پر فروش‌ترین موبایل‌ های هوشمند در بازار جهانی

۱۳۸۹/۰۵/۰۹ | برچسب‌ها: | 0نظرات

حکومت اپل به پایان نزدیک می‌شود؟
بازار تکنولوژی هر روز شاهد حضور محصولات جدید و به دنبال آن ایجاد بازارهای جدید و رقابتی‌تر است. در میان محصولات تازه وارد عرصه تکنولوژی اما معمولا بعضی محصولات با اقبال بیشتری از طرف کاربران و خریداران مواجه می‌شوند.
شاید بهترین نمونه برای این مورد گوشی‌های موبایل هستند که در سال‌های اخیر به تدریج جای خودشان را به موبایل‌های هوشمند می‌دهند، در حالی که همچنان موبایل‌ها پر طرفدارترین محصولات عرصه تکنولوژی محسوب می‌شوند، اما حالا گویا موبایل‌های هوشمند قرار است این عنوان را از آن خودشان بکنند.
آمار و تحقیقاتی که در این مورد انجام می‌شوند هم این موضوع را تایید می‌کنند. حالا دیگر در بازار، موبایل‌های هوشمند به یک بازار رقابتی تبدیل شده است که اعداد و ارقام مربوط به رشد صادرات و سهم بازار برندها در آن هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند. درست به همین دلیل هم هست که این بازار به بازاری سودآور و درآمدزا برای شرکت‌های تولید کننده تبدیل شده است و آنها را به طراحی و تولید محصولاتی جدید و البته پیچیده‌تر ترغیب می‌کند.
تشدید رقابت و رشد بازار
آخرین آمار در این مورد را موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics منتشر کرده است. بر اساس این آمار جدید، بازار جهانی موبایل‌های هوشمند رشد ۴۳ درصدی را نسبت به سال میلادی گذشته تجربه کرده است. به این ترتیب این بازار در فصل دوم سال ۲۰۱۰ شاهد صادرات ۶۰ میلیون دستگاه موبایل هوشمند به سرتاسر دنیا بوده است که این میزان برابر با رشد ۴۳ درصدی نسبت به فصل دوم سال ۲۰۰۹ است. به عقیده کارشناسان این رشد در واقع به دنبال افزایش قیمت مالیات برای ارائه دهندگان سرویس، تشدید فضای رقابتی در میان تولیدکنندگان و افزایش قدرت انتخاب خریداران در میان حجم زیاد موبایل‌های ارزان قیمت مبتنی بر سیستم عامل‌های آندرویید و سیمبین اتفاق افتاده است. با این همه اما تحلیل‌گران بازار اعلام کرده‌اند که به طور کلی موبایل‌های هوشمند ۱۹ درصد از کل حجم صادرات جهانی گوشی‌های موبایل به سرتاسر جهان را در طول دوره فصل دوم سال ۲۰۱۰ به خودشان اختصاص داده‌اند.در حقیقت تشدید رقابت در بازار باعث ایجاد چالشی میان شرکت‌های تولیدکننده برای افزایش سهم و سود خود در این بازار می‌شود که این در نهایت می‌تواند به نفع خریداران و کاربران باشد تا انتخاب‌هایی متنوع‌تر با قیمت‌های مناسب در اختیار داشته باشند.
«نیل ماوستون» یکی از کارشناسان موسسه Strategy Analytics در این مورد می‌گوید: «صنعت جهانی موبایل‌های هوشمند رشد خوبی را در حجم صادراتش تجربه کرده است، در حالی که ارزش مالی این بازار تحت تاثیر افزایش رقابت در آن، بیشتر و بیشتر می‌شود. این روزها اغلب شرکت‌های تولید کننده در بازار محصولات مخابراتی، کامپیوترهای شخصی و لوازم مصرفی الکترونیک در حال کاهش قیمت محصولاتشان برای محکم کردن پایه‌های خود در این بازار هستند. این اتفاق برای شرکت‌های فعال در بازار موبایل مانند Nokia، RIM و Apple هم به شکلی کاملا رقابتی تکرار می‌شود».
ثبت تنها رشد برای Apple
طبق آمار اخیر در میان سه بازیگر اصلی بازار جهانی موبایل‌های هوشمند یعنی Nokia، RIM و Apple، تنها تولید کننده موفق گوشی موبایل iPhone توانسته است در فصل دوم امسال رشد را برای سهم بازار خودش به ثبت برساند. به این ترتیب سهم بازار Nokia در این فصل به اندکی کاهش از ۷/۴۰ درصد در فصل دوم سال ۲۰۰۹ به ۳/۴۰ درصد در فصل دوم امسال رسیده است.
این در حالی است که دومین تولید کننده پر فروش این بازار یعنی RIM هم شرایطی مشابه Nokia را در این فصل تجربه کرده است. سهم بازار این شرکت هم از ۳/۱۹ درصد در فصل دوم سال ۲۰۰۹ به ۸/۱۸ درصد در فصل دوم سال ۲۰۱۰ سقوط کرده است. با این همه اگرچه Apple جایگاه سومین تولیدکننده پرفروش بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را در اختیار دارد، اما سهم بازار آن در فصل دوم امسال با رشد مواجه بوده است. به این ترتیب سهم Apple از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند از ۵/۱۲ درصد در همین زمان در سال ۲۰۰۹ به ۱/۱۴ درصد در فصل دوم امسال رسیده است.
با این حال که RIM بزرگ‌ترین تولید کننده موبایل‌های هوشمند در منطقه آمریکای شمالی و جنوبی است، اما Nokia همچنان رهبری خود بر بازار موبایل در سطح دنیا را حفظ کرده است. درست به  همین دلیل هم این شرکت در فصل دوم امسال ۲۴ میلیون دستگاه موبایل هوشمند را به سرتاسر جهان صادر کرده است، در حالی که این رقم برای شرکت‌های RIM و Apple در همین زمان به ترتیب برابر ۲/۱۱ میلیون دستگاه و ۴/۸ میلیون دستگاه است.
Apple و روزهای سخت آینده
در حالی که Apple همچنان شاهد افزایش صادرات، فروش و سود حاصل از فروش موبایل پر طرفدار iPhone است، اما کارشناسان معتقدند که انتقادهای اخیر درباره آنتن دهی iPhone4 می‌تواند روی سهم بازار این شرکت تاثیر بگذارد. این در حالی است که موضوع خودکشی کارمندان شرکت تولید کننده آن در چین یعنی Foxconn و شرایط سخت کار آنها می‌تواند این وضعیت را برای Apple بدتر بکند.  کارشناسان موسسهStrategy Analytics در این مورد می‌گویند: «دوره ماه عسل Apple رو به پایان است و لازم است این شرکت برای نیمه دوم باقیمانده از سال تلاش بیشتری بکند تا سهم بازارش را از دست ندهد.» آنها معتقدند که رشد Apple در این سال‌ها واقعا چشمگیر بوده است و آنها برای حفظ این روند رشد باید تلاش بیشتری بکنند. آمار نشان می‌دهد که سهم Apple از بازار موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۰۸  تنها ۲ درصد بوده است و این میزان در سال ۲۰۰۹ به ۵/۱۲ درصد رسیده است. این میزان تا پایان فصل دوم سال ۲۰۱۰ برابر ۵/۱۴ درصد است.
با این همه اما تحلیل‌گران بازار بر این باورند که بهتر است Apple با دیگر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مخابراتی هم قرارداد همکاری امضا کند تا به تعداد کاربرانش اضافه شود و به این ترتیب سهم بازار آن بیشتر از گذشته افزایش پیدا کند. هر چند Apple این کار در کشورهایی مانند فرانسه و انگلستان انجام داده است؛ اما این شرکت نیاز دارد تا در کشورهای بزرگ دیگری هم این کار را تکرار کند.
برترین موبایل‌های هوشمند
در بازار پر رونق و رقابتی موبایل‌های هوشمند انتخاب کار سختی است. با این حال اما کارشناسان مجله معتبر PCWORLD به تازگی بهترین موبایل‌های هوشمند برای تابستان امسال را انتخاب و معرفی کرده‌اند. آنها علاوه بر موبایل‌های هوشمند، بهترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برای هر کدام را هم انتخاب و معرفی کرده‌اند. این موبایل‌ها به ترتیب عبارتند از:
(iPhone4 (AT&T :
این موبایل هوشمند بسیار هوشمندتر از یک گوشی موبایل است. قدرت پردازش سریع، قابلیت نصب برنامه‌های کاربردی متنوع، نمایشگر با کیفیت و البته دوربین عکاسی مناسب آن همه و همه این گوشی را به بهترین موبایل هوشمند بازار تبدیل کرده‌اند.
Motorola Droid X
(Verizon Wireless):
این موبایل هوشمند مبتنی بر سیستم عامل آندرویید بوده و به خاطر نمایشگر بسیار با کیفیتش در بازار شناخته می‌شود. این گوشی قدرت پردازش سریعی داشته و می‌تواند به عنوان یک هات‌اسپات wi-fi برای دیگر دستگاه‌های دیجیتال شما عمل کند.
(HTC EVO 4G (Sprint :
اولین گوشی موبایل هوشمند ۴G این تولیدکننده مجهز به سیستم WiMax بوده و مبتنی بر سیستم عامل آندرویید است. با این حال اما عمر باتری مناسب آن هم یکی دیگر از قابلیت‌های جالب توجه برای خریدارانش است.
Samsung Captivate
(AT&T):
این گوشی هم مبتنی بر آندرویید بوده و به عنوان یک سوپر موبایل مجهز به نمایشگری با وضوح تصویر بسیار بالا در بازار شناخته می‌شود. قابلیت‌های چند رسانه‌ای این گوشی هم یکی دیگر از نقاط قوت آن به حساب می‌آید.
Samsung Vibrant
(T-Mobile):
این نمایشگر از نوع AMOLED بوده و تصاویر را با وضوح تصویر بالا برای کاربرانش به نمایش می‌گذارد. قدرت پردازش با سرعت این گوشی و قابلیت‌های چند رسانه‌ای آن هم از دیگر امکانات جالب توجه آن برای خریداران محسوب می‌شوند.
HTC Droid Incredible (Verizon Wireless):
اگر گوشی Droid X برای دستانتان بزرگ بوده و کار با آن برایتان سخت است، می‌توانید این مدل از Droid را انتخاب کنید. این گوشی با طراحی زیبا و مدرن خودش همان قابلیت‌های مناسب گوشی Droid X را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.
(iPhone 3GS(AT&T :
این گوشی هم با وجود آمدن مدل جدیدترش به بازار، همچنان پر طرفدار بوده و به قولی بازار دارد. مهم‌ترین ویژگی آن دسترسی کاربرانش به بیش از ۲۲۵ هزار برنامه کاربردی متنوع است.
BlackBerry Bold 9700
(T-Mobile/AT&T):
این گوشی اگرچه مدل چندان جدیدی در بازار به روز موبایل‌های هوشمند به حساب نمی‌آید، اما به خاطر قابلیت‌های مناسب آن به خصوص برای طرفداران پیام‌های متنی و چند رسانه‌ای همچنان پر فروش است.
(Palm Pre Plus (Verizon Wireless/AT&T :
این گوشی در رقابت با موبایل‌های هوشمند شرکت HP توانسته است
به خاطر داشتن قابلیت‌های متنوع و بهتر گوشی سبقت را از آنها برباید و فروش خوبی را نصیب تولید کننده‌اش بکند.
(HTC HD2(T-Mobile :
این گوشی هم مجهز به سخت‌افزارهای حرفه‌ای و مناسب بوده و مبتنی بر سیستم عامل ویندوز موبایل ۶ است. این گوشی همچنان در فهرست پر فروش‌ترین موبایل‌های هوشمند بازار جهانی قرار دارد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي