تاثیر قانون هدفمند كردن یارانه‌ها بر نرخ بنزین و نرخ گاز

۱۳۸۹/۰۱/۳۱ | برچسب‌ها: | 0نظرات

موید حسینی صدر،  در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینكه تاكنون دولت ارقام در نظر گرفته شده برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به مجلس ارائه نداده است، اظهار کرد: تا بیش از ارائه رسمی این ارقام از سوی دولت، كمیسیون انرژی نمی‌تواند در مورد آن اظهارنظر كند.

وی در پاسخ به سوالی كه برآورد شخص وی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را جویا می‌شد، گفت: به نظر من دولت با یك سناریوی كم‌آسیب كه فشار فراگیری را به مردم وارد نكند و افزایش قیمت‌ها هم برای مردم قابل تحمل باشد، روبه‌رو است. براساس این سناریو دولت باید 20 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها را از افزایش قیمت حامل‌های انرژی پرمصرف یعنی گازوئیل، گاز، بنزین و برق به دست آورد.

به گفته وی، از آنجا كه در حال حاضر 44 میلیون لیتر بنزین به شكل روزانه در كشور تولید می‌شود و استفاده از این كالا بیشتر در حوزه خصوصی است و كمتر متوجه بخش صنعت و تولید است و اقشار كم‌درآمد كمتر از افزایش آن آسیب می‌بینند، قیمت بنزین دولتی (بنزین تولید داخل) لیتری 400 تومان و بنزین وارداتی با نرخ تمام شده یعنی حدود 600 تومان در نظر گرفته خواهد شد. حسینی صدر با اشاره به اینكه در حال حاضر روزانه 500 میلیون متر مكعب گاز در كشور مصرف می‌شود، اظهار داشت: از آنجا كه قیمت گاز در حال حاضر برای هر مترمكعب 15 تومان است، برای تحقق درآمد 20 هزار میلیارد تومانی دولت از محل هدفمند كردن یارانه‌ها، تا 60 تومان افزایش خواهد یافت.

عضو كمیسیون انرژی مجلس این افزایش قیمت را بسیار زیاد ارزیابی كرد و افزود: به همین دلیل، دولت باید قیمت گازوئیل و برق را كمتر افزایش دهد. چنین برآورد می‌شود كه قیمت گازوئیل حداقل تا 100 تومان افزایش یابد كه امیدواریم این افزایش قیمت شامل حال گازوئیل مصرفی كارخانجات و بخش كشاورزی نشود. وی افزود: از آنجا كه در حال حاضر 40 هزار مگاوات برق در طول روز مصرف می‌شود، به نظر می‌رسد كه نرخ برق نیز از 16 به 35 تومان افزایش یابد.

 نماینده خوی با ابراز امیدواری نسبت به اینكه دولت نرخ نفت سفید را كه مورد استفاده مردم ساكن در مناطق محروم است چندان افزایش ندهد، ادامه داد: از آنجا كه روزانه 10 میلیون لیتر مصرف نفت سفید در كشور داریم، این احتمال می‌رود كه قیمت آن از لیتری 16 تومان به 50 تومان افزایش یابد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي