سيگاري ها هويج نخورند،قهوه و چاي پر رنگ،6 عادت مضر، قبل و بعد از غذا،غذای چرب نخور! طاس می‌شی ، مواد غذايي چربي سوز، تغذیه و اعصاب

۱۳۸۸/۰۸/۱۷ | برچسب‌ها: | 0نظرات

هويج بخاطر ويتامين و خواصش در اکثر خانه ها يافت ميشود و مي تواند حتي سرطان را از خانه بيرون کند؛ اما نه براي همه!

طبق نظر پژوهشگران در اکثر سبزيجات ماده اي بنام بتا کاروتن (پيش ساز ويتامين A ) وجود دارد که در هويج غلظت آن بيشتر از ساير سبزيجات مي باشد.

اين ماده روي مواد سمي موجود در تنباکوي سيگار تاثير مي گذارد و خطر سرطان ريه ، مثانه ، حنجره و دهان را در افراد سيگاري و حتي کساني که قبلآ سيگاري بوده اند، تا 50 در صد افزايش مي دهد.اما اين بدان معني نيست که افراد سيگاري و يا سيگاري هاي قديمي بايد از خوردن ساير سبزيجات خودداري کنند. چون مواد مفيد ديگري در اين سبزيجات وجود دارد که مانع تاثيرگذاري بتا کاروتن در مواد سمي در توتون مي شود. ولي بايد از خوردن موادي که غلظت بتا کاروتن آن زياد است مثل هويج، کدو حلوايي ، طالبي و زرد آلو و نيز قرص هاي حاوي بتا کاروتن خودداري نمايند.

بتاکاروتن موجود در هويج با تاثير بر روي مواد سمي موجود در تنباکوي سيگار، احتمال سرطان را در افراد سيگاري افزايش مي دهد.
ولي در افرادي که هرگز سيگار نکشيده اند؛ بتا کاروتن بهترين ماده مغذي براي جلوگيري از سرطان مي باشد.

پژوهشگران فرانسه در طول هفت سال حدود شصت هزارخانم را تحت کنترل داشته اند و اين آزمايش بزرگ نشان داده است که هويج يک عنصر معجزه گر براي غير سيگاري هاست و احتمال ابتلا به سرطان را از 28 درصد تا 56 درصد کاهش مي دهد. ولي در کساني که سيگار مي کشند و يا قبلآ سيگاري بوده اند، احتمال ابتلا به سرطان را تا 43 درصد افزايش مي دهد. مصرف قرص هاي حاوي بتا کاروتن نيز در افراد سيگاري احتمال سرطان را تا دو برابر افزايش مي دهد

................................................

مصرف قهوه ، چاي پر رنگ ، الكل و ادويه در تشديد و بروز بيماري زخم معده دخالت دارند. همچنين مصرف زياد غذاهاي ترش ، شور، ميوه و سبزيجات خام و برنج نيز در ازدياد ترشح اسيد معده و سوزش و دردهاي معده و اثني عشر و در نتيجه مزمن شدن و تورم آن دخالت دارند.مبتلايان به زخم‌ معده و اثني‌عشر و ناراحتي روده بهتر است از غذاهايي استفاده كنند كه هضمشان آسان و ساده بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نشود كه از جمله اين غذاها مي‌توان بهغذاهاي كبابي و خورشتي، انواع سوپ كم چرب ، آب ميوه‌ها، نان ، پنير و ماست در مقدار كم اشاره كرد. استرس و فشار عصبي ، داشتن گروه خوني O، ميكروب هليكو باكترپيلوري ، مصرف قهوه و الكل از عوامل تشديد كننده زخم معده و اثني‌عشر هستند.

البته بايد متذکر شوم که مصرف ميوه و سبزي خام در افرادي که ناراحتي معده دارند ، مضر است نه تمام افراد. بنابراين بايد ميوه و سبزي را تا حد ممکن به صورت پخته مصرف کنند.

........................................................

سعي كنيد 6 مورد زير را بعد و قبل از غذا خوردن رعايت كنيد:
1 - بعد از غذا سيگار نكشيد:
آزمايشات نشان داده است كه كشيدن يك نخ سيگار بلافاصله بعد از غذا، مساوي است با كشيدن 10 نخ در ساير اوقات؛ در نتيجه به همين نسبت خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد.

2 - بلافاصله بعد از غذا، ميوه نخوريد:
خوردن ميوه بلافاصله بعد از غذا باعث مي شود كه هوا داخل معده جمع شده و نفخ شديد ايجاد شود، بنابراين حداقل يک ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از غذا ميوه بخوريد.

3 - بلافاصله بعد از غذا چاي ننوشيد:
مقدا زيادي اسيد در برگ هاي چاي وجود دارد كه باعث محكم شدن تركيبات و پيوندهاي پروتئيني داخل غذا و در نتيجه سخت شدن هضم غذا مي شود. به عنوان مثال چاي داراي تركيباتي است كه جذب آهن را بسيار كم مي كند.

4 - حمام نكنيد:
حمام كردن باعث افزايش جريان خون در دست ها، پاها و سطح بدن و کاهش جريان خون در اطراف معده مي شود، در نتيجه باعث اختلال در هضم غذا مي شود.

5 - بعد از غذا پياده روي نكنيد:
در بين مردم شايع است كه پياده روي بعد از غذا، به هضم آن بسيار كمك مي كند، ولي اين درست نيست. پياده روي پس از غذا خوردن باعث مي شود كه دستگاه گوارش در جذب غذا ناتوان شود و مواد مغذي داخل غذا جذب بدن نشوند.

6 - بلافاصله بعد از غذا نخوابيد:
در اين صورت عمل هضم غذا به درستي انجام نمي شود و باعث ايجاد عفونت روده و ناراحتي هاي گوارشي مي شود.

.............................................

اگر فکر می کنید که آنچه می خورید، تاثیر مستقیمی بر ظاهر شما ندارد، سخت در اشتباه هستید، چرا که پژوهشگران ژاپنى دریافته‌اند که خوردن غذاهاى پرچرب، ریزش مو و بروز طاسى در مردان را افزایش مى دهد.

به گزارش پایگاه بهداشت ایتالیا، همزمان با تغییر رژیم غذایى ژاپنى ها و روی آوردن آنها به مصرف غذاهای غربی یعنی تغییر در مصرف مواد از برنج و ماهى به گوشت قرمز، طاسى سر در ژاپنى ها افزایش یافته است. محققان دانشگاه اوزاكا علت این امر را افزایش مصرف چربى حیوانى در رژیم غذایى دانسته اند.

نتیجه این مطالعات كه بر روى 42 هزار مرد صورت گرفت، نشان مى دهد میزان تستوسترون خون (مهم ترین عامل در بروز طاسى) در بین كسانى كه رژیم غذایى چرب دارند در مقایسه با افرادى كه رژیم كم چرب دارند، بیشتر است.

دانشمندان ژاپنى ،همچنین دریافته اند که افرادى كه كلسترول بالا دارند یا به بیمارى‌هاى قلبى مبتلا هستند، بیشتر از افراد سالم در معرض بروز طاسى و ریزش مو قرار دارند.

........................................

يک سري مواد غذايي وجود دارد که به نام " غذاهايي با کالري منفي " (NEGATIVE CALORIE FOODS) معروف هستند. اين مواد غذايي نسبت به ساير مواد، انرژي بيشتري براي هضم خود نياز دارند، يعني بدن انرژي بيشتري براي هضم آنها مي سوزاند و در عين حال بدن نمي تواند کالري زيادي از آنها براي خود ذخيره کند. پس علاوه بر اينکه باعث سوخت چربي ها مي شوند، کمتر به چربي تبديل شده و ذخيره مي شوند.

مواد غذايي داراي چربي، پروتئين، کربوهيدرات، کالري، ويتامين و املاح هستند.

ويتامين ها، بافت هاي بدن را تحريک مي کنند تا آنزيم توليد کنند که اين آنزيم ها باعث تجزيه و مصرف انرژي موجود در غذاها مي شوند. بنابراين غذاهايي با کالري منفي، غذاهاي غني از ويتامين و املاح هستند که نه تنها باعث مصرف انرژي حاصل از خود مي شوند، بلکه انرژي اضافي موجود در طي عمل هضم را مصرف مي کنند.

البته مصرف اينگونه مواد غذايي زماني در کاهش وزن مؤثر است که غذاهاي پُرکالري و فاقد مواد مغذي مثل انواع تنقلات ، چيپس و ... را مصرف نکنيد.

مواد غذايي با کالري منفي (NEGATIVE CALORIE FOODS) ياچربي سوز شامل انواع مختلفي از ميوه ها و سبزي ها است که من آنها را براي شما نام مي برم :

از سبزي ها: مارچوبه – چغندر – کلم – کلم بروکلي – هويج - گل کلم – کرفس – کاسني – فلفل قرمز – خيار – شاهي – سير – لوبيا سبز – کاهو – پياز – تربچه – اسفناج – شلغم و کدو سبز است.

از ميوه ها: سيب – زغال اخته – طالبي و گرمک – گريپ فوروت – ليمو ترش – انبه – پرتقال – هلو – آناناس – تمشک – توت فرنگي – گوجه فرنگي – نارنگي و هندوانه است.

................................................

اثرات متقابل جسم بر روان یكدیگر امری است كه امروزه به طور كامل به اثبات رسیده است و اگر ادعا كنیم عواملی كه بر سلامت روان نیز اثرات مهم و قابل توجهی دارند، سخنی به گزاف نگفته ایم تغذیه یكی از مهم ترین عوامل موثر بر سلامت جسم است و به همان نسبت نیز در سلامت اعصاب و روان اثرات قابل توجهی دارد.
تغذیه ناكافی و نامناسب می تواند اثرات نامطلوبی بر اعصاب و روان انسان به جا گذارد و حتی موجب افسردگی شدید و اختلالات عصبی جدی شود. از طرف دیگر، اعصاب و روان نیز اثرات بسیار مهم و قابل توجهی بر تغذیه انسان دارد و عوارض عصبی و روانی می تواند موجب اختلالات تغذیه ای شده و به سلامت انسان لطمات فراوانی وارد می سازد. اینك اثرات متقابل تغذیه و اعصاب و روان به طور خلاصه بررسی می شود.مروری داریم بر فاكتورهای غذایی كه بر سلامت اعصاب و روان تاثیر می گذارد و در این ارتباط، عوارض عصبی ناشی از كمبود این عوامل و منابع غذایی آن ها مورد بررسی قرار می گیرند.
كربوهیدرات ها یا مواد قندی-نشاسته ای
سلول های عصبی انرژی مورد نیاز خود را صرفا از گلوكز تامین می كنند. گلوكز فرم ساده كربوهیدرات ها است كه قابل جذب در دستگاه گوارش می باشد. مواد قندی-نشاسته ای برای این كه جذب شوند باید به فرم قند ساده یعنی گلوكز تبدیل شوند. حال چنانچه در برنامه غذایی روزانه كمبود كربوهیدرات وجود داشته باشد انرژی به مقدار كافی به سلول های عصبی نمی رسد، درنتیجه سلول های عصبی دچار كمبود انرژی شده و نمی توانند كار خود را به خوبی انجام دهند كه این امر موجب بروز ناراحتی های عصبی خواهد شد. همچنین محدودیت شدید كربوهیدرات به مدت طولانی، باعث پایین آمدن قند خون می شود كه به این حالت، هیپوگلسیمی می گویند و عوارض آن عبارت است از:
خستگی ، بی حالی، بی حوصلگی، اضطراب، كاهش قدرت یادگیری و سایر عوارض عصبی، به طور كلی كمبود شدید كالری در برنامه غذایی روزانه موجب اختلالات فراوانی می شوند از جمله: لاغری، ضعف و سستی، كم تحركی، خستگی و كاهش كارایی به خصوص در كودكان كمبود كالری موجب بروز عوارض جدی تری از قبیل تحریك پذیری، گریه زیاد، ناآرامی و بی قراری می شود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي