همه چیز درباره فرم اطلاعات اقتصادی خانوار

۱۳۸۹/۰۵/۰۷ | برچسب‌ها: | 0نظرات

دولت تصمیم دارد تا قانون هدفمند کردن یارانه ها را از نیمه دوم سال جاری اجرا کند و در حال حاضر وضعیت ۲۵ استان برای اعلام شماره حساب جهت دریافت یارانه نقدی مشخص شده است.
به گزارش جام جم آنلاین، دولت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را در راستای سیاست‌های کلی پیشرفت و عدالت و با هدف اصلاح ساختار اقتصاد و عادلانه‌ ساختن توزیع درآمد در کشور، نهم دی ماه سال ۱۳۸۷ به مجلس ارائه کرد که پس از گذشت بیش از یک سال، این لایحه ۱۵دی ماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ۲۳دی به تایید شورای نگهبان رسید و در نهایت ۲۶دی ماه از سوی رئیس مجلس به عنوان قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دولت ابلاغ شد.
رئیس جمهور، روز چهارم دی ۱۳۸۸، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.
طبق ماده ۲ قانون مدنی، قوانین ۱۵ روز پس از ابلاغ مجلس لازم‌الاجراء است مگر آنکه در خود قانون، ترتیب خاصی برای موقع اجرا مقرر شده باشد.
در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، برای تعیین نحوه توزیع یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم و حمایت از بخش تولید، به دولت حداکثر ۳ماه برای تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط، فرصت داده شده است.
در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، برای تعیین نحوه توزیع یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم و حمایت از بخش تولید، به دولت حداکثر ۳ماه برای تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط، فرصت داده شده است.
دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال جاری تردیدی ندارد و دولت این آمادگی را دارد که در نیمه دوم امسال این قانون را اجرا کند.
هموطنان سوالات زیادی در خصوص چگونگی اعلام شماره حساب و فرم اطلاعات اقتصادی خانوار دارند که در این گزارش به نکات اساسی در این زمینه پرداخته شده است.
دریافت حساب بانکی واریز نقدی یارانه تا دوم شهریور
پرداخت یارانه نقدی تنها از راه اعلام شماره حساب ممکن است،۸۰ درصد مردم در استان‌هایی که شمار حساب درخواست شده است نسبت به اعلام شماره حساب بانکی خود اقدام کرده‌اند.
اعلام شماره حساب بانکی برای دریافت یارانه نقدی ضروری است و مردم باید هرچه سریع‌تر نسبت به این امر اقدام کنند.
بر اساس قانون افتتاح حساب تنها روش پیش‌بینی شده برای دریافت یارانه است و کسانی که در مهلت مقرر برای اعلام شماره حساب مراجع نکنند دریافت یارانه برای ایشان با مشکل مواجه می‌شود.
دریافت شماره حساب خانوارها در استانها
نخستین مرحله اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با دریافت شماره حساب سرپرستان خانوار از سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت به صورت آزمایشی در ۳ استان ایلام، گیلان و خراسان شمالی آغاز شد.
همچنین از ۲۷ تیر عملیات دریافت حساب بانکی سرپرست خانوارها در استان های لرستان،‌ کرمان، ‌خوزستان، فارس و آذربایجان شرقی آغاز شد.
در استانهای هرمزگان ، مازندران ، سمنان ، کهگیلویه و بویر احمد،سیستان و بلوچستان،‌ آذربایجان غربی،‌ اصفهان،بوشهر،خراسان جنوبی،‌کرمانشاه و گلستان شماره حساب خانوارها دریافت شده است.
کار جمع آوری شماره حساب برای شش استان یزد، کرمان، زنجان، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی و همدان از روز یکشنبه دهم مردادماه و به مدت یک هفته اجرایی خواهد شد.
سه استان تهران، قم و قزوین در آخرین مرحله جمع آوری شماره حساب سرپرست خانوار قرار دارند.
وزارت رفاه اطلاعات کامل از میزان مشارکت مردم در این بخش را دوم شهرویور ماه اعلام خواهد کرد.
۳۰ نکته درباره شماره حساب یارانه
دولت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را آغاز کرده است و اکنون برای آماده سازی شرایط پرداخت نقدی یارانه ها به مردم در نیمه دوم سال ، مدتی است که طرح دریافت و ثبت شماره حساب بانکی سرپرستان خانوار در استانهای مختلف آغاز شده است.
کارشناسان اقتصادی دولت برای رفع ابهامات هموطنان در این زمینه ۳۰ نکته ارائه کرده اند که به این شرح است .
۱-در صورت تعویض شناسنامه به هر علتی از شماره سریال شناسنامه جدید استفاده نمایید.
۲-سرپرست خانوار می تواند با مراجعه به هر یک از بانک های دولتی یا خصوصی حساب باز کند. بین بانک های دولتی و خصوصی تفاوتی وجود ندارد.
۳-شرایط عمومی تمام کارت های بانکی عضو شتاب شامل بانک های دولتی و خصوصی مورد تایید است.
۴-اگر فردی در استان (الف) اقدام به تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی کرده باشد و در حال حاضر در استان (ب) ساکن باشد، جهت افتتاح حساب بایستی هنگامی‌که استان الف- (استانی که در سال ۱۳۸۷ اقدام به تکمیل فرم اقتصاد خانوار خود کرده‌اند) جهت ثبت‌نام در سامانه معرفی گردید اقدام به ثبت حساب خود نمایند.
۵-در صورتی که در بانک های اعلام شده توسط سیستم حسابی ندارید و یا حساب های شما قدیمی است و نمی خواهید از آنها استفاده نمائید، بانک دیگری را انتخاب نموده و شماره حساب خود را جهت بررسی اعلام نمائید . پس از بررسی و تائید شماره حساب اعلام شده ثبت نهایی می گردد.
۶-حساب هایی که در سال های قبل افتتاح شده است اکثرا فاقد کد ملی است و قابل قبول نیست، لذا باید مجددا حسابی با کد ملی فرد سرپرست خانوار تشکیل شود.
۷-حساب بانکی باید به نام سرپرست خانوار باشد و حساب سایر افراد یا حساب های مشترک قابل قبول نمی باشد( اگرکسی ازاعضای خانوار شماره حساب داشته ولی خود سرپرست خانوار شماره حسابی نداشته باشد، نمی تواند شماره حساب فردی را که شماره حساب دارد، وارد کند. حتما باید شماره حساب سرپرست خانوار وارد شود.)
۸-افرادی که حساب آنها در سامانه شناسایی نشده است می توانند ترجیحا شماره کارت و در غیر اینصورت شماره حساب متمرکز خود را اعلام کنند.
۹-تنها حساب های قرض الحسنه، جاری و کوتاه مدت مورد تایید است.
۱۰-حساب های بانکی متمرکز در اولویت قرار دارند. منظور از حساب های بانکی متمرکز، حسابی است که مشتری نیازی به مراجعه به شعبه ای که حساب رادرآن افتتاح کرده، ندارد و در هر شعبه ای از بانک می تواند کلیه امور بانکی را انجام دهد مانند سیبا در بانک ملی وسپهر در بانک صادرات.
۱۱- کسانی که به هر دلیل در زمان فراخوان وزارت رفاه و تامین اجتماعی موفق به اعلام شماره حساب خود نشده اند، می توانند در مراحل بعد که اطلاع رسانی خواهد شد، حساب خود را اعلام کنند.
۱۲-کسانی که کارت بانکی ندارند دقت کنند در ورود شماره کارت یا شماره حساب، فقط اعداد را وارد کرده و حروف و علائم را حذف نمایند مثال شماره حساب ۱۲۳۴۵۶/۱۲۵ به صورت ۱۲۵۱۲۳۴۵۶ وارد می شود.
۱۳-دارندگان کارت بانک سپه شماره کارت خود را از چپ به راست وارد کنند به طوریکه سه رقم آخر خالی بماند. مثال: شماره کارت ۹۸۷۶۵۴۳۲۱۹۸۷۶ به صورت ۶-۱۹۸۷-۵۴۳۲-۹۸۷۶ وارد می شود.
۱۴-با توجه به اینکه شماره کارت های بانک سپه ۱۳ رقمی می باشد؛ شما می‌توانید با مراجعه به بانک سپه شماره ۱۶ رقمی جدید کارت خود را دریافت کنید و یا فقط شماره حساب خود را در سایت ثبت نمایید .
۱۵-در صورتی که با وارد کردن شماره ملی و سریال شناسنامه با اخطار “کد ملی وارد شده اشتباه است ” روبرو شدید با شماره ۰۰۱۷-۹۰۰-۹۰۰ بدون نیاز به پیش شماره از طریق تلفن ثابت یا شماره ۴۸۰۳۱۲۲۲- ۰۲۱ از طریق تلفن ثابت و همراه تماس بگیرید و کد ملی خود را اعلام کنید. ۱۶- شماره حساب اشتباه وارد شده است و از طرف بانک هم شماره حساب تایید شده است و با وارد کردن شماره ملی و سریال شناسنامه سایت پیغام می دهد که” شما قبلا حساب خود را اعلام و تایید کرده اید”. برای این مورد شما بایستی با شماره ۰۰۱۷-۹۰۰-۹۰۰ بدون نیاز به پیش شماره از طریق تلفن ثابت یا شماره ۴۸۰۳۱۲۲۲-۰۲۱ از طریق تلفن ثابت و همراه تماس بگیرید و کد ملی و نام بانک و شماره حساب اشتباه خود را اعلام کنید تا اصلاح گردد.
۱۷-افرادی که کد ملی آنها توسط سامانه شناسایی نشده‌ باشد و یا با پیغام” کدملی شما هنوز از مرکز آمار اعلام نشده است ” به این دلیل است که خود آنها هنگام پرکردن فرم اطلاعات اقتصادی خانوار کد ملی خود را اشتباه وارد کرده اند. بعد از پایان جمع آوری اطلاعات مربوط در مرحله اول از سوی وزارت رفاه، از طرق مختلف با این افراد ارتباط برقرار می‌شود و مشکل آنها برطرف خواهد شد لذا از این بابت نیز هیچ نگرانی وجود ندارد.
۱۸-در صورتی‌که در سامانه اعلام حساب خانوار به اشتباه گزینه “قبول ندارم” کلیک شود، شما می‌توانید مجدداً با ورود به سامانه اعلام حساب خانوار، در سامانه ثبت‌نام نمایید.
۱۹-در صورتیکه در صفحه اول به طور صحیح و کامل تمام فیلدها را پر میکنید اما پس از تایید باز به همان صفحه باز میگردد، احتمالاً تاریخ یا ساعت کامپیوتر شما اشتباه است. درصورتی که نتوانستید وارد سایت شوید از مرورگر دیگری استفاده کنید.
۲۰-در صورتی که با ورود کد ملی و شماره سریال شناسنامه مرتبا به خطای The requested URL could not be retrieved برخورد می کنید، اتصال اینترنت خود را بررسی نموده و پس از اطمینان ، کمی صبر نموده مجددا امتحان نمائید .
۲۱-در صورت مواجه با اطلاعاتی مغایر با اطلاعات هویتی خود و یا اطلاعات حساب خود پس از اطمینان از صحت آن با شماره ۹۰۰۹۰۰۰۰۱۷ تماس حاصل فرمائید.
۲۲-در صورتی‌ که سرپرست خانوار به دلایلی از جمله زندانی بودن نتواند شخصاً به بانک مراجعه کرده و برای ثبت در سامانه حساب افتتاح نماید؛ در صورتی‌که سرپرست خانوار دارای شماره حساب قدیمی (منتهی به سال ۱۳۸۸ و ماقبل آن) باشد،‌ می‌توانید در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت‌نام نمایید،‌ در غیر این‌صورت سرپرست خانوار می‌تواند با دادن وکالت به شخص دیگری‌، توسط ایشان اقدام به افتتاح حساب نموده و سپس در سامانه ثبت‌نام نماید.
۲۳- کسانی که صاحب فرزند شده‌اند یا به هر دلیلی بعد خانوار آن‌ها تغییر یافته است و یا در صورت بروز هرگونه تغییری در فرم اقتصاد خانوار، بایستی پس از فراخوان استان مورد نظر از سوی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی برای ثبت حساب‌های بانکی خود در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت‌نام نموده و پس از اعلام مرکز آمار ایران برای اصلاح فرم اقتصاد خانوار خود اقدام نمایند.
۲۴- در پاسخ به این سوال که اگر کسی در مرحله قبل شماره حساب اشتباه وارد کرده آیا زمانی برای اصلاح شماره خواهد بود؟ و تاریخ آن چه موقع است؟ باید گفت که اگر حساب اشتباه باشد، پس از بررسی حساب توسط بانک، مشخص شده و شما می توانید بامراجعه به سایت اعلام حساب خانوار، حساب خود را اعلام نمایید.
۲۵-برای تغییر سرپرست خانوار به‌ دلیل ازدواج،‌ طلاق یا فوت سرپرست خانوار بایستی پس از اعلام مرکز آمار ایران از طریق آن مرکز اقدام نموده و فرم خود را اصلاح نمایند.
۲۶-کنترل و تایید شماره حساب و مطابقت آن با هویت سرپرست خانوار به عهده بانک است.
۲۷-پس از ۱۰روز برای اطلاع از تایید حساب اعلام شده، در صورتی که شماره تلفن همراه در فرم اعلام حساب اعلام شده باشد به دارنده حساب پیامک داده خواهد شد ویا بامراجعه به سایت اعلام حساب خانوار و وارد کردن کد ملی و کد پنج رقمی، نتیجه بررسی حساب اعلام می شود .
۲۸-در حال حاضر امکان تغییر حساب وجود ندارد.
۲۹-اگر افرادی که دارای تمکن مالی برای امرار معاش خود و خانواده هستند، می توانند از دریافت یارانه صرفنظر کنند اما از هر زمان که تمایل به دریافت یارانه داشته باشند، این امکان برای آنها فراهم است که با مراجعه به همین سایت refahi.ir و درج مشخصات و اعلام شماره حساب خود از یارانه نقدی برخوردار شوند.
۳۰-نشانی سایت اعلام حساب خانوار و اصلاح حساب تایید نشده www.refahi.ir است
افرادی که فرم تکمیل نکردند
۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار که حدود ۶۷ میلیون و۶۰۰ هزار نفر را شامل می‌شوند، برای درافت یارانه ثبت نام کردند.
افرادی که نه در نوبت سال ۸۷ و نه در نوبت سال ۸۹ فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را تکمیل نکرده‌اند، دو گروه هستند؛ اول خانوارهایی که جدید تشکیل شده‌اند و به تازگی ازدواج کرده‌اند و یا آنهایی که تمایل به تکمیل فرم نداشته‌اند.
اطلاعات خانواده‌های تازه تشکیل شده و زوج‌های جوان به صورت خودکار در مرکز آمار ایران به ثبت خواهد رسید و زوج‌های جوان نیازی به تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار ندارند.
از ابتدای تیرماه اصلاحات اطلاعات خانوارها شامل تولد، مرگ، ازدواج و طلاق در حال ثبت در مرکز آمار ایران است.
بر اساس برآوردها، پس از فراخوان اول یعنی از سال ۸۷ تاکنون حدود یک میلیون و ۷۸۰ مورد ازدواج، دو میلیون و۶۵۰ هزار مورد تولد، ۷۸۰ هزار مورد فوت و ۲۵۴ هزار مورد طلاق در سازمان ثبت احوال و سازمان ثبت اسناد کشور به ثبت رسیده است که اطلاعات مورد نیاز توسط این دو سازمان، در اختیار مرکز آمار ایران قرار گرفته است.
در مرکز آمار ایران اطلاعات مربوط به تولد و مرگ به طور خودکار به روز رسانی شده است و همچنین به روز رسانی اطلاعات مربوط به ازدواج و طلاق از اول تیرماه آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.
تکلیف افرادی که تاکنون ثبت نام نکرده‌اند
مرکز آمار ایران دو بار در طول سال‌های ۸۷ و ۸۹ فراخوان داده شد تا افرادی که ثبت نام نکرده‌اند، نسبت به نام نویسی و تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار خود اقدام کنند اما عده‌ای تاکنون ثبت نام نکرده‌اند.
البته بر اساس اطلاعات ما در مرکز آمار ایران، حدود ۹۰ درصد از خانوارها فرم اطلاعات اقتصادی را تکمیل کرده‌اند و تنها ۱۰ درصد باقیمانده‌اند که بیشتر این افراد جزء کسانی بوده‌اند که بنابر تمایل خود اطلاعات خانوار را ارائه نکرده‌اند.
اگر خانوارهایی وجود دارند که بنا به هر دلیلی ثبت نام نکرده‌اند و هم اکنون خواهان ارائه اطلاعات اقتصادی خانوارهای خود هستند، بعد از جمع‌آوری تمامی اطلاعات و اصلاح آنها و در فرصت مقتضی برای این افراد هم امکان ثبت نام فراهم خواهد شد.
نگران کدرهگیری و رمز عبور نباشید
افرادی که کد رهگیری یا رمز عبور خود را گم کرده‌اند، ابدا نگران نباشند زیرا در حال حاضر نیازی به رمز عبور و کد رهگیری نیست.
هم اکنون در سایت وزارت رفاه و تامین اجتماعی بر اساس شماره ملی افراد اقدامات مربوط به دریافت یارانه نقدی آنها انجام می‌شود و فعلا نیازی به رمز عبور و کد رهگیری نیست.
مشکلات مربوط به عدم ثبت شماره ملی حل می‌شود
مشکلاتی که در هنگام ثبت شماره ملی در سامانه وزارت رفاه برای برخی از افراد وجود دارد. تمام اطلاعات خانوارها را براساس مشخصات شناسنامه‌ای و هویتی به وزارت رفاه ارائه شد که ۹۸ درصد اطلاعات توسط ثبت احوال کشور تایید شده و چیزی حدود ۲ درصد از اطلاعات مربوط به شماره ملی دچار مشکل شده است.
مشخصات این افراد در سامانه مرکز آمار ایران وجود دارد، این افراد مطمئن باشند بعد از جمع آوری اطلاعات مربوط به فراخوان وزارت رفاه از طرق مختلف با این افراد ارتباط برقرار می‌شود و مشکل آنها برطرف خواهد شد لذا از این بابت نیز هیچ نگرانی وجود ندارد.
افراد نیازی به مراجعه سایت مرکز آمار ندارند
در حال حاضر نیازی به مراجعه افراد به سایت مرکز آمار ایران برای اصلاح اطلاعات یا وارد کردن اطلاعات جدید وجود ندارد زیرا هم اکنون زمان اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوارها نیست و در آینده اگر قرار بر این بود، به طور یقین اطلاع رسانی خواهد شد.
ملاک پرداخت یارانه‌ها در مرحله اول اطلاعات شناسنامه‌ای است
در نوبت اول پرداخت یارانه‌ها، صرفا ملاک پرداخت‌ها اطلاعات فردی و شناسنامه‌ای افراد است و نیازی به اطلاعات اقتصادی خانوارها نیست.
در مرحله بعدی که اطلاعات اقتصادی خانوارها ملاک پرداخت یارانه‌ها قرار می‌گیرد، سامانه‌ای به مردم ارائه می‌شود که از طریق آن بتوانند هرگونه اصلاحاتی که از نظر اقتصادی مانند، شغل، تعداد افراد تحت تکفل، محل سکونت و غیره در خانواده‌های آنها به وجود آمده است را به مرکز آمار اطلاع دهند.
راستی آزمایی اطلاعات اقتصادی خانوارها در مرحله دوم انجام می‌شود
از سال ۸۷ تاکنون تغییرات زیادی از نظر اقتصادی و معیشتی در خانوارها اتفاق افتاده است به همین دلیل مرحله دوم راستی آزمایی اطلاعات اقتصادی خانوارها را که چیزی حدود ۶ تا ۹ ماه آینده خواهد بود، اجرا می‌ شود که در آن زمان افراد می‌توانند هر گونه تغییراتی که از نظر اقتصادی یا محل سکونت آنها اتفاق افتاده است را اصلاح کنند.
در حال حاضر تنها اطلاعات مربوط به تولد، مرگ، ازدواج و طلاق مهم است که مسئولین در حال به روز رسانی این اطلاعات هستند و اصلاحات احتمالی در بقیه موارد که به آن اطلاعات نیاز است، در فرصت‌های بعدی انجام خواهد شد.
خوشه بندی‌ها منتفی شده است
به طور کلی با دستور رئیس جمهور خوشه بندی‌ها منتفی شده است و چیزی به عنوان خوشه بندی وجود ندارد لذا مردم نباید نگران این قضیه باشند.
به همه متناسب با درآمد، یارانه پرداخت می شود
قانون پیش بینی کرده و به دولت اختیار داده است که به همه مردم متناسب با درآمد، یارانه پرداخت شود.
اطلاعات اقتصادی خانوار محرمانه باقی می‌ماند
صرفاً به آن دسته از خانوارها یارانه نقدی پرداخت می شود که نام آنها در پرسشنامه اطلاعات اقتصادی درج و تحویل شده باشد
بر اساس ضوابط صرفاً به آن دسته از خانوارها و افراد یارانه نقدی پرداخت می شود که نام آنها در پرسشنامه اطلاعات اقتصادی خانوارها درج و تحویل شده باشد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي