23 روش ساده و عملی برای تقویت نیروی اعتماد به نفس

۱۳۸۹/۰۴/۰۳ | برچسب‌ها: | 0نظرات

 http://www.aftab.ir/articles/applied_sciences/social_science/images/ec70c33177599e8bde8d6a5a935ef9bf.jpg


1-افکارتان را پیشایش بر موفقیت متمرکز سازید .
2-با تمرکز بر استعداد ، توانایی و امکانات خود نیروهای درونی تان را تقویت کنید .
3-نگوييد كه اي كاش زندگي بهتر از اين بود. بخواهيد كه خودتان بهتر از اين باشيد.
4-سعی کنید با تکرار کلمات امید بخش و دلگرم کننده روحیه خود را از هر لحاظ قوی تر سازید .
5-در پی هدفتان باشید و فکر تاثیر از جانب دیگران را از خود دور کنید .
  6-از شکست هراسی به دل راه ندهید ، زیرا شکست آ غاز پیروزی است . به خاطر داشته باشيد که بعضي اوقات شکست ها و ناکامي ها خود برکت هستند.
7-انسان هاي داراي اعتماد به نفس تمايل به ريسك كردن دارند و كساني كه ريسك مي كنند اعتماد به نفس را در خود تقويت مي كنند.البته بايد جوانب امور را در نظر گرفت چرا که گاهی اوقات در بعضی از کارها ریسک کردن باعث اعتماد به نفس نمی شود بلکه عواقب زیان بار و جبران نشدنی  درپی خواهد داشت که موجب سلب اعتماد به نفس خواهد شد .در محیط مدارس این وظیفه مربیان دلسوز است که چهار چوب مانور دانش آ موزان را مشخص کنند .
8-تمركز كامل در راستاي تحقق رؤياهايتان شور و شوق شما را افزايش مي دهد و اعتماد به نفستان را بالا مي برد.
   9-هر وقت به كسي لطفي مي كنيد اعتماد به نفس و عزت نفس شما به همان اندازه افزايش مي يابد بنابرین چقدر خوب است که همیشه در پی آن باشیم تا گره ای هر چند کوچک همنوعان خود را بگشاییم ، بی تفاوت از کنار هم نوعان خود نگذریم ، نگوییم به ما چه، دیگران باید این کار را بکنند و یا کسی دیگر این مشکل را حل می کند
10.- با ديگران با ملاحظه ، ادب و متانت رفتار كنيد تا ببينيد كه اعتماد به نفستان چطور بالا مي رود.پرده دریدن و به قول بعضی ها رک و بی پروا صحبت کردن باعث دوری و نفرت دیگران از ما می شود .ًمردمان را عیب نهانی پیدا مکن که مر ایشان را رسوا کنیو خود را بی اعتماد ...ٌ ( گلستان سعدی ، باب هشتم در آداب صحبت )  
 11--كاري كنيد كه ديگران احساس كنند انسان هاي ارزشمندي هستند. هر چه بيشتر در ديگران احساس ارزشمند بودن ايجاد كنيد خودتان هم بيشتر اين احساس را پيدا مي كنيد.
12- احساس تعهد كامل در روابطتان با ديگران، اعتماد به نفس و عزت نفس را  در شما تقویت   می کند .
13-امید و ایمان را باور کنید و آن را شعار همیشه خویش سازید .
14-دائما به خود تلقین کنید که من می توانم راه حل هر مشکلی را پیدا کنم . پذيرش تمام عيار خود به عنوان يك انسان ارزشمند از عوامل حقيقي ايجاد اعتماد به نفس است.
15-برای رفع هر مشکل به مغزتان رجوع کنید واز آ ن کمک بخواهید . در ضمن مشورت با صاحب نظران را چاشنی فکرتان قرار دهید ، چرا که گاهی اوقات صرف اتکا به فکر خود باعث ایجاد غرور و تکبر شده و آن هم عواقب زبیان باری را در پی خواهد داشت .
16-همیشه در ردیف های جلو بنشینید . درردیف های جلو نشستن ، اعتماد به نفس ایجاد می کند .   بی شک در ریف های جلو امکان آن که در معرض دید باشید  را افزایش می دهد ، ولی یادتان باشد موفقیت به طور کل مترادف معروفیت و مشخص بودن است .
17-نگاه کردن به چشمان و چهره دیگران را تمرین کنید . افراد با استفاده از چشمانشان ،خود را تا حد زیادی به ما می شناسانند . معمولا کسی که نتواند به چشمان دیگران نگاه کند ، دو نوع بر داشت را القا می کند یا می گوید:  ٌدر مقابل شما احساس ضعف و حقارت می کنم و از شما می ترسم ٌ و یا آن که با پرهیز از نگاه دیگری  می گوید :ٌ احساس گناه می کنم ، کاری کرده ام یا به چیزی فکر کرده ام که   نمی خواهم از آن آگاه شوید . می ترسم اگر نگاهم با نگاه شما تلاقی پیدا کند ، آن را از درونم بخوانید .
18- سرعت راه رفتنتان را بیست و پنج درصد تند تر کنید .روان شناسان معتقدند ، شلختگی ، لاقیدی و پرسه زدن ، ویژگی های آدمی است که نسبت به خودش ، کارش و مردم پیرامونش ، نگرش مثبتی  ندارد . حال آن که آن ها بر این باورند که با تغییر دادن سرعت حرکت و حالت خود می توانیدنگرش خود را نیز عملا تغییر دهید . خوب دقت کنید ، متوجه می شوید که حرکات بدن ، نتیجه واکنش ذهن است حركاتتان بايد نشان دهنده اعتماد به نفستان باشد. راست بايستيد، سرتان را بالا نگه داريد و سرحال و شاد راه برويد. خواهيد ديد كه احساس وعملكرد بهتري خواهيد داشت.
 در این زمینه سه نوع از آ دم ها با واکنش های مختلف وجود دارند :
الف : آدم های شدیدا واخورده و یا بی کس وکار ، آن ها فقط پرسه می زنند وبیکار می گردند ، زیرا از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند .
ب: آدم های معمولی ، راه رفتنشان هم معمولی است .
ج: گروه سوم که از اعتماد به نفس بسیار  بالائی  بر  خوردارند ، از آدم های  معمولی  تند تر  راه   می روند . از راه رفتنشان این طور بر می آ ید که گویی به جای مهمی می روند و یا کار مهمی دارند .
19- بلند ،جدی ، با قاطعیت و بدون ترس حرف زدن را تمرین کنید . در بر خورد با انواع اجتماعات افراد بسیاری هستند که با وجود سریع الانتقال بودن و داشتن استعداد بسیار ، خاموش گوشه ای   می نشینند و توان شرکت در گفت و شنود ها را ندارند . این به آن معنا نیست که چنین افرادی  نمی خواهند به گروه بپیوندند و یا بحث با دیگران را دوست ندارند ، بلکه علت سکوت آن ها در جمع این است که به خودشان می گویند ٌ احتمالا نظر من به هیچ دردی نمی خورد ، اگر حرف بزنم  آ بروریزی می کنم ، سایر اعضا گروه ، حتما معلوماتشان از من بهتر است . نمی خواهم آن ها بفهمند که من چقدر بیسوادم . هر گز از این که فرد بی اطلاعی به نظر برسید نگران نباشید . زیرا این طور  به نظر نخواهید رسید و فقط این مسئله نتیجه افکار خودتان است .
    هر دفعه که این آ دمها ی ساکت ،  فرصت حرف زدن را از دست می دهند ، بیش از پیش ، احساس زبونی و ناتوانی را در خود افزایش می دهند . ولی این قرار ها ، قرار هایی هستند که واقعا هیچ گاه به عمل نمی رسند . نکته مهم این است : هر دفعه که شخص به دلیل کم رویی یا خجالت کشیدن ، فرصتی را برای حرف زدن از دست می دهد ، مانند آن است که مقداری دیگر از زهر عدم اطمینان را سر کشیده باشد . به این ترتیب ، اعتماد به نفس او هر روز کمتر و کمتر می شود . فکر خود را بر این موضوع متمرکز کنید که باید به افراد دیگر بفهمانید که شما هم می توانید سخن بگویید ، این یک ویتامین تقویت اعتماد به نفس است . بلند تر سخن بگویید ، بر اطمینان خود بیشتر می افزایید و صحبت کردن در مرحله بعد آسان و آسانتر می شود . پس بلند و قاطع سخن بگویید تا اعتماد به نفس شما تقویت شود .
20- هنگام دست دادن جدی باشید . خوب دست دادن شما را فردی مصمم و قاطع نشان خواهد داد ، شل و وارفته دست ندهید . سعي کنيد در برقراري ارتباط با ديگران ابتکار عمل را به دست بگيريد.
21- در جمع نظر بدهید ، سعی کنید در تمام مجامع آزاد و داوطلبانه حرف بزنید و پیشنهاد هایی را عنوان کنید ، سئوالی مطرح کنید . در هر حال آ خرین شخصی نباشید که سخن میگوید . سعی کنید مهر سکوت را بشکنید و در رابطه با هر مسئله ای که طرح می شود اولین سخنران باشید . يادگيري صحبت كردن در جمع ، اعتماد به نفس شما را به ميزان بسيار زيادي افزايش مي دهد. اعتماد به نفس شما با اين مطلب كه تا چه حد احساس مي كنيد در تحول دنياي پيرامون خود مؤثريد رابطه مستقيم دارد.  هر چه بيشتر بتوانيد بر ديگران تأثير بگذاريد آرامش و اعتماد به نفس بيشتري خواهيد يافت.
22- خندان باشید ، بیشتر افراد ادعا می کنند که گاه یک لبخند براستی سر حالشان کرده است . یک لبخند عالی ترین دارو برای کمبود اعتماد به نفس است .
23- هر عمل يا حرفي از جانب شما كه باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در ديگران مي شود ، اعتماد به  نفس خودتان را نيز بالا مي برد

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي