عامل اصلی بروز ترافیک کشف شد

۱۳۸۹/۰۶/۲۹ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://keyhanseir.org/images/homenews/absimg_7456.jpg

در حالی که می‌توان تصادف‌ها، گلوگاه‌ها و نقاط دشوار برای رفت و آمد رانندگان، تغییر ناگهانی لاین بدون راهنما زدن در خیابان‌های شلوغ را از عوامل بروز ترافیک در شهرها عنوان کرد، آخرین مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد واکنش‌های رانندگان در پشت فرمان مهم‌ترین دلیل بروز ترافیک در بسیاری از کشورهای جهان است.
دانشمندان معتقدند رانندگان پرخاشگر و بی‌ملاحظه که بسیار سریع رانندگی کرده و فاصله ایمنی را با خودروی جلویی رعایت نمی‌کنند و بسیار به آن‌ها نزدیک می‌شود و هم‌چنین رانندگان ترسو که فاصله بسیاری با خودروی روبه روی خود دارند تاثیر مهمی روی روند رفت و آمد خودروها می‌گذارند.
این نوع رفتارها در رانندگی باعث توقف و شروع به حرکت چندباره ترافیک می‌شود که در نهایت منجر به خشم و بی‌صبری رانندگان می‌گردد.
از سال ۲۰۰۱ تا کنون تعداد خودروهای در حال رفت و آمد در انگلستان رشد قابل توجهی داشته و از ۲۴٫۶ میلیون دستگاه به ۳۱ میلیون رسیده است که به نوبه خود روی روند ترافیک اثر بدی گذاشته است.
تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۵ رانندگان در بریتانیا ۶۵۶ میلیون ساعت از وقت خود در سال را در ترافیک هدر دهند که برابر با ۷۵ هزار سال خواهد شد.
دکتر جورگ لاوال از مدرسه مهندسی محیط و شهری در موسسه تکنولوژی در آتلانتا که این تحقیق را در مورد رانندگان ترسو و پرخاشگر انجام داده است در این باره گفت: فهمیدن دلایل ایجاد شدن ترافیک بسیار مهم است. همه رانندگان دنیا از این که در پشت ترافیک گرفتار شده و مجبور شوند مرتب پاهای خود را بین ترمز و گاز جابه جا کنند متنفر هستند. این موضوع نه تنها میزان مصرف سوخت و تولید گازهای گل‌خانه‌ای را افزایش می‌دهد بلکه خطرات زیادی هم در سطح جاده‌ها و خیابان‌ها به همراه دارد.
دکتر لاوال که همراه با همکارانش در دانشگاه لیون در فرانسه سرگرم انجام تحقیقات در مورد عوامل موثر در ترافیک بود متوجه شد زمانی که رانندگان سرعت خود را تغییر می‌دهند باعث می‌شوند تعداد زیادی از رانندگان در پشت سر آن‌ها نیز مجبور به تغییر سرعت شوند. در حقیقت این تغییر سرعت مانند یک موج در طول ترافیک به سمت عقب حرکت می‌کند.
اگر همه رانندگان در این مواقع رفتارهای مشابهی از خود نشان بدهند ترافیک دچار مشکل نمی‌شود و دوباره خودروها حرکت عادی خود را از سر خواهند گرفت. اما شیوه‌ای که رانندگان پرخاشگر و ترسو برای راندن اتومبیل خود انتخاب می‌نند باعث می‌شود سرعت حرکت خودروها از حالت عادی کندتر شود.
در این مطالعات مشخص شد رانندگان ترسو تاثیر بدتری روی ترافیک نسبت به دیگر رانندگان دارند. زمانی که خودروی جلویی این رانندگان شروع به کاهش سرعت می‌کند، آن‌ها ناگهان بدون اطمینان و از روی ترس سرعت خودروی خود را کم می‌کنند و زمانی هم که ترافیک شروع به حرکت می‌کند به آرامی شروع به حرکت می‌کنند تا بتوانند فاصله خود را با خودروهای جلویی بیش‌تر افزایش دهند. این موضوع باعث می‌شود خودروهایی که در پشت سر حرکت می‌کنند بسیار آرام‌تر در ترافیک به پیش بروند.
البته رانندگان پرخاشگر هم به شیوه دیگری باعث کند شدن روند حرکت خودروها می‌شوند. این راننده‌ها معمولا در آخرین لحظه پای خود را روی پدال گاز می‌فشارند تا از برخورد با خودروی جلویی اجتناب کنند. به دلیل فاصله بسیار نزدیکی که آن‌ها با خودروی روبه روی خود دارند، مجبورند آرام‌تر شروع به حرکت کنند تا فضای خود را با اتومبیل‌های دیگر افزایش دهند.
دکتر ادی ویلسون یک کارشناس مدل‌های ترافیکی از دانشگاه بریستول در این باره گفت: تعیین محل دقیق شروع ترافیک بسیار مشکل است چرا که موج ترافیکی ممکن است به طول چند کیلومتر برسد.
یکی از بهترین کارها برای کاهش ترافیک کنترل تغییر لاین رانندگان است. این موضوع خصوصا در چهارراه‌ها اهمیت زیادی دارد چرا که تعداد زیادی از خودروها در این مکان اقدام به تعیین لاین می‌کنند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي