کامل ترین بیوگرافی ماهایا پطروسیان(Mahaya Petrossian)

۱۳۸۸/۰۸/۱۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات

پطروسیان شاید تنها زنی باشد که از اقلیت ارمنی باشد که تا حد یک ستاره اول سینمای ما جلو آمده است.او که لیسانس بازیگری از تئاتر هنرهای زیبای دانشکده تهران را دارد در سال 1348 متولد شده است . او در دوران تحصیل در تئاترهای تجربی و دانشجویی بازی کرد و به تدریج وارد حیطه تئاترهای حرفه ای شد . بازی را با «عشق و مرگ» ساخته محمد رضا اعلامی و در سال 1368 در سینما تجربه کرد که جای کار چندانی برای او نداشت . اما درست یک سال بعد و با فیلم دوم خود همه متوجه استعداد و توانایی های خود کرد. «پرده آخر» تنها ساخته واروژ کریم مسیحی چنان نقدهای مثبتی دریافت می کند که کسی باور نمی کرد با داستانی راز آلود و فضایی غریب مورد توجه منتقدان و سینما روها قرار گیرد و در این میان سهمی مناسبی از تشویق ها نیز نصیب پطروسیان می شود که یک نقش یک دختر لال را ایفا می کرد . سال 70 تهمینه میلانی با یک فانتزی کمدی عرصه جدیدی را برای یک زن عنوان نقش اول کمدی فراهم می آورد پطروسیان در کنار دانیال حکیمی در «دیگه چه خبر؟» می درخشد . فروش سرسام آور فیلم را باید مدیون و حضور پطروسیان دانست.

محسن مخملباف در سال 71 ساخته ای درخشان به نام «هنرپیشه» را روانه اکران می کرد که بازیگر نقش اول آن را اکبر عبدی در می آید فیلم توانایی های بسیاری از این دختر جوان را به نمایش می گذارد و او خودش را به عنوان یک چهره قابل اعتنا نثبیت می کند . راز گل شب بود در حسرت، دیدار، نابخشوده ، قاصدک و کمکم کن کارهای قابل اعتنایی نبودند و جای کار چندانی برای او نداشت . قاسم جعفری در سال 77 دست به تهیه و ساخت یک مجموعه تلویزیونی به نام «گل من گلی می زند» که بحث و جدل های فراوانی را می آفریند و ممانعت از پخش کاربه دلایلی نا مشخص آن را به یک پروژه جنجال بدل می کند و بعد هم از پخش دو قسمت جلوی کار گرفته می شود . بعد از ان «دختری به نام تندر» ساخته حمید رضا آشتیانی پور (79) یک نقش دوگانه بر عهده می گیرد و می توانید او را سوار بر موتور نیز مشاهده کنید.

همان سال به خاطر بازی در «هفت پرده» به کارگردانی موتمن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم را دریافت می کند و پس از آن در ساخته بهرام کاظمی با عنوان «از صمیم قلب» یکی از بهترین بازیهای خود را ارایه می دهد همراه با حسام نواب صفوی و امین حیایی در کمدی «عروش خوش قدم» به کارگردانی کاظم راست گفتار در سال 81 یک بازی دیدنی از خود به نمایش می گذارد . «ملاقات با طوطی» جای کار چندانی نداشت و انتخاب همرا ه با مهران غفوریان یکی از آخرین کارهای او است.

ماهایا پطروسیان / Mahaya Petrossian 4


فیلم شناسی :

انتخاب (تورج منصوری ، 1385)

پیشنهاد 50 میلیونی(مهدی صباغ زاده- 1384)

هشت پا (علیرضا داوودنژاد -1383)

عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی - 1368)

پرده آخر (واروژ کریم مسیحی - 1369)

دیگه چه خبر؟ (تهمینه میلانی - 1370)

ناصرالدین شاه آکتور سینما (محسن مخملباف - 1370)

هنرپیشه (محسن مخملباف - 1371)

راز گل شب بو (سعید خورشیدیان - 1372)

در حسرت دیدار (محرم زینال زاده - 1373)

نابخشوده (ایرج قادری - 75/1374)

قاصدک (قاسم جعفری - 1375)

کمکم کن (رسول ملاقلی پور - 1376)

گل من گلی (مجموعه - قاسم جعفری - 1377)

دختری بنام تندر (حمیدرضا آشتیانی پور - 1379)

هفت پرده (فرزاد مؤتمن - 1379)

از صمیم قلب (بهرام کاظمی - 80/1379)

سه کیلومتر جلوتر (فیلم کوتاه - شهرام شاه حسینی - 1380)

عروس خوشقدم (کاظم راست گفتار - 1381)

ملاقات با طوطی (علیرضا داودنژاد - 1381)

ماهایا پطروسیان برای بازی در فیلم کوتاه سه کیلومتر جلوتر (شهرام شاه حسینی) کاندید دریافت جایزه از جشن سینمای آزاد (1381) بود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي