بیوگرافی نیکی کریمی (Niki Karimi)

۱۳۸۸/۰۸/۳۰ | برچسب‌ها: | 0نظرات

نیکی کریمی متولد 1350با مدرک تحصیلی دیپلم او فعالیت هنری را بازی درتئاترهای مدرسه آغاز کرد و پس از پایان تحصیلات اولین بازی سینمایی خود را در ساخته ای از جمشید حیدری با عنوان «وسوسه» ارئه داد در حالی که فقط 18 سال داشت . اما سال بعد بهروز افخمی از او برای «عروس» دعوت به عمل در آورد که نخستین حضور جدی ‌اش در سینما بود و بازی در این فیلم برگ برنده ای برای حضور جدی و مستمر در سینما.پیشنهادها یکی پس از دیگری از راه رسیدند و کریمی برای یک دهه تنها بازیگر سینمای ایران که حضورش ضامن فروش فیلم ها بود و دراین میان علی رغم چند کار ضعیف مابقی آثارش جملگی آثار با ارزش از کارگردانهای معتبر بودند.

وقتی «عروس» اکران شد همه بلافاصله متوجه دو بازیگر نقش اول آن شدند ، نیکی کریمی و ابوالفضل پور عرب این دو در این ساخته بهروز افخمی چنان درخشیدند که هیچ کس باور نمی کرد.عروس نه تنها برای آنها حکم سکوی پرتاب را ایفا می کرد بلکه روال سینمای ملودرام جوان پسند ایران را یکباره تغییر داد و پور عرب و کریمی را به جوان اول سینمای ایران تبدیل کرد. او و ابوالفضل پورعرب را اولین جوانان سینمای ایران پس از انقلاب می‌دانند.

سال 71 در دو کار از دو کارگردان معتبر ایفای نقش کرد . ابتدا در «ردپای گرگ» به کاگردانی مسعود کمیایی و بعد در نقش عنوان «سارا» ساخته داریوش مهرجویی که اقتباسی از «خانه عروسک» اثر هنریک ابسن بود، و برایش جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره‌های سن سباستین و نانت را به ارمغان آورد. در همان سال برای تحصیل در رشته طراحی به آمریکا رفت و تا زمان بازی در فیلم «پری» اثر داریوش مهرجویی به ایران بازنگشت. بازی‌اش در این فیلم که اقتباسی از کتاب «فرنی و زویی» اثر سلینجر بود مورد توجه قرار گرفت و برای بار سوم در جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بلورین شد. از فیلم «سارا» همکاری مشترک او و مهرجویی آغاز شد که با فیلم «پری» نیز ادامه یافت و این بار او در داستانی عرفانی گیر افتاده بود .

نیکی کریمی / Niki Karimi 1

حاتمی کیا در سال 74 با دو فیلم «بوی پیراهن یوسف» و «برج مینو» به سراغش می آید که هر دو جزو کارهای مطرح حاتمی کیا بودند . سپس در ساخته پلیسی علی ژکان با نام «سایه به سایه» در همان سال ظاهر شد که از لحاظ بار هنری چندان شاخص نبود . سال 76 به همراه خسرو شکیبایی در «روانی» ساخته داریوش فرهنگ بازی می کند که به نوع نقش های زن های عصبی در حال فروپاشی عصبی اش نزدیک بود.

در همکاری مجدد با افخمی در کنار فریبرز عرب نیا «جهان پهلوان تختی» را به سر انجام می رساند . فیلم را در اصل و با داستانی دیگر قرار بود علی حاتمی بسازد که اجل مهلت نمی دهد و قرعه به نام افخمی می افتد. اما هر چقدر عروس توانسته بود برای هر دوی کریمی و افخمی برد داشته باشد ،این فیلم اثر ضعیفی بود. اما سپس «دو زن» ساخته تهمینه میلانی دوباره او را در اوج قرار داد.

او با بازی در این فیلم، به بازیگر ثابت چند فیلم بعدی تهمینه میلانی با مایه‌های فمینیستی تبدیل شد و این همکاری تا فیلم «واکنش پنجم» ادامه یافت. کریمی برای پنجمین بار برای فیلم «دو زن» نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد. و جایزه بهترین بازیگر زن را به خاطر بازی در همین فیلم از جشنواره تائورمینا (ايتاليا، 1999) گرفت.

فیلم «یک اثر مردستیز» بود که شروع همکاری چند باره کریمی و میلانی محسوب می شد «سیب سرخ حوا» و «دختران انتظار» چندان به دل نمی شست ، اما اثری سیاه با مایه های سیاسی ملاقلی پور با نام «نسل سوخته» بازهم قدرتهای بازیگری او را به نمایش گذاشت.

«نیمه پنهان» همکاری مجدد او و میلانی و تجربه ای نا موفق بود ولی «دیوانه ای از قفس پرید» آنچنان بازی قدرتمندی را ازخود به نمایش گذاشت که داوران جشنواره فجر سر تسلیم فرود آوردند و پس از ده سال نامزدی سیمرغ بلورین را این بار به خانه برد. او همان سال با «واکنش پنجم» به کارگردانی تهمینه میلانی مورد تحسین قرار گرفت ، اما بعد در «باج خور» طعم شکست را تجربه کرد.

پس از اینکه دستیاری عباس کیارستمی‌را در فیلم «A.B.C. Africa» به عهده گرفت، در سال ۱۳۸۰ فیلم کوتاه مستندی با مضمون نازایی با عنوان «داشتن یا نداشتن» ساخت که برنده جایزه باران شد. در سال ۱۳۸۱ در دو فیلم ««دیوانه‌ای از قفس پرید» به کارگردانی احمد‌رضا معتمدی و «واکنش پنجم» به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد که پس از ده سال نامزدي براي دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر از دوره هاي مختلف جشنواره فيلم فجر، سرانجام در بيست و يکمين جشنواره بين المللي فيلم فجر نیکی کریمی براي بازي در این دو فیلم اين جايزه را دريافت کرد.

در سال ۱۳۸۳ اولین فیلم بلندش به نام «یک شب» را کارگردانی کرد.

او براي بازي در فيلم نيمه پنهان از بيست و پنجمين جشنواره فيلم قاهره جايزه بهترين بازيگر را دريافت کرد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي