برنامه ماموریت های ناسا در سال ۲۰۱۱

۱۳۸۹/۱۰/۱۲ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://www.iww.is/art/shs/photos/NL01D.jpg

از میان برنامه های ناسا، تعداد ۱۰ ماموریت در اولویت قرار دارند که هر کدام به اختصار توضیح داده می شوند:
۱٫سرمایه گذاری روی ارسال فضاپیماهای خصوصی
به نظر می رسد، ناسا قصد دارد سال ۲۰۱۱ میلادی را با انجام مسافرت های فضایی توریستی آغاز کند. در اکتبر ۲۰۱۰، برای نخستین بار آزمایش بر روی فضاپیمای توریستی Spaceship Two انجام شد و این فضاپیما پس از جدا شدن از فضاپیمای مادر، از ارتفاع ۴۵ هزار پایی (۱۳۷۰۰ متری) به سلامت در ایستگاه فضایی نیومکزیکو فرود آمد.
ریچارد برانسون، مدیر شرکت توریستی – فضایی ویرجین گلاکتیک (Virgin Glactic) می گوید با استفاده از فضاپیماهای توریستی که ۶ مسافر را در خود جای می دهد، امکان تجربه قرار گرفتن در محیط خارج از جو کره زمین و احساس بی وزنی را در یک مسافرت یکی دو ساعته فراهم خواهیم کرد.
به گفته او انجام این مسافرت هیجان انگیز چیزی نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار برای هر نفر آب می خورد.
۲٫گردش بر روی مریخ
پس از این که یکی از جستجوگرهای دوقلوی مریخ از کار افتاد، به نظر می رسد یکی از آنها ماموریت مجدد خود را از سال ۲۰۱۱ پس از یک وقفه کوتاه ادامه خواهد داد. این کاوشگر از سال ۲۰۰۴ میلادی در مدار قرار گرفته و مشغول بررسی سیاره سرخ است.
۳٫آزمایش برروی فضاپیماهای متعلق به شرکت های خصوصی
بعد از پرتاب موفقیت آمیز فضاپیمای SpaceX در اوایل دسامبر ۲۰۱۰، به نظر می رسد رقابت میان شرکت های خصوصی برای پرتاب فضاپیما از ایستگاه فضایی بین المللی آغاز شده است.
۴٫بازنشستگی شاتل فضایی
در ۱۲ آوریل ۱۹۸۱، بیست سال بعد از زمانی که اولین انسان توسط فضاپیمای متعلق به اتحاد جماهیر شوروی عازم فضا شد، ناسا برنامه فضایی شاتل را با هدف پرتاب نخستین سفینه قابل استفاده مجدد آغاز کرد.
پس از پرتاب فضاپیماهای مرکوری، جمینی و آپولو، آمریکایی ها به سراغ سفینه های رفت و برگشتی رفتند و به این ترتیب شاتل های فضایی متولد شدند. بعد از ۳۰ سال خدمت، ناسا سال ۲۰۱۱ میلادی را برای بازنشتگی آن اعلام کرده است.
۵٫جشن پنجاهمین سالروز سفر انسان به فضا
۱۲ آوریل ۲۰۱۱، برابر با پنجاهمین سالگرد روزی است که یوری گاگارین ۲۷ ساله به عنوان اولین انسان، در ۱۹۶۱ به مدت ۱۰۸ دقیقه در مداری حول زمین چرخید.
ناسا قصد دارد جشن باشکوهی را برای سالگرد این روز بیاد ماندنی برگزار کند.
۶٫تکمیل ایستگاه فضایی بین المللی:
ناسا قصد دارد در سال پیش رو اقداماتی را برای تکمیل این ایستگاه انجام دهد.
به گفته مقامات ناسا، از آخرین ماموریت های شاتل، حمل قطعات کمکی مورد نیاز برای ایستگاه فضایی بین المللی در ماه فوریه است.
همچنین در ماه آوریل، برنامه ۱٫۵ میلیارد دلاری مربوط به فیزیک نجومی با کمک طیف سنج مغناطیسی آلفا برای بررسی و مطالعه پیرامون ضدماده، ماده تاریک در کهکشان راه شیری انجام خواهد شد.
۷٫مشاهده یک استرروید ( سیارک)
ناسا در حال برنامه ریزی برای مشاهده یک سیارک در آگوست ۲۰۱۱ است. در فوریه سال گذشته میلادی تلسکوپ فضایی هابل تصاویر جدیدی از وستا (Vesta) سیارکی با طول ۴۰۰ کیلومتر در فاصله بین مریخ و مشتری منتشر کرد. سیارک ها، سیارات بسیار کوچکی هستند که از جنس صخره یا فلزند. شکل این اجسام فضایی معمولا به صورت نامنظم بوده و پیرامون خورشید در حال حرکت هستند. بسیاری از آنها در میان مدار مریخ و مدار مشتری در گردش هستند.
۸٫سفر به مشتری
بعد از انجام ماموریت موفقیت آمیز ارسال کاوش گر گالیله به جو مشتری در سال ۲۰۰۳، ناسا در نظر دارد امسال تحقیقات خود در مورد بزرگترین سیاره منظومه شمسی را از سر گیرد.
در آوریل ۲۰۱۰، مهندسان ناسا بعد از اطمینان از نتایج موفقیت آمیز آزمایشات خود بر روی جونو (Juno)، تصمیم گرفتند در آگوست ۲۰۱۱ این کاوشگر را به عنوان جانشین گالیله به مشتری ارسال کنند.
به گفته محققان ناسا، این کاوشگر خورشیدی، پس از ارسال، در سال ۲۰۱۶ به مدار مشتری می رسد.
۹٫بازگشت به ماه
وجود معماهای زیادی که در مورد خاک و جاذبه سطح کره ماه وجود دارد، باعث شده که محققان ناسا، در سال ۲۰۱۱ دو کاوشگر بدون سرنشین را در ماه سپتامبر به همسایه زمین ارسال کنند.
کاوشگرهای لادی (LADEE) به ارزش ۸۰ میلیون دلار و گریل (GRAIL) به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار، دو کاوشگر بدون سرنشین عازم ماه هستند.
به گفته مقامات ناسا، وظیفه لادی (LADEE)، مطالعه در مورد جو و خاک ماه را در یک ماموریت ۱۰۰ روزه بر عهده دارد.
گریل (GRAIL) (Gravity Recovery and Interior Laboratory)، وظیفه تحقیق و جمع آوری اطلاعات در مورد جاذبه کره ماه را دارد.
۱۰٫انجام ماموریت جدید مریخ
با گذشت شش سال از اولین تحقیقات زمین شناسی در مورد سیاره مریخ، و کشف یخ در قطب شمالی این سیاره، ناسا قصد دارد برنامه فضایی جدیدی در مورد سیاره سرخ را در سال ۲۰۱۱ با ارزش ۲٫۳ میلیارد دلار آغاز کند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي