6 شرط زیبایی پوست

۱۳۸۹/۰۱/۲۴ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://www.pic-ir.com/Img/images/qj8kdcq1jbpxwoqovo5.jpg

 

خیلی‌ها مراقبت از پوست را صرفا به مراقبت از پوست صورت محدود می‌کنند و از توجه به پوست بدن خودشان غافل می‌شوند. اما واقعیت آن است که گاهی اوقات، مراقبت از پوست بدن می‌تواند فرد را از چنگال مرگ نجات دهد.
خیلی‌ها مراقبت از پوست را صرفا به مراقبت از پوست صورت محدود می‌کنند و از توجه به پوست بدن خودشان غافل می‌شوند. اما واقعیت آن است که گاهی اوقات، مراقبت از پوست بدن می‌تواند فرد را از چنگال مرگ نجات دهد. بعضی از سرطان‌های بسیار مهاجم پوست مانند " ملانوم بدخیم " گاهی در قسمت‌های کاملا پوشیده بدن مانند پوست ناحیه پشت به وجود می‌آیند. هفته نامه سلامت توصیه هایی برای مراقب از پوست ارائه کرده است که می خوانید:
1.مواظب باشید پوست‌تان خشک نماند: یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که پوست افراد را درگیر می‌کند، خشکی پوست است. این مساله به خصوص در افراد مسن نمایان‌تر است و به کرات موجب خارش پوست می‌شود. افرادی که زمینه آلرژی پوست دارند نیز به طور شایع دچار خشکی پوست شده و در فصول سرد دچار اگزمای پوستی می‌گردند.
توصیه می‌شود که در فصول سرد سال افراد از استحمام مکرر و شستشوی بدن با صابون‌های ناملایم پرهیز نمایند. مصرف لیف و کیسه را در سنین بالا به هیچ‌ وجه توصیه نمی‌کنیم. افرادی که از مشکل خشکی پوست رنج می‌برند باید از صابون‌های ملایم با PH خنثی یا اسیدی و یا از پن‌ها استفاده کنند.
پس از استحمام در حالی که هنوز در محیط مرطوب حمام قرار دارند توصیه می‌کنیم که از کرم‌ها یا لوسیون‌های مرطوب‌ کننده بدن استفاده کنند تا از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری شود. حرارت آب مصرفی برای استحمام نیز بهتر است خیلی داغ نبوده و ملایم باشد.
بعضی از کودکان که مبتلا به اگزمای سرشتی هستند جهت تخفیف خارش از آب داغ استفاده می‌کنند و این مساله موجب تشدید خشکی پوست و درنهایت خارش و اگزمای آنها می‌شود.
2.خطر نور آفتاب و سولاریوم را جدی بگیرید: اگر پوست افرادی که عادت به آفتاب گرفتن در سواحل دارند مشاهده شود، ملاحظه می شود که پوست آنها به شدت دچار آسیب شده، به طوری که پوست نازک‌تر شده و اصطلاحا آتروفیک می‌شود. دچار لک‌های متعدد شامل کک و مک و لنتیگوهای آفتابی شده و در نهایت خطر بروز سرطان‌های مختلف پوستی در آنها افزایش می‌یابد.
پوست این افراد به سرعت دچار پیری ناشی از اشعه فرا بنفش شده و ظاهر پوست چند سال از آنچه باید باشد، پیرتر به نظر خواهد رسید و دچار چین و چروک زودرس می‌شود.
افراد باید بدانند که عامل اصلی پیری زودرس ناشی از اشعه فرابنفش آفتاب، شامل اشعه‌های فرابنفش A و B است و از این اشعه‌ها در سالن‌های برنزه‌سازی نیز استفاده می‌شود. پس سولاریوم نیز همان خطرات نور آفتاب برای پوست بدن را دارد و حتی می‌تواند خطرناک‌تر باشد.
ثابت شده است افرادی که به صورت عادتی از سولاریوم برای برنزه کردن پوست خود استفاده می‌کنند بیشتر از افراد عادی در خطر ابتلا به سرطان‌های پوست به ویژه ملانوم بدخیم هستند.
برای تفریح و آب تنی در فضای غیر مسقف، مصرف کرم ضد آفتاب ضروری است.
3.برای شناسایی ضایعات پیش بدخیم و بدخیم، پوست بدن‌تان را معاینه کنید: همان‌طور که در ابتدا گفته شد، بعضی از سرطان‌های پوستی علاقه به ایجاد در پوست تنه دارند و به خصوص نواحی پوشیده که غیر قابل مشاهده توسط خود فرد است از این نظر حایز اهمیت است.
به عنوان مثال ملانوم می‌تواند در پوست ناحیه پشت کتف یا پشت کمر و یا حتی روی پوست باسن پدیدار شود. این سرطان به صورت یک لک تیره و معمولا شیار پر رنگ نمایان می‌شود و پیش‌ آگهی بسیار وخیمی دارد.
تشخیص زودرس این سرطان بسیار مهم است. هر گاه ضایعه مشکوکی در پوست تنه پیدا شد، مراجعه به متخصص پوست فراموش نشود.
4.نوع پوست‌تان را بشناسید و محصولاتی متناسب با نوع پوست‌تان انتخاب کنید: اولین قدم در حفظ لطافت و شادابی پوست و مراقبت از آن شناسایی نوع پوست است. متخصصان پوست، پوست را به 5 نوع تقسیم می‌کنند که هر یک از انواع آن نیازمند نوعی نگهداری خاص است.• پوست نرمال(طبیعی): این نوع پوست نرم و لطیف بوده و منافذ آن بسیار ریز است، جوش ندارد و یا تعداد جوش‌ها به قدری اندک است که به چشم نمی‌آید. به‌این نوع پوست اصطلاحاً مخملی گفته می‌شود.• پوست چرب: دارای منافذ بزرگ با حالتی براق، به‌ویژه در بخش‌هایی چون صورت و به‌طور شاخص پیشانی، بینی و چانه، پشت، بازوها و سینه است. تعداد جوش‌های آن زیاد و اغلب نیازمند درمان است.• پوست خشک: این نوع پوست منافذ بسیار ریزی داشته و کاملاً خشک است که‌این خشکی به ویژه در گونه‌ها، بازوها، پاها، سینه و شکم به وضوح دیده می‌شود. قرمزی بیش از حد پوست که گاه با خارش همراه است، از ویژگی‌های بارز پوست‌های خشک است.• پوست ترکیبی: در این نوع پوست، نواحی‌ای چون پیشانی، چانه و بینی چرب و گونه‌ها خشک است. بازوها ممکن است خشک یا چرب باشند.• پوست حساس: ممکن است خشک یا چرب باشد که در هر دو صورت با ویژگی‌هایی چون قرمزی، خارش و سوزش مشخص می‌شود. سطح پوست اغلب دارای لکه‌های قرمز است که جوش‌های ریزی نیز در سطح این نواحی دیده می‌شود. این جوش‌ها آکنه نیست، بلکه ناشی از حساسیت بیش از حد پوست به ویژه به آب و هوا یا مواد پاک کننده یا آرایشی است.
اکنون پس از تشخیص نوع پوست و ترجیحاً با مشورت پزشک، نگهداری از پوست علمی و دقیق خواهد بود اما نکته حایز اهمیت اینکه در بعضی مواقع جنس پوست صورت با بدن متفاوت است، از این رو لازم است نوع پوست بدن و صورت به طور مجزا شناسایی شود.
5.هر روز پوست‌تان را خوب پاک کنید و شستشو بدهید: تنوع انواع صابون‌ها و لوازم آرایشی بهداشتی به ویژه انواع پاک کننده‌ها نباید باعث سردرگمی و انتخاب نادرست شود.
برای پاک کردن و تمیز کردن پوست، توجه به دو نکته ضروری است، اول اینکه برای پاک کردن آرایش صورت به هیچ وجه نباید از صابون استفاده کرد و دوم اینکه، برای هر نوع پوست، نوع صابون ویژه‌ای نیاز است.
از این رو برای پاک کردن صورت استفاده از پنبه آغشته به کرم یا دستمال‌های آرایشی پاک کن استاندارد و بدون الکل توصیه می‌شود.
نباید فراموش کرد که باید پنبه یا دستمال را به آرامی روی صورت کشید. اگر از پاک کننده‌های محلول استفاده می‌شود، لازم است بسته به نوع پوست، پاک کننده‌ای را انتخاب کرد.
اکنون باید پس از پاک کردن پوست، با استفاده از آب گرم و صابون- صابون متناسب با نوع پوست- صورت را شستشو داده و سپس بلافاصله با آب سرد، صورت را شست تا منافذ پوست که در اثر شستشو با آب گرم باز شده بودند، مجدداً بسته شده و به حالت طبیعی باز گردند.
6.از کِرِم‌ها و لوسیون‌های تقویت‌کننده پوست استفاده کنید: بهبود بخشیدن پوست و تقویت آن با استفاده از ترکیباتی به نام " بهبوددهنده " است. بهبود دهنده‌ها نه تنها باعث بهبود و بازسازی پوست می‌شوند، بلکه باعث از بین رفتن بقایای آلودگی سطح پوست می‌شوند و در واقع کار پاک سازی را تکمیل می‌کنند.
برای انتخاب بهبود دهنده نیز به نوع پوست توجه کنید. برای پوست‌های چرب یا خیلی چرب، بهبود‌دهنده‌های بدون چربی و برای نوع خشک، بهبوددهنده‌های چرب نیاز است. برای پوست‌های چرب و خیلی چرب می‌توان از بهبوددهنده‌ها برای بهبود پوست بدن نیز استفاده کرد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي