زگیل‌ - وروکا ولگاریس‌

۱۳۸۸/۰۹/۰۲ | برچسب‌ها: | 0نظرات

زگیل ها ضایعات‌ خوش‌ خیم‌ حاصل از تکثیر اپیدرم هستند که توسط ویروس پاپیلوم انسانی ( HPV ) ایجاد می شود. دارای‌ سرایت‌ خفیفی‌ از فرد به‌ فرد و از ناحیه‌ به‌ ناحیه‌ در یک‌ فرد هستند. می‌توانند در هر نقطه‌ از پوست‌ ظاهر شوند ولی‌ بیشتر روی‌ انگشتان‌ دست‌ ، دست‌ها و بازوها ظاهر می‌گردند. در سنین‌ 3-1 سال‌ شایع‌تر هستند ولی‌ در هر سنی‌ ممکن‌ است‌ رخ‌ دهند.

علایم‌ شایع‌
برآمدگی پاپولی به رنگ گوشت، ایجاد شده و سپس گنبدی شکل شده و به خاکستری تا قهوه ای رنگ به سطح ناهموار تبدیل می شوند. غالبا نقاط سیاهرنگی روی آن وجود دارد که در واقع مویرگهای ترومبوز شده هستند.
زگیل‌ها با اندازه‌ کوچک‌ (3-1 میلی‌متر) شروع‌ و بزرگتر می‌شوند.
زگیل‌ها سطحی‌ خشن‌ و حدودی‌ کاملاً واضح‌ دارند.
زگیل‌ها غالباً به‌ صورت‌ خوشه‌ هایی‌ اطراف‌ یک‌ «زگیل‌ مادر» ظاهر می‌شوند.
زگیل‌ها درد و خارش‌ ندارند. بعضی‌ زگیل‌ها در کف‌ پا ظاهر می‌شوند.
زگیل‌ها بسیار شایع‌ هستند. تا بزرگسالی‌، 90% افراد دارای‌ آنتی‌ بادی‌ بر ضد ویروس‌ خواهند شد که‌ نشانگر سابقه‌ یک‌ بار عفونت‌ زگیلی‌ است‌.

چه عواملی زمینه‌ساز بروز زگیل می‌شوند و چه افرادی در معرض ابتلا قرار دارند؟
از نظر سنی بچه‌ها و نوجوانان مستعدترین افراد برای ابتلا به زگیل هستند. اما زگیل‌های کف پا بیش‌تر در بالغین دیده می‌شود. خصوصاً در کسانی که بیش‌تر از استخر و سونا استفاده می‌کنند ، چون مرطوب شدن پوست کف پا ورود ویروس را آسان‌تر می‌کند.
از نظر شغلی کسانی که دارای حرفه‌هایی هستند که مرطوب یا زخمی شدن پوست در آن‌ها شایع‌تر است ، بیش‌تر در معرض این بیماری هستند؛ مانند کارکنان استخرها ، حمام‌ها ، قصاب‌ها و مکانیک‌ها. ‌همچنین کسانی که به دلایلی ، وضعیت ایمنی خوبی ندارند مثل بیماران مبتلا به ایدز و یا کسانی که داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، شانس بیش‌تری جهت ابتلا دارند.
با توجه به این که زگیل انواع مختلف دارد و نقاط مختلف پوست و مخاط را گرفتار می‌کند و همچنین بسته به تعداد ضایعات در نقاط مختلف بدن،  درمان‌های متفاوتی برای زگیل وجود دارد. البته لازم به تأکید است که هیچ کدام از روش‌های درمانی ، پاسخ 100درصد نمی‌دهند و احتمال عود زگیل حتی با کلیه روش‌های درمانی وجود دارد.

برای درمان زگیل معمولی که بیش‌تر پشت دست‌ها و پاها دیده می‌شوند و یا زگیل‌های کف پا می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:
1- استفاده از محلول‌ها یا پُمادها و چسب‌های ضد زگیل
2- کرایوتراپی یا فریز کردن ضایعات
3- سوزاندن ضایعات
4- لیزر کردن ضایعات
5- استفاده از مواد سوزاننده
6- تزریق آمپول بلئومایسین برای فرم‌های مقاوم بزرگ کف پا

آیا امکان عود زگیل بعد از درمان آن وجود دارد و آیا یک بار ابتلا به آن مصونیت می‌دهد؟
زگیل به صورت کامل مصونیت نمی‌‌دهد ، چون همان‌طور که ذکر شد بیش از 70 نوع ویروس می‌توانند در ایجاد زگیل دخیل باشند و علاوه بر آن به دنبال هر نوع درمان احتمال عود مجدد نیز وجود دارد.
علاوه بر درمان زگیل، خشک نگه داشتن پوست و رعایت بهداشت شخصی ، عدم استفاده از وسایل دیگران و همچنین ندادن وسایل شخصی خود به دیگران هم از اهمیت به سزایی برخوردار هستند.

توصیه شما برای پیش‌گیری از ابتلا به زگیل چیست؟
1- به طور دایم و مرتب باید بهداشت شخصی را رعایت کرد.
2- به هیچ‌وجه از وسایل شخصی دیگران نباید استفاده کرد؛ مانند حوله ، کفش ، جوراب ، وسایل ریش‌تراشی و غیره.
3- تا حد ممکن کف دست‌ها و پاها را باید خشک نگه داشت.
4- در استخرها و سونا حتماً از دمپایی شخصی استفاده کرد.
5- از بی‌بند و باری‌های جنسی پرهیز کرد.
6- هر چه سریع‌تر نسبت به درمان ضایعات اقدام کرد.
7- کسانی که زگیل دارند ، باید حتماً پی‌گیری‌های مداوم داشته باشند؛ مخصوصاً در مورد خانم‌هایی که مبتلا به زگیل تناسلی هستند توصیه می‌شود که پس از درمان زگیل هر 6 ماه یک بار به پزشک متخصص زنان خود مراجعه نمایند و تست پاپ اسمیر انجام دهند، چون احتمال دارد خانم‌هایی که زگیل تناسلی پیدا کرده اند پس از 20- 5 سال دچار سرطان دهانه رحم شوند.

توصیه هایی برای پیشگیری از افزایش تعداد زگیل :
برای جلوگیری از افزایش زگیل درمان به موقع بسیار کمک‌کننده است. همچنین رعایت موارد ذکر شده در پیش‌گیری از ایجاد زگیل، می‌تواند تا حد زیادی از افزایش زگیل جلوگیری نماید.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي