تغییر نام و نام خانوادگی نامناسب در ثبت احوال

۱۳۸۹/۰۴/۰۵ | برچسب‌ها: | 0نظرات


نام و نام خانوادگی نامناسب افراد تغییر می‌کند
رئیس اداره ثبت و احوال رودبار گفت: نام و نام خانوادگی نامناسب و زننده افراد، با درخواست خودشان تغییر می‌یابد.
محمدعلی جهانگیرپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار، یکی از مهم‌ترین منابع آماری جمعیتی را داده‌های ثبت احوال دانست که هر ساله در چهار واقعه تولد، وفات، ازدواج و طلاق جمع‌آوری می‌شوند.
وی با اشاره به اهمیت ثبت وقایع حیاتی افزود: ثبت احوال به عنوان اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین ارگان‌ها، اسناد هویت و تابعیت مردم و آمار حیاتی را در اختیار دارد.
جهانگیرپور تصریح کرد: دسترسی دقیق وقایع حیاتی، کارشناسان و برنامه‌ریزان را در تجزیه و تحلیل دقیق‌تر وقایع جمعیتی یاری می‌دهد و کارشناسان می‌توانند برنامه‌ریزی کامل و جامعی در این زمینه داشته باشند.
رئیس اداره ثبت احوال رودبار ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی فوت، تعویض شناسنامه‌های مستعمل، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجی و معرفی مشمولان به دایره نظام وظیفه را از اقدام‌های این اداره عنوان کرد.
وی با بیان اینکه ثبت احوال جمع‌آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور را یک وظیفه می‌داند، گفت: کنترل و حفاظت از اسناد و مدارک هویتی و تابعیتی، حفظ اعتبارات سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها، تخصیص شماره شناسنامه اختصاصی، صدور کارت شناسایی ملی برای تمام جمعیت کشور، تغییر نام و نام خانوادگی مستهجن، نامناسب و زننده از دیگر اقدام‌های ثبت احوال است.
جهانگیرپور با اشاره به اهداف کلی و بلند مدت ثبت احوال خاطرنشان کرد: فراهم آوردن موجبات شناسایی هویت مردم و ثبت وقایع چهارگانه، دستیابی به اطلاعات کافی از نیروی انسانی کشور، ایجاد پیوند بین بخش‌های نظام و مردم با حکومت از اهداف بلند مدت این اداره است.
رئیس اداره ثبت احوال رودبار تغییرات بنیادی در نظام ثبت احوال، ابطال شناسنامه‌های موهوم، تکراری، جعلی و … و همچنین کمک به اعمال سیاست‌های جمعیتی در برنامه کشور، ثبت سریع، دقیق و گردش سریع اطلاعات در نظام، پوشش کامل کشور به لحاظ خدمات جوامع شهری، روستایی و عشایری را از دیگر اهداف ثبت احوال برشمرد.
وی با بیان اینکه ثبت وقایع حیاتی در برنامه‌ریزی کشور نقش اساسی دارد، اظهار داشت: ثبت احوال مهمترین منبع اطلاعاتی برای ثبت و ضبط آمار بوده اما لازمه صحت این آمار به همکاری شهروندان در ثبت به موقع وقایع وابسته است.
جهانگیرپور با اشاره به مهلت ثبت وقایع حیاتی افزود: ثبت وقایع حیاتی که توسط هیئت وزیران به تصویب رسیده است، مهلت ثبت ولادت ۱۵ روز و مهلت ثبت وفات ۱۰ روز است.
به گفته رئیس اداره ثبت احوال رودبار همکاری برای تحقق ثبت وقایع حیاتی به بهرمندی مطلوب‌تر از امکانات اجتماعی و احقاق حقوق مردم منتج می‌شود.
وی با اشاره به طرح تعویض شناسنامه‌ها تصریح کرد: افزایش بار امنیتی، یارانه‌ای بودن تمام اطلاعات، طراحی جلد جدید، درج بارکد و غیرقابل جعل بودن از ویژگی‌های شناسنامه‌های جدید است.
جهانگیرپور با اشاره به نامگذاری افراد خاطرنشان کرد: سال گذشته از تعداد یک هزار و ۳۲۹ ولادتی که در رودبار ثبت شده، بیشترین فراوانی در مردان نام‌های امیررضا، ابوالفضل، امیرعلی، مهدی و امیرمحمد و در خانم‌ها فاطمه، زهرا، ستایش، محدثه و نازنین زهرا بوده است.
رئیس ثبت احوال رودبار مهمترین مشکل این اداره را دیر ثبتی ولادت و وفات عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مهلت ثبت ولادت و وفات تعیین شده است، اما تعدادی از شهروندان به این امر توجه نکرده و برای ثبت ولادت و وفات پس از مهلت مقرر مراجعه می‌کنند.
وی در پایان از دهیاران و اعضای شورای اسلامی خواست، برای ثبت به موقع وقایع حیاتی اداره ثبت احوال را یاری کنند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي