روز ولنتاين در سراسر جهان

۱۳۸۸/۱۱/۲۳ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://rusflowers.com/img/valentine_gift360.jpg
روز ولنتاين تقريبا يكي از مناسبت‌هايي است كه در سراسر جهان طرفداران خودش را دارد. چراكه عشق و دوست داشتن موهبتي جهاني است، اما همه مردم اين روز را با گل رز و جعبه‌هاي شكلات برگزار نمي‌كنند. بعد از تحقيقاتي در اين زمينه دريافتيم كه آداب متنوعي در مورد مراسم اين روز وجود دارد.جالب است بدانيد كه در فرهنگ بسياري از كشورها سنتهاي خاصي براي افراد تنها و مجرد نيز وجود دارد. براي مثال هفتمين روز ماه هفتم در تقويم مردم مالزي به نام «روز عشق» ناميده شده كه در اين روز خانم‌ها شماره تلفنشان را روي پرتقال نوشته و آنرا به نزديك‌ترين رودخانه محل سكونتشان پرتاب مي‌كنند به اميد اينكه شايد مرد روياهايشان اين پرتقال را از آب بگيرد! البته فروشنده‌هاي دوره‌گرد اغلب اوقات اين پرتقال‌ها را جمع كرده و دوباره به مغازه دارها مي‌فروشند؛ هم پرتقال‌ها و هم شماره تلفن‌ها را!!
 برزيلي‌ها هم روز عشقشان را به نام روز Dia dos Namorados (روز عاشقان) در 12 ژوئن در شامگاه قبل از تعطيلاتشان جشن مي‌گيرند. در اين روز دختران اسم خود را به شكل‌هاي مختلف روي روزنامه مچاله شده يا تكه‌هاي بريده شده كاغذ نوشته و بيرون مي‌اندازند. در نظر آنها هر مردي كه روز بعد اين كاغذ را بردارد همسر آينده شان خواهد بود يا حداقل رابطه دوستانه بيشنان برقرار مي‌شود!
در ديگر كشورهاي جنوب آمريكا نيز روزي با نام «روز عشق و دوستي» وجود دارد بيشتر افراد اين روز را با فرد مورد علاقه‌شان گذرانده و هديه محرمانه اي نيز به طرف مقابلشان مي‌دهند.
در اسكاتلند نيز مهماني مشابهي براي دختران و پسران مجرد برگزار مي‌شود. در اين مراسم مسابقه و بازي‌هاي مختلف برگزار مي‌شود تا دختران و پسران با هم آشنا شوند، براي مثال هر فرد تنهايي اسمش را روي تكه اي كاغذ مي‌نويسد و اين كاغذها درون دو عدد كلاه انداخته مي‌شود؛ يك كلاه مخصوص نام خانم‌ها و يك كلاه مخصوص نام آقايان. سپس دو نفر اين اسامي ‌را يكي يكي از كلاه‌ها بيرون كشيده و هر دختر با يك پسر شريك شده و بازي يا مسابقه را آغاز مي‌كنند.
در زمان‌هاي گذشته مردم فرانسه رسم عجيبي به نام une loterie de amour داشتند كه اكنون ممنوع شده است. زنان و مردان در خانه‌هايي روبروي يكديگر جمع مي‌شدند و در سر يكديگر داد مي‌كشيدند! تا نيمه روز بدين ترتيب سپري مي‌شد تا آنها يكديگر را انتخاب كنند و اگر مردي كسي را انتخاب نمي‌كرد مي‌توانست آنجا را ترك كند و بنابراين بعضي دختران تنها مي‌ماندند. هنگام تاريك شدن هوا دختران تنها دور هم جمع شده مراسم آتش بازي راه انداخته و پسراني كه به آنها بي‌اعتنايي كرده بودند را نفرين مي‌كردند! در نهايت هم دولت فرانسه به دليل رواج كينه جويي اين رسم را ممنوع اعلام كرد.
در بسياري از كشورها هم نقش هديه دهنده و هديه گيرنده كاملا برعكس است: يعني زنان وظيفه برگزاري جشن ولنتاين و گرفتن هديه را دارند در صورتيكه مردان منتظر اين روز مي‌مانند تا هديه بگيرند.
در ژاپن روز ولنتاين جنبه تجاري به خود گرفته است.  كارخانه شكلات سازي «موريناگا» زنان را تشويق مي‌كند كه روز 14 فوريه به مردان شكلات هديه دهند. جالب اينكه در ادارات ژاپن قانوني اجباري براي زنان كارمند وجود دارد كه بايد روز ولنتاين به همكاران مرد شكلات هديه بدهند! اين طرح بدين منظور ترتيب داده شده كه زنان بتوانند با مردها ارتباط برقرار كنند. البته شكلات‌ها انوع مختلفي دارد: زنان به مردي كه دوستش دارند honmei-choko (شكلات محبوب)، به مرداني كه نسبت به آنها بي‌تفاوتند giri-choko (شكلات اجباري) و cho-giri-choko (شكلات فوق اجباري) را به مردي مي‌دهند كه ازش بدشان مي‌آيد يا مردي كه منفور و بدنام است. و بالاخره مرداني كه از زنان شكلات گرفته اند هم روز 14 مارس كه به «روز سفيد» معروف است، هديه‌هايي نسبتا گران قيمت براي زنان مي‌خرند.
 در كره جنوبي روز چهاردهم هر ماه به يكي از جنبه‌هاي عشق اختصاص داده شده  است. براي مثال 14 ماه مي‌ روز «رز»، 14 اكتبر روز «شراب» و 14 دسامبر «روز در آغوش كشيدن» نام گذاري شده است. در روز 14 فوريه زنان به مردان شكلات هديه مي‌دهند و مردان نيز روز 14 مارس (روز سفيد) به زنان آب نبات غير شكلاتي هديه مي‌دهند. افرادي هم كه اصلا در هيچ روزي از كسي هديه‌اي نگرفته‌اند در روز 14 آپريل به نام «روز سياه» دور هم جمع شده و يك نوع خوراكي سياه رنگ به نام bean noodles خورده و براي تنهايي خودشان تاسف مي‌خورند!

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي