سفید شدن زودرس موها، قابل پیشگیری؟

۱۳۸۸/۰۹/۰۲ | برچسب‌ها: | 0نظرات

رنگ موها نیز مثل پوست توسط سلولهای رنگدانه ساز ( ملانوسیت ) ایجاد می‌شود که در پیاز مو یعنی پایین ترین قسمت آن قرار دارد. سلولهای ملانوسیت در مرحله رشد فعال مو ( فاز آناژن ) فعالیت دارند که هر فاز آناژن حدود 5-3 سال طول می کشد. فولیکولهای مو در طول زندگی قادر به تولید 15-7 دوره رشد موهای مشکی هستند که حدود 45 سال طول می کشد. بنابراین سفید شدن موها در سنین بالا را در اغلب افراد می‌توان انتظار داشت.

در آمارها حدود 4-2% و در کشور ایران براساس مطالعه ای که خودمان انجام دادیم حدود 5/6% از سفید شدن زودرس موها شاکی هستند. معمولا به سفید شدن بیشتر از ده تار مو در زیر 20 سالگی ( در نژاد ما ) و زیر 30 سالگی ( در سیاهان ) ، سفیدی زودرس موها گفته می‌شود.
در مراجعه به پزشک متخصص و معاینه بیماران ، درصد کمی از آنها از کمبود عناصری مانند مس ، سلنیوم ، روی ، آهن ، ویتامین‌های گروه ب و حتی سوء تغذیه رنج می برند که با دفع آنها می‌توان به پیشگیری از تداوم سفید شدن موها کمک نمود.

عوامل موثر بر سفید شدن موها
در سفیدپوستان حدود 50% موها تا سن 50 سالگی سفید می‌شود. بنابراین همانند چین و چروک صورت ، سفیدی موها نیز یک پدیده مرتبط با افزایش سن بوده و بهتر است از آن بعنوان یک پدیده طبیعی و فیزیولوژیک نام برده شود. بطورکلی از پایان دهه سوم زندگی ، در هر دهه ، حدود 10% از تعداد ملانوسیت ( سلولهای رنگدانه ساز ) کاهش می یابند. چنانچه در زیر 20 سالگی سفید شدن اتفاق بیفتد ، از آن بعنوان سفیدی زودرس موها نام برده می‌شود.
مسلما شایع ترین علت سفیدی موها زمینه ارثی است ولی عوامل متعدد دیگری در ایجاد یا تسریع سفیدی تاثیرگذار هستند که از مهمترین آنها انواع تروماهای فیزیکی و بخصوص استرس‌های روحی ، اشعه یونیزان ، اشعه فرابنفش ، صدمات حرارتی ، سوختگی و حتی عفونت‌هایی مثل زونا و ایدز و نیز بیماری‌های مثل لک و پیس و مصرف بعضی داروها را می‌توان نام برد.
معاینه و شرح حال دقیق توسط متخصص پوست می‌تواند در شناسایی و در درصد کمی از بیماران بهبود ضایعه مزبور کمک نماید.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي