چرا که کاربر به طور مدام با رابط کاربری این محصولات درگیر است و باید که به‌طور عملی آنها را تست کند.
کلام آخر
این را نگویم می‌میرم که هیچ‌گاه نمی‌توان برند تجاری خاصی را بهترین دانست. برندهای معتبر هم محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کنند، اما قبول دارم که احتمال یافتن محصول خوش‌کیفیت در میان برندهای معتبر بیشتر است. آگاهانه خرید کنید!
جواد زارعی – هموطن سلام

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي